Test | Specialized Epic Expert: een kersverse klassieker - Specialized Epic Expert: de terreintest

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Specialized Epic Expert: een kersverse klassieker - Specialized Epic Expert: de terreintest

Specialized Epic Expert: de terreintest

Nu we alle ins en outs kennen van de nieuwe Specialized Epic Expert, is het tijd om het terrein op te gaan. In dit geval kozen we voor een duurtest waarbij de Epic ons (en onze testers) gedurende zes maanden vergezelde.

Met de voorvork hadden we iets meer problemen en we vinden het jammer dat Specialized bij zijn fietsen slechts één spacer voorziet in de luchtkamer van de SID. Met twee spacers zouden we meer lucht uit de vork kunnen laten waardoor ze actiever zou reageren op kleine obstakels. Eens alles perfect afgesteld, stellen we vast dat we zowel vooraan als achteraan vergeten dat er een Brain-systeem aan het werk is. Specialized wist dit systeem nog maar eens te verfijnen, ook al springt het niet meteen in het oog want ook de vorige generatie van het systeem stond al zeer goed op punt.

Het moment waarop de Brain in actie treedt is bijna onvoelbaar en het is dan ook zeer aangenaam te weten dat je met veringen onderweg bent die automatisch sluiten om het maximale rendement te zoeken wanneer er geen obstakels zijn. Het enige waar je je nog moet om bekommeren, is sturen. Ook de stuurpost vaart er bij, want dit betekent weer een hendel minder.

Bij het accelereren presteerde de Specialized Epic altijd al sterk. En ook al is het verschil in gewicht met de vorige generatie niet enorm (complete fiets), toch geven de nieuwe ophanging en de carbon wielen (ook al zijn ze zwaar) de indruk dat de fiets nog een tikkeltje levendiger is geworden. Van al de geteste full suspensions is dit ongetwijfeld de full die ons qua rendement het beste gevoel geeft, beter zelfs dan de Scott Spark of Cannondale Scalpel.

En je hoeft geen lenige en getrainde topatleet te zijn om van de nieuwe Epic te kunnen genieten. Zo heeft de zitpositie niets extreems. Net zoals we eerder al deden bij de Spark, durven we ook de Epic aanbevelen voor de modale sportieveling die graag een heuse racemachine onder zijn of haar kont heeft in de plaats van een comfortabele trail bike met meer veerweg. En dat de nieuwe Epic een racemachine is, bewijst zijn overwinningsrazzia tijdens de eerste grote afspraken van het seizoen 2018 (world cup Stellenbosch en Cape Epic).

In theorie zou de vering nu iets minder gevoelig moeten zijn door het verdwijnen van het Horst Link-scharnierpunt, maar de nieuwe Brain compenseert dit ruimschoots en de fiets heeft comfort in overvloed op de kleine obstakels of op tractorsporen. Voor marathonrenners is dit zeer belangrijk. Het frame filtert de trillingen van het terrein uitstekend en je hebt dan ook bijna de indruk van op een fluweelzachte ondergrond te rijden. Bergop is de grip uitstekend. Maar om daarvan te profiteren moet je wel met veel zorg alle parameters instellen, van de veringen tot de bandendruk.

Wanneer er grotere obstakels ons pad kruisen, benutten de veringen al snel de beschikbare veerweg zonder volledig dicht te klappen. Het contrast tussen de vering die automatisch blokkeert wanneer er geen obstakels zijn en die in actie treedt op technische stroken is opvallend, maar de overgang verloopt nooit bruusk. Het geheel werkt zeer homogeen en je voelt dat men op dit domein een jarenlange ervaring heeft. Het resultaat lijkt dan ook in niets op dat van de eerste modellen van de Epic.

Op bochtige singletracks is de Specialized Epic makkelijk hanteerbaar. Veel beter als onze “benchmark”, de Spark RC, die in deze omstandigheden al eens een bruuskere hand nodig heeft. De oude Epic was reeds zeer aangenaam bij een opeenvolging van bochten op het vlakke en de nieuwe Epic volgt dezelfde lijn, met die toevoeging dat het voorwiel nog vlotter grip vindt. Dit is een van de tastbare effecten van de wijzigingen aan de geometrie en het gebruik van een vork met een kleinere vorksprong. De fiets voelt zich ook uitstekend op zijn gemak in steenvelden. Hij blijft onverstoorbaar rechtdoor gaan met een voorwiel dat niet trilt en een frame dat net dat tikkeltje meegeeft zodat je niet over de stenen hotst en botst.

Bergaf blijft ook de nieuwe Specialized Epic iets minder makkelijk te hanteren, wat vooral te wijten is aan de vrij hoge achterkant. En het helpt ook al niet dat we de indruk hebben dat de vering lijkt te blokkeren bij het remmen. Zonder dropper post (die we echt wel zouden aanraden op dit type fiets) is het moeilijk om het gewicht voldoende naar achteren te leggen. Een Spark RC doet het op dit punt beter. Hier komt ook het gebrek aan remkracht bovendrijven waardoor je moet anticiperen. Dit probleem is echter snel op te lossen door simpelweg de remschijf van 160 millimeter te vervangen door een exemplaar van 180 millimeter.

Enkele denkpistes voor een upgrade

Na onze test van zes maanden kunnen we zeggen dat het frame een uitstekende basis vormt dat geen teken van zwakte heeft getoond. Ook de onderdelen die van origine gemonteerd werden, zijn in het algemeen heel samenhangend en betrouwbaar, een of twee uitzonderingen niet te na gesproken. Om nog meer plezier te beleven aan deze nieuwe Specialized Epic zouden we je aanraden om de voorste remschijf te verwisselen voor een groter exemplaar en te investeren in een dropper post. Hierdoor zal je bergaf meer op je gemak zijn, waardoor je wanneer je het gewicht van je lichaam naar achteren verplaatst, kunt vertrouwen op het werk van de veringen.

Ook een upgrade naar een Sram XO1 Eagle-derailleur lijkt ons het overwegen waard, omdat we hiermee nog nooit in de problemen zijn gekomen. Dat kunnen we niet zeggen van de GX-achterderailleur waarvan de betrouwbaarheid nog niet op punt lijkt te staan. Daarnaast zouden we de nieuwe Specialized Epic Expert ook nog een vermageringskuur kunnen geven, te beginnen met een carbon stuur, een lichter crankstel en een XO1-cassette. Ook bij de carbon wielen zijn nog wat grammen te winnen, al is de gekozen wielset best aangenaam. Moest je toch overwegen om een andere wielset te monteren, weet dan dat er een stevig prijskaartje zal aan vasthangen, want je moet echt wel naar een topmodel grijpen om een verschil te voelen. Eventueel zou je ook kunnen opteren voor een artisanaal gebouwde aluminium wielset.

Verdict

Spectaculair kun je het verschil tussen de nieuwe Specialized Epic en het vorige model niet noemen. Deze nieuwkomer is eerder een logisch vervolg met heel wat kleine aanpassingen die ervoor zorgen dat de Specialized Epic aan de kop blijft van het peloton. We mogen dus stellen dat de teams van Specialized goed werk hebben verricht. De aanpassingen aan de geometrie gaan in de goede richting en de nieuwe veringen blijven ondanks de andere ophanging in de lijn van wat we mogen verwachten op een Epic. Het resultaat is een coherent en efficiënt geheel. Samen met de Scott Spark kunnen we zeggen dat de Specialized Epic onze tweede benchmark is als het gaat om XC-fietsen. Bergaf moet de Epic de Spark nog laten voorgaan, maar als we puur naar de prestaties kijken en de homogeniteit van het geheel, dan is de Epic net iets beter. En hij is zowel geschikt voor topatleten als Jaroslav Kulhavy en Sam Gaze als de gewone modale biker. Hij behoudt dan ook moeiteloos zijn statuut van een fiets waar naar wordt opgekeken en een van onze testers ging zelfs helemaal overstag door onze testfiets te kopen en definitief mee naar huis te nemen …

Meer info op www.specialized.com – Onze presentatie van de Specialized Epic 2018Onze eerste test van de Specialized Epic S-Works

[summary

DoorOlivier Béart

Test | Specialized Epic Expert: een kersverse klassieker - Specialized Epic Expert: de terreintest