Test Ride #9 | Spécialités TA Arrow, Ekoï MTB Camouflage & KS LEV Integra
Door Olivier Béart -
In de rubriek Test Ride komen regelmatig drie korte en beknopte testen aan bod. Maar begrijp dit niet verkeerd, een beknopter artikel wil niet zeggen dat we deze testen minder serieus nemen. Integendeel, ze worden met dezelfde ernst en ijver uitgevoerd als onze andere testen, waarbij de producten gedurende een langere periode door het team van Vojo onder de loep worden genomen.
Klik in het menu hieronder om naar de testverslagen te gaan >>>
Test Ride: Spécialités TA Arrow
Spécialités TA is een Frans bedrijf met een lange geschiedenis dat vooral gekend is voor zijn kettingbladen. Maar het merk houdt zich ook bezig met andere producten, zoals crankstellen, zij het wel in mindere mate. Het was dan ook al lang geleden dat Spécialités TA op dat vlak met iets nieuws boven water was gekomen, maar tijdens Eurobike 2017 presenteerden de Fransen eindelijk de Arrow. Wij hebben de Spécialités TA Arrow ondertussen uitvoerig getest.
Verwacht geen revolutionair product, want dat is het niet. Wel voel je dat ze de producten van de concurrenten goed bestudeerd hebben, veel gereden hebben met bestaande producten en de eigen knowhow goed gebruikt hebben. Ken je Spécialités TA niet echt, lees dan zeker ons artikel even na over het bezoekje dat we hen vorig jaar brachten: www.vojomag.nl/bezoek-specialites-ta-op-een-dienblad-geserveerd.
Omdat het merk gespecialiseerd is in aluminium, is het logisch dat men voor dit materiaal opteerde voor de cranks (alu 7000). Aan de binnenkant zien we dat de cranks werden uitgehold. Aan de buitenkant merk je daar niets van, maar het nadeel is dat vuil zich hier makkelijk kan vastzetten. Mooi uitgevoerd is het wel. De cranks zijn verkrijgbaar met een lengte van 155 tot 185 millimeter, telkens met tussenstappen van 5 millimeter.
De cranks van de Arrow zijn breed en fijn, maar ook heel recht. Toch kwam niemand van onze testers met zijn enkels in aanraking met het crankstel.
Na een test van verscheidene maanden (waarin we niet voorzichtig zijn omgesprongen met de cranks) zien ze er nog steeds goed uit, al had wat ons betreft het logo op de crank nog iets beter mogen uitkomen.
De trapas werd vastgemaakt aan de rechtercrank. Deze trapas is indien nodig verwijderbaar en bestaat in verschillende lengtes, wat belangrijk is voor de Q-Factor. De diameter van de trapas bedraagt 30 millimeter. Aan de linkerzijde wordt de crank bevestigd via een compressie moer en een tweede moer om het geheel vast te zetten.
Spécialités TA produceert ook een heel uitgebreid gamma bottom brackets (cups met schroefdraad en externe lagers, PF30, BB30, PF BB92) zodat het Arrow-crankstel compatibel zou moeten zijn met 95% van de frames op de markt. Dat is belangrijk, zeker voor zij die dit onderdeel graag van de ene fiets naar de volgende verhuizen. Wij hebben de versie met externe lagers getest en we kunnen al vertellen dat ze van goede kwaliteit zijn.
Voor het kettingblad hebben we een ruime keuze. Niet enkel in de catalogus van Spécialités TA (rond of ovaal), maar ook bij andere merken die kettingbladen maken, zelfs bij Sram. In dat laatste geval heb je een interface nodig om het crankstel compatibel te maken met de kettingbladen van het Amerikaanse merk.
Op de weegschaal breekt de Spécialités TA Arrow geen records. Het verschil met een carbon exemplaar blijft echter binnen de perken. Met een gewicht van 590 gram zit hij tussen een carbon Sram XO Dub en een aluminium GX Dub. Ook de vorige generatie van de XTR schommelde rond dit gewicht, net zoals een Race Face Turbine Cinch, beiden in aluminium.
Qua prijs zit de Arrow in het gemiddelde, of toch wanneer we de officiële adviesprijzen hanteren. Wanneer we er de promoties bijnemen, komt hij iets duurder uit dan zijn concurrenten. De cranks kosten 299 euro voor een set. Daar komt nog 64,90 of 74,90 euro bij voor het kettingblad (rond of ovaal) en 59 euro voor het bottom bracket (dat compatibel is met andere crankstellen met een as van 30 millimeter).
Het monteren van ons testexemplaar verliep niet zo vlot, wat waarschijnlijk te wijten is aan het feit dat het om een van de allereerste exemplaren ging. Tijdens de test kwam dan ook nog eens de linkercrank los omdat we een moer verloren, maar na het monteren van een nieuwe crankmoer hebben we nooit meer last gehad van dit euvel.
Na deze kleine ongemakken verloopt de rest van de test vlekkeloos. Na een seizoen testen is het Spécialités TA Arrow-crankstel nog steeds in goede staat. Alles werkt nog even soepel als in het begin en de cranks en het kettingblad tonen enkel de normale slijtagesporen. Het kettingblad hield de ketting steeds zeer goed vast. Na zes maanden hoorden we wel een knarsend geluid, maar na een onderhoudsbeurt (inclusief het nodige vet) was dit vervelende geluid weg.
Verdict:
Spécialités TA heeft zijn comeback niet gemist. De Arrow is een goed doordacht en functioneel product. Daarnaast is het een duurzaam product dat slechts een weinig onderhevig is aan slijtage. Een pluspunt is dat het Spécialités TA Arrow-crankstel compatibel is met zo goed als alle frames die je op de markt kunt vinden, waardoor je je crankstel kunt behouden wanneer je een nieuw frame aanschaft.
Meer info op specialites-ta.com of via de verdeler codagex.be
Test Ride: Ekoï MTB Camouflage
Ekoï is een kledingmerk dat gebaseerd is in Zuid-Frankrijk. Ze maken vooral lycra kledij voor weg- en crosscountryrenners. Maar daar wil het merk nu verandering in brengen door het gamma uit te breiden met enkele baggy shorts en shirts voor de all mountain-discipline.
Het gamma van Ekoï telt slechts twintig producten voor mountainbikers, tegenover enkele honderden voor de wegrenners. Natuurlijk kunnen veel van die producten ook op de mountainbike gebruikt worden, maar onze aandacht werd getrokken door deze lossere outfit.
De zeer sobere look van de outfit staat in schril contrast met de andere producten van het merk. Wij kozen voor de Camouflage-versie, waarvan de kleuren enkel zichtbaar zijn in het opschrift en de rest van de stof zwart blijft. Er bestaat ook nog een model met een wit of zwart opschrift.
Short – 62,99 euro
Een short blijft een short en het is dan ook niet makkelijk om hier als merk innoverend in te zijn. Wat dus ook niet het geval is bij deze Ekoï-short. We apprecieerden de ritssluiting en zeer aangename micrometrische sluiting van de broek. We vonden het tevens leuk dat de ene broekzak gewoon open was en de andere kon gesloten worden met een ritssluiting.
Het gebruikte materiaal is van een goede kwaliteit. We hebben wel de indruk dat de afwerking aan de buitenkant beter is dan aan de binnenkant, waar enkele draadjes loszitten. Maar niet van dien aard om het schaamrood op de wangen te krijgen wanneer we het product en de prijs vergelijken met vaak veel duurdere modellen. Wij hebben normaal een 32 en ook bij Ekoï paste die maat perfect. Je moet dus niet bang zijn dat de producten van Ekoï kleiner of groter uitvallen. In de lengte eindigt de short net boven onze knie en je kan de short makkelijk gebruiken in combinatie met kniebeschermers.
In de prijs zit ook een ondershort inbegrepen die los 20,99 euro kost. Deze ondershort is licht en heeft een goede snit. De SQ-Lab-zeem is dun maar toch comfortabel, ondanks dat ze wat hard aanvoelt. Zij die huiveren van een zemen lap in de broek, zullen blij zijn dat deze heel discreet is gehouden. Dankzij enkele brede siliconen banden blijft de short ook goed zitten. En deze banden laten geen aftekening achter op de huid. De ondershort wordt trouwens gemaakt in Europa, in tegenstelling tot de rest dat in China wordt gefabriceerd.
Shirt – 24,49 euro
Het Ekoï MTB-shirt gaat voor minder dan dertig euro over de toonbank. Het shirt valt nogal ruim uit (wat doet denken aan enkele shirts van Troy Lee) en is achteraan aan de zijkanten voorzien van twee zakken met een ritssluiting. Persoonlijk vinden we de snit te groot, maar ongetwijfeld zijn er sommigen onder jullie die dat niet erg vinden.
De achterzakken zijn handig om een tooltje mee te nemen of een energiereep. Je kunt er echter beter niet te veel instoppen en al zeker niet het ene zakje volstouwen en het andere leeg laten, want dat gaat het shirt naar één kant hangen.
De driekwart mouwen kunnen makkelijk opgerold worden. De iets langere mouwen hebben als voordeel dat ze je armen een tikkeltje beter beschermen tegen uitstekende takken. Je kan er eventueel ook je elleboogbeschermers mee bedekken. Dat het shirt stevig is, kunnen wij beamen, want we kwamen meermaals in aanraking met puntige takken. Maar of het camouflageshirt ook bestand is tegen bijtgrage dinousaurussen, orang-oetans of andere diersoorten, hebben we niet getest.
Handschoenen – 17,49 euro
De handschoenen zijn net als de rest van het Ekoï MTB-gamma eenvoudig en goed afgewerkt. Ze zijn eerder aan de kleine kant en zijn voorzien van een dunne palm om een direct contact met het stuur te garanderen. Binnenin heb je geen last van irriterende naden en de handschoenen gebruiken een klassiek sluitsysteem.
Verdict
Ekoï heeft van zijn rijke ervaring geprofiteerd om een kwaliteitsvol MTB-product te maken. De Ekoï MTB-set is comfortabel en goed afgewerkt. Als je de promoties in het oog houdt, kun je bij andere merken misschien nog wel iets goedkoper vinden (denk maar aan een einde serie), maar we hebben de indruk dat je hier waar krijgt voor je geld. We hebben de outfit ongeveer dertig keer gedragen tijdens een testperiode van vijf maanden. Telkens verdween de kledij na afloop in de wasmachine en alles ziet er nog steeds als nieuw uit. Vooral het shirt heeft het hard te verduren gekregen, maar het heeft zich goed geweerd tegen schermutselingen als takken en lichte valpartijen. Kortom, dit is een outfit die we nog vaak zullen dragen!
Meer info op www.ekoi.fr/nl
Test Ride: KS LEV Integra
KS was een van de eerste merken dat met een dropper post op de proppen kwam en effende zo het pad voor heel wat andere merken. Het is ondertussen wel al enkele jaren geleden dat KS nog met iets innoverends uitpakte. Meer zelfs, het project om een draadloze bediening te ontwikkelen voor zijn dropper post werd opnieuw in de koelkast gestopt. KS steekt liever energie in het uitbreiden van het assortiment (denk maar aan modellen met een kleinere diameter of met een grotere drop) en in het verbeteren van de huidige productlijn zodat deze voor 100% betrouwbaar is.
Wat wel geëvolueerd is, maar niet meteen zichtbaar is, zijn al de onderdelen die gevoelig zijn aan slijtage. Deze kwamen in het verleden vaak zwak uit de hoek. KS heeft hier niet veel over gecommuniceerd, maar door een hele serie kleine updates zou de KS LEV Integra 2018 in principe duurzamer en betrouwbaarder moeten zijn dan de eerste modellen.
En dat willen we met deze test bevestigen of … ontkrachten. We voerden onze test uit met een model met een drop van 125 millimeter. Gedurende een jaar was deze dropper post onze gezel op twee verschillende fietsen, maar ook op een resem testfietsen die het afgelopen seizoen door onze handen gingen. KS beschikt over een uitgebreid gamma waardoor hun dropper posts compatibel zijn met bijna alle frames op de markt (diameters van 27,2 tot 34,9 millimeter, een drop van 80 tot 175 millimeter, enz). De prijzen gaan van 379 tot 409 euro, waarmee ze bij de topmodellen tot het klasgemiddelde horen. Ook het gewicht van 585 gram ligt in het gemiddelde. Er bestaat tevens een carbon versie waarmee je naargelang de versie nog 50 tot 100 gram kunt winnen.
Het monteren van het zadel en de bediening is een makkie. Met een zeer eenvoudig systeem wordt de kabel onder de zadelpen vastgemaakt. Het mechanisme is voorzien van een klein haakje waarin een kleine cilinder schuift die aan het uiteinde van de kabel wordt bevestigd. Dit lijkt als twee druppels water op het systeem van de Fox Transfer; met een klein voordeel voor de KS, want deze is ook uitgerust met een klein plastic kapje zodat roest en vuil geen kans maken.
Op het stuur wordt de dropper post bediend door een Southpaw-hendel. De beugel bestaat niet langer uit twee stukken, maar wel uit één stuk met een scharnier. De beugel blijft inderdaad beter op zijn plaats zitten en draait niet langer rond op het stuur.
Het contactoppervlak met de duim is groot, al is de hendel minder lang dan meerdere modellen van de concurrentie (Race Face, WolfTooth, RockShox, enz). Dit mag dan wel interessant zijn om zo veel mogelijk plaats te besparen op het stuur, toch wordt het minder interessant wanneer je kracht dient te zetten op de hendel. Dan is een langere hefboom handiger. Niet dat dit problematisch wordt; we zijn trouwens al blij dat er na verloop van tijd geen speling optreedt op de hendel.
De dropper post zelf werkt nog steeds even soepel als in het verleden. De KS LEV Integra is duidelijk ook veel betrouwbaarder geworden. Noch op ons testmodel, noch op de andere versies op onze testfietsen (waarvan we één model drie maanden intensief getest hebben) trad er speling op, behalve dan de lichte speling die sowieso van in het begin aanwezig is om een goede werking van de dropper post te garanderen.
Het enige waar je op dient te letten bij aankoop van de KS LEV Integra is de hoogte van je frame en je zithoogte. De moer en bushing tussen de bovenste en onderste pen is hoger en volumineuzer dan op andere modellen. En wanneer het op een correcte zitpositie aankomt, kan elke millimeter tellen.
Verdict:
Nadat KS het pad effende voor de andere merken, hoort het merk vandaag met de KS LEV Integra opnieuw tot de referenties. Als we hem in één zin zouden moeten samenvatten, dan zouden we zeggen dat hij heel natuurlijk en intuïtief aanvoelt in gebruik.
Meer info op www.kssuspension.com/product/lev-integra
[summary