Test | Rockrider Feel 900 S: de ‘speelfiets’ van het jaar?

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Rockrider Feel 900 S: de ‘speelfiets’ van het jaar?

Hoewel Rockrider zich tijdens het seizoen 2023 grotendeels heeft onderscheiden in het crosscountry-segment, met de realisatie van een internationaal XC-team en de langverwachte komst van zijn nieuwste crosscountry-frame (Race 940), heeft het Franse bedrijf nog andere interessante modellen in de catalogus staan! De Feel 900 S is daar het perfecte voorbeeld van: een trail/all-mountainbike (130/140 mm veerweg) die prettig is om mee te rijden en dat voor € 3.000.

“Een model gericht op plezier, zonder de prestaties te vergeten! Een fiets die zowel bergop als bergaf comfortabel is. Het is absoluut onze fiets voor alle terreinen”: dat is de pitch van Charles, productontwerper van het Franse merk, om deze Rockrider Feel 900 S te introduceren.

Ter herinnering: het aanbod van Rockrider is sinds vorig jaar verdeeld over drie grote families:

  • Race,gelanceerd tijdens de Roc d’Azur 2021 en bedoeld voor XC-prestaties; kende dit jaar de komst van de Race 940 S.
  • Feel, richt zich op veelzijdigheid en rijplezier, met het idee om bikers met heel verschillende profielen tevreden te stellen, zowel met als zonder ondersteuning.
  • Expl, (voor Explore) richt zich op meer occasionele rijders en beginners, met fietsen die vooral betrouwbaar, gemakkelijk en comfortabel zijn. Een segment dat voorheen onder meer door het ST-aanbod werd bezet.
De Rockrider Feel 900 S wordt op de markt gebracht voor een prijs van € 3.000

Deze Feel 900 S streeft er dan ook naar om een ​​toegankelijk all-mountain model aan te bieden, zowel qua rijgedrag als qua prijs, gericht op het rijplezier. Spoiler: die missie is geslaagd! We kunnen je nu al vertellen dat deze Rockrider Feel 900 S qua prijs goed geplaatst is, aangezien de fiets zoals je hem hier ziet op de markt wordt gebracht voor een prijs van € 3.000.

Frame

Het frame van deze Rockrider Feel 900 S is volledig gemaakt van carbon. Hoewel dit niet de eerste carbon fiets van het merk is, heeft Rockrider gekozen voor een vezelconstructie die verschilt van wat te vinden is op de crosscountry-modellen en beter in lijn moet zijn met het programma van de fiets. Zonder verdere informatie van het merk kunnen we ons daarbij voorstellen dat dit carbon zwaarder is dan het carbon dat op de XC-modellen wordt gebruikt, maar wel meer comfort en schokfiltratie kan bieden. De constructie van de voor- en achterdriehoek is verschillend, met een geoptimaliseerde dikte van het carbon die het mogelijk maakt “de stijfheid te bieden die nodig is bij het trappen, terwijl er veel comfort behouden blijft op oneffen terrein”, legt Charles uit. Op de weegschaal weegt de complete fiets in maat L 14 kg.

In tegenstelling tot een crosscountrymodel (zoals de Race 900) waarbij prestaties en efficiëntie het ontwerp dicteren, is deze Feel 900 S het resultaat van een grotere vrijheid die aan het ontwerpteam is gegeven. De wens van het merk was om met deze Feel 900 S een echte identiteit te creëren met de vorm van het frame. “De rand op de onderbuis is bijvoorbeeld gemaakt om het logo te benadrukken, terwijl de verbinding tussen de schokdemper en de bovenbuis karakter aan het frame moest geven.” De ontwerper van deze Feel 900 S komt overigens uit de autowereld, vandaar de aandacht die is besteed aan de lijnen van dit frame.

Zonder toevlucht te nemen tot bijzonder originele of innovatieve oplossingen, merken we toch een grote aandacht voor details. Allereerst is de Feel 900 S uitgerust met een interne doorvoer voor de kabels en remleidingen waarvan de ingang zich bovenaan de schuine buis bevindt. Om eventuele vreemde geluiden van de kabels te voorkomen, is op verschillende plaatsen mousse in het frame geplaatst.

Onze blik gaat vervolgens naar de beschermingen (achtervork, trapas). Deze hebben een goed formaat en passen redelijk goed bij het algehele uiterlijk van de fiets. “Wij geloven dat in de uiteindelijke gebruikerservaring de lijnen van de fiets, maar ook de verschillende beschermingen van het frame, terecht een vrij significante waarde hebben. Aan deze punten hebben we dan ook bijzondere aandacht besteed”, vertelt het merk. We moeten ook de standaard aanwezigheid van een kleine kettinggeleider benadrukken. Kortom, alles zorgt ervoor dat de fiets stil en prettig is in gebruik, wat we tijdens onze test hebben kunnen verifiëren.

De Feel 900 S heeft slechts één bidonhouder, maar biedt wel ruimte voor een bidon tot 800 ml (vanaf maat M). We hebben hem uitgerust met een bidonhouder van Zefal waarbij de bidon zijwaarts wordt uitgenomen en door de relatief lage plaatsing in de voorste driehoek ondervond het gebruik ervan geen problemen.

Aan de andere kant moeten we vanaf het begin een probleem aankaarten dat we tijdens onze testperiode tegenkwamen: de lak verdween op bepaalde contact- of wrijvingspunten al snel. Dit is met name het geval ter hoogte van de balhoofdbuis waar de leiding van de voorrem over de lak heeft gewreven en ter hoogte van de achtervork na wrijving met de achterkant van de schoenen. Bescherming met folie wordt altijd aanbevolen, maar het lijkt erop dat dit hier meer dan noodzakelijk is.

Dit is niet gebruikelijk voor Rockrider. Bepaalde testfietsen verbleven meerdere maanden op de redactie (met name de 740 en de 920 S) zonder dit euvel tegen te komen. Het merk is gewaarschuwd en onderzoekt de mogelijke oorzaken, wat bevestigt dat dit niet normaal is en dat er alles aan zal worden gedaan om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt bij productiefietsen.

Veringen

“We wilden een fiets die wendbaar en speels was, dus de kinematica werd dienovereenkomstig gekozen”, legt Rockrider uit. De kinematica is van het type 4 Bar Linkage, en meer in het bijzonder een Horst Link. Afgezien van de kinematica doet de esthetiek denken aan bepaalde Kona’s van een paar jaar geleden. Er zijn slechtere referenties.

Het is RockShox dat de veringen levert met een Pike-vork met een veerweg van 140 mm en een Deluxe Select+-schokdemper met een veerweg van 130 mm. Deze laatste is uitgerust met een lockout die zich direct bovenop de schokdemper bevindt. Deze veringen zijn vrij basic, maar voor een fiets van € 3.000 zijn ze volkomen coherent en effectief. Wie meer aanpassingen wil, kan terecht bij de meer high-end montage, uitgerust met het beste van RockShox.

Geometrie

 

Op papier kenmerkt deze Rockrider Feel 900 S zich in maat M door een reach van 450 mm, een liggende achtervork van 435 mm, een zitbuishoek van 76° en een balhoofdhoek van 65°. De Rockrider Feel 900 S is verkrijgbaar in 4 framematen, van S tot XL.

Onderdelen

Voor onze test ontvingen we de goedkoopste versie van de Rockrider Feel 900 S. Deze deelt hetzelfde frame als zijn naamgenoot met een duurdere montage (900 S Team Edition). “Wat de onderdelen betreft, hebben we besloten om meer middelen in de ophangingen en wielen te steken om de fiets een zekere dynamiek en een aanzienlijke fun factor te bieden”, legt Charles uit.

De Sram NX Eagle-aandrijving koppelt een 10-50 cassette aan een kettingblad met 32 ​​tanden. De cranks zijn 175 mm lang, wat een beetje te lang is gezien het programma van de fiets. Deze instapgroep biedt alle noodzakelijke prestaties, maar zonder zo zacht te werken of precies te zijn als de duurdere modellen.

Ook de remmen komen van Sram, met een paar G2 R met vier zuigers, gekoppeld aan een schijf van 200 mm voor en 180 mm achter. Zonder dat deze remmen echt slecht zijn, is dit toch een van de belangrijkste punten die je kan laten evolueren omdat ze ons niet hebben overtuigd.

Het onderstel bestaat uit een paar aluminium Mavic Crossmax XLS-wielen die het carbon moeten temperen door het juiste compromis te bieden tussen stijfheid en flexibiliteit. Deze zijn voorzien van Vittoria-banden en dus niet van Rockrider … “We wilden de Feel 900 uitrusten met verschillende banden voor en achter, maar op dit moment hebben we nog maar één veelzijdige band in het assortiment”, zegt Rockrider. Daarom koos het Franse merk voor een Vittoria Mazza vooraan en een Martello achteraan, beide in 2.35″ en Graphene 2.0-rubber.

De rest van de onderdelen komen uit eigen huis en dragen de merknaam Decathlon. Zo vinden we op ons model in maat M een telescopische zadelpen met een drop van 150 mm (120 mm in S, 170 mm in L/XL) en een cockpit bestaande uit een stuurpen van 55 mm en een stuur van 780 mm breed (met een rise van 15 mm).

Versies en prijzen

Naast ons testmodel, de Feel 900 S van € 3.000, omvat de Feel-familie zoals gezegd ook een duurder model. De Rockrider Feel 900 S Team Edition (€ 4.000, hier afgebeeld) heeft hetzelfde frame als ons testmodel, maar met een compleet andere montage. De veringen, nog steeds van RockShox, kregen een upgrade. Zo zien we een Pike Ultimate-vork en een Deluxe Ultimate-demper. Voor de aandrijving werd een Sram GX Eagle gekozen, voor de remmen een Sram G2 RSC-set gecombineerd met 200 mm schijven. De aluminium Mavic-wielen van de 900 S-versie maken plaats voor een paar carbon Mavic Crossmax XLR’s.

Beide modellen zijn nu verkrijgbaar op de website van het merk of in de verschillende winkels van de Franse keten. Qua kleuren is elk model alleen verkrijgbaar in de betreffende kleurstelling: grijs voor de Feel 900 S, parelzwart voor de Team Edition-versie. Op het frame zit 5 jaar garantie.

Rockrider Feel 900 S: de terreintest

Zoals gebruikelijk is het de bedoeling van Rockrider om een ​​fiets aan te bieden die toegankelijk en gemakkelijk te hanteren is, vooral voor dit instapmodel.

En daarin zijn ze meer dan geslaagd! Eens op de fiets blijkt de Rockrider Feel 900 S een echt speeltje. Het vrij uitgesproken aflopende frame heeft het verwachte effect: je hebt het gevoel dat je een grote bewegingsvrijheid hebt met de fiets tussen de benen. De Feel 900 S is gemakkelijk te positioneren en je merkt dat je voor het plezier alternatieve lijnen of een bunny-hop uitprobeert.

Het moet gezegd dat de Feel 900 S voor een trailfiets een goede start maakt en zich thuis voelt in de lucht. Het kleinste hobbeltje wordt een oproep om te jumpen.

Tot het punt dat we uiteindelijk domme dingen doen …

Het feit dat we ons zelfverzekerd genoeg voelen om op ons testcircuit gekke dingen te doen, komt zeker door het speelse karakter van deze Feel 900 S, maar ook door het geruststellende aspect ervan. De fiets wekt snel vertrouwen en dankzij de geometrie kun je met volle gemoedsrust vertrekken op de technische passages die voor je liggen. In tegenstelling tot veel geavanceerdere modellen, die efficiënter zijn maar een echte technische bagage vereisen, neemt deze Feel 900 S de piloot bij de hand en ondersteunt hem tijdens zijn technische ontwikkeling. Een persoon uit de directe omgeving van de redactie die niet regelmatig mountainbiket, heeft tijdens een dag in een trailcentrum veel plezier beleefd aan zijn stuur.

Deze meerdere aspecten (comfort / toegankelijkheid / gevoel van veiligheid) zijn ook het resultaat van de uitgebalanceerde flexibiliteit van het frame. Je kan de fiets letterlijk voelen werken en vervormen tijdens oneffen passages, waardoor trillingen en schokken die van het terrein komen worden gefilterd, terwijl je kunt profiteren van het carbon om het om te zetten in dynamiek zodra de fiets niet langer wordt gecomprimeerd.

Deze flexibiliteit van het frame komt ook door de flexibiliteit van de achterdriehoek. Als je stilstaat, zie je dat de schokdemper iets zijdelings beweegt en dat de hele link meewerkt. Dit draagt ongetwijfeld bij ​​aan het karakter van de fiets en zijn levendige kant, maar deze laterale stijfheid kan vragen oproepen bij grotere rijders. In deze fase van onze test, en nadat we het frame herhaaldelijk hebben getest door testers met zeer verschillende profielen, vertoont het frame echter geen enkele vermoeidheid of bijzondere problemen.

We zijn van mening dat sterke rijders en/of mensen met een hoog rijniveau snel de grenzen van de fiets zullen bereiken op het gebied van stijfheid. Ook voor hen zal de Feel 900 S over het algemeen aangenaam en speels blijven, maar ze zullen misschien duidelijk merken dat het frame te flexibel is. Kortom, om te spelen is hij het perfecte hulpmiddel, maar om er als doorwinterde biker mee aan de slag te gaan en snelle chrono’s na te jagen, zijn er geavanceerdere en beter aangepaste machines. Toch is het een geluk dat er nog steeds fietsen zoals deze Rockrider op de markt zijn, omdat fietsen te vaak ontworpen worden voor competitie.

Het paar Sram G2-remmen waarmee ons testmodel is uitgerust, is absoluut niet in goede doen en presteert slechter dan identieke sets op andere fietsen. Maar zelfs als ze perfect functioneel waren, leek dit paar remmen ons verouderd gezien de mogelijkheden van de fiets, of in ieder geval heel dicht tegen de limiet. Dit is zeker een van de beste pistes om de fiets te laten evolueren.

In de missie om een ​​toegankelijke fiets aan te bieden (vanuit financieel en rijoogpunt) heeft Rockrider gekozen voor veringen die weinig aanpassingen bieden, maar daarom wel gemakkelijker in te stellen zijn. Als je hierdoor snel je comfortzone vindt, is de andere kant van de medaille dat het niet mogelijk is om je veringen op een precieze manier te optimaliseren. Voor grotere bikers en/of zij die de hydraulica van hun veringen tot in het detail willen finetunen, is de Team Edition-versie, uitgerust met Ultimate Range-veringen, de juiste keuze. Voor anderen biedt deze instapversie een duo ophangingen dat voldoende is.

Hoewel de Feel 900 S heel leuk is om mee te rijden, blijft het een trail/all-mountainbike en zonder de beste in zijn categorie te zijn, trapt deze Rockrider behoorlijk goed, zelfs heel goed. De fiets heeft een comfortabele en evenwichtige positie bij het trappen. Hij toont zijn grenzen op zeer steile beklimmingen, waarbij de hoek van de zitbuis er baat bij zou hebben een graad tot anderhalve graad rechter te zijn. Dit maakt de Feel 900 S geen slechte klimmer, maar hij is gewoon gemiddeld voor fietsen in zijn categorie, zonder uit te blinken als klimmachine.

We schommelden tussen een SAG van 27% en iets meer dan 30% om een ​​instelling van de schokdemper te verkrijgen die een ideaal compromis bood tussen trappen en comfort. Zodra deze ideale instelling is gevonden, pompt de schokdemper niet overmatig en onthult de Feel 900 S zijn echte trapcapaciteiten.

Laat er geen misverstand over bestaan: de Feel 900 S heeft niet de dynamiek die we kunnen waarnemen op kleinere XC-machines, maar ondanks dat alles is de Feel 900 S prettig om mee te nemen op beklimmingen.

Tot slot een speciale vermelding! Het werk van het merk wordt goed ondersteund door de keuze die Rockrider heeft gemaakt op het gebied van het onderstel. De Mavic Crossmax XLS beviel ons en werd opgemerkt door alle testers, omdat deze wielen perfect bij het frame pasten. Ze zijn niet te stijf en niet te flexibel, maar geven het frame de nodige dynamiek. Als de wielen over het algemeen een van de eerste dingen zijn die we aanbevelen om te veranderen op een goedkoper model, dan is dat deze keer niet het geval!

Verdict

Deze test eindigt zoals bij de vorige modellen van het merk: testers waren opgetogen en tevreden over het frame dat Rockrider had bedacht en gecreëerd. Met zijn bijzondere en atypische uitstraling laat de Rockrider Feel 900 S je niet onverschillig … net als op de trails. Door zijn rijgemak en het rijplezier aan zijn stuur, heeft deze Feel 900 S argumenten om te behagen. En ook al is hij gericht op occasionele bikers of bikers die op zoek zijn naar een geruststellende fiets, toch keert hij zich niet af van de meer ervaren rijders die vooral op zoek zijn naar een speelse fiets. Zolang we geen snelle chrono najagen, weet de Rockrider Feel het grote verschil tussen de twee categorieën te maken.

Het belangrijkste argument blijft echter de prijs: voor slechts € 3.000 vinden we functionele en kwalitatieve componenten terug. Voor deze prijs kun je met de Rockrider Feel 900 S in alle rust de paden op gaan en ook behoorlijk veel rijplezier beleven. Mogelijk moeten alleen de remmen worden vervangen om aan de mogelijkheden van het frame te voldoen, en er moet rekening worden gehouden met het probleem van de lak. Maar afgezien daarvan heeft Rockrider ons wederom een ​​geweldige fiets bezorgd, die we met veel plezier hebben getest en die we met pijn in het hart hebben teruggestuurd!

ROCKRIDER FEEL 900 S

3000,00 €

14,04 kg (Medium, zonder pedalenà

  • Frame met een eigen uitstraling
  • Wendbaar en speels
  • Goede prestaties bij het trappen
    • Remmen beneden de mogelijkheden van het frame
    • Te kwetsbare lak op wrijvingspunten

    Beoordeling van de testers

    • Best getest
    • Hartendief
    • Prijs-kwaliteit

    Meer info via www.decathlon.be

    DoorAdrien Protano