Test | Trek Slash 9.9 RSL: een enduromonster voor deskundige handen

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Test | Trek Slash 9.9 RSL: een enduromonster voor deskundige handen

De Trek Slash 9.9 is met zijn 29″-wielen het archetype van de moderne endurofiets en ook de look van de fiets deed al heel wat hoofden omdraaien. Maar voor wie is deze fiets nu bedoeld en tot hoever kunnen we deze fiets drijven? Allemaal antwoorden die we aan de hand van een duurtest hebben proberen op te lossen.

De RSL, wat staat voor Race Shop Limited, is het topmodel van de Trek Slash en hij trekt meteen de aandacht met zijn opvallende rode kleur.

Het full carbon frame heeft een veerweg van 150 millimeter en ook de Boost-standaard (110, 148 millimeter) maakt zijn opwachting op het frame. Het enkelvoudig kettingblad maakt deel uit van het ontwerp van de achterdriehoek, hierdoor kon men voor de lengte van de liggende achtervork onder de 435 millimeter duiken.

Het team achter de Trek Slash 9.9 had ook oog voor de kleinste details. Zo is het balhoofd voorzien van een Knock Block System ter bescherming van het frame. Als we het design van het frame bekijken, zie je dat het T-stuk van de vork tegen de schuine buis zou kunnen botsen. Door het Knock Block System, dat zich in het balhoofd bevindt, wordt op een bepaald moment de draaiende beweging van de vork afgeblokt. Je kan trouwens ook stuurpennen van andere merken monteren. En als extra werd er ook nog een rubber insert in de bovenkant van het frame ingewerkt.

Voor de praktische kant (al geldt dat niet altijd) koos men voor een interne doorvoer van de kabels en de Slash is ook uitgerust met enkele ISCG05-plots.

Geometrie

Net zoals bij de overgrote meerderheid van de all mountain en ruigere fietsen bij Trek, is ook de Slash uitgerust met de mino-link, waarbij je de geometrie van het frame met een eenvoudige draai van de schroevendraaier kan wijzigen. Ofwel zit je wat dieper (Low) om de afdalingen te lijf te gaan, ofwel zit je wat meer rechtop (High) voor meer dynamisme. Beide posities hebben hun voor- en nadelen, maar door deze mino-link kan je de fiets wel aanpassen aan heel wat verschillende omstandigheden.

Met zijn balhoofdhoek van 65,1 tot 65,6 graden is deze 29 inch dan ook een stabiel monster dat de ruigere paden aankan. De liggende achtervork meet 434 millimeter en de hoogte van het bottom bracket wijzigt met 7 millimeter wanneer je de mino-link omswitcht. De hoek van de zitbuis bedraagt 73,6 of 74,1 graden.

De volledige geometrie kan je terugvinden op de website van Trek.

De Trek Slash is verkrijgbaar in vier maten en de prijzen gaan van 3999 tot 7499 euro voor de RSL.

De ophanging

Trek heeft de manier van inveren van zijn ruigste fietsen onder handen genomen. Het Amerikaanse merk heeft door de komst van de metrische dempers zijn zwevende demper opgegeven voor een meer klassiekere ophanging. Het achterste scharnierpunt bevindt zich nu ter hoogte van de achteras.

Dankzij deze laatste nieuwe dempers kon Trek het frame compacter en stijver maken.

Trek wist dankzij de ABP-technologie (Active Braking Pivot) de vering actief te houden tijdens het remmen. Trek rust trouwens al zijn fullies uit met dit systeem. Door deze ophanging lijkt de constructie en de look van de Trek Slash sterk op de Session, het DH-model.

Onderdelen

Op de Trek Slash 9.9 RSL vinden we veringen van Fox en een Sram Eagle-aandrijving.

Trek koos voor een Fox 36 Talas met een veerweg van 130/160 millimeter. We komen er later nog op terug, maar onthoud al dat de positie van 130 millimeter de voorkant van de fiets verlaagt, waardoor je wat aërodynamischer op de fiets zit. Deze keuze wordt zeer weinig gemaakt en we waren zelf al bijna vergeten dat deze vork, die in de beginjaren van enduro veel gebruikt werd, nog bestond in het gamma van Fox.

De Float X2-demper kan in twee posities ingesteld worden, open en gesloten. Met behulp van een inbussleutel kan je ook nog de compressie en rebound bij lage en hoge snelheid instellen. Mits je er de nodige tijd voor neemt, kan je dit alles zeer fijn afstellen.

De Trek Slash 9.9 RSL is uitgerust met een Sram Eagle X01-groep en een kettingblad van 32 tanden. Deze setting is heel efficiënt en perfect in lijn met de doeleinden van de fiets.

Voor de wielen vertrouwt Trek, hoe kan het ook anders, op het huismerk Bontrager. En we waren aangenaam verrast door de Bontrager Line Elite-wielen (velgbreedte van 30 millimeter) en de SE4 Team-banden (2.4). Naar wens kan je ook nog bredere banden monteren, want de vrije ruimte in de achterdriehoek van de Slash laat banden toe tot 2.6. Het geheel bleek zeer betrouwbaar en dynamisch, zonder te stijf te zijn, en de banden zijn heel polyvalent.

Bontrager levert ook het carbon stuur. Dit komt uit het Line Pro-gamma en heeft een diameter van 35 millimeter en een breedte van 780 millimeter.

De dropper post met kabelbediening werd in 2016 al voorgesteld door Bontrager. Deze werkt goed, maar we hadden liever gehad dat de drop mee zou evolueren met de maat van de fiets. Nu bedraagt de drop op de vier framematen 125 millimeter en dat is iets te weinig voor de grootsten onder ons. Tot stilstand komen doe je op de Trek Slash 9.9 dankzij de Sram Guide Ultimate-remmen.

Een indrukwekkend frame, goed gekozen onderdelen, … De Trek Slash 9.9 RSL geeft je dan ook zin in maar één ding: knallen.

Trek Slash 9.9 RSL 29: de terreintest 

Alvorens we ons op de paden begeven, gaan we nog eerst even langs bij de weegschaal. In de maat L (19,5) weegt onze Slash 13,4 kilogram. Zoals eerder al gezegd moet je wat geduld hebben bij het afstellen van de Fox Float X2 en ook wij hadden wat tijd nodig alvorens we tevreden waren.

Al van bij de eerste meters zijn we onder de indruk van de Trek Slash 9.9 RSL. We zitten meteen goed en we hebben het gevoel dat overal goed is over nagedacht. Als je in vorm bent, vliegt hij over de moeilijkste paden.

Maar als we de fiets uit deze context halen, moeten we de prestaties van de Trek Slash 9.9 RSL toch wat nuanceren. Je voelt dat de fiets ontworpen werd voor ervaren renners die hem kunnen meenemen naar wedstrijden. Eens je wat meer op de pedalen moet trappen, voel je dat de Slash 9.9 heel wat vermoeiender is. Bergop blokkeren we de Fox-demper, maar toch blijven we vrij ver naar achter zitten. En op singletracks hebben minder ervaren renners toch wat meer moeite met de balhoofdhoek. Je moet dan ook in topconditie zijn wil je lange dagen doorbrengen aan het stuur van deze fiets.

Bergop profiteren we van tijd tot tijd van het Talas-systeem om de veerweg van de vork te wijzigen naar 130 millimeter. De vork presteert sterk en voelt zeer comfortabel aan. De beperkte instellingsmogelijkheden zouden wel eens storend kunnen zijn voor de techneuten onder ons.

Bergaf is de fiets een echt wapen en de echte endurospecials zijn dan ook zijn favoriete speelterrein. De fiets is stijf en hij volgt haarfijn de gekozen lijnen van de renner aan het stuur. Door zijn korte achterkant kan je hem makkelijk door de bochten sturen. De demper werkt progressief en zowel een opeenvolging van kleine als grote schokken wordt goed opgevangen. Het gevoel benadert dat van de Trek Session en het merk houdt ook zijn belofte: de fiets blijft tijdens het remmen in contact met het terrein.

De fiets voldoet perfect aan de verwachtingen van de meest veeleisende renners. De grote wielmaat lijkt, aan zijn stuur, dan ook de logica zelve.

Na enkele weken testen, merken we dat de lak van het frame vrij kwetsbaar is en dat er al enkele krassen te zien zijn. Dit is best verrassend, want tot voor kort was dit één van de sterke punten van Trek.

De Trek Slash heeft zowel zijn plus- als minpunten. Hij is bijzonder stijf en in ondeskundige handen hoort hij dan ook niet thuis. In grote lijnen vinden we in de Slash de karaktertrekken terug van de fietsen uit deze categorie en we kunnen hem dan ook vergelijken met de Norco Range 29 of de Specialized Enduro. De Range is misschien wat minder veeleisend, maar diens vering staat misschien ook een tikkeltje minder op punt.

Ben je niet in staat om hem te temmen dan wordt de Trek Slash 9.9 RSL te veel van het goede: te zwaar, te groot, te stijf,…

Verdict

Met zijn prachtige look, een constructie waarbij geen enkel compromis is gemaakt en de uitstekende keuze van onderdelen is de Trek Slash 9.9 RSL 29″ de perfecte gezel om mee te nemen naar endurowedstrijden in het gebergte. Maar als je niet over de juiste skills beschikt, kan je hem best voorbijgaan, want de Trek Slash 9.9 RSL verlangt een deskundige hand om er het beste uit te halen.

Meer info vind je op www.trekbikes.com

DoorPaul Humbert