Test Ride #7: KS Lev Ci, Race Face Ambush Stealth & Vittoria Mezcal TNT G+

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test Ride #7: KS Lev Ci, Race Face Ambush Stealth & Vittoria Mezcal TNT G+

In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.

Op het menu van vandaag: een KS Lev Ci dropper post, Race Face Ambush Stealth-kniebeschermers en Vittoria Mezcal TNT G+-banden.

Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan:

Test ride: KS Lev Ci 65mm

KS, of Kind Shock zoals de volledige naam luidt, is één van de grote specialisten wanneer het op telescopische zadelpennen aankomt. Tevens telt het merk één van de grootste assortimenten. In de catalogus vonden we deze KS Lev Ci met een drop van slechts 65 millimeter en een carbon buitenbuis. Korte veerweg en licht: je hebt al door dat deze dropper post bedoeld is voor crosscountry. Wij waren benieuwd naar zijn prestaties in vergelijking met de klassieke modellen, die zwaarder zijn en een grotere drop hebben, en gingen op pad voor een test.

De KS Lev Ci is verkrijgbaar in drie verschillende diameters (27,2 / 30,9 / 31,6 millimeter) en je hebt de keuze uit vijf verschillende drops (65, 100, 125, 150 en 175 millimeter). De interne technologie is hetzelfde als bij de klassieke en gekende Lev. Zo is er een hydraulische cartridge en een luchtkamer waarvan de druk kan afgesteld worden tussen de 100 en 250psi, wat meteen invloed heeft op de uitschuifsnelheid. De letters Ci betekenen dat we te maken hebben met een topmodel met een carbon buitenbuis (en zadelklem) om wat grammen te winnen en dat het gaat om het model met een interne kabelloop (ook een externe kabelloop behoort tot de mogelijkheden). Ons testexemplaar van de KS Lev Ci heeft een buitendiameter van 31,6 millimeter, een drop van 65 millimeter en een lengte van 410 millimeter, waarvan minstens 150 millimeter in het frame moet zitten. Opgelet dus moest je over een sloping frame beschikken. De Lev Ci is wel geschikt voor kleine fietsen, of deze nu voor crosscountry bedoeld zijn of niet.

Op de weegschaal is de KS Lev Ci natuurlijk zwaarder dan een klassieke zadelpen, zeker in vergelijking met de lichte xc-modellen die vaak minder dan 200 gram wegen. Met een gewicht van 423 gram is deze dropper post bijna 80 gram lichter dan een KS Lev Integra met een drop van 150 millimeter. En dat is nog niet alles. Op de KS Lev Ci wint het merk ook nog heel wat gewicht op de accessoires, denk maar aan de Kevlar-kabel met plastic kabelomhulsel die maar de helft weegt van zijn evenknie op een klassieke set. En dan is er nog de carbon remote … waarvan de gewichtswinst eigenlijk verwaarloosbaar is.

Het geheel is heel mooi afgewerkt en ook al vragen de kabels een beetje zorg bij de montage (we raden aan om de kabels met een scherpe schaar door te knippen en niet met een kniptang), eens alles op zijn plaats zit moeten we ons nergens meer om bekommeren en werkt de remote zeer soepel.

De meest aandachtigen zullen al opgemerkt hebben dat het bevestigingssysteem van de remote vernieuwd is. Deze blijft nu beter op zijn plaats zitten. De hendel zelf is nog steeds mooi ergonomisch uitgevoerd en het is kinderspel om hem optimaal te positioneren op het stuur.

We hebben geen duurtest uitgevoerd met de KS Lev Ci, maar tijdens onze korte test waren we wel zeer tevreden over zijn werking. We kregen ook heel wat feedback van een naaste van de redactie die dezelfde dropper post nu iets meer dan een jaar gebruikt. Voor crosscountryrenners die het gewoon zijn om met een hoog zadel te rijden en de fiets steeds tussen de benen klemmen, is een drop van 65 millimeter perfect.

Met de dropper post is het makkelijker om achter de fiets te gaan hangen en vol vertrouwen de afdalingen aan te vatten. Door de korte drop blijf je het gevoel hebben dat er contact is tussen het zadel en de dijen. Voor bikers die zowel aan xc als enduro doen, kan deze dropper op een xc-bike het gevoel geven van te weinig drop te bieden. Met de korte drop keert de zadelpen steeds snel terug naar de beginstand. We raden aan om regelmatig de ring onderaan het telescopische deel los te schroeven en de afdichting te kuisen en lichtjes in te vetten. Met deze kleine voorzorgsmaatregel lijkt het geheel zeer betrouwbaar.

Verdict

De KS Lev Ci met een drop van 65 millimeter is een perfect product voor crosscountry. Met een extra gewicht van amper 300 gram zul je met meer vertrouwen de technische afdalingen aanvatten, terwijl je toch nog het zadel tussen de dijen kunt klemmen. De stille werking en de perfect ergonomische remote maken de Lev Ci een referentie in zijn domein. Rest enkel zijn prijs van 509,90 euro, wat hem een van de duurste dropper posts op de markt maakt. In de praktijk heeft hij echter niet veel rechtstreekse concurrentie, noch qua drop en inzetbereik, noch qua gewicht.

Meer info op www.kssuspension.com/product/lev-ci

Test Ride: Race Face Ambush Stealth

Het Canadese Race Face staat wereldwijd bekend voor zijn fietsonderdelen, maar het merk heeft in de loop der jaren ook een plaatsje verworven op de kledingmarkt, en dan vooral die van beschermkledij. Wij gingen aan de slag met een van de bestsellers van het merk, de Race Face Ambush Stealth.

Niet minder dan vijf velcro’s en enkele silicone strips moeten ervoor zorgen dat de Race Face Ambush Stealth-kniebeschermers perfect op hun plaats blijven zitten. Ze bieden op bepaalde plaatsen ook aan de zijkanten een bescherming, wat niet alleen in het geval van een valpartij praktisch is, maar ook om in de bochten tegen het frame te leunen.

Anders dan bij slip-on kniebeschermers, kan de Race Face Ambush Stealth volledig open. Je kunt ze dan ook op twee manieren aantrekken: op de klassieke manier door er in te stappen, maar aangenamer is om hem volledig te openen en rond de knie te plaatsen. Het grote voordeel is dat je op die manier je schoenen niet hoeft uit te trekken. Indien je handig genoeg bent, hoef je zelfs niet van je fiets te stappen. Eens je ze hebt uitgetrokken, kun je ze ook makkelijk rond het stuur hangen. Dit laatste is vooral handig wanneer je niet graag bergop rijdt met kniebeschermers aan.

Een minpuntje is wel dat ze vrij warm aanvoelen. We zouden ze dan ook eerder aanraden voor de herfst- en winterperiode. Gelukkig zijn ze dus makkelijk aan en uit te trekken, zodat we bergop niet al te veel last hebben van dat warmtegevoel. Houd je ze toch aan, weet dan dat ze heel comfortabel zitten. Ze zakken ook niet af tijdens het rijden. De binnenste velcro’s dienen om de bescherming goed rond te knie te plaatsen, de buitenste om alles rond de knie vast te snoeren. Je hoeft ze ook niet te strak aan te snoeren opdat ze rond de knie blijven zitten.

Verdict 

De Race Face Ambush Stealth-kniebeschermers zijn perfect geschikt voor enduro, zeker in gebieden waar je het moet doen zonder liften. En het is geen overbodige luxe dat je ze makkelijk aan en uit kunt trekken wanneer je een lange dag doorbrengt in het zadel. Ze zijn makkelijk te wassen, drogen doen ze iets minder goed, en ze zien er na onze maandenlange test nog steeds goed uit.

Meer info op www.raceface.com

Tekst en foto’s van deze test: Sam Péridy

Test Ride: Vittoria Mezcal TNT 4C G+ 2.25

Vittoria, het vroegere Geax, is misschien niet meteen het meest bekende bandenmerk voor onze mountainbikes, maar op de weg zijn hun tubes wel een begrip. De offroad exemplaren verdienen dan ook wat meer aandacht, zoals bijvoorbeeld deze compleet vernieuwde Vittoria Mezcal die gemaakt is uit een rubbermengsel met grafeen. Ze lopen licht en zijn stevig, wat hen bij dit mooie weer ideaal maakt voor mountainbike marathons. We hebben er zelf ook een volledig seizoen mee mogen rijden; tijd dus om de balans op te maken.

De Vittoria Mezcal die wij hebben getest is een van de lichtst lopende banden uit het gamma. Op het loopvlak zien we lage noppen die in de vorm van een vleugel geplaatst werden. De schoudernoppen zijn groter en staan dichter bij elkaar. Tussen de schouder en centernoppen zien we ook nog kleine overgangsnoppen. Het is overduidelijk dat deze band vooral bedoeld is voor droge omstandigheden en snelle parkoersen. Maar de topmodellen zijn uitgerust met een rubbermengsel waar grafeen aan werd toegevoegd (G+). Op papier kent deze rubbersamenstelling een lage rolweerstand, een uitstekende grip en een betere levensduur dan de klassieke rubbermengsels. Maar op papier en op het terrein kan al eens verschillen en onze test moet dan ook uitsluitsel brengen of dit rubbermengsel echt de Heilige Graal is waar we naar zoeken.

We kozen voor onze test de Vittoria Mezcal met een breedte van 2.25. Bij nameten bleek de breedte van de band aan de buitenkanten van de noppen effectief 57 millimeter (op een velg van 24 millimeter), wat eerder zeldzaam is. Vandaar dat we dit hier extra onderstrepen. De ronding van de band is mooi groot en we zouden zelfs voor een 2.1 durven kiezen wanneer het terrein niet al te ruig is. Op die manier win je nog wat gewicht. Want het moet gezegd dat de Vittoria Mezcal TNT 2.25 niet meteen een lichtgewicht is. Op onze weegschaal kwamen we uit op 721 gram. Hij is van nature al goed lekbestendig en in deze TNT-versie (tubeless ready) zeer gemakkelijk te monteren op alle types velgen.

Zoals eerder al verteld, hebben we er een volledig seizoen mee rondgereden. In 2017 gebruikten we hem als achterband tijdens de befaamde Cape Epic. We waardeerden zijn lage rolweerstand enorm, welke bevestigd wordt door de cijfers (24,6W volgens de website bicyclerollingresistance.com, wat evenveel is als een Schwalbe Racing Ralph en lager dan het merendeel van de concurrentie). Ook de fenomenale grip van het rubbermengsel op droge ondergrond vonden we geweldig. Deze grip was ook zeer goed op rotsen en natte boomwortels, ondanks het vrij stugge karkas dat minder vervormt dan andere banden (denk maar aan die van Schwalbe of Specialized). Het merendeel van de tijd reden we met een druk van 1.5 bar (voor een biker van 75 kilogram). Vooraan is hij geschikt voor droog terrein en uitstekend op rotsen en stenen, maar toch zouden we in die omstandigheden eerder opteren voor een Vittoria Barzo. In de modder moet je niet te veel op de Mezcal rekenen, daar is hij niet voor gemaakt.

Nog een stevig argument: de band is (zo goed als) onverwoestbaar. Zelf zijn we nooit lek gereden met de Vittoria Mezcal. Slechts één doorn is erin geslaagd om het stevige karkas te doorprikken en de flanken lijken ongevoelig voor scheuren. Maar daar staat wel tegenover dat ze niet echt slijtvast zijn. Op dat vlak scoren ze maar net het gemiddelde bij de topmodellen. Na afloop van onze test – 1500 kilometer, voornamelijk in marathons – zien we duidelijk dat de center blocks en het loopvlak afgesleten zijn. Ook op de flanken zien we de vezels al en de band is dan ook aan vervanging toe. We verhuizen ze dan ook naar een van onze andere fietsen, die we vooral inzetten voor korte trajecten, net zoals een Saguaro van meer dan tien jaar oud die nog steeds rond een van onze 26″-wielen ligt.

Verdict

De Vittoria Mezcal is onverwoestbaar en geweldig op droog terrein. Naar onze bescheiden mening is dit ook een van de beste XC/marathon-banden van het moment. Het rendement en de grip is uitstekend en je moet moeilijk terrein met deze banden niet uit de weg te gaan. Je hoeft ook niet steeds bang te zijn om lek te rijden. Het hoge gewicht is een nadeel, maar ze hebben wel heel wat andere stevige argumenten om je over de streep te trekken. Voor ons doorstonden ze de test in ieder geval met brio.

Meer info op www.vittoria.com

[summary

Door Olivier Béart