Test MTB XC | BH Lynx SLS 8.0: de belichaming van de moderne wedstrijdfiets
Door Adrien Protano -

Met zijn korte veerweg achteraan past de BH SLS in het rijtje van de Trek Supercaliber en Specialized Epic World Cup, maar hij baant zijn eigen weg. Het zal niet verbazen dat hij gericht is op efficiëntie en prestaties, maar hoe uit zich dat op het terrein? Antwoord in deze test:
De BH SLS werd in 2024 voor het eerst getoond toen hij nog in de prototypefase zat, met een demper die aan het zicht werd onttrokken door een neopreen sok (zie Spyshot | Een nieuwe XC-fully bij BH?).
De atleten van het team stelden de fiets op de proef tijdens het wereldbekerseizoen van 2024, met deelname aan de Olympische Spelen in Parijs als hoogtepunt. Een manier om het prototype te testen en de laatste details te verfijnen voordat de productieversie zou volgen.
In september vorig jaar werd dan eindelijk de BH Lynx SLS aan het publiek gepresenteerd! “De Lynx SLS is een baanbrekende fiets die een nieuwe categorie opent binnen het uitgebreide mountainbike-gamma van BH: die van de full-suspension met korte veerweg. Hij is ontworpen om de wedstrijdgerichte high-end hardtails te vervangen”, legde het merk uit bij de lancering: Test nieuw | BH Lynx SLS: volledig geveerde raket in aantocht.
Frame
Er is geen twijfel mogelijk, de BH Lynx SLS speelt in de lichtgewichtcategorie van de cross-countryfietsen, met een filosofie die het midden houdt tussen een hardtail en full-suspension. De eisen die het merk aan dit frame stelde, waren dan ook duidelijk: een zo licht mogelijk frame creëren en tegelijkertijd de krachtoverbrenging zo optimaal mogelijk perfectioneren.
Zoals we al uitlegden na de lancering van de fiets, heeft BH flink ingezet op het gewicht: het complete frame weegt 1520 gram. Ter vergelijking: het frame van de Trek Supercaliber wordt geadverteerd met een gewicht van 1950 gram (in maat M, klaar om te rijden), terwijl Specialized 1765 gram adverteert voor het Epic World Cup-frame met demper, lak en bouten.
Voor de meer toegankelijke versies van zijn frame heeft BH gekozen voor een goedkopere carbon lay-up (Performance Layup), maar deze is wel iets zwaarder (ongeveer 200 gram). Dit is een patroon dat we bijvoorbeeld ook al hebben waargenomen bij het Lynx Race-model. Om zeker te zijn van het verschil tussen de twee frames, afhankelijk van de uitvoering, moet je letten op de afkorting EC (voor EVO Carbon) of PCL (voor Performance Layup) in de specificaties van de fiets.
Het ontwerp van het frame blijft identiek, met zijn fijne lijnen die sterk zijn geïnspireerd op de (zeer goede) Ultimate EVO-hardtail. Wel zien we nieuwe kleuren verschijnen voor deze recentere versies.
De BH Lynx SLS beschikt over een geleide interne doorgang die direct via de headset naar binnen loopt.
De fiets is compatibel met T-Type aandrijvingen (aangezien hij is uitgerust met een UDH-derailleurhanger) en de liggende achtervork wordt aan de zijde van de aandrijving beschermd door een hard kunstof. Verder valt de keuze voor een traditionele zadelpenklem op, daar waar het merk sterk gehecht is aan een klemsysteem dat bij andere modellen in het frame is geïntegreerd.
Veringen
Dit is misschien wel het punt waarop de Lynx SLS zich het meest onderscheidt van zijn concurrenten: BH koos voor 80 mm veerweg achteraan, gecombineerd met het Split Pivot-systeem (let op het draaipunt tussen de liggende en staande achtervork, concentrisch met de achteras), zoals alle full-suspension fietsen van BH.
Naast het feit dat de BH Lynx SLS gebaseerd is op de Split Pivot-veringsarchitectuur onderscheidt hij zich ook door het gebruik van een standaard demper, daar waar de concurrentie gebruikmaakt van specifieke dempers. Dit maakt het een stuk eenvoudiger indien deze aan vervanging toe is of als je hem een upgrade wilt geven.
Dit verklaart ook waarom de Lynx SLS al een versie heeft die is uitgerust met de RockShox Flight Attendant: Duurtest | De 10 werken van de RockShox Flight Attendant XC.
Alle versies van de Lynx SLS-familie zijn uitgerust met een voorvork met 110 mm veerweg. Op onze testversie (Lynx SLS 8.0) is het al Fox dat de klok slaat met een SL Factory-demper en een 34 StepCast Factory-voorvork.
Op het stuur zien we natuurlijk een lockout.
Geometrie
Qua geometrie wordt de BH Lynx SLS gekenmerkt door hedendaagse cijfers voor XC, met een zeer korte liggende achtervork (426 mm in alle maten), een reach van 445 mm in maat M, een vrij open balhoofdhoek (67°) en een rechte zitbuishoek (76°).
Onderdelen
Voor de duur van de test stelde het Spaanse merk een BH Lynx SLS 8.0 ter beschikking. Deze versie kost € 6.299 en is bedoeld om toegankelijker te zijn, met minder exclusieve componenten dan de dure 9.7-versie die we bij de lancering van het model hebben getest.
Shimano levert de aandrijving en de remmen, met een set met de XT-stempel. De remmen met twee zuigers zijn gekoppeld aan een schijf van 180 mm vooraan en van 160 mm achteraan.
De wielen zijn van eigen fabricaat en bestaan uit een paar aluminium EA30SL-velgen met een interne breedte van 30 mm. Ze zijn voorzien van Maxxis-banden: een Rekon Race aan de voorkant en een Aspen aan de achterkant, beide in een breedte van 2.4 inch.
De zadelpen is een RaceFace Aeffect R, met daarbovenop een Prologo R4-zadel.
De cockpit is zelfgemaakt met een zeer mooie, uit één stuk bestaande carbon stuurpen/stuurconstructie. Het ziet er weliswaar mooi uit, maar het heeft ons vanwege het onnodig ingewikkelde systeem om deze te monteren veel problemen en hoofdpijn bezorgd. We komen hier later op terug.
Versies en prijzen
Enkele maanden na de lancering van dit model besloot BH het aanbod uit te breiden met enkele ‘goedkopere’ versies van dit model. De geometrie en kinematica zijn identiek, het verschil zit hem in de constructie van het frame, met een goedkopere carbon lay-up en minder hoogwaardige componenten. Met deze Performance Layup zijn vier modellen uitgerust:
Het gamma begint met de BH Lynx SLS 6.0 en 6.5, met een prijs van respectievelijk € 4.199 en € 4.699. Beide modellen beschikken standaard over een dropper post!
Vervolgens is er de BH Lynx SLS 7.0 (€ 6.299) waarbij het prijsverschil vooral in de veringen te vinden is, en tot slot is er de SLS 8.5 (€ 7.299) die overstapt op een elektronische Sram GX T-Type AXS aandrijving.
Naast deze vier modellen bestaan de overige uitvoeringen uit het zogenaamde EVO Carbon. Let op: in de catalogus hebben deze modellen exact dezelfde naam, met als instapticket de Lynx SLS 8.0 (€ 6.299) en 8.5 (€ 5.999). Het is moeilijk te begrijpen waarom dezelfde cijfers gebruikt worden als bij de PCL-modellen, laat staan waarom de 8.0 hier duurder is dan de 8.5 …
De top van het gamma wordt ingenomen door de 9.0 (€ 7.399), 9.7 (€ 9.999) en 9.9 (€ 11.999). Over de 9.7 vertelden we al meer na afloop van de presentatie.
BH Lynx SLS 8.0: de terreintest
“Het is lang geleden dat ik me zo voelde, wauw! Efficiënt, dynamisch, wendbaar, capabel, … De Lynx SLS bruist van de kwaliteiten en wekt de indruk in de vorm van zijn leven te zijn”, zo sloten we in september vorig jaar onze presentatie af van de Lynx SLS 9.7, een van de topmodellen uit de catalogus. Dit model maakte dus een sterke indruk op ons, en we waren (erg) nieuwsgierig om een meer toegankelijke versie te testen.
Waar geen verschil in zit, is de framemaat. We kozen voor een medium, wat ons perfect leek voor rijders met een lengte van 1m75 tot 1m80. De ideale instelling van de SAG van de achterdemper lag rond de 23%.
Dit laatste punt willen we benadrukken: bij zo’n korte veerweg is een nauwkeurige afstelling van de demper nog belangrijker dan normaal. Als het frame de neiging heeft om overmatig te pompen tijdens het trappen en/of klimmen, betekent dit dat je je buiten het ideale bereik bevindt; als het frame te stevig aanvoelt, komt dat waarschijnlijk doordat de druk te hoog is.
Een kanttekening die we willen maken is dat de BH SLS per definitie niet voor iedereen geschikt is. De eerste factor is de uitgesproken sportieve, voorovergebogen houding. We hebben hier te maken met een fiets die is ontworpen voor prestaties en dit is grotendeels te zien aan de manier waarop de fietser zich op de fiets positioneert. Niet dat je er geen lange tochten mee kunt maken of marathons mee kunt rijden, maar je moet wel in goede conditie zijn om er optimaal van te kunnen genieten. Laten we aannemen dat dit een gewilde keuze is van BH, en geen fout, en dat is prima.
Het tweede aspect is de efficiëntie van het frame. Het klinkt misschien absurd, maar de Lynx SLS biedt zoveel responsiviteit en krachtoverbrenging dat het contraproductief kan werken. Door het opwekkende karakter van deze SLS, moedigt hij je aan om boven je tempo te rijden. Zodra je hebt geleerd het beest te temmen, maken het lage gewicht en het superieure rendement van het frame deze BH Lynx SLS tot een goede keuze.
In tegenstelling tot de duurdere 9.7-uitvoering (en zijn goede carbon wielen), waren we bij deze 8.0-versie niet onder de indruk van het onderstel. Let wel, het zijn geen slechte wielen, maar ze geven het frame niet de extra boost die je met goede dynamische wielen krijgt. De mechanische XT-aandrijving van Shimano vervult zijn rol, maar kan niet op dezelfde kwaliteiten bogen als de nieuwste elektronische aandrijvingen.
Het is duidelijk dat dit frame nooit dezelfde mate van stijfheid/lichtheid kan bieden als een hardtail-model (ook al komt het er wel dichtbij). De BH Lynx SLS blinkt echter vooral uit op technische beklimmingen, waar de korte veerweg zorgt voor een ongelooflijk effectieve grip op het achterwiel.
Het nadeel van dit frame, dat tot de beste klimmers in zijn categorie behoort, is dat het frame doorgaans aan de ‘harde’ kant is, vooral op ruw terrein.
Dat betekent niet dat je er geen technische tochten mee kunt maken en dat je er geen plezier in kunt hebben, maar het vereist wel een bepaald niveau van fysieke conditie.
Het responsieve karakter is ook in de afdaling terug te vinden. Nauwkeurig, speels en responsief: dit is een echt bommetje dat je eenvoudig van bocht naar bocht kunt sturen. Op dit punt moeten we vooral de goede geometrie en kinematica van BH benadrukken. Hierdoor presteert hij een stuk beter dan de Specialized Epic WC en gaat hij de strijd aan met de Trek Supercaliber.
Waar we hopen dat BH in de toekomst met een betere oplossing komt, is het klemsysteem van de stuurpen. De huidige oplossing is onnodig ingewikkeld en dat is jammer, want de cockpit zelf is behoorlijk geslaagd met een goede balans tussen flexibiliteit en stijfheid. Dezelfde opmerking maakten we al tijdens onze eerste testrit met de 9.7 en die we hier herhalen: ergonomisch kan het allemaal wat beter aan de linkerzijde van het stuur waar de lockout en de bediening van de dropper post te vinden zijn, want het is lastig om een ideale plaatsing van de twee bedieningselementen te vinden. Bovendien vereist de bediening van de lockout een zeer lange trekkracht en is deze lastig te bedienen. Het laatste punt is minder relevant, aangezien het een persoonlijk gevoel is, maar we vonden de handgrepen nogal dun en (te?) hard voor dit frame.
Verdict
Met de Lynx SLS heeft BH een fiets met een sterk karakter gecreëerd, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties. Ultradynamisch, formidabele klimmer en verrassend speels bergaf, belichaamt hij perfect de moderne wedstrijdfiets, met dat beetje extra ziel dat je je grenzen wil laten verleggen. Natuurlijk is er een zekere technische en fysieke achtergrond nodig om hem volledig te kunnen benutten, maar dat is precies wat doorwinterde renners in vervoering zal brengen als ze op zoek zijn naar een echte bondgenoot met een neusje voor de aanval.
BH Lynx SLS
6299,00 €
11,50 kg
- Efficiëntie, dynamiek en rendement van het frame
- Nerveus en levendig karakter
- Niet voor iedereen geschikt
- Ergonomische inrichting van de cockpit
- Onnodig ingewikkeld klemsysteem stuurpen
Beoordeling van de testers
- Best getest
- Favoriet
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.bhbikes.com