Test Ride #4:
Diadora / Specialized / Reverse

Techniek
3 February 2018 — Olivier Béart

Test Ride: Reverse RCC 790 Seismic-stuur

Het is niet de makkelijkste opdracht om je uit te spreken over een stuur, maar soms zijn er toch dingen die meteen opvallen. Zo ook bij dit stuur: de Reverse RCC790 Seismic. Dit carbon stuur zou de vibraties moeten verminderen. Klopt dit of is het eerder een placebo? We zochten het uit!

Een stuur dat pretendeert de vibraties te verminderen, hmmm … je zou van minder sceptisch zijn. Het gebruikte principe is eenvoudig: de oriëntatie van de vezels en de gebruikte vezels en hars zouden ervoor zorgen dat het Reverse RCC 790 Seismic-stuur een dempende rol speelt. Op papier klinkt dit veelbelovend en we zijn ook blij dat steeds meer merken inzetten op comfort. Dit stuur is trouwens niet het enige product in het Seismic-gamma van Reverse, want we vinden er ook handvatten (maar die houden we voor een latere test) in terug. De adviesprijs van het stuur bedraagt 169,99 euro, waarmee het zich in het gemiddelde situeert van de carbon ‘high end’ sturen.

Zoals zijn naam al aangeeft, is het Reverse RCC 790 Seismic-stuur 790 millimeter breed en is het verkrijgbaar met een rise van 10 of 25 millimeter. Wij kozen voor de eerste optie die volgens ons beter samengaat met de geometrie van de hedendaagse trailfietsen. Een bijkomend voordeel is dat je daardoor de voorkant van de fiets wat meer kan belasten. Kortom, we hebben een zo goed als recht en breed stuur, wat een compromis is waar we wel van houden. De backsweep van negen graden en de upsweep van 5 graden zijn volgens ons ook perfect. Dit laatste is natuurlijk persoonlijk, maar toch riskeer je met deze waarden weinig kans dat je handen een onnatuurlijke houding moeten aannemen om het stuur vast te grijpen.

Volgens Reverse weegt de RCC 790 Seismic 195 gram, maar wij kwamen uit op slechts 187 gram. Een mooie score gezien de breedte van het stuur en het toont ook aan dat het niet penaliserend werkt op de weegschaal wanneer men een stuur extra flex wil geven. Het stuur is ook fantastisch afgewerkt. Na een test van negen maanden zien we enkel een kras ten gevolge een val. Op het stuur staan markeringen om het stuur in te korten tot 700 millimeter en markeringen waar de stuurpen, shifter en remhendels moeten komen. Op diezelfde plaatsen is het stuur ook wat ruwer zodat je deze onderdelen niet te hard moet vastschroeven waardoor je het stuur weer wat minder beschadigd. Ze hebben bij Reverse duidelijk oog voor details!

En wat nu met die dempende rol? Eerlijk gezegd kunnen we daar moeilijk op antwoorden, want dit is zeer moeilijk te voelen. Je voelt wel het verschil tussen een Reverse RCC 790 en een aluminium model met een diameter van 35 millimeter (ons testmodel had een diameter van 31,8 millimeter maar sinds kort biedt Reverse ook een diameter van 35 millimeter aan), maar er bestaan ook andere comfortabele carbon sturen, zonder dat deze er de nadruk opleggen dat ze speciaal ontworpen zijn om de vibraties beter op te vangen. We hebben meerdere handvatten gebruikt, ook zeer fijne, en we voelden bij lange tochten van enkele uren slechts miniem dat onze armen wat minder moe werden. Belangrijker lijkt ons dat door het zogezegd ‘soepelere’ stuur de stuurprecisie niet in gevaar is gekomen.

Verdict 

Het springt totaal niet in het oog dat de vibraties beter zouden opgevangen worden met dit stuur en verwacht je dus niet aan mirakels. Dit mag dan ook geen argument zijn om je over de streep te trekken, het zou eerder een kers op de taart moeten zijn. Maar het Reverse RCC 790 Seismic-stuur is op zich wel een uitstekend stuur. Het is prachtig afgewerkt en is ergonomisch perfect. Ook de verhouding tussen gewicht en breedte is perfect en het stuur is robuust genoeg om er zowel mee aan de start te verschijnen van marathons als van enduro’s.

Meer info op www.reverse-components.com