Test | Sram AXS Pod Rocker Paddle: het alternatief

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Sram AXS Pod Rocker Paddle: het alternatief

De nieuwe paddles voor Sram AXS Pods, die kort na de nieuwste Sram AXS-groepen op de markt kwamen, bieden een extra alternatief voor de kleine ‘knoppen’ die oorspronkelijk op de nieuwste generatie van Sram-bedieningselementen zaten. Veranderen deze eenvoudige kleine onderdelen echt de ergonomie van de AXS shifters/dropper posts/veringen? Vojo testte het uit.

 

Doordat ze geen last hebben van kabels bieden elektronische versnellingsbedieningen nieuwe mogelijkheden op het gebied van ergonomie. Sram realiseerde zich dit al snel met de eerste generatie AXS-aandrijvingen waarbij de bedieningen ervan de werking van een mechanische shifter zoveel mogelijk probeerde na te bootsen. Deze bedieningen konden echter niet op unanieme goedkeuring rekenen. Het Amerikaanse merk ontwikkelde later een tweede paddle als reactie op feedback van de gebruikers, maar de vorm van de controller beperkte de ontwikkelingsmogelijkheden.

Met de tweede generatie AXS die begin 2023 werd gepresenteerd, zagen we dat het Amerikaanse merk zijn lesje had geleerd: de nieuwe bediening is veel modulairder, met een interface die kan worden losgemaakt van het ‘elektronische blok’ en verwisseld kan worden om zich gemakkelijk aan ieders voorkeuren aan te passen. Jochen Bierwerth, de ontwerper die bij Sram verantwoordelijk is voor dit onderwerp, bevestigde ons destijds dat dit een van de belangrijkste ontwikkelingsgebieden was en dat er in de toekomst meerdere interfaces het daglicht zouden moeten zien.

Het is dan ook geen verrassing dat Sram in de zomer van 2024 een bijhorende interface presenteerde, genaamd Rocker Paddle. De vorm ervan doet denken aan een combinatie van de eerste twee paddles van de oude bediening (nog steeds compatibel met de nieuwe aandrijvingen, dat mogen we niet vergeten). Aan de voorkant hebben we, in plaats van de twee knoppen die we tot nu toe kenden, een grote ruimte voor de duim met twee facetten die de knoppen daaronder verbergen.

Naast deze eerste evolutie, valt ons al snel een andere ontwikkeling op: we kunnen hem nu ook met de wijsvinger bedienen. De nieuwe Rocker Paddle heeft een klein uitsteeksel waardoor je hem ook van achteren kunt bedienen, wanneer je je vinger niet op de remgreep hebt. Een detail? Voor sommigen misschien wel, maar als je eenmaal de smaak van deze techniek te pakken hebt en eraan verslaafd bent geraakt (of dat nu met de oude AXS-besturing was of met de kabelbediening van sommige concurrenten), dan waardeer je het vaak dat je deze mogelijkheid weer hebt.

Als je al recente AXS-onderdelen hebt (aandrijving, RockShox Flight Attendant-vering, RockShox Reverb AXS-zadelpen, Sram Powertrain-assistentie), biedt Sram alleen de paddle aan (die op de AXS Pod moet worden gemonteerd in plaats van de interface met twee knoppen) voor een prijs van 22 euro, en dat in rechter- of linkeruitvoering. En als je een AXS-groep met de oude shifter hebt, dan kost de AXS Pod Rocker set (elektronische box + paddle) 170 euro. Dat is 10 euro minder dan de AXS Pod met de twee knoppen.

Sram AXS Pod Rocker: de terreintest

In de werkplaats hoef je geen geweldige mechanische vaardigheden te hebben om alles te monteren. We maken de kleine knoppen los die oorspronkelijk op de bediening zaten, verwijderen een klein dekseltje en plaatsen de nieuwe interface eenvoudig terug op de elektronische bediening. Zo eenvoudig is het en het duurt minder dan 5 minuten.

Concreet betekent dit dat we de rubberen ‘soft touch’ van de kleine knoppen van de originele bediening verliezen en dat we nu een eenvoudig hard plastic (met lichte textuur voor een ​​goede grip) in de plaats krijgen, maar we krijgen wel een veel groter contactoppervlak dat beter onder de duim past. Of onder de wijsvinger, omdat een kleine uitsteeksel ervoor zorgt dat je ook met deze andere vinger het commando kunt activeren. Eerlijk gezegd hebben wij nauwelijks gebruik gemaakt van deze mogelijkheid, maar sommigen zullen het waarderen dat het kan.

Met de duim voelt het daarentegen heel anders. In plaats van twee aparte kleine knoppen die je indrukt, lijkt de beweging van de Pod Rocker meer op één enkel blok dat je omhoog of omlaag duwt. Dat vinden we juist zo fijn.

Bij het op- en terugschakelen met de bediening aan de rechterkant van het stuur voelt de Rocker instinctiever aan. Dit is vooral merkbaar op moeilijke stukken, in intense momenten of bij lange uitjes: je aarzelt veel minder en je maakt bijna nooit een fout, terwijl dit bij de klassieke bediening nog wel eens gebeurde, ook al zijn we er ondertussen goed aan gewend geraakt.

Links op het stuur is het voordeel minder duidelijk om de RockShox Reverb AXS-dropper en de RockShox Flight Attendant-vering te bedienen. Omdat het om twee verschillende onderdelen gaat, vonden we het logischer om twee aparte knoppen te gebruiken. Uiteindelijk zijn we teruggegaan naar de oorspronkelijke opstelling.

Wat betreft robuustheid en duurzaamheid biedt de Sram AXS Pod Rocker wat ons betreft meerdere voordelen. De coating slijt niet, in tegenstelling tot de kleine originele rubberen knoppen, en er is geen risico dat je ze verliest (dit komt minder vaak voor dan in het begin omdat Sram de grip van de knoppen op de Pod heeft verbeterd, maar het kan nog steeds gebeuren, terwijl dit bij de Pod Rocker bijna onmogelijk is). Ook bij zeer modderige tochten beschermt de Pod Rocker de bediening beter en is er minder kans op storingen door vuil dat zich soms op de rand van de kleine originele knoppen vastzet.

Verdict

Proberen is kopen … of bijna! Voor de bediening van de versnellingen voelt de Sram AXS Pod Rocker intuïtiever aan, wat iedereen die de klassieke AXS Pod met zijn kleine knoppen haatte, zal overtuigen. Bij de bediening van de Reverb AXS-zadelpen of Flight Attendant-vering stellen we ons meer vragen. Zelf hebben we uiteindelijk voor een hybride oplossing gekozen op onze AXS-testfiets: de kleine originele knoppen aan de linkerkant van het stuur om de zadelpen en de vering te bedienen, en de Rocker Pod aan de rechterkant voor de derailleur. Hoewel we blij zijn dat Sram verschillende alternatieven biedt om zoveel mogelijk mensen tevreden te stellen, wachten we nog steeds op discretere en creatievere oplossingen zoals die worden aangeboden door kleine merken van derden (in de vorm van een roterende ring of van knoppen met originele vormen).

Meer info via www.sram.com

DoorOlivier Béart