Test | SKS Germany: fietspompen van de garage naar de trails

Door Yannick Schepers -

  • Techniek

Test | SKS Germany: fietspompen van de garage naar de trails

Hoe vaak is het al gebeurd dat je tijdens het rijden merkt dat de bandendruk niet is wat het zou moeten zijn, te hard of te zacht met alle gevolgen van dien. Of hoe vaak stond je al in een bos met te platte banden zonder een pomp bij de hand te hebben, om dan voorbijrijdende mountainbikers om een pomp te vragen? En was jouw eerste aankoop naast die eerste fiets ook een fietspomp? Vandaag zetten we de onbezongen held van elke fietsgarage in de schijnwerpers aan de hand van deze vier SKS-fietspompen. 

Per scenario bekijken we twee mogelijkheden om de banden van de nodige druk te voorzien. In een garage hebben we doorgaans meer plaats, op de trails moeten we nadenken over gewicht en het gemak waarmee we onze pomp kunnen meedragen. Hoe groter die drempel, hoe groter de kans dat we er uiteindelijk toch voor kiezen om de pomp in de wagen achter te laten. We kijken dus naar ergonomie, gebruiksgemak en efficiëntie wanneer we deze pompen bespreken.

In de garage

Of je trouwe ros nu op stal wordt gezet in een schuurtje, een garage, de gang van je huis of een heuse bike cave, de fietspomp staat er waarschijnlijk vlakbij. Hoewel we thuis doorgaans meer plaats hebben dan in de zadeltas van onze mountainbike of de koffer van onze auto, vinden we het toch belangrijk dat de pomp netjes kan opgeborgen worden. En dat is voor beide pompen die we voor je geselecteerd hebben het geval, zij het voor de ene nog meer dan voor de andere.

RENNKOMPRESSOR

In 2021 bestaat SKS Germany een eeuw en de RENNKOMPRESSOR maakt al 55 jaar deel uit van die honderdjarige geschiedenis. We kunnen dus gerust stellen dat de RENNKOMPRESSOR de belichaming vormt van de klassieke vloerpomp. Dankzij de oranje metalen buis bedrukt met zwarte letters straalt ze ondanks de simpliciteit van het ontwerp een opvallend en luxueus karakter uit. Een eigenschap die in de verf wordt gezet door het houten handvat met de blinkend metalen details.

Een simplistisch ontwerp, want naast een metalen buis met handvat op een gietijzeren voet met drukmeter, opklapbare voetjes en een ventielkop is er op het eerste zicht niet veel aan de hand. Op het tweede zicht ook niet, maar wat wel opvalt is de bouwkwaliteit. De gietijzeren voet in combinatie met de metalen buis maken deze pomp zeer duurzaam en bestand tegen slijtage en (mis)bruik. Een eigenschap die geïllustreerd wordt in volgende foto.

Twee identieke pompen, al is de ene reeds 7 jaar in gebruik, of misbruik afhankelijk van hoe je het bekijkt. Vaak achteraan in de laadruimte van een busje meegesleurd van het ene trail center naar het andere. De andere pomp is gloednieuw.

Wat de zeven jaar lange duurtest ons geleerd heeft, is dat de verf van de letters er na een tijdje zal afslijten, dat je af en toe het kopje van de slang moet vastschroeven op de gietijzeren voet en dat de drukmeting iets preciezer verloopt op het model dat we net uit de doos hebben gehaald. Alles zit zeer zorgvuldig in mekaar en dat is ongetwijfeld de reden waarom deze oude pomp er na 7 jaar intensief gebruik nog steeds zo goed uitziet. 

De pomp heeft een bereik van 16 bar of 230 psi, maar of de pomp dat effectief haalt … daar moeten we het antwoord schuldig blijven. We zijn nog geen fietsband tegengekomen die een druk van 16 bar zou waarderen en daarom hebben we dit cijfer nog niet aan een praktijktest onderworpen. Wat wel gezegd mag worden, is dat het oppompen van een band moeiteloos verloopt.

Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat de pomp ook geschikt is om een band tubeless te leggen. In dat geval hangt het vooral af van de band die je wilt monteren. Bij een lichtgewicht crosscountry rubber is de kans reëel dat het lukt, bij de Michelin DH 22 die je hier in beeld ziet is die kans onbestaande. Hoe soepeler de flank van de band, hoe groter de kans dat je de band met deze pomp tubeless kan leggen. Prijs: 64,99 euro (www.sks-germany.com/nl/producten/rennkompressor).

AIRSTEP DIGI

De SKS AIRSTEP DIGI vormt ongetwijfeld hét alternatief voor de SKS RENNKOMPRESSOR. Waar die laatste een toonbeeld is van traditioneel design, springen we met de SKS AIRSTEP DIGI het moderne tijdperk in. Een ontwerp waaraan verschillende voordelen zijn verbonden. Het eerste dat opvalt is de footprint van deze voetpomp. De ventielkop en luchtdarm laten zich netjes wegwerken op de pomp. De darm wikkelt rond de display en de ventielkop klikt vast op de pomp.

De oranje knop achteraan de pomp fungeert als slot om de pomp in zijn meest compacte vorm te houden. Heb je weinig plaats om je fietsspullen op te bergen, dan stemt de afmeting van deze pomp je waarschijnlijk wel gelukkig. Afhankelijk van hoe groot je voeten zijn, is deze pomp klein genoeg om in een schoendoos te passen. 

Naast een pomp heb je aan de AIRSTEP DIGI ook een digitale nanometer die accuraat weergeeft hoeveel druk er op de banden staat. SKS Germany belooft een maximale afwijking van 1.5% op de werkelijke druk maar dat is verwaarloosbaar. Ter illustratie, op 2.0 bar komt dat op een maximale afwijking van 0.03 bar. Bij de weergave kun je kiezen tussen psi of bar, de cijfers worden helder oranje op een zwarte achtergrond weergegeven.

De display is behandeld met een transparante krasbestendige coating, dus naast het thuisgebruik kan de combinatie van deze eigenschappen je eventueel overtuigen om de AIRSTEP DIGI in de wagen te bewaren. Het enige dat een nadeel kan zijn is dat de display snel uitvalt wanneer je hem even laat staan, maar dat komt de batterijduur ten goede. 

De ventielkop is identiek aan die van de SKS RENNKOMPRESSOR en compatibel met zowel Schrader- als Presta-ventiel. Staat het klepje open, dan kun je de ventielkop op het ventiel plaatsen; sluit je de klep, dan klemt de ventielkop zich stevig rond het ventiel voor optimale dichting.

Met betrekking tot de maximale druk delft de AIRSTEP DIGI het onderspit ten opzichte van de RENNKOMPRESSOR die een maximale druk van 16 bar kan voorleggen. De AIRSTEP DIGI moet “reeds” afkloppen op 7 bar. Maar zeg nu zelf, welke mountainbiker heeft er ook een wedstrijd gewonnen met 7 bar in de banden? Met andere woorden: in de praktijk ga je van dit verschil waarschijnlijk nooit hinder ondervinden.

Op ergonomisch vlak doet de AIRSTEP DIGI het ook niet slecht. Elke ruglijder zal het gebruik van deze pomp weten te waarderen. Dankzij de voetbediening is er van overbelasting geen sprake en de heldere display laat toe om de actuele druk rechtstaand te lezen. Kies bij het gebruik wel voor een vlakke ondergrond. Kiezels of steentjes maken de bediening van de voetpomp er niet makkelijker op, en als we dan toch voor ergonomie kiezen is dat goed om weten. Prijs: 79,99 euro, gewicht: 1448 gram (www.sks-germany.com/nl/producten/airstep-digi).

Op de trails

Het spreekt voor zich dat we heel andere eisen stellen aan de fietspompen die we meedragen tijdens de rit. Een goed compromis tussen luchtcapaciteit en footprint zullen waarschijnlijk mee bepalen voor welk systeem uiteindelijk gekozen wordt. In de praktijk moet de keuze gemaakt worden tussen de draagbare fietspomp en het CO2-patroon. Elk systeem heeft verschillende uitvoeringen, zo ook bij SKS Germany waar ze maar liefst 20 verschillende pompjes en 3 verschillende CO2-systemen in het assortiment hebben. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor de AIRFLEX RACER en de AIRBUSTER CO2 die beide gebruikmaken van dezelfde fietshouder.

AIRFLEX RACER

Elke mountainbiker heeft die ene vriend die keer op keer, het lot tartend, zonder pompje aan de start van de rit verschijnt. Gelukkig hoeft dat meestal geen probleem te zijn, zolang je niet lek rijdt natuurlijk. Of zolang er iemand anders is die wel een pompje bij zich heeft.

Of het nu komt door een lek in de binnenband of de melk die uit de velg spuit na een zware compressie, het is maar een kwestie van tijd tot het onvermijdelijke gebeurt en dat je aan de slag kan met die pomp.

 

In de eerste plaats wil je snel terug op pad en wil je niet al je energie kwijtspelen aan eindeloos pompen. In dat opzicht bewijst de AIRFLEX RACER zijn nut. De pomp zit goed in mekaar als een compact geheel. De kleine zwarte buis, net geen 20 cm lang, valt nauwelijks op wanneer ze onder de drinkbushouder gemonteerd wordt. De pomp is een reus in vermomming, want schuif je ze helemaal uit dan heb je een geheel van 41,5 cm lang. 

Die lengte is belangrijk, want die staat gelijk aan luchtcapaciteit: de hoeveelheid lucht die de pomp met één armbeweging de banden induwt. Uiteraard valt die capaciteit niet te vergelijken met de grote broers die we eerder in dit artikel besproken hebben, maar voor een meeneempomp kan ze erg goede resultaten neerleggen.

Zo moet zelfs de AIRSTEP DIGI de duimen leggen voor deze pomp wanneer het op maximale druk aankomt. De AIRFLEX RACER behaalt een maximale druk van 8 bar. Gelukkig heb je dat niet nodig op een mountainbike, want ondanks de relatief grote long van deze pomp zal je de biceps geruime tijd aan het werk moeten zetten om dat resultaat te behalen.

De bouwkwaliteit stelt net zoals bij de andere pompen in dit dossier niet teleur. Een stevige metalen buis met aan de zijde van de ventielkop een rubberen hoedje. De slang schuift zonder moeite uit de behuizing en om de ventielkop makkelijk op het ventiel te bevestigen kun je de slang afzonderlijk van de pomp om haar as draaien. Het handvat bestaat uit carbon waarrond een rubberen handvat zit. De pomp ligt erg goed in de hand en de slang is flexibel genoeg om geen overmatige trekkracht op het ventiel te veroorzaken tijdens het pompen.

Nadat je de band op druk hebt gebracht, duw je de ventielkop en slang weer terug in de behuizing en kun je het deksel weer sluiten. De pomp bevestig je met de rubberen gesp in de houder en de trails liggen klaar om veroverd te worden. Op vlak van gewicht presteert deze pomp met 105 gram dankzij een carbon handvat ook niet slecht. Prijs: 29,99 euro, gewicht: 105 gram (www.sks-germany.com/nl/producten/airflex-racer-black).

AIRBUSTER CO2

De vreemde eend in de bijt moet voor dit artikel de AIRBUSTER CO2 zijn. Het is de enige pomp in dit artikel die geen spierkracht vraagt om geactiveerd te worden. Kort door de bocht bestaat dit systeem uit niets meer dan een CO2-patroon en een ventielkop. En toch zit er veel meer verstopt achter dit ogenschijnlijk simplistische hebbeding.

De grote troef van de AIRBUSTER CO2 is de snelheid waarmee de band wordt opgepompt. De meerwaarde ervan komt dus vooral tot uiting in een scenario waar tijd en eventueel gewicht een cruciale rol spelen. Want hoewel de AIRFLEX het met 105 gram qua gewicht nog net iets beter doet, win je voor 8 gram meer wel ongelofelijk veel tijd. Je voelt ons wellicht al komen, we hebben het inderdaad over de wedstrijd setting.

Als het snel moet gaan, en niet te veel mag wegen, dan is er waarschijnlijk geen beter alternatief. De aluminium behuizing herbergt een omkeerbare ventielkop waardoor ze compatibel is met alle soorten ventielen. Een draaikop bovenop de behuizing fungeert als drukregelaar waardoor er heel precies kan gewerkt worden. Omdat de patronen bij gebruik erg koud worden zit er een mouw rond het patroon. Die moet je vingers beschermen wanneer je het patroon activeert. De AIRBUSTER CO2 wordt geleverd met een 16 gram patroon, maar is ook compatibel met een 24 gram patroon zolang de patronen over schroefdraad beschikken.

De AIRBUSTER CO2 is compatibel met de houder die ook bij de AIRFLEX RACER geleverd wordt. Zou je na verloop van tijd voor beide systemen kiezen, dan is het handig te weten dat je elke rit kunt beslissen welk systeem je meeneemt.

Er zijn uiteraard ook nadelen aan verbonden. Ondanks de schroefkop blijft het moeilijker om de druk te regelen. Wanneer je een patroon verbruikt hebt, is het voor de vuilbak. We begrijpen dat niet iedereen zich daar goed bij voelt. De lucht die je uit een manuele pomp haalt is overigens gratis en altijd tot je beschikking. Maar op vlak van gewicht en de snelheid waarmee je een band op druk brengt is er geen betere. Prijs: 22,99 euro, gewicht: 113 gram (www.sks-germany.com/nl/producten/airbuster).

Besluit

Wanneer het op pompen aankomt zijn er voor zowel thuisgebruik, aan de wagen als op de trails verschillende mogelijkheden. In deze test hebben we vier opties besproken die wij de moeite vinden om in overweging te nemen wanneer je op zoek bent naar een nieuwe manuele pomp. Elke pomp uit dit dossier heeft zijn voordelen ten opzichte van het voorgestelde alternatief, dat wil zeggen dat de keuze zal bepaald worden door de eigenschappen waar je zelf het meeste belang aan hecht. Bandendruk is een bepalende factor voor de hoeveelheid grip, het comfort en de rolweerstand tijdens het rijden. Een goede pomp is dus meer dan een goede investering, ze vormt een essentieel onderdeel van je uitrusting. 

Meer informatie via www.sks-germany.com

DoorYannick Schepers