Test Ride #8: Ergon GE1 Evo, Wolf Tooth ReMote & Shimano Saint M820 SPD
Door Olivier Béart -
In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.
Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de testverslagen te gaan >>>
Test Ride: Ergon GE1 Evo
Ergon is een Duitse onderdelenfabrikant bij wie, zoals de naam al aangeeft, het ergonomische aspect steeds centraal heeft gestaan. Ergon bedient de hele fietsmarkt, van onze mountainbikes tot de racefietsen en stadsfietsen. Wij waren geïnteresseerd in een test van de Ergon GE1 Evo-grips, die gemaakt zijn uit een rubbercompound met een dubbele densiteit.
De Ergon GE1 EVO-handvatten hebben een specifieke vorm. Ergon maakt gebruik van een rubbercompound met dubbele densiteit. Zo worden de punten waar onze handen het handvat vastgrijpen, gevormd door een zachter rubber. Dit zachte rubber moet ervoor zorgen dat onze handen als gegoten rond het handvat zitten en nog belangrijker, dat het de trillingen absorbeert om onze zenuwen te ontlasten (denk maar aan dat lastige tintelende gevoel in de handen dat soms optreedt). Andere zones kregen dan weer een harder rubber om te vermijden dat de handvatten snel slijten. De handvatten zijn ook niet perfect rond om beter bij de vorm van onze handen te passen.
De naam geeft het al aan: de GE1 Evo (foto rechts) is een evolutie van de ‘oude’ GE1 (foto links). Deze laatsten vonden we al geweldig en het verschil tussen beide modellen is minimaal. Het nieuwe model kreeg nog wat extra groeven voor meer grip, maar een van onze testers merkte op dat de extra groeven geen meerwaarde bieden. Het nieuwe model is 10 gram zwaarder dan de vorige versie en weegt 110 gram.
De montage van de handvatten is kinderspel en ze zijn compatibel met aluminium of carbon sturen. Je hoeft de klem niet te hard aan te spannen; de aanbevolen 3Nm is meer dan voldoende. Een markering op de klem zorgt ervoor dat je je niet kunt vergissen en de Ergon-handvatten correct monteert. Je hoeft enkel de markering ‘UP’ in het oog te houden en er verder rekening mee te houden dat de hoekpositie de zenuwen in de hand en onderarmen moet ontlasten.
Op het terrein voelden de Ergon-handvatten zeer aangenaam aan. Dankzij de asymmetrische vorm van de Ergon GE1 EVO-handvatten passen onze handen als gegoten en lijkt het alsof lichaam en handvat één geheel vormen, met als resultaat dat je je fiets beter onder controle kunt houden, zelfs bij hoge snelheid.
Extra aangenaam is dat ze de kleine trillingen absorberen en dat je bij lange tochten geen last hebt van tintelende of slapende handen. Wat ook opviel is dat de handvatten zelfs bij regen nog veel grip bieden, meer dan andere handvatten, ook met natte handschoenen. Ze zijn ook stevig, want na enkele valpartijen zijn ze nog quasi intact, zelfs de uiteinden die het kwetsbaarst zijn.
Het enige nadeel is de prijs, die bijna 40 euro bedraagt. Dit zit ver boven het gemiddelde van de andere handvatten op de markt. Ter verdediging kunnen ze inbrengen dat ze er echt wel uitspringen en dat het concept helemaal niet vergelijkbaar is met de meeste handvatten die verkrijgbaar zijn. Ook met de duurzaamheid zit het goed, maar uiteraard moet iedereen voor zichzelf uitmaken of hij of zij de investering wel waard vindt. Wij vinden alvast van wel.
Verdict
De Ergon GE1 Evo-grips doorstonden onze test met brio. Tijdens de zes maanden die we hebben rondgereden met de handvatten, zijn ze een van de onderdelen geworden die ons op al onze fietsen vergezelden, zelfs op sommige testfietsen waarvan we de originele handvatten te oncomfortabel vonden om de fiets correct te kunnen testen. De Ergon GE1 Evo-grips voelen dan ook zeer comfortabel aan. De prijs is zoals eerder gezegd het enige nadeel, maar eens je ze geprobeerd hebt wil je niets anders meer.
Meer info op www.ergon-bike.com
Test Ride: Wolf Tooth ReMote
Wolf Tooth is een van die kleinere merken, net zoals bijvoorbeeld OneUp, die het niet ontbreekt aan knowhow en dynamisme. Kettingbladen, kettinggeleiders, assen, tooltjes, Boost-ombouwkits, … de catalogus van Wolf Tooth is ondertussen zeer uitgebreid. Wij wilden weten of de remote hendel voor een dropper post de upgrade wel waard is in vergelijking met de hendels waarmee de belangrijkste kabelbediende dropper posts op de markt zijn uitgerust!
Dropper posts worden steeds meer algemeen goed op onze fietsen. Het is ook een van de belangrijkste contactpunten tussen de biker en zijn fiets, vandaar het belang van een voortreffelijke werking en ergonomie. Vanaf het eerste contact met de Wolf Tooth ReMote stellen we vast dat deze twee aspecten van elementair belang waren bij de ontwikkeling van het product. Het contactoppervlak voor de duim is groot en voorzien van heel wat ribbeltjes om de grip te vergroten. Het afwerkingsniveau maakt indruk en straalt een zekere stevigheid uit. Enkel de as en het knopje om de kabelspanning te regelen zijn uit plastic, al de rest is uit metaal (aluminium 6061 om precies te zijn).
Het systeem om de kabel te bevestigen, zit discreet weggestopt achter de hendel maar is nog steeds makkelijk te bereiken. Het principe is hetzelfde als bij het systeem van de achterderailleur, namelijk met een kleine vijs en een sluitringetje die de kabel onder spanning moeten brengen. Op deze manier wordt de compatibiliteit verzekerd, met welke dropper post je ook rijdt. Ofwel zit het loodje aan de kabel aan de kant van de dropper post, ofwel aan de kant van de remote hendel; in het laatste geval dien je het loodje gewoon af te knippen. Wolf Tooth leverde geen half werk, want de remote hendel is verkrijgbaar in heel wat standaarden, van de klassieke versie met een beugel zoals wij getest hebben tot de verschillende direct mount opties voor de remgrepen van Shimano, Sram, Hope of Magura. Van de Wolf Tooth ReMote bestaat ook een Light Action-versie met een langere hendel. Deze is vooral bedoeld voor die dropper posts die een andere trek ratio vereisen. We hebben deze versie ook getest en komen er verderop nog op terug. Er bestaat ook een versie die compatibel is met de RockShox Reverb; een versie die we momenteel testen en waar we later op terugkomen.
De beugel is amper een centimeter breed en vindt dus makkelijk een plaatsje op het stuur. Indien je de enige bevestigingsbout wat losdraait, kun je de hendel ook zijdelings bijna een centimeter verschuiven tot je de ideale positie vindt voor je duim. Je dient de beugel wel voldoende aan te spannen (minstens 1Nm) zodat deze niet kan ronddraaien op het stuur. Op het terrein werkt de Wolf Tooth ReMote verbluffend goed. Het grote contactoppervlak is geweldig eens op het terrein, zowel qua comfort als qua grip, zelfs in natte omstandigheden. De grote lager blijkt geen verkoopspraatje en werkt zeer soepel. Op voorwaarde natuurlijk dat je kabels in goede staat zijn, dan worden de wrijvingen tot een strikt minimum herleid. Op deze punten laat de Wolf Tooth de concurrentie met vele lengtes achter zich; ook de twee remote hendels die van origine onze Fox Transfer en KS LEV bedienen, zijn er niet tegen opgewassen.
Ook wat betreft de stevigheid scoort Wolf Tooth goed. In het verleden hebben we bij een val (of door een flinke slag van de knie) al wel eens een remote hendel gebroken en ook het exemplaar van Wolf Tooth hebben we niet gespaard. Tot hiertoe is alles nog heel, enkel de onderkant van de beugel is een beetje geplooid (wat te zien is op de foto hierboven). We merkten dit trouwens pas een hele tijd later op en het hindert ook niet bij het bedienen van de hendel. Iemand die ons vergezelde, brak bij een val wel de plastic as van zijn Wolf Tooth ReMote, een as die volgens het merk net ontworpen is om als breekpunt te fungeren en de rest van de remote hendel te sparen. Het goede nieuws is dat alle onderdelen ook los verkrijgbaar zijn bij Wolf Tooth. De as waarvan eerder sprake kost bijvoorbeeld minder dan 5 euro. Nu we het toch over de prijzen hebben, de Wolf Tooth ReMote begint aan 59,95 euro (direct mount-versie) tot 69,95 euro voor de versie met beugel die wij getest hebben. Dit is niet goedkoop, maar nog steeds goedkoper dan de adviesprijs van de remote hendel van Fox (79 euro).
Tot sot nog een woordje over de Light Action-versie. Onze Fox Transfer was de enige dropper post die voor 100% compatibel is met zowel het klassieke model van de ReMote als met de LA-versie. Perfect dus om het verschil tussen beide versies te onderzoeken. Het gewicht is op één gram na identiek, de hendel van de LA is zoals eerder gezegd een centimeter langer en het contactoppervlak ook een tikkeltje groter. Wat het meest verraste is het feit dat de ribbeltjes op de LA-versie minder uitgesproken zijn en de grip dus iets minder goed is. Het grootste voelbare verschil is echter de soepelere werking door de langere hendel op de LA-versie. Zo soepel dat we het zelfs een beetje te soepel vinden. Kortom, indien wij zouden moeten kiezen, dan opteren we liever voor het klassieke model in combinatie met de Fox Transfer en niet voor de LA-versie. Maar indien de tabel van Wolf Tooth moest aangeven dat je voor jouw dropper post moet opteren voor de Light Action-versie, wees dan niet ongerust, deze zal zijn werk perfect doen!
Verdict
Ergonomisch top, zeer soepele werking, voorbeeldige afwerkingskwaliteit, compatibel met heel wat standaarden … zelden stuiten we op een product dat zo goed op punt staat. Durven we het woord perfect in de mond nemen? Wij hebben in ieder geval nog geen fouten opgemerkt. De prijs? Die ligt in het gemiddelde van de remote hendels op de markt en lijkt ons dan ook gerechtvaardigd als we de kwaliteiten van de Wolf Tooth ReMote bekijken. Breekbaar? Dat is relatief en de wisselstukken kosten geen stukken van mensen. Kortom, de vijf sterren zijn verdiend!
Meer info op de website van Wolf Tooth
Test Ride: Shimano Saint M820 SPD
Shimano is met zijn SPD-systeem al een hele tijd de referentie wanneer het op klikpedalen aankomt. Het systeem wordt ondertussen ook door heel wat andere merken aangeboden en de concurrentie is dus bikkelhard. Het Japanse merk heeft door de kwaliteit van zijn producten echter nog vaak een streepje voor. Dit geldt voor de producten die bestemd zijn voor crosscountry, maar ook voor de producten die bestemd zijn voor enduro en downhill, zoals deze Shimano Saint M820 SPD-pedalen.
Shimano opteerde ervoor om het SPD-systeem binnenin de kooi te bevestigen, waardoor men de pedalen relatief dun kon houden (20,5 millimeter). In vergelijking met de XTR Trail blijft de Q-Factor identiek (55 millimeter), maar het contactoppervlak is wel veel groter geworden: 7,8 centimeter breed en 9,1 centimeter lang, wat bijna zo groot is als een Crankbrothers Mallet. Op de weegschaal zijn ze geen lichtgewicht, want de Shimano Saint M820 SPD-pedalen wegen 530 gram (wat ongeveer 150 gram zwaarder is dan de XTR Trail). Dit cijfer ligt boven het gemiddelde en we mogen eruit afleiden dat Shimano de grootte van het contactoppervlak en de stevigheid belangrijker vond dan het gewicht.
Zowel vooraan als achteraan merken we enkele pennen op voor een betere grip. Deze zijn vervangbaar en de hoogte ervan is instelbaar. Wij gebruikten ze steeds in de hoogste positie, die naar ons gevoel perfect was. In de praktijk komen deze pennen op sommige pedalen zelfs nooit in contact met de zolen van andere schoenmerken, maar hier voelen we wel degelijk dat ze extra grip bieden zodat je in sommige omstandigheden zelfs niet in de pedalen moet klikken.
Met brede schoenen zoals de nieuwe Shimano AM5 (DH/Enduro) verkrijg je een perfect duo met een goed contactoppervlak, waardoor je de fiets perfect onder controle kunt houden. We hebben ze ook gebruikt in combinatie met de ME7-schoenen (het enduro-racemodel) en de MW7-winterschoenen; telkens werkte de combinatie zeer goed. Ze zouden ook geschikt moeten zijn voor downhill, maar wij hebben ze enkel getest in enduro. Ondanks het extra gewicht deden ze de pedalen met een kleinere kooi (type XT/XTR Trail) al snel vergeten. De Shimano Saint M820 SPD-pedalen schenken veel meer vertrouwen, waardoor de controle over de fiets verbetert.
Met sommige schoenen en in sommige omstandigheden hadden we wat meer moeite om in te klikken, maar echt problematisch werd dit nooit. Modder wordt goed afgevoerd, al zijn er op dat domein modellen die toch beter doen (de Crankbrothers bijvoorbeeld). Zelf kwamen we met het brede platform ook vaak in contact met de ondergrond. Daar zijn sporen van te zien, maar we moeten wel toegeven dat de pedalen stevig zijn, want stuk zijn ze niet gegaan. Zelfs de pennen, die we op andere pedalen vaak verliezen, zitten nog steeds mooi op hun plaats. Ook geen slecht woord over de as en lagers van de Shimano Saint M820 SPD-pedalen, deze draaien zeer soepel! Het enige minpunt is de goudkleurige moer die de neiging heeft om los te komen. We hebben dit nooit eerder meegemaakt op pedalen van Shimano; op tijd en stond even controleren is de boodschap.
Verdict
De vorm en het contactoppervlak van de Shimano Saint M820 SPD-pedalen zijn goed ontworpen en bieden wel degelijk een meerwaarde in vergelijking met de pedalen met een kleinere kooi, type XT/XTR Trail. Eens je ze hebt geprobeerd, wil je niets anders meer, ondanks hun gewicht. Ze zijn stevig en duurzaam en de investering meer dan waard.
Meer info op bike.shimano.com
[summary
Test Ride #8: Ergon GE1 Evo, Wolf Tooth ReMote & Shimano Saint M820 SPD






