Test | SKS Germany MUDROCKER-spatborden: no mud, no glory!

Techniek
8 December 2021 — Jan Van Herck

Het is weer die tijd van het jaar waarin de akkers, bosdreven, veldwegels en singletracks herschapen worden tot een ware modderpoel. Een echte mountainbiker laat zich daar uiteraard niet door afschrikken, maar leuk is anders en modder is en blijft ook een aanslag op je materiaal. Om dat leed wat te verzachten, heeft SKS Germany de MUDROCKER op de markt gebracht. Een spatbord dat je “ongeschonden” door de mud moet loodsen.

SKS Germany hoeft nauwelijks nog een intro. Al een eeuw gekend omwille van kwaliteitsvolle fietspompen, multitools, fietstassen, bidonhouders en dus ook voor spatborden (meer over SKS in dit artikel). Het merk wordt intussen wereldwijd geroemd om zijn assortiment innovatieve spatborden, met oplossingen voor alle formaten wielen en frames. Met als ultieme doel: een optimale bescherming tegen vuil en opspattend water. Op onze Trek Top Fuel monteren we de MUDROCKER FRONT en REAR en crossen ermee door de modder.

MUDROCKER FRONT

Dit voorspatbord voor mountainbikes heeft als hoofdbedoeling de smerige modder uit je gezicht te houden zodat je als biker de focus op het parcours kan behouden. Het wordt gemaakt uit kunststof, voelt stevig en duurzaam aan en is in zijn geheel bijna 50 centimeter lang. Daar hou je al wat vuil mee uit je ogen …

SKS zet hoog in op compatibiliteit en dat merk je aan de bijgeleverde accessoires. Kabelbinders, velcro straps, bescherming voor op het frame en een adapter (voor systemen met schroefdraad op de vorkbrug) zitten allemaal in het pakket. Als eerste stap moeten we dit spatbord op de vorkbrug monteren, waarna het vastgezet wordt op de vorkpoten. Onze testfiets heeft geen schroefdraad op de vorkbrug (dat zou bij de meest recente modellen van Fox en RockShox wel zo moeten zijn) en dus zijn we genoodzaakt de kabelbinders te gebruiken. Dat maakt het iets minder eenvoudig om te veranderen (met of zonder spatbord), maar stevig zit het wel.

50 centimeter oogt vrij lang, maar na montage is het dat niet (echt). Ongeveer 18 centimeter steekt er vooraan uit, de rest zit achteraan de vorkbrug. Dit spatbord is trouwens compatibel met zowel 27,5 als 28 als 29 inch wielen met een bandbreedte van 2.2 tot 3 inch. Ruimte genoeg en voor het gewicht van 155 gram en de prijs van 29,99 euro moet je het niet laten.

MUDROCKER REAR

Het SKS-spatbord voor het achterwiel is uit stevig kunststof vervaardigd en oogt imposant. De lengte van 84 centimeter is daar waarschijnlijk de reden voor. Het is de bedoeling dat de uitvoering nauw aansluit op het achterwiel zodat het frame en het wiel één geheel lijken te vormen.

De montage verloopt hier met een velcro band rond het frame en een rubberen steun. Door middel van die steun en de strap, trek je het spatbord stevig tegen de staande achtervork van je fiets aan. De rubberen steun is verstelbaar en zo kan je de afstand tot de band perfect afstellen. Ook bij dit spatbord verloopt de montage zonder problemen.

Extender of niet, that’s the question …

De MUDROCKER REAR is zoals eerder aangegeven 84 centimeter lang, weegt 283 gram en is net zoals de FRONT compatibel met de verschillende wielmaten en bandbreedtes. Met dat verschil dat je aan die 84 centimeter nog een extender kan bevestigen voor nog meer spatbescherming. Voor de liefhebbers: met die extender maak je er een spatbord van maar liefst 98 cm van (foto rechts)! Kostprijs: 34,99 euro inclusief extender en alle benodigde montage-onderdelen en beschermfolie voor het frame.

SKS MUDROCKER: de modder in voor de terreintest

De montage verloopt soepel en vervolgens duiken we de modder in. Wat de MUDROCKER FRONT betreft, hebben we eigenlijk niets te melden, want hij doet waarvoor hij bedoeld is. Geen gerammel, geen gekletter, geen modder in je gezicht. Uiteraard vangen je schoenen en onderbenen nog wel wat spatten op, maar modder uit je ogen wrijven, behoort definitief tot het verleden. De MUDROCKER is breed en lang en dat is nu net wat een goede bescherming tegen modder nodig heeft.

Aangezien de MUDROCKER REAR een minimale lengte van 84 centimeter heeft, mag je ook hiervan veel bescherming tegen opspattend vuil verwachten. De praktijktest bevestigt dat ook. Je bent veel minder vuil dan zonder een MUDROCKER. Naast het gigantisch positieve effect, zijn er hier ook wel wat minpuntjes te bedenken. De lange staart klappert wanneer je een drop afrijdt of over een boomwortel vliegt. Dat is enerzijds vervelend, maar anderzijds ook wel begrijpelijk bij een spatbord van dergelijke omvang. Bijkomend verschuift de MUDROCKER REAR niet en blijft hij mooi op zijn plaats zitten.

Wat tijdens onze winterse testritten opvalt, is het gegeven dat het frame van je mountainbike zeer goed wordt beschermd tegen vuil. Wanneer we een zeldzame keer zonder de MUDROCKER op stap gaan, treffen we aanzienlijk meer vuil aan op de fiets. Enkel rond de trapas verzamelt nog wat vuil, maar over het algemeen bescherm je met deze spatborden niet alleen jezelf maar ook je fiets en voorkom je bijgevolg onderhoudskosten.

No mud, no glory. No MUDROCKER, no story.

Ben jij een mountainbiker die het hele jaar door offroad wil fietsen? Wil je in de winter graag je materiaal beschermen tegen spatwater, modder, zand en ander vuil? Ben je het beu om na een rit er als een modderduivel uit te zien? Dan is de MUDROCKER (FRONT en REAR) iets voor jou want het beschermt jezelf en je materiaal tegen alle elementen die eigen zijn aan een gure winter. No mud, no glory. No MUDROCKER, no story …

Verdict

Wanneer we een finaal oordeel vellen, komen er alleen maar kwaliteiten naar boven met betrekking tot deze spatborden van SKS Germany. De MUDROCKER FRONT is gemakkelijk te monteren en beschermt door zijn lange en brede uitvoering optimaal tegen modder. Ook de REAR biedt die goede bescherming, met die kleine bemerking dat de achtervin wat klappert tijdens het nemen van een drop of obstakel. De prijs is niet mals, maar je krijgt er wel een duurzaam product voor in de plaats waar je meerdere winters plezier aan gaat beleven.

Meer info via www.sks-germany.com

SKS Germany MUDROCKER FRONT en REAR

  • Stevig materiaal
  • Lang en breed spatbord
  • Biedt goede bescherming tegen vuil
  • Eenvoudige montage
  • MUDROCKER REAR klappert tijdens afdalingen
  • Niets te melden
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 29,99 (FRONT) & € 34,99 (REAR)
Gewicht: 155 g (FRONT) & 283 g (REAR)