Test | Shimano XTR Race-remmen: opnieuw in de gratie

Techniek
3 April 2017 — Olivier Béart

Tijdens onze eerste duurtest kenden we vele kleine problemen met de Shimano XTR Race-remmen. De remmen werden ondertussen aangepast en, om de woorden van het merk te gebruiken, betrouwbaarder gemaakt. Dat moesten we natuurlijk zelf controleren en we reden dan ook gedurende een klein jaar rond met een nieuwe set XTR Race-remmen. En het lijkt erop dat Shimano, gelukkig maar, alles weer perfect op de rails heeft gekregen.

shimano_xtr_freins_test_copyright_obeart_vojomag-1We hebben in het verleden de Shimano XTR Di2-groep al eens aan een duurtest kunnen onderwerpen. Behalve de aandrijving en de elektrische onderdelen, hebben we toen ook de Shimano XTR BR-M9000-remmen getest. En het resultaat was toen weinig overtuigend met als belangrijkste problemen een wispelturige remwerking, een onvoorspelbare vrije slag en het gebrek aan remkracht. Nadat we eerst zelf de remblokjes en remschijven vervingen om het probleem op te lossen, wat niet hielp, bezorgde Shimano ons vervolgens simpelweg een nieuwe set remmen. Met deze nieuwe en verbeterde versie van eind 2015, vertrokken we dus opnieuw van een blanco blad.

Shimano XTR Race BR-M9000-remmen

shimano_xtr_freins_test_details_weight_copyright_obeart_vojomag-1De Shimano XTR-remmen bestaan in twee versies: Race (codenaam BR-M9000) en Trail (BR-M9020). De Race, die we hier hebben getest, mikt resoluut op een laag gewicht. De Trail zet dan weer in op de instellingsmogelijkheden, de remkracht en de afkoeling van de remmen in lange afdalingen. Op de weegschaal bedraagt het verschil ongeveer 40 gram, maar beide versies zijn vrij licht.

Het moet gezegd dat de Shimano XTR Race-remmen goed scoren op de weegschaal. Met een geheel dat vooraan 190 gram weegt (remgreep/remklauw) benaderen we één van de lichtste modellen op de markt! Hetzelfde geheel van de Magura MT8-remmen weegt 199 gram en een Sram Level ULT komt uit op 215 gram; de Hope X2 Race op 200 gram. Enkel Formula doet beter met de R1 Racing die rond de 170 gram weegt. Het verheugt ons om Shimano in de kopgroep te zien inzake het gewicht, iets dat we nog niet vaak hebben meegemaakt.

Om dit resultaat te bereiken, haalde Shimano het zware geschut boven: het lichaam van de remhendels en van de remklauwen met twee zuigers is gemaakt uit magnesium en de remhendel zelf uit carbon, de remblokjes hebben dan weer een aluminium schoen en de bouten zijn uit titanium … Natuurlijk wil dit ook zeggen dat we ons hier in het topsegment bevinden, ook wat betreft het prijskaartje. Maar vergeleken met de concurrentie situeert de prijs zich in het gemiddelde, tussen Formula/Hope (minder duur) en Sram/Magura (duurder) in, al liggen de prijzen niet ver uit elkaar. Maar weet dat de remmen van Shimano wijdverspreid zijn en daardoor zijn er soms goede zaakjes te doen in de winkels of op het internet …

shimano_xtr_freins_test_copyright_obeart_vojomag-5De Shimano XTR Race-remmen verliezen wel wat van hun pluimen als we er de remschijven bijtellen. Bij het XTR-model gaat het sowieso om Centerlock-remschijven die een aangepaste naaf nodig hebben (Shimano, DT Swiss, enz). In de catalogus van Shimano staan ook 6-gaats remschijven, maar niet voor de XTR. We hebben de XTR Race-remmen trouwens ook gebruikt in combinatie met andere remschijven (Magura met name), ook al wordt dat officieel niet echt aanbevolen.

We moeten er toch op wijzen dat de laatste Centerlock-modellen lichter zijn dan voorheen, in ons geval 130 en 117 gram in 180/160 millimeter, en deze het gewicht van de klassieke remschijven benaderen. Ze zijn ook voorzien van kleine aluminium koelvinnen aan de binnenkant van de remschijf.

shimano_xtr_freins_test_copyright_obeart_vojomag-9Het monteren van onze nieuwe XTR M-9000-remmen is kinderspel. Het vraagt slechts enkele seconden tijd om alles netjes uit te lijnen en ook het monteren van de fijne beugel verloopt feilloos. Om de beveiliging van de beugel te openen heb je een doorslag nodig, wat niet praktisch is. Het lijkt ons dan ook iets overbodigs, al gaat het hier maar om een detail (foto hieronder).

Tijdens de test kwam er geen speling op de remhendels, maar de schitterende gesinterde afwerking is erg kwetsbaar en heeft het moeilijk met de vele wrijvingen en impacts. Remmen zijn dan wel onderdelen die weinig blootgetseld worden aan impacts, maar toch.

We merken ook dat Shimano bijzonder veel aandacht heeft besteed aan de technische aspecten zoals het ontluchten van de remmen of het vervangen van de (minerale) olie.

Wat er veranderd is:

shimano_xtr_freins_test_copyright_obeart_vojomag-8De problemen op onze eerste versie waren te wijten aan de zuigers uit hars (te herkennen aan hun zwarte kleur), waarvan het terugkeren naar de oorspronkelijke stand na verschillende opeenvolgende rembeurten allesbehalve optimaal verliep. Omdat ze te langzaam terug naar hun oorspronkelijke stand keerden, gaven de remmen de indruk dat ze oververhit geraakten (een rem die een zeer direct bijtpunt heeft door de olie die uitzet) terwijl dit niet het geval was. Het leidde ook tot een wispelturige vrije slag met soms een zeer direct bijtpunt, maar soms ook een remhendel die je tot tegen het stuur moest trekken.

shimano_xtr_freins_test_details_weight_copyright_obeart_vojomag-20Sindsdien werden deze zuigers vervangen door witte modellen die keramisch versterkt werden. Er lijken ook nog enkele andere kleine wijzigingen uitgevoerd te zijn door het merk, zonder dat men hierover meer uitweidt. Het venijn zit hem vaak in de details en kleine dingen kunnen vaak genoeg zijn om een reputatie kapot te maken. Een reputatie die bij Shimano uitstekend was op het niveau van de remmen. Het ging ook niet om een geïsoleerd probleem, want we kwamen het ook tegen tijdens onze duurtest van de XT M-8000-groep (daar komen we in een later artikel op terug). Ook daar heeft men het een en ander moeten veranderen en we zullen niet nalaten om te controleren of dit zijn vruchten heeft afgeworpen. In het geval van de XTR kunnen we al zeggen dat Shimano er in geslaagd is om het probleem op te lossen.

Shimano XTR Race BR-M9000: de terreintest

freins_shimano_xtr_m9000_test_copyright_obeart_vojomag-7Om de remkracht van de remmen echt op de proef te stellen, hebben we ervoor gekozen om niet enkel met remschijven van 180 millimeter te rijden, zoals op de eerste gebrekkige set, maar ook om zowel vooraan als achteraan een remschijf van 160 millimeter te monteren. Deze oplossing is niet geschikt voor zwaardere renners, want een tikkeltje meer remkracht is voor hen van essentieel belang. Voor crosscountryrenners van 70 à 80 kilogram volstaat een kleine remschijf wel. Want dit keer hebben we wel een goede rem in onze handen: één die niet wispelturig is, die makkelijk te doseren is en de aangepaste remkracht heeft voor het doel waar ze voor ontworpen is.

In tegenstelling tot de eerste XTR-modellen die we in onze handen kregen, voelen we nu geen wispelturige werking en gebreken meer

De Magura MT8 is wel nog krachtiger, maar ook iets brutaler. De nieuwe Sram Level zit er ergens tussenin. Maar de XTR Race is wel iets krachtiger dan de Hope X2 Race, die meer gekend is voor zijn betrouwbaarheid dan voor zijn ‘brute kracht’. In tegenstelling tot de eerste XTR-modellen die we in onze handen kregen, voelen we nu geen wispelturige werking en gebreken meer. Oef!

freins_shimano_xtr_m9000_test_copyright_obeart_vojomag-3We kunnen dus eindelijk genieten van remmen waarvan we de remhendels slechts zachtjes moeten aanraken om te stoppen en die zich iets minder direct tonen dan de XT en ook iets beter doseerbaar zijn. Ook de compacte remhendels en de fijne beugels waarderen we enorm, zodat onze cockpit niet volgestouwd lijkt. De ergonomie van de remhendels zal ook de liefhebbers van één-vinger-remgrepen bekoren. We betreuren het wel dat we niet meer aan de stelschroef kunnen om de vrije slag te regelen. Gelukkig moeten we dat niet al te vaak doen.

freins_shimano_xtr_m9000_test_copyright_obeart_vojomag-6Tot slot nog een woordje over de betrouwbaarheid. Na een jaar met de nieuwe versie op pad geweest te zijn, kunnen we het enkel jammer vinden dat Shimano er niet meteen in geslaagd was om deze versie te presenteren. De slijtage van de remblokken is redelijk, maar ook niet meer dan dat. Reken er niet op om er meer dan 1000 kilometer mee te rijden in wisselende omstandigheden. Shimano stelde duidelijk de prestaties voorop, vooral met de organische remblokken op een aluminium schoen. Toch hebben we geen problemen ondervonden door vuil (zonder extra voorzorgen te nemen dan op de eerste versie) en ze waren ook niet volledig op na een lange tocht in de slechtste omstandigheden. Indien gewenst kan je ook nog steeds gesinterde remblokken monteren, of modellen die voorzien zijn van kleine koelvinnen.

Verdict:

shimano_xtr_freins_test_copyright_obeart_vojomag-2Na een grote misser met de eerste generatie van deze XTR-remmen, heeft Shimano dit nu rechtgezet. Het is jammer dat er nooit een officiële terugroepactie is geweest, ook al was de veiligheid van de gebruikers niet in gevaar en lijkt het erop dat niet alle gebruikers van de eerste versie klaagden over dezelfde problemen als wij. Maar toch doet Shimano niet moeilijk om de eerste generatie, waarvan de gebreken erkend zijn, te vervangen. Vandaag kunnen we eindelijk genieten van de echte kwaliteiten van deze bijzonder lichte remmen, waarvan de prestaties perfect zijn voor een veeleisende XC/marathonrenner. Hopelijk valt deze misser in de toekomst niet meer voor, zodat de remmen van Shimano opnieuw aanknopen met het imago dat ze vroeger hadden: een imago van betrouwbaar en sterk presterend te zijn.

Meer info op de website van Shimano – onze duurtest van de XTR-groep