Test | Update Bosch Performance CX: 750 W en 100 Nm, voor wie en met welk doel?

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Update Bosch Performance CX: 750 W en 100 Nm, voor wie en met welk doel?

De gratis software-update voor de Bosch Performance CX is nu beschikbaar en verhoogt het vermogen van 600 W en 85 Nm naar 750 W en 100 Nm. Vojo heeft de update enkele maanden kunnen testen en naast de (hogere) cijfers brengt deze ook een aantal interessante nieuwe functies met zich mee. Hoe voer je deze update uit, waarvoor dient hij en wie heeft er het meeste baat bij? Vojo legt het je uit:

In september 2024 bracht Bosch de vijfde generatie van de Performance CX op de markt, met behoorlijk wat wijzigingen aan de hardware (vooral een lichtere, compactere en stillere motor), maar met hetzelfde vermogen en koppel als bij de vorige generatie. Voor meer informatie, ziehier ons volledige artikel: Test nieuw | Bosch Performance CX-motor 2025: stoere jongen met een zacht hart.

Vervolgens kondigde het merk in het voorjaar van 2025 de lancering aan van een nieuwe Race-motor, de CX-R, die nog lichter is en uitgerust met een zeer prestatiegerichte Race-modus en met meer koppel en vermogen. Alle informatie daaromtrent vind je hier: Test nieuw | Bosch Performance CX-R: de Race-modus is terug!

Maar, als aangename verrassing, kondigde Bosch ook een gratis software-update aan voor zijn ‘klassieke’ Bosch Performance CX, waardoor alle motoren van de vijfde generatie kunnen worden geüpgraded naar 750 W vermogen en 100 Nm koppel, zoals we hier uitlegden: Bosch Performance CX Gen5: een update om je e-bike motor een boost te geven.

Na de theorie over deze update gaan we een aantal concrete vragen beantwoorden en kijken wat dit in de praktijk oplevert.

Niet enkel 750 W en 100 Nm, maar ook dynamische controle en personalisatie

Uiteraard zijn het vooral het toegenomen vermogen en koppel die de meeste aandacht trekken. Met een vermogen van 750 W en een koppel van 100 Nm kan de Bosch Performance CX-motor zich nu meten met krachtige nieuwkomers zoals DJI, of met de nieuwste versies van gevestigde waarden, zoals de vierde generatie van de Specialized Levo.

Naast de cijfers brengt deze update ook andere nieuwe functies met zich mee. Dat betekent dat de personalisatie van de verschillende ondersteuningsmodi via de app nog geavanceerder is dan voorheen. Je kan nog steeds zelf kiezen welke modi je activeert (maximaal vier van de negen beschikbare modi, van Eco tot Turbo) en naast het koppel kan je voortaan ook het maximale vermogen instellen dat de motor levert.

We komen hier later op terug, maar je kunt er dus voor kiezen om alleen in bepaalde modi over te schakelen naar 750 W en 100 Nm en in andere modi op 600 W en 85 Nm te blijven, of zelfs nog minder. Dat alles op een zeer eenvoudige en ergonomische manier. Kortom, je kunt deze update uitvoeren, maar ervoor kiezen om de boost van het vermogen en koppel niet of slechts spaarzaam te gebruiken.

In de modi zien we naast de eMTB-modus die we al kenden, ook de komst van een eMTB+-modus. Deze zou dynamischer zijn, met een vermogen dat sneller geleverd wordt en een ondersteuningspercentage dat van 340 naar 400% gaat. Concreet betekent dit dat voor 100 W die de fietser op de pedalen zet, we 400 W terugkrijgen in de eMTB+-modus, vergeleken met 340 W in de eMTB-stand. Dat past perfect bij de overstap naar 750 W/100 Nm, wat het een duidelijk krachtigere modus maakt, al is natuurlijk alles aanpasbaar.

Ook Dynamic Control is een belangrijke nieuwe functie van deze update. Deze optie vind je onder de tab ‘Dynamisch’ in de modusinstellingen van de app en is van toepassing op de hoogste modi, namelijk eMTB+ en Turbo. Concreet had deze instelling voorheen (en dit is nog steeds het geval bij lagere modi zoals eMTB, Tour+ of Eco) alleen invloed op de snelheid waarmee de motor reageert op het trappen. Er is sprake van een directere/abrupte reactie als je deze functie extra boost of van een zachtere reactie als je hem in de negatieve stand zet.

Dynamic Control voegt nu ook een tractiecontrole toe, een soort antislip en anti-squat voor de fiets, die alle sensoren van de motor gebruikt om de kleinste slip van het achterwiel en de kleinste opwaartse beweging van het voorwiel te detecteren. De gevoeligheid hangt af van waar je de cursor plaatst. Hiermee kan je het extra vermogen en koppel beter beheersen en er optimaal van profiteren. Om het systeem actiever te maken, moet je de schuifbalk op negatieve waarden zetten. Als je naar positieve waarden gaat, wordt hij minder actief of zelfs helemaal niet actief en zal de motor directer of bruter reageren. Een beetje zoals wanneer je de rijhulpsystemen van een auto uitschakelt.

Voor welke motoren geldt de Bosch-update?

De update is beschikbaar voor Performance Line CX-motoren die zijn uitgerust met het Smart System, zijnde de 4de generatie BDU374Y- en 5de generatie BDU384Y-motoreenheden. Afhankelijk van het model is er een meer of minder uitgebreide update beschikbaar:

  • Iedereen (lees personen met een BDU374Y- of BDU384Y-motor) krijgt de nieuwe eMTB+-modus met 400% ondersteuning, maar de motoren van de 4de generatie zijn beperkt tot een maximaal vermogen van 600 W en een koppel van 85 Nm.
  • Alleen de fietsen die zijn uitgerust met de BDU384Y-motor, de 5de generatie van de Bosch Performance CX, kunnen het koppel (tot 100 Nm) en het maximale vermogen (tot 750 W) verhogen.
  • Houd er rekening mee dat sommige fabrikanten ervoor kunnen kiezen om de update te beperken tot bepaalde modellen, als zij van mening zijn dat het frame of bepaalde componenten dit extra vermogen en koppel niet aankunnen. Maar dit zou in de praktijk vooral betrekking hebben op instapmodellen of ATB- of stadsmodellen.

Hoe jouw Bosch Performance CX-motor updaten?

Waar je voorheen nog naar jouw dealer moest om jouw Bosch-ondersteuning te updaten, kan je dit sinds kort ook zelf doen, rechtstreeks vanaf jouw smartphone met de Bosch Ebike Flow-app.

Concreet moet je eerst de app updaten met de nieuwste versie die sinds 21 juli 2025 beschikbaar is om te kunnen overschakelen naar 750 W en 100 Nm. Vervolgens moet je jouw elektrische mountainbike verbinden, wat heel eenvoudig is door de instructies in de app te volgen. Let op: het is belangrijk om je elektrische mountainbike te registreren (klik op het blauwe vakje), anders biedt de app geen mogelijkheid om jouw fiets te updaten.

De update wordt eerst gedownload via je smartphone. Deze moet dan wel verbonden zijn met internet. Deze fase duurt ongeveer 20 minuten (in de praktijk is dit eerder 10-15 minuten). Je hoeft je geen zorgen te maken als je telefoon in slaapstand gaat; de update wordt hierdoor niet onderbroken. Vervolgens wordt de software overgezet naar de fiets, waarna de ondersteuning opnieuw wordt gestart. Dit onderdeel duurt ongeveer 3 minuten.

Zodra de nieuwe softwareversie is geïnstalleerd, sluit je de app en start je de motor van je fiets opnieuw op. Je ziet de nieuwe eMTB+-modus en de nieuwe vermogens- en koppelwaarden verschijnen in het tabblad ‘Instellingen’ voor de verschillende modi.

Onze favoriete modusinstellingen in de Bosch Ebike Flow-app

We willen je aanmoedigen om zelf de instellingen te testen en zo de instellingen te vinden die het beste bij je passen, afhankelijk van jouw wensen en het terrein waarop je rijdt. Wij vonden het echter interessant om de door ons gekozen voorkeursinstellingen, die als basis en inspiratie kunnen dienen, hier te delen.

Uit de aangeboden rijmodi hebben we vier modi gekozen die als sportief kunnen worden omschreven: Tour+, eMTB, eMTB+ en Turbo. Hier zijn onze aanpassingsopties voor elke modus:

  • Tour+: In plaats van de Eco-modus hebben we gekozen voor een ‘zachtere’ Tour+-modus, omdat deze ons veelzijdiger lijkt. Om het verbruik te beperken, hebben we het vermogen verlaagd naar 500 W en 70 Nm, waarbij we wel verlangen dat deze zacht (Dynamisch -2) maar krachtig (Trapondersteuning +2) wordt geleverd.
  • eMTB: We hebben de originele configuratie behouden, met een koppel van 85 Nm en een vermogen van 600 W, zoals voorheen. Dit biedt een veelzijdige modus, krachtig maar niet té krachtig, die de batterij spaart voor een grotere actieradius.
  • eMTB+: Hier hebben we optimaal gebruikgemaakt van de nieuwe eigenschappen door het vermogen te verhogen naar 750 W en het koppel naar 100 Nm. Het ondersteuningsniveau hebben we niet aangepast, maar we hebben de Dynamisch-schuifregelaar op -3 gezet om te profiteren van een zeer actieve Dynamic Control, die een perfecte controle over het toegenomen koppel en vermogen mogelijk maakt.
  • Turbo: De Turbomodus is er alleen voor de lol en hoeft niet per se vaak gebruikt te worden. Omdat de eMTB+ de rol van de krachtige en veelzijdige modus vervult, hebben we bij Turbo gestreefd naar zo direct mogelijke reacties en zelfs een beetje brutaal. Daarom hebben we de Trapondersteuning-schuifregelaar naar +3 gezet en de Dynamisch-schuifregelaar eveneens naar +3.

Update Bosch 750 W – 100 Nm: de terreintest

Op het terrein merken we al snel dat de overstap naar 750 W en 100 Nm niet alleen bedoeld is om te pronken en hogere waarden aan te kondigen. Behalve in de Turbo-modus, waar we doelbewust aanpassingen hebben gedaan om alles in balans te brengen, zien we vooral wat dit teweegbrengt in de eMTB+-modus die we op vol vermogen hebben gecombineerd met een zeer actieve Dynamic Control.

Meer dan de snelheid of brute kracht, ervaren wij een ondersteuning die nog completer is dan in het verleden.

Omdat we de eMTB-modus in de oorspronkelijke configuratie hebben gelaten, identiek aan die van de vorige generatie met 600 W en 85 Nm, kunnen we een directe vergelijking tussen beide maken. Meer dan de snelheid (we hebben niet eens geprobeerd de tijd te meten om een numeriek verschil te meten, omdat het volgens ons geen zin heeft bij niet-competitief gebruik, wat voor de meesten van ons het geval is) of brute kracht, ervaren wij een ondersteuning die nog completer is dan in het verleden.

De oneffenheden in het terrein verdwijnen niet helemaal en dat is maar goed ook. We spelen wel meer met de modi en je voelt je nog meer één met de fiets., want bij lage snelheid en een laag traptempo ondersteunt hij nog makkelijker. Als je zelf ook flink op de pedalen trapt, begeleidt hij met een stevige ondersteuning.

Hier werkt de Dynamic Control indrukwekkend en wordt het slippen van het achterwiel vrijwel volledig geëlimineerd. We beschikken pas over de volledige power als deze daadwerkelijk naar de grond kan worden overgebracht, en de werking ervan is even discreet als effectief. Je kunt zelfs nog onmogelijkere beklimmingen bedwingen, zolang je over de basisvaardigheden van het rijden beschikt. De motor vervult zijn ondersteunde rol in de primaire zin van het woord, zonder ooit te bruut te zijn of de indruk te wekken dat je ertegen moet vechten om de macht te grijpen.

Deze nieuwe eMTB+-modus is werkelijk verbazingwekkend … maar er zijn toch wel een paar kanttekeningen te plaatsen.

Meer vermogen, meer koppel … meer slijtage en een kleinere actieradius?

Meer vermogen en koppel leiden logischerwijs tot een hoger verbruik en dus minder autonomie. Het gewicht van de berijder en de rijstijl blijven overheersen en de toename van het verbruik is niet geheel proportioneel, omdat we dit extra vermogen niet altijd benutten. Reken op een stijging van het verbruik met zo’n 10 tot 15% en dus ook op een afname van de actieradius in diezelfde orde.

Bosch maakt er geen geheim van dat er ook met een snellere slijtage van de aandrijving rekening moet worden gehouden. We hebben nog niet voldoende perspectief om dit te kwantificeren, maar we hoeven ook niet paniekerig te doen: de huidige kettingen en cassettes zijn behoorlijk duurzaam (Sram vooral, en als je Shimano hebt, is Linkglide een echte aanrader), maar het is duidelijk dat deze update bepaalde componenten zwaarder zal belasten. Zeker omdat een modus als eMTB+ ervoor zorgt dat je minder vaak hoeft te schakelen en er dus een grotere kans is dat er juist bij bepaalde tandwielen, diegene die je het meeste gebruikt, slijtage optreedt in plaats van dat de slijtage over de gehele cassette wordt verspreid.

Maar nogmaals, we gebruiken niet altijd de hoogste modi en de slijtage hangt dus vooral af van de rijstijl van de persoon, het gewicht van de berijder, de omstandigheden en vele andere parameters dan alleen de toename van koppel en vermogen. Kortom, het is een aandachtspunt, maar we moeten ook niet paranoïde worden.

Verdict

Naast de pure cijfers maakt deze update de Bosch Performance CX-motor nog aangenamer, vooral in de bijzonder veelzijdige en aantrekkelijke eMTB+-modus. Indrukwekkend is ook de Dynamic Control, die ervoor zorgt dat het extra vermogen en koppel op een heel natuurlijke manier beheersbaar zijn. Dit is ongetwijfeld wat het meest indrukwekkend is! Houd er wel rekening mee dat de autonomie enigszins afneemt en dat er een risico bestaat op snellere slijtage van de aandrijving … Maar aangezien alles via de app instelbaar is en de zachtere modi nog steeds aanwezig zijn, is er geen reden om al te snel alarm te slaan. Wij raden je in ieder geval ten zeerste aan om de update uit te voeren en het zelf uit te proberen, ook als dat betekent dat je vast zult houden aan een bescheidener koppel en vermogen als je vindt dat je niet meer nodig hebt, want alles valt te personaliseren.

Meer info via www.bosch-ebike.com

Door  Olivier Béart