Test Ride #5: Kask, Ravemen & GripGrab
Door Olivier Béart -
Met Test Ride lanceren we een nieuwe rubriek op Vojo waarin regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod zullen komen. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.
Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan:
Test Ride | Kask Rex-helm
Het Italiaanse Kask is gespecialiseerd in hoofdbeschermingen; naast fietshelmen produceert Kask ook wintersport- en paardrijhelmen. Wij pikten de Kask Rex uit de catalogus en onderwierpen hem aan een langdurige test.
De Kask Rex is bedoeld voor all-mountain en enduro en is verkrijgbaar in twee maten (52 tot 62 centimeter hoofdomtrek). Zijn adviesprijs bedraagt 185 euro. Wat meteen opvalt is dat de helm een breed instelbereik heeft in de hoogte en voorzien is van pads die voor een extra comfortabel gevoel zorgen. Hierdoor blijft de helm perfect op het hoofd zitten.
Gedurende zes maanden gebruikten we de Kask Rex als onze dagdagelijkse helm. Door de vele ventilatieopeningen verkrijg je een optimale luchtstroom waardoor het hoofd koel blijft. Wij vonden het vooral zeer aangenaam dat hij zowel de achterkant als de zijkanten van onze schedel beschermt, waardoor hij een zeer veilig gevoel geeft. De kussentjes in de helm zijn niet van de dikste, maar ze doen wel wat ze moeten doen. De riempjes ter hoogte van de oren zijn niet verstelbaar maar dat stoort niet. De lederen riem onder de kin daarentegen is vrij stijf en moeilijk te verstellen. Hij voelt ook niet comfortabeler aan dan een traditioneel riempje.
De constructie van de Kask Rex is vrij klassiek met een EPS-schuim waar een plastic schaal omheen zit. In tegenstelling tot vele andere modellen uit deze klasse is de Rex niet uitgerust met het Mips-systeem. We hebben nooit een actioncam gemonteerd op de helm, dus daar kunnen we ons niet over uitspreken. Tijdens onze test konden we de Kask Rex niet echt op een fout betrappen, behalve dan dat sommige kleine kussentjes loskwamen en dat we deze vervolgens zijn kwijtgespeeld. Dit veranderde gelukkig niets aan het comfortabele gevoel.
Verdict
De Kask Rex is niet de goedkoopste en ook niet de meest technologische helm op de markt. De constructie is goed, hij is mooi afgewerkt en hij voelt zeer comfortabel aan. Wij waren er in ieder geval meer dan tevreden over en zullen hem in de toekomst dan ook nog met veel plezier dragen, ook al zijn enkele details nog voor verbetering vatbaar.
Meer info op www.kask.com en op www.carbonbike.be/nl/catalog/mtb dat Kask verdeelt in de Benelux.
Test Ride | Ravemen PR900-lamp
Met Ravemen trekken we naar China, het land waar het merk vandaan komt, maar denk nu niet meteen dat we hier te maken hebben met een kwalitatief minderwaardig product. De lampen van Ravemen worden vooral via internet verkocht en het merk biedt een interessante verhouding prijs-vermogen. Wij brachten afgelopen winter licht in de duisternis met de Ravemen PR900 en dit is ons verdict:
De look is misschien maar gewoontjes, maar voor deze prijs moet je natuurlijk niets revolutionairs verwachten. Er bestaat ook een versie van 600 lumen (59,95 euro) en een van 1200 lumen (89,95 euro).
De Ravemen PR900 ontgoochelt niet en de lichtstroom is ruim voldoende om tijdens het mountainbiken de paden te verlichten. Ook de autonomie van de batterij scoort zeer goed. Boven op de lamp wordt aangegeven hoeveel tijd er nog rest met de batterij en tijdens onze test viel het ons op hoe accuraat dit wel niet werkt, wat leuk is natuurlijk omdat je er ten volle op kan vertrouwen.
De Raveman PR900 bestaat uit twee lichtbronnen die je in drie standen kan instellen. Je kan opteren om maar één van de lichtbronnen te gebruiken (brede lichtbundel) of de twee tegelijk (verre lichtbundel, zoals de grootlichten op onze wagens). Op volle vermogen verlicht de Ravemen de paden ruimschoots en kan je zonder problemen gas geven op de singletracks. De autonomie bedraagt in dat geval twee en een half uur, wat moet volstaan voor de meeste avondtrainingen. In de meest economische stand (voor op de weg of als standlicht) brandt de lamp zelfs tien uur. In de tussenstand knippert de lamp lichtjes, maar dit is niet storend wanneer je de lamp steeds onder je neus hebt.
De stuurklem is gemaakt uit eenvoudig plastic, maar ze is wel stevig en makkelijk te monteren. Het enige nadeel is dat de lamp een beetje trilt tijdens het rijden. Dit is niet echt zichtbaar, maar je voelt het wel en het geeft de indruk dat er speling zit op het balhoofd, wat niet zo is. Maar het is miniem. Het geheel is robuust en waterdicht, ook als we de hogedrukspuit bovenhalen. Opgelet echter wanneer je de afstandsbediening (niet echt onmisbaar volgens ons) gebruikt. Deze is via een kabel verbonden aan de lamp waardoor je verplicht bent om het kapje van de micro USB-poort open te laten tijdens het rijden. Als kers op de taart kan je de Ravemen PR900 ook gebruiken om je smartphone op te laden.
Verdict:
De Ravemen PR900 ziet er vrij gewoon uit maar de constructie is kwalitatief. Hij is niet duur, werkt perfect en de lichtstroom en autonomie zijn goed aangepast aan de MTB-sport. Gezien het feit dat de Ravemen PR900 makkelijk te vinden is op internet, is dit een goede en slimme keuze voor wie op zoek is naar geen al te dure lamp.
Meer info op www.ravemen.com
Test Ride | GripGrab RaceAqua X-overschoenen
Als je vaak op pad gaat wanneer het koud is dan zijn winterschoenen een must, maar een goedkoper alternatief om niet met bevroren voeten thuis te komen zijn overschoenen. Het grote probleem is echter dat het niet makkelijk is om bij deze laatsten een model te vinden dat goed op zijn plaats blijft zitten en langdurig je voeten warm houdt. De GripGrab RaceAqua X-overschoenen zijn het werk van een specialist in de materie en we waren dan ook benieuwd naar het resultaat.
Uit ervaring weten we dat er weinig overschoenen zijn die goed op hun plaats blijven zitten, dat ze vaak moeilijk aan te trekken zijn en dat ze snel slijten. GripGrab beweerde daarvoor de oplossingen gevonden te hebben en was er zeker van dat ze ons met de RaceAqua X-overschoenen, die ze ons opgestuurd hadden, zouden kunnen overtuigen. En vandaag kunnen we na een volledig winterseizoen zeggen dat dit … bijna waar is. De kwaliteit is in ieder geval aanwezig, zowel qua gebruikt materiaal als qua afwerking. Zo merken we aan de onderzijde Kevlar-verstevingen op die ervoor moeten zorgen dat de overschoenen slijtvaster zijn tijdens het wandelen.
Na afloop van onze test zag de bovenkant er nog als nieuw uit. Mirakels bestaan er natuurlijk niet en aan de onderkant vielen vooraan toch al enkele gaatjes te bespeuren. De uitsparingen voor de noppen zijn gelukkig niet beginnen doorscheuren na verloop van tijd. Dankzij de ritssluiting is de overschoen redelijk vlot aan te trekken, al heb je toch wat kracht nodig. Hij blijft goed op zijn plaats zitten en nog belangrijker is dat de voorkant nooit omhoogkomt, wat eerder zeldzaam is bij overschoenen. Een overschoen waarbij dit wel het geval is, heeft natuurlijk niet veel nut! Warm kunnen we ze niet echt noemen, maar waterdicht zijn ze wel … tenminste wanneer het regent. Wanneer je door de plassen en modder loopt, hangt met de open onderkant van de overschoenen alles natuurlijk af van je schoenen.
Verdict:
Overschoenen zullen nooit een goed paar winterschoenen kunnen vervangen, dat staat als een paal boven water. Maar als je er niet graag veel geld tegenaan gooit en toch op zoek bent naar een kwaliteitsvol product dat goed op zijn plaats blijft zitten, dan kunnen we deze GripGrab RaceAqua X-overschoenen warm aanbevelen, ook al omdat de vraagprijs van 50 euro in lijn ligt met de kwaliteit van dit product.
Meer info op www.gripgrab.com/products/raceaqua-x
[summary


