Test | Scor 4060 LT GX: met de felicitaties van de jury

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test | Scor 4060 LT GX: met de felicitaties van de jury

Het is niet gebruikelijk om een speeltje te mogen bouwen met het gereedschap van kantoor en de zegen van de werkgever te krijgen wanneer hij dit ontdekt. Toch is dat in één zin het verhaal achter het ontstaan van het piepjonge Zwitserse merk Scor, dat vorige herfst boven de doopvont werd gehouden. Nadat we in de Jura kort hadden kennisgemaakt met de fiets en het nieuwe merk, kregen we ons huiswerk mee naar huis. Wat dat huiswerk dan wel was? Een grondigere test van de Scor 4060 LT GX.

Zoals we eerder al vertelden, is Scor een project dat ontstaan is in het brein van enkele medewerkers van BMC. Een groep die wel houdt van speelse mountainbikes met veel veerweg, een segment dat niet echt het kopje thee is van het Zwitserse merk. De Speedfox met 120/130 millimeter was tot dan de fiets met de meeste veerweg in de catalogus van BMC, er was dus duidelijk nog plaats voor iets anders.

BMC heeft een identiteit opgebouwd die sterk gericht is op competitie, bij Scor is dat het tegenovergestelde. Niet de stopwatch maar wel het rijplezier staat voorop.

Het programma van de fiets is gericht op niet-competitieve enduro.Met andere woorden: prachtige bergpaden, jumps, het bikepark bij gelegenheid, …

Frame

Scor biedt momenteel twee verschillende modellen aan: de 4060 ST met 140 millimeter veerweg achter en de 4060 LT met 160 millimeter veerweg. Het frame van beide modellen is echter identiek, vandaar de ietwat merkwaardige naam van de fiets (140 en 160; 4060; heb je hem?).De naam spreek je trouwens uit als forty sixty. We komen later terug op de flipchip, cups en slag van de demper waarmee je van het ene model naar het andere kan omschakelen, maar nu je dit weet zal je sommige keuzes bij het ontwerp van de fiets beter begrijpen.

Keuzes zoals die voor 29er-wielen, omdat deze wielmaat veelzijdiger is dan een 27,5″-set of een mullet (29″ vooraan en 27,5″ achteraan), zeker in combinatie met de veerweg van 140 millimeter op het ST-model.

Een andere beslissing die men maakte, kan meer vragen opwerpen. De fiets is immers enkel met een carbon frame verkrijgbaar, wat niet meteen strookt met het niet-competitieve karakter. Voor het gewicht kan het alvast geen kwaad.

Bovendien heeft carbon het voordeel dat het meer creativiteit toelaat dan aluminium. De demper volgt de laatste trends en werd heel laag geplaatst. Verder zie je rechte lijnen en een sterk aflopende bovenbuis. De 4060 mag er zijn en geeft een agressieve indruk die je snel goesting doet krijgen om te gaan biken.

Een ander voordeel van carbon is dat het de toevoeging van zeer praktische elementen vergemakkelijkt, zoals een kleine opbergdoos.Veel kleiner dan datgene wat we gewoon zijn bij Specialized, Trek of Orbea, maar het is ook niet bedoeld om er al je bezittingen in op te bergen. Enkel een multitool of een zeer dunne binnenband type Tubolito en een derailleurpat, die zelfs van origine wordt meegeleverd, passen erin.

Een reserve derailleurpat die permanent op (of liever onder) de fiets zit opgeborgen, dat is nog eens een praktisch idee!Zeker nu Scor, zoals steeds meer merken tegenwoordig, heeft gekozen voor Sram’s UDH dropout in plaats van een specifieke dropout.Dit betekent dat je zowel je metgezellen als jezelf kunt helpen, zoals het merk terecht op zijn website aangeeft.

Deze box dient ook als bescherming voor de onderbuis. De bescherming op de liggende achtervork doet dan weer denken aan een reeks jumps in het bikepark van Chaumont, een iconische gravity-plek in de Zwitserse Jura en niet ver van de kantoren van Scor.

De fiets wordt verder ook verkocht met een beschermingskit (bovenbuis en onderbuis) die werd ontwikkeld in samenwerking met Slicy.Elke fiets wordt maar in één kleur aangeboden – een mooi glitter paars voor de 4060 LT GX – maar Scor heeft wel 6 ontwerpen bedacht waarmee je je fiets een beetje kunt personaliseren. En als je je een artiest voelt, houdt niets je tegen om zelf de kit te ontwerpen die jouw fiets zal beschermen! 

Vering

Een endurofiets zonder een hoog geplaatst scharnierpunt? Het klopt dat de 4060 de trend niet volgt die in 2021 op heel wat endurofietsen te zien was (Cannondale Jekyll, GT Force, Norco Range bij de grote merken, maar ook Forbidden, Deviate, Kavenz, … ).

Scor koos voor een virtueel scharnierpunt om bepaalde kettingeffecten te behouden om de fiets dynamiek te geven, zoals men ons uitlegde tijdens de presentatie van afgelopen september.De Fox Float X2 Factory-demper (met een slag van 62,5 millimeter) levert een veerweg van 160 millimeter.Op de ST vermindert die veerweg, door het gebruik van een schokdemper met een slag van 57,5 ​​millimeter, tot 140 millimeter.

Vooraan past er een vork van 170 millimeter in het LT-model en net zoals achteraan is het ook Fox dat die vork levert: een 38 Grip2 Factory.

Geometrie

Wanneer we de geometrietabel goed bestuderen, zien we dat deze cijfers op bepaalde punten wijzen op een agressievere geometrie dan bijvoorbeeld bij de Cannondale Jekyll. De balhoofdhoek bedraagt 63,8 graden, de reach 459 (medium) of 485 millimeter (large).

De liggende achtervork is met een lengte van 432 millimeter heel kort voor een 29er endurofiets. Een lange voorkant en een korte achterkant doen vermoeden dat het achterwiel makkelijk te plaatsen zal zijn. Nog meer zelfs op de grote fietsmaten, want Scor besliste de lengte van de liggende achtervork identiek te houden op alle maten van S tot XL. Ook het hoger geplaatste bottom bracket dan bij de concurrentie, zou het speelse karakter moeten benadrukken.

Nog opvallende afmetingen zijn een zeer rechte zitbuishoek (77,9 graden voor de effectieve hoek, de meest gecommuniceerde waarde), maar ook een zeer lage stack die een goede twee centimeter lager is dan de meeste enduro’s met dezelfde veerweg.Een lage voorkant is merkwaardig in dit segment en we wenden ons tot Scor voor uitleg: “Op de 4060 is de achterkant kort en de voorkant vrij lang, dus we moeten de voorkant iets meer belasten om voldoende grip te vinden. De lagere stack helpt ons om die belasting met de schouders uit te oefenen.”

“Aan de andere kant probeert ons maatconcept ook zo veel mogelijk maten voor elke rijder toegankelijk te maken en een fietsmaat niet te beperken tot de lengte van een persoon. Twee dingen veranderen tegelijkertijd met de reach bij het ‘upsizen’ van jouw fiets: de lengte van de zitbuis en de stack. De zitbuis is daarom goed kort gehouden zodat je bij een grotere reach geen toegift moet doen wat de drop van de telescopische zadelpen betreft. Voor de stack zorgt een iets lager balhoofd ervoor dat de piloot die een grotere maat heeft genomen, nog steeds een aanpassingsbereik voor zijn cockpit heeft. Weet dat het verhogen van de stuurpost altijd mogelijk is, maar verlagen niet.”

De geometrie kan op twee plaatsen aangepast worden. Met een flipchip, die vooral gebruikt wordt om te switchen tussen de ST- en LT-configuratie, en via een ovale cup onder het balhoofd waarmee je de balhoofdhoek steiler maakt wanneer je de cup omdraait (naar 65 graden).

Onderdelen

De 4060 LT GX situeert zich met een prijskaartje van 6299 euro in de hogere prijsklasse, maar wanneer we de verschillende onderdelen bekijken kunnen we toch spreken van een interessante prijs-kwaliteitverhouding. Elk onderdeel werd zorgvuldig gekozen. Het allerbeste voor de belangrijkste onderdelen en iets eenvoudiger maar nog steeds betrouwbaar materiaal elders om de prijs enigszins te drukken.

Dit wordt bijvoorbeeld geïllustreerd met het contrast tussen de veringen (Fox Factory) en de aandrijving (GX Eagle met een 32T kettingblad en 10-52 cassette).Er moet echter aan worden herinnerd dat de GX Eagle sinds het herontwerp in 2020 (lees Sram GX Eagle 52: een tandje meer) een serieuze sprong in kwaliteit heeft gemaakt en de X01 Eagle qua operationele kwaliteit op de wielen zit.

Sram levert ook de remmen: een Code RSC met remschijven van 200 millimeter in dit geval. Deze remschijven zijn nog de oude Centerline-modellen en niet de nieuwe HS2-exemplaren die volgens ons beter zijn, maar waarschijnlijk te laat beschikbaar waren.

De DT Swiss XM 1700 Spline-wielen hebben een interne breedte van 30 millimeter. We waarderen hun relatief beperkte gewicht (1840 gram aangekondigd), maar sommigen vinden ze een beetje te kwetsbaar voor enduro. Op de bandenkeuze hebben we geen kritiek. Vooraan ligt een Maxxis Assegai 2.5″ met een Exo+-karkas en MaxxGrip-rubber, terwijl de achterkant is geschoeid met een nog robuustere Maxxis Dissector 2.4″ met een DoubleDown-karkas en MaxxTerra-rubber.

Verder zien we een BikeYoke Divine telescopische zadelpen (met een drop van 160 millimeter op de medium), een Fi’zi:k Terra Alpaca-zadel, een Burgec Enduro Mk3-stuurpen met een lengte van 35 millimeter en een Scor Carbon Bar-stuur met een breedte van 780 millimeter.

Ons testmodel klokte af op 14,90 kilogram, waar Scor 14,70 kilogram meedeelt. Dat is een acceptabel verschil van 1,3 % op het totaalgewicht. Belangrijker is dat de fiets onder de 15 kilogram blijft, wat tegenwoordig zeldzaam is voor een enduro met een veerweg van 160/170 millimeter.

Versies en prijzen

Naast ‘onze’ 4060 LT GX bevat het assortiment nog een iets toegankelijker model, de 4060 LT NX.Deze kost 4299 euro en is uitgerust met een complete Sram NX Eagle-aandrijving, Sram Code R-remmen, RockShox Zeb Select-vork, SuperDeluxe Select+-demper en XDX-530 wielen. Het frame is ook apart verkrijgbaar (2899 euro) of als kit met een Fox Float X2 Factory-demper (3499 euro).

Scor 4060 LT GX: de terreintest

Goed geplaatst tussen het zadel en het stuur, zonder overdreven te veel naar voren of naar achteren te zitten, rijden we naar de trails zonder echt stil te staan ​​bij het trapgedrag van de fiets.Niet dat de Scor 4060 LT slecht is op dit gebied. Het pompen van de vering is onder controle en de vering zorgt voor voldoende grip als dat nodig is, maar uitblinken doet hij ergens anders. Aan het stuur van de 4060 LT klim je min of meer rustig naar boven, afhankelijk van de vorm van de dag, wetende dat het interessantste nog moet komen.

Bergaf wordt het een heel ander verhaal. Het eerste wat ons opvalt, is het zeer speelse karakter van de fiets.Je voelt dat hij een korte achterkant heeft en als gevolg daarvan kan je hem makkelijk met het achterwiel van de grond heffen. Ook omdat de vering de rijder komt helpen door de juiste hoeveelheid ondersteuning te bieden.Een bunny-hop over wortels, een rots of een gat in de weg, een trapje nemen, … aan zijn stuur is het allemaal kinderspel.

Sterker nog, de fiets kan op een zakdoek draaien. Haarspeldbochten zijn een genot, de 4060 glijdt zachtjes en vloeiend naar de uitgang van de bocht.Voor zo’n grote fiets is dit echt indrukwekkend, in die mate dat we ons afvragen of we niet op een mullet zitten en of we wel degelijk met 170 millimeter veerweg onderweg zijn?Ja hoor, deze Scor is een 29er en het beste bewijs dat de wielmaat alleen niet genoeg is om het karakter van een fiets te definiëren.

We gebruiken en misbruiken dit karakter op speelse en niet al te ruige trails, maar de 4060 LT verrast ons ook in de snellere en ruigere porties.We hadden verwacht dat we daar meer moeite zouden hebben om hem in de hand te houden, of dat hij minder efficiënt zou worden, maar niets is minder waar!

Door goed gebruik te maken van de instellingen van de Fox Float X2 Factory-demper, slagen we erin een goede balans te vinden. De fiets vangt alles goed op en schrikt zijn berijder onderweg niet af, terwijl op langzamere paden met veel flow plezier overeind blijft staan. In dit opzicht lijkt de door het merk aanbevolen sag van 30% ons een goede basis, maar lichtere piloten moeten misschien iets verder gaan om te vinden wat ze zoeken.

Scor mag dan wel verkondigen dat de 4060 LT niet bedoeld is voor competitie, toch gaat hij snel, heel snel.Hij is natuurlijk niet even vergevingsgezind of heeft niet dezelfde absorptiecapaciteiten als een Cannondale Jekyll, een Pivot Firebird of andere fietsen die bijna zouden kunnen lonken naar het freeriden.Zelfs bij de stevigste landingen of opeenvolgingen van schokken, voelen we dat hij niet uit zijn lood wordt geslagen en altijd klaarstaat om meteen opnieuw te vertrekken.

Het verschil met een wedstrijdmachine zal vooral te vinden zijn in de vermoeidheid die optreedt aan zijn stuur. Waar de 4060 LT de piloot – in ruil voor het dynamische karakter – met wat meer vermoeidheid zal opzadelen na een dag in het zadel, is dat bij de andere eerder geciteerde merken minder.

Technisch is het mogelijk om te kiezen voor een mullet set-up (het merk beschrijft op zijn site welke aanpassingen er nodig zijn), maar we zien absoluut geen reden om naar die configuratie over te stappen. Dit zou er alleen maar toe leiden dat hij een deel van zijn vermogen om te incasseren zal verliezen, zonder dat de potentiële winst in levendigheid echt interessant is gezien wat het originele platform al biedt.De 4060 LT is ontwikkeld als een 29er, laat hem dus maar een 29er blijven!

Je hebt al wel begrepen dat we op het terrein helemaal weg waren van de fiets. In de werkplaats was hij daarentegen wat grilliger.Daarvoor kunnen we het compacte ontwerp van de ophanging als schuldige aanduiden, wat het schoonmaken onder bepaalde omstandigheden bemoeilijkte.Het gebeurde dat de onderste rocker de modder onder de demper deed ophopen en dat we de hele achterkant van de fiets moesten demonteren, inclusief het crankstel, om hem schoon te maken.

Dat is verrassend voor een merk waarvan de roots in de Jura liggen, een regio die bekendstaat om zijn niet altijd goede weersomstandigheden, maar we kregen te horen dat er al nagedacht werd om op dit gebied verbeteringen aan te brengen.Indien men bijvoorbeeld de schroeven en bouten beter toegankelijk zou kunnen maken (alles aan de tegenovergestelde kant van de aandrijving, zoals Canyon doet) om het onderhoud te vereenvoudigen, zouden we al geen nee zeggen.Op dit moment moet je het crankstel demonteren om bij bepaalde schroeven van de achterdriehoek te komen, en dat is niet erg praktisch.

Er moet ook worden opgemerkt dat de laklaag een testsessie in Zuid-Frankrijk slechts matig verteerde, met een aantal kleine schilfers die loskwamen, waarschijnlijk veroorzaakt door opspattende stenen of grind.Is dit pech of echt kwetsbaarheid?Onmogelijk om dit na een eerste test van enkele weken te zeggen van zo’n jong merk, maar als je voor een Scor valt, aarzel dan niet om deze genereus te beschermen. Dit voorkomt onaangename verrassingen.

Wanneer we een fiets testen, is een van de belangrijkste vragen die we onszelf stellen voor wie hij ontworpen werd? En het kost ons vaak wat tijd om die vraag te beantwoorden en de fiets volledig te begrijpen.Bij deze Scor 4060 LT duurde dit echter niet lang.Al onze testers zijn unaniem, de fiets komt exact overeen met de beschrijving van het merk.En dat maakt indruk op ons, omdat het niet zo gebruikelijk is in een tijd waarin merken over het algemeen zo veel mogelijk mensen proberen te bereiken, zelfs als dit betekent dat ze vaag blijven in hun presentaties.

Verdict

“Ontzettend leuk”, zo beschrijft Scor de 4060 LT. En we moeten toegeven dat dit een van de meest speelse en plezierigste grote enduro’s is die we de afgelopen tijd hebben geprobeerd. Geometrie en ophanging zijn uitzonderlijk goed uitgebalanceerd en zorgen ervoor dat de fiets nog steeds grotendeels vergelijkbaar is met de concurrentie wanneer de moeilijkheidsgraad toeneemt. Bovendien is hij niet enkel voorbehouden aan experts, want je hoeft geen toppiloot te zijn om plezier te hebben aan zijn stuur. Het is de ideale enduro voor iedereen die graag met het terrein speelt en hoewel hij niet is ontworpen met competitie in gedachten, zou het hem niet afschrikken en zou hij er een heel goed figuur kunnen slaan. Voeg daar een aantal zeer slimme keuzes aan toe om de prijs onder controle te houden (duur maar niet absurd) en je bent dicht bij de perfectie. Een paar fouten, waarvan we hopen dat ze snel worden gecorrigeerd en die we heel snel vergeten zodra we in zijn zadel zitten, zijn de reden dat hij geen vijf sterren pakt. Maar het is wel onze hartendief!

Meer info via scor-mtb.com

Scor 4060 LT GX

€ 6299,00

14,90 kg(medium, zonder pedalen)

  • Dynamisch en speels karakter
  • Evenwichtig rijgedrag
  • Intelligente keuze onderdelen
  • Rijplezier
  • Personaliseerbare beschermstrips
  • Reinigen verloopt soms moelijk
  • Kwetsbare lak?
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorLéo Kervran