Test | De Schwalbe G-One R Pro & Overland Pro gravelbanden op de testbank
Door Olivier Béart -

Het fietsbandengamma van Schwalbe is heel erg uitgebreid, inclusief dat van de gravelbanden. En het aanbod blijft maar groeien. In deze test nemen we de nieuwe Schwalbe G-One R Pro-lijn – ofwel de premium gravelbanden van het merk – bestaande uit vier modellen, onder de loep. Welk profiel is geschikt voor welk terrein, hoe presteren ze en welke band is onze favoriet? Vojo deed de test:
Schwalbe is een specialist in fietsbanden en biedt vaak snel nieuwe modellen aan die aansluiten bij de markttrends. Het Duitse merk was er als de kippen bij om zich op de markt van gravelbanden te begeven met vrij ongebruikelijke, maar desalniettemin zeer effectieve ronde noppen op het loopvlak. Deze banden zijn nog steeds verkrijgbaar, maar Schwalbe heeft onlangs ook nieuwe profielen en een uitgebreider assortiment geïntroduceerd, genaamd Pro.
Vojo heeft die Pro-lijn naast elkaar gezet om een beter inzicht te krijgen op de verschillende profielen en vooral om te weten te komen voor welk type terrein de profielen het meest geschikt zijn. Ook de specifieke kenmerken van de Pro-banden in vergelijking met andere banden komen aan bod.
Schwalbe G-One Pro. Zei je Pro?
De Schwalbe Pro-lijn werd ontwikkeld in samenwerking met de atleten die door het merk worden gesponsord. Het doel daarbij was om banden te ontwikkelen die zowel zeer sterk presteren als duurzaam zijn. Initieel werden ze ontworpen met het oog op een gebruik tijdens wedstrijden, maar uiteraard zijn ze ook perfect voor de gewone gravelliefhebbers die op zoek zijn naar gravelbanden die goed presteren én duurzaam zijn. De naam Pro is (voorlopig althans) te vinden op vier modellen in het gamma: de G-One R, RS en RX, evenals de Overland. Verderop treden we verder in detail.
Wat de vier banden uit deze test gemeen hebben, is hun karkas en rubber. Wat het rubber betreft, gaat het om een nieuwe formule van de Addix Race, die verkrijgbaar is in twee dichtheden: een hogere rebound/harder in het midden voor meer rendement, of zachter/minder rebound aan de zijkanten voor meer zijdelingse grip.
Bij het karkas zien we een drielaagse bescherming van de zijwand, maar bovenal een V-Guard anti-lekversterking die verder doorloopt over het loopvlak. Want een band die snel rolt is goed, maar als je constant lek rijdt, gaat het meteen een stuk minder snel vooruit!
Laatste praktische informatie: de Pro-serie is verkrijgbaar in breedtes van 35 tot 55 mm (in stappen van 5 mm), met zwarte of beige zijwanden. Zoals gezegd zijn dit high-end banden. De prijs is dan ook evenredig: € 74,90 per stuk. Maar in het gamma van Schwalbe staan ook andere, veel voordeligere banden (vanaf € 24,90) indien je niet zoveel wenst te spenderen en/of je voor dagelijks gebruik niet op zoek bent naar het maximale rendement.
De profielen van de Schwalbe G-One Pro-serie
We treffen dit Pro-karkas aan op gravelbanden met vier verschillende profielen, die (bijna) het volledige spectrum aan omstandigheden en types terrein zouden moeten bestrijken.
Schwalbe G-One RS Pro: de snelle
De Schwalbe G-One RS Pro is de snelste gravelband met de laagste rolweerstand uit het aanbod. En dat is niet voor niets: het is een semi-slick. Hij heeft een centrale strook met minuscule noppen die doen denken aan schubben of kleine tegels. De zijwaartse grip wordt gewaarborgd door meer uitgesproken zijnoppen.
Het door ons geverifieerde gewicht van de Schwalbe G-One RS Pro in 700×45 bedraagt 529 gram.
Schwalbe G-One R Pro: de veelzijdige
Met zijn kleine, ronde, langwerpige noppen van gemiddelde hoogte biedt de G-One R Pro een balans tussen grip en rendement, met bovendien een vrij lineaire grip wanneer je je fiets platgooit in de bochten.
Het door ons geverifieerde gewicht van de Schwalbe G-One R Pro in 700×45 bedraagt 551 gram.
Schwalbe G-One RX Pro: de gripkampioen
De G-One RX Pro is ontworpen voor een losser en ruwer terrein, met kleinere, verder uit elkaar geplaatste noppen die dieper doordringen in de ondergrond voor meer grip of zorgen voor een betere grip op oneffenheden. We hebben hem getest met een smaller loopvlak met een breedte van 40 mm, waardoor hij nog gemakkelijker de harde onderlaag vindt onder modder of stof.
Het door ons geverifieerde gewicht van de Schwalbe G-One RX Pro in 700×40 bedraagt 505 gram.
Schwalbe G-One Overland Pro: de nog veelzijdigere
Van een afstandje zou je denken dat hij op de G-One R lijkt, en dat klopt. Maar bij nadere beschouwing blijken de noppen op de middenstrook massiever te zijn en aanzienlijk meer uitgesproken op de zijwanden. Hoewel hij nu verkrijgbaar is in een Pro-versie, is het in principe een band die ontworpen is voor e-gravel, voor dagelijks gebruik en voor bikepacking (hij is ook verkrijgbaar met andere, minder premium karkassen en/of meer gericht op slijtvastheid en duurzaamheid). Het is dus een beetje het buitenbeentje in het aanbod, maar hij heeft zo zijn voordelen, zoals we later zullen zien. Vooral als je streeft naar een lange levensduur en graag lange afstanden aflegt, ook al gaat het om een band met een hoogwaardig karkas en rubber.
Het door ons geverifieerde gewicht van de Schwalbe Overland Pro in 700×45 bedraagt 605 gram.
Schwalbe G-One R Pro en Overland Pro gravelbanden: de terreintest
We hebben de Schwalbe G-One Pro-serie op één uitzondering na getest met banden met een breedte van 45 mm, wat wij momenteel de meest relevante en veelzijdige keuze vinden. Deze breedte wordt door de meeste frames geaccepteerd, maakt het mogelijk om met een niet al te hoge bandenspanning te rijden (ongeveer 1,7/1,8 bar voor een rijder van 80 kg) en is geschikt voor verschillende soorten velgen (binnenbreedte van 23 tot 30 mm; een Zipp 303S en R-Line 35 in het geval van deze test). Een uitzondering hierop is het RX-model, die bedoeld is voor een lossere ondergrond en die we iets smaller hebben gekozen (40 mm) om nog beter in de ondergrond door te dringen.
Opgemerkt moet worden dat we op verschillende velgen enige moeite hadden met het monteren van de banden uit de Pro-serie, velgen waar banden van andere merken probleemloos op passen. Hoewel ze verstevigd zijn, zijn de zijwanden zeer flexibel en vallen de hielen zichtbaar binnen de hoge tolerantie van de standaard qua diameter. Alleen de Overland Pro monteerden we in één keer met een vloerpomp, zonder dat er een compressor of voormontage met een binnenband nodig was. Dit is een punt dat Schwalbe naar onze mening zou moeten verbeteren, ook al blijven ze, eenmaal gemonteerd, zelfs bij lage bandenspanning, uitstekend op hun plaats zitten.
Harde ondergrond
Op harde ondergrond is de semi-slick G-One RS, niet verrassend, subliem. Hij rolt (bijna) vanzelf, zonder trillingen en zonder geluid, afgezien van een licht gegrom. Het minieme noppenprofiel helpt bij het opvangen van kleine oneffenheden en het overbrengen van onze krachten. De noppen aan de zijkanten laten bij het nemen van bochten duidelijk hun aanwezigheid verstaan waardoor de RS verbazend veel vertrouwen schenkt in de bochten, ook op het vlakke en bij hoge snelheden.
Let op: harde ondergrond betekent niet per se biljartvlak. Rij je op zeer stenige of wortelrijke, maar droge en harde ondergrond (niet te veel stof, los grind of modder), dan is vooral de breedte van de band van belang, meer dan het profiel. De G-One RS kan zeer geschikt zijn voor ruw en technisch terrein, mits je de breedte vergroot (minimaal 45 mm, of zelfs 50 mm of de nieuwe breedtemaat van 55 mm als jouw frame en velgen geschikt zijn), waardoor je de bandenspanning kunt verlagen en erop kunt vertrouwen dat de vervorming van de band het reliëf van het terrein zal volgen. Vooral omdat de banden uit de Schwalbe Pro-serie zijwanden hebben met een zeer uitgebalanceerde flexibiliteit die precies deze ideale vervorming mogelijk maakt.
Als je een veelzijdigere gravelband wenst, is de G-One R een goede keuze, vooral omdat je hiermee een zeer goed rendement kunt behouden. Je voelt dat hij niet zo snel is als de RS, maar het is desalniettemin een band die gemaakt is om snel te rijden, met iets meer grip achteraan en betere prestaties bij het remmen als de ondergrond niet perfect verhard is. Aan de voorkant is hij vrij gemakkelijk te begrijpen, omdat de zijdelingse grip vrij lineair is. Je voelt wel duidelijk dat er geen echt prominente zijwaartse noppen aanwezig zijn die zich hard vastbijten als je de fiets door de bochten gooit.
Als je een agressievere rijstijl hebt, is de Overland Pro een uitstekend alternatief. Hij rolt niet zo gemakkelijk als de G-One R op rechte stukken en op harde ondergrond, maar het is nog steeds een snelle band. Hij is echter veel geruststellender in bochten door de extra grip die hij biedt. Dat is ook een van de redenen waarom Schwalbe hem aanraadt voor elektrische gravelbikes.
De G-One RX is tot slot niet echt aan te raden voor harde ondergronden. De breder uit elkaar geplaatste noppen veroorzaken trillingen. We komen hier verderop op terug, maar hij slijt in deze omstandigheden ook snel.
Losse ondergrond
Als je snel rijdt en niet te veel draait en keert, remt of accelereert, kan de G-One RS dit type terrein aan en ‘zweeft’ hij over modderige of zanderige stukken. Je kunt erop vertrouwen dat de noppen aan de zijkanten een minimaal niveau van functionaliteit bieden, zonder dat het gevaarlijk wordt. Maar hij is duidelijk niet met het oog op dit type terrein ontworpen. Hij heeft een minimum aan grippunten op de grond en kleine oneffenheden nodig om grip te vinden, anders verliest hij aan efficiëntie.
De G-One R biedt duidelijk een plus bij een montage achteraan wat betreft grip en remvermogen op stoffige ondergrond of met een beetje grind. Het blijft een zeer snelle band, maar je kunt bij elke relance het vermogen inzetten met meer zekerheid dat hij goed over de ondergrond zal rijden en steilere hellingen zal nemen dan met de RS. En met minder risico om weg te slippen. De remafstand is ook korter. Aan de voorkant daarentegen zorgt de afwezigheid van een echte rij laterale noppen ervoor dat hij minder goed ondersteuning biedt, vooral wanneer de ondergrond losser wordt. In modder staan de noppen te dicht bij elkaar en zijn de hoeken te afgerond om echt comfortabel te zijn.
De Overland Pro presteert echt fantastisch in losse ondergrond! We voelen dat zijn rendement net wat minder is dan die van de andere banden uit deze test, maar als je op zoek bent naar een band die nog steeds goed rolt, maar tegelijk echt veelzijdig is en vertrouwen schenkt, dan is dit het model dat je zoekt. Hij stelt je in staat om tijdens het accelereren de kracht perfect over te brengen op de grond, zelfs (vooral) op grindachtige ondergrond. De hoekigere en meer uitgesproken noppen presteren ook goed in modder (ze staan nog net iets te dicht op elkaar om perfect comfortabel te zijn). In bochten doen de echte rijen zijnoppen uitstekend hun werk wanneer de ondergrond losser is (of het nu om grind, stof of modder gaat).
De G-One RX is in losse ondergrond duidelijk meer in zijn element dan op harde ondergrond. Voor de zoektocht naar grip en bij het remmen op zachte ondergrond is de bijdrage van de verder uit elkaar geplaatste noppen duidelijk. Dit is geen cyclocrossband: hoewel hij wat meer trilt en iets luidruchtiger is dan zijn soortgenoten, blijft hij behoorlijk rollen en valt hij niet uit de toon in de Pro-serie. Dankzij het rubber presteert hij goed op nat wegdek en de kleine noppen vinden grip waar dat nodig is. Met een breedte van 40 mm is hij logischerwijs iets minder comfortabel dan de andere banden die 45 mm meten, maar dit is minder merkbaar op losse ondergrond, en de zeer flexibele zijwanden van het Pro-karkas zorgen ervoor dat hij comfortabel blijft.
En waarom zou je de profielen niet mixen?
Verschillende modellen monteren op het voor- en achterwiel werd vroeger veel gedaan in het mountainbiken, en soms gebeurt het nog. Het kan ook een goed idee zijn bij het gravelen, en soms zijn onnatuurlijke combinaties het meest interessant. Zo reed de winnaar van de Unbound Gravel 2025 op een G-One RX Pro achterband met meer noppen en een RS Pro semi-slick voorband! Dit is te verklaren door het feit dat de race snel is, maar bezaaid ligt met een grindrijke ondergrond en een reeks kleine, steile hellingen. Je hebt achteraan dus een minimum aan noppen nodig om het vermogen op de grond over te brengen en te voorkomen dat het wiel wegslipt.
We hebben deze combinatie getest en het werkt duidelijk. Enerzijds omdat de RS een goede laterale grip heeft voor een semi-slick, en anderzijds omdat je voelt dat het beetje extra grip van de achterband met grotere noppen geen overbodige luxe is zodra de ondergrond niet perfect hard is. Dat gezegd hebbende, raden we zelf eerder de G-One R aan voor de achterkant, omdat de RX erg snel slijt op droge, harde oppervlakken. De Overland lijkt daarentegen minder geschikt voor gemengde opstellingen, omdat hij vooraan net zo goed presteert als achteraan en minder gericht is op pure prestaties.
Sterkte en slijtageweerstand
De Pro-banden bleken allemaal bestand tegen lekke banden, snake bites en scheuren in de zijwanden. Het zijn lichte banden, maar ze zijn zeker niet kwetsbaar. Qua slijtage is de G-One RS semi-slick de band waarmee we het meest hebben gereden en die bleek bijzonder robuust, wat wijst op een goede duurzaamheid, die bovengemiddeld is voor dit type band. De Overland Pro blinkt ook uit op dit gebied dankzij de iets grotere en dichter bij elkaar geplaatste noppen.
De kleine noppen van de G-One R lijken iets gevoeliger voor slijtage, hoewel dit nog steeds acceptabel is. De G-One RX daarentegen smelt als sneeuw voor de zon op harde ondergrond! Het lijkt erop dat dit nog beïnvloed wordt door het remmen, waarbij de kleine, uit elkaar geplaatste noppen, de neiging hebben af te scheuren. Op losse ondergrond zal dit minder het geval zijn, maar deze versie is te beschouwen als een specifiekere band die spaarzaam gebruikt kan worden onder de juiste omstandigheden.
Verdict
De banden uit de Pro-serie zijn een schot in de roos als het gaat om de combinatie van sterkte en prestaties. Over het algemeen rollen ze zeer goed (of zelfs heel, heel goed in het geval van de RS) en zijn ze ook bestand tegen lekrijden en scheuren, waardoor je zonder al te veel zorgen snel en hard kunt rijden. De verschillende soorten profielen zorgen er effectief voor dat er een band is voor alle voorkeuren en alle soorten terrein. De G-One RS semi-slick wist ons te overtuigen door zijn rendement en zijn absoluut perfecte gedrag op harde ondergrond waarvoor hij is ontworpen. De Overland is ook een favoriet vanwege zijn echte veelzijdigheid: racen, toeren, harde ondergrond, losse ondergrond, voor, achter, … hij presteert overal goed. De G-One R probeert in zijn voetsporen te treden, maar hoewel zijn duidelijk betere rendement dan de Overland verleidelijk is, mist hij wat laterale noppen om uit te blinken in bochten. En de noppen van het loopvlak hebben een opstelling en vorm die de band minder comfortabel maakt op zeer losse ondergrond. Tot slot is het duidelijk dat we de RX moeten reserveren voor een losse en bij voorkeur natte ondergrond. Hoewel de band zich op andere terreinen goed gedraagt, slijt hij te snel op harde ondergrond.
Meer info via www.schwalbe.com