Test | Specialized Epic Evo 8: verschuiving naar all-mountain

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Specialized Epic Evo 8: verschuiving naar all-mountain

Met de komst van een nieuwe Specialized Epic moest ook de Epic Evo zich herpositioneren. Deze laatste is voortaan uitgerust met dikkere banden, een voorvork met 130 mm veerweg en een specifieke demper met 120 mm veerweg achteraan. Daarmee is hij duidelijk meer voorbestemd voor het trail/all-mountain segment dan voor crosscountry. Hoe wordt deze verandering op het terrein weerspiegeld? Vojo probeerde de nieuwe Specialized Epic Evo 2024 uit:

De Specialized Epic full-suspension familie bestaat tegenwoordig uit de World Cup, de ‘hardtail killer’ die met zijn veerweg van 75 mm bedoeld is voor snelle parcoursen, en de Epic 8 die gebaseerd is op het DNA van de vorige generatie van de Epic Evo en nu een veerweg heeft van 120 mm voor XC/marathon. Het is dan ook logisch dat Specialized zijn Epic Evo 8 heeft geherpositioneerd door hem kloeker te maken, zodat er een duidelijk verschil is met de XC-versie.

Frame Specialized Epic 8 Evo: wat er verandert

Concreet is de Specialized Epic 8 Evo gebaseerd op hetzelfde carbon frame als de nieuwe Epic 8 bedoeld voor XC (zie ons gedetailleerde artikel over dit model: Test nieuw | Specialized Epic 8: wanneer competitie de wet dicteert). Enige verschil: er is geen S-Works versie (meer) op dit Evo-model, en dus ook geen Fact 12m-frame, de lichtste vezels die verkrijgbaar zijn bij Specialized. Hier zien we Fact 11m-vezels waardoor het frame op de weegschaal uitkomt op ongeveer 1900 gram met demper, wat een zeer goede score blijft voor dit type fiets.

Het frame van de Specialized Epic 8 Evo profiteert van dezelfde structurele nieuwe kenmerken als zijn tweelingbroer, de Epic 8, met name van de forse onderbuis waarin de Swat Door 4.0 is geïntegreerd. Deze kloekere onderbuis komt de stijfheid van het onderste deel van het frame ten goede, maar Specialized benadrukt dat het frame van de Epic 8 niet ‘domweg’ stijver is. Specialized heeft op een slimme manier de dosering van de stijfheid herzien en ook gewerkt aan de absorptie van de trillingen met als doel de vermoeidheid van de biker te verminderen.

Ter hoogte van het balhoofd bevindt zich ook een nieuw stopsysteem dat elk contact tussen de cockpit en de bovenbuis verhindert. Bovenaan het balhoofd zijn gaten voorzien om eventueel kabels door te voeren indien je dat wenst, maar ook in de balhoofdbuis zelf zijn gaten voorzien die door Specialized gekozen werden om de kabels door te voeren.

Veringen en onderdelen: steroïdekuur

De grootste verandering tussen de Epic 8 en de Epic 8 Evo betreft de veringen. RockShox moet plaatsmaken voor Fox met een 34 inch-vork en 130 mm veerweg aan de voorkant en een Fox Factory Evol LV-demper aan de achterkant, die nog steeds 120 mm veerweg biedt.

Aan de andere kant zijn de interne instellingen van de demper van de Epic 8 Evo heel anders dan die van de XC-versie. De Fox-demper biedt een groter luchtvolume dan het exemplaar van RockShox, de hydraulische basisinstelling bevordert een soepelere werking en de demper heeft bovendien slechts twee standen: open en gesloten. Deze keuze kan verrassend zijn en we zullen later in de terreintest zien of dit in onze ogen relevant is of niet.

Qua uitrusting merken we de aanwezigheid op van banden met een meer toegewijd profiel, karkas en rubber: een Specialized Ground Control van 2.35″ en T7-rubber (tussenliggend) en versterkt Grid-karkas aan de achterkant, gecombineerd met een Purgatory van 2.4″ en een zacht T9-rubber en Grid-karkas aan de voorzijde. De wielen blijven echter hetzelfde als op de Epic 8 van XC.

Ook de remmen zijn groter: we gaan van de Sram Level 4 zuigerremmen naar de Code 4 zuigerremmen met een schijf van 200 mm vooraan en van 180 mm achteraan. De telescopische zadelpen heeft ook meer veerweg dan bij het XC-model, aangezien deze van 125 mm naar 150 mm gaat op frames van maat M (125 mm op maat S en 170 mm op de L en XL).

Geometrie

Door de grotere veerweg op de voorvork is de balhoofdhoek bij de Evo-versie logischerwijs vlakker dan bij de Epic 8 (-0,5°) en is de reach iets korter (-5 mm), maar voor de rest zijn de twee fietsen op papier erg vergelijkbaar. We leunen nauw aan bij de geometrie van de Stumpjumper, die een veerweg van 130/140 mm biedt voor een balhoofdhoek van 65° en een reach die 5 mm langer is.

Specialized Epic 8 Evo: gewicht, prijzen en versies

Het Specialized Epic 8 Evo-assortiment is erg klein, omdat het beperkt is tot twee modellen. We beginnen met de Specialized Epic 8 Evo Comp met een prijs van € 5.200. Deze is uitgerust met Fox Performance-veringen, een X-Fusion Manic telescopische zadelpen, aluminium Specialized-wielen, een mechanische Sram GX-aandrijving en Sram Code Stealth Bronze-remmen. Hij wordt aangekondigd met een gewicht van 12,61 kg.

Aan de top van het assortiment vinden we de hier geteste Specialized Epic 8 Evo Pro, die € 9.000 kost. Hij is voorzien van Fox Factory Kashima-veringen en -zadelpen, Roval Control Carbon-wielen met Industry Nine-naven, een Sram XO AXS T-Type aandrijving en Sram Code Stealth-remmen. Het gewicht wordt aangekondigd op 12,12 kg en er is ook een framekit beschikbaar voor € 4.000.

Specialized Epic Evo 8 Pro: de terreintest

Als je, net zoals wij deden, rechtstreeks van de Specialized Epic 8 S-Works met zijn elektronische RockShox Flight Attendant XC-veringen overstapt op de Epic 8 Evo Pro, is het contrast behoorlijk opvallend! Visueel zien we meteen dat we op een ‘grotere fiets’ zitten, met name vanwege de banden, en de positie is behoorlijk anders met een cockpit die bijna 4 cm hoger is dan op de Epic 8. Logisch, want de Fox-voorvork is groter dan de SID en heeft 1 cm meer veerweg. De cockpit van de Epic 8 Evo heeft een rechte stuurpen en een iets verhoogd stuur, terwijl de Epic 8 een combo gebruikt met een stuurpen met een negatieve hoek en een recht stuur.

Het is duidelijk dat de Epic 8 Evo goed trapt en toch een mooie indruk van lichtheid geeft, maar zijn rendement is niet te vergelijken met die van de Epic 8 S-Works. Het gewicht van de banden speelt een grote rol. Maar ook het totaalgewicht van de machine (dat toch een verschil van ruim 1,5 kg laat zien) en de minder aanvalsgerichte houding zorgen voor dit gevoel. Al snel zeggen we tegen onszelf dat we hem meer gaan vergelijken met de Stumpjumper dan met de Epic 8 waarmee hij toch het frame deelt. Het is duidelijk dat hij, met zijn steviger gebouwde uitrusting en andere veringen, een compleet andere fiets is die zich meer zal thuis voelen in het trail-/all-mountain segment dan in het toegewijde XC- en downcountry-segment zoals zijn voorganger.

De veringen spelen ook een rol in het waargenomen rendement van de Specialized Epic 8 Evo. Aan de voorkant heeft de Fox Factory Grip 2-vork een zeer verfijnde compressie-aanpassing bij lage en hoge snelheid, maar geen vergrendeling. In onze ogen is dit niet echt een probleem aangezien de werking van de Fox F34 Grip2 overtuigend is. Aan de achterzijde zitten we daarentegen op een demper die geen tussenstand heeft. Uiteraard vonden wij dit jammer. We hebben de indruk dat deze keuze om ‘politieke’ redenen is gemaakt om de Epic 8 Evo duidelijk te onderscheiden van de Epic 8 bedoeld voor XC, maar dit benadeelt de ervaring op de grond omdat we ons regelmatig in trapsecties bevinden waar de open positie te zacht lijkt en bijdraagt aan de indruk van gebrek aan rendement van de Epic 8 Evo, terwijl de open positie te stevig is, wat het comfort en de grip van het achterwiel op meer technische beklimmingen nadelig beïnvloedt.

Je kunt spelen met de zwarte compressie-instelknop met 3 standen op de Fox-demper door deze van 1 naar 2 te verplaatsen (3 is naar onze mening te stevig en beïnvloedt de reacties van de fiets op andere stroken dan bergop), maar dit is geen echte tussenmodus, die we hier graag hadden teruggevonden zoals op de XC-versie van de Epic 8, ook al betekent dit dat het systeem op de Evo opnieuw wordt gekalibreerd.

Tijdens ons eerste contact met de Epic 8 Evo in Chili, op de pistes van een plaatselijk bikepark die erg mooi waren maar met grote hobbels en grote bochten, bracht de fiets ons bergaf een beetje van streek. Hij heeft een heel leuke en lichte kant die je echt uitnodigt om de remmen los te laten, maar het frame is erg stijf en reageert scherp op de kleinste fout of moeilijkheid. Wat acceptabel of zelfs een kwaliteit kan zijn op een XC-fiets, maakt in dit geval de fiets delicaat als je hem meeneemt op dit soort terrein, waar hij je er enerzijds toe weet te verleiden om los te gaan en anderzijds de kleinste fout afstraft.

Vervolgens hadden we, terug in Europa, de gelegenheid om de Specialized Epic 8 Evo uitgebreider uit te proberen. Op ons gebruikelijke terrein in België ontdekten onze testers dat zijn rendement hem bij de beste studenten van de trail/all-mountain klas plaatste, en bij het gemiddelde van de hedendaagse XC-fietsen. Iedereen betreurde het ontbreken van een tussenpositie voor technische beklimmingen.

Op technische en niet al te lange afdalingen op natuurlijke paden, zoals je die vindt in de Waalse trail centra, openbaart de fiets zich. Daar – waar je geen grote hobbels of schuine bochten neemt waardoor je veel snelheid kunt winnen – komt het potentieel ervan volledig tot uiting. Zelfs in zeer ruige omstandigheden hebben we de indruk dat we meer dan 120/130 mm veerweg hebben.

We namen de fiets ook nog een weekje mee naar Zuid-Frankrijk, tussen Marseille en Aix-en-Provence. Op langere beklimmingen op mooie brede pistes trapt de fiets heel goed in vergrendelde positie en kun je veel sneller klimmen dan met een echte all-mountain. En ook hier is de fiets een waar genot op de afdalingen.

Hoewel het frame een zeer veeleisende kant heeft als je hem tot het uiterste drijft op grote hobbels en steile bochten in het bikepark, laat hij ook hier op de rotsen – net als op de Belgische paden – een heel andere kant zien. Daar lijken de veringen nooit achterhaald en vertoont het frame een zeer redelijk compromis tussen tolerantie en reactiviteit om een heel leuk maar nooit verraderlijk rijgedrag te bieden.

Zelfs als je paden betreedt met steile passages en grote rotsen, voel je je goed, met een fiets die een zeer geruststellende positie biedt en de indruk geeft dat je hem door zijn lichtheid en wendbaarheid op de millimeter nauwkeurig kunt plaatsen. Misschien voelen we ons wat vermoeider dan op een fiets die meer veerweg biedt, of dan op een ‘echte’ all-mountain zoals de Stumpjumper, maar de fun slider is bij deze Epic Evo zo hoog dat we dit aspect snel vergeten.

Verdict

De Specialized Epic 8 Evo is een atypische fiets, die ons bij het eerste contact echt van streek maakte. Misschien was er een castingfout van de kant van Specialized toen we voor de eerste rondjes mee werden genomen naar een bikepark met grote hobbels en schuine bochten? Vooral omdat we net een rit hadden gemaakt met de Epic 8 S-Works, die een heel ander rijgedrag biedt, zelfs als hun frame in wezen vergelijkbaar is. De Epic 8 Evo openbaarde zich pas op vertrouwelijk terrein in België en Frankrijk. We hadden het niet echt verwacht, maar de cocktail van een fiets die zowel technisch zeer capabel is, vrij licht is en een goede trapper, past perfect bij dit soort terrein en reliëf. Het is een fiets die ongetwijfeld niet zo snel en efficiënt is als een grote all-mountain of een enduro op steile en ruige afdalingen, maar wat een genot om met hem van bocht naar bocht te sturen en tussen de stenen te laveren. Kortom, het is geen perfecte fiets voor alle terreinen en de positionering tussen XC en all-mountain kan verontrustend zijn, maar we hebben terreinen gevonden waar deze atypische cocktail behoorlijk briljant is, terwijl hij moeite heeft met ander terrein. Het is duidelijk een fiets die zowel fysieke rijders als liefhebbers van toegewijd rijden moet aanspreken, maar we raden je aan om hem eerst uit te proberen voordat je hem koopt, om er zeker van te zijn dat hij aan je verwachtingen voldoet. Het enige jammere is het ontbreken van een tussenpositie op de schokdemper, waardoor je niet ten volle kunt profiteren van de kwaliteiten van de fiets op technische beklimmingen en ruige, vlakke singletracks, terwijl hij daar wel zou kunnen uitblinken.

Meer info via www.specialized.com

DoorOlivier Béart