Test XC-banden | Specialized Fast Trak & Air Trak FlexLite 2.35

Door Rémi Groslambert -

  • Staff pick

  • Techniek

Test XC-banden | Specialized Fast Trak & Air Trak FlexLite 2.35

De Renegade en Fast Trak mountainbikebanden van Specialized vormden een veel geziene combo in het wereldbekercircuit. Ze stonden ​​vooral bekend om hun uitzonderlijke grip en rendement. Begin 2025 onthulde Specialized hun nieuwste evolutie. De Renegade werd vervangen door de Air Trak, terwijl de Fast Trak zijn naam behoudt. Daarnaast kondigt het merk aan dat ze lichter, sterker en sneller geworden zijn. De belofte klinkt verleidelijk, maar is dat ook echt zo? Omdat we de vorige versie al zo goed vonden, vinden we het bijna moeilijk te geloven.

De Specialized Fast Trak en Air Trak zijn de nieuwe XC-banden van het merk, dat bijna net zo bekend is om zijn fietsen als om zijn uitgebreide assortiment accessoires.

Waar de Air Trak qua ontwerp voornamelijk een rebranding is van de Renegade, werd de Fast Trak grondiger herzien. Zo zijn de noppen anders dan bij zijn voorganger.

Qua karkas waren er voorheen drie verschillende versies en nu nog maar twee. Terwijl het versterkte Grid-karkas behouden blijft onder de naam ‘GridLite’, zijn de Control en S-Works versies samengevoegd onder de noemer ‘FlexLite’. Het is deze laatste versie, die lichter is en bedoeld voor meer competitief gebruik, die we hebben getest.

De T5/T7-rubbercompounds blijven behouden en worden hier gemengd. De ene biedt een uitstekend rendement op het loopvlak, terwijl het andere compound betere grip biedt op de zijflanken. Er zijn twee breedtes beschikbaar: 2.2 en 2.35 inch (hier getest). De prijs is voor alle versies gelijk: exact 50 euro. Een paar jaar geleden was dit de gemiddelde prijs voor een high-end band, maar anno 2025 moeten we toegeven dat hij vrij goed scoort als we de concurrentie onder de loep nemen. De FlexLite-versies zijn verkrijgbaar met zwarte of beige zijwanden, terwijl de GridLite alleen in het zwart verkrijgbaar is.

Specialized communiceert uitvoerig over het gewicht van deze twee modellen, en terecht, want het aangekondigde gewicht is bijzonder laag! De FlexLite 2.35-versie van de Air Trak zou op papier 585 g wegen, tegenover 615 g voor de Fast Trak (respectievelijk 680 g en 690 g in het GridLite-karkas). Daarmee zitten ze gemakkelijk 100 g onder het gewicht van de mountainbikebanden van de concurrentie … Onze weegschaal gaf echter 620 g aan voor de Fast Trak (klein verschil), maar vooral 634 g voor de Air Trak, wat bijna 50 g meer is dan aangekondigd. Houd er rekening mee dat het bij banden soms moeilijk is om continu hetzelfde gewicht te bekomen vanwege het overtollige rubber tijdens het vulkaniseren.

Hoe dan ook, zelfs met dit gewicht blijven deze banden duivels licht. Als de belofte van robuustheid wordt waargemaakt, zouden deze banden gemakkelijk de nieuwe maatstaf op de markt kunnen worden qua verhouding tussen gewicht, prijs en robuustheid.

Het FlexLite-karkas is gemaakt van 60 TPI, wat volgens het merk de beste combinatie biedt tussen snelheid en stevigheid. Dankzij dit nieuwe karkas kondigt Specialized een 5% hogere efficiëntie en een 50% betere weerstand tegen lekrijden aan, met behoud van maximale grip. Het is nog maar de vraag of al deze beloftes op het terrein worden waargemaakt.

Specialized Air Trak & Fast Trak FlexLite: de terreintest

We hebben drie maanden met deze nieuwe set XC-banden gereden, soms in de modder rond onze redactie in Luik, maar ook op de ruwe wegen rond onze redactie in het Franse Annecy en op de rotsachtige singletracks van Zuid-Frankrijk. De tubeless montage is heel eenvoudig, zonder dat er een compressor nodig is. De aangekondigde ronding wordt gerespecteerd, we zitten op een echte 2.35. Dus in de werkplaats zijn we goed van start gegaan. We hebben voornamelijk met de Air Trak achteraan en de Fast Trak vooraan gereden; een set-up die we aanbevelen omdat deze zorgt voor een maximaal rendement achteraan en iets meer grip vooraan.

Het eerste dat ons opvalt, is de snelheid. Het rendement van deze banden is uitzonderlijk, vooral die van de Air Trak. We hadden door de vrij stevige noppen niet verwacht dat het zo goed zou zijn, aangezien we helemaal niet op een semi-slick rijden. Dit zorgt naast het hoge rendement voor een zekere veelzijdigheid. De ronding van de voorband doet denken aan het gevoel van een raceband wanneer we staand op de pedalen over een snelle strook sprinten. Gooien we de fiets plat, dan voelen we de grip progressief toenemen. Aan de achterkant voelen we de noppen helemaal niet; de band vliegt letterlijk over de grond.

Dergelijke prestaties gaan doorgaans ten koste van de grip. Hier zien we dat Specialized weet waar het om draait als het om XC-banden gaat. Het Amerikaanse merk heeft altijd extreem soepele karkassen en zeer gripvast rubber ontwikkeld. De grip van de achterband is meer dan voldoende voor een XC-band. Op droog terrein kun je niet meer wensen. Niet alleen de grip wordt beïnvloed: ook bij het remmen zijn de banden iets geruststellender dan bij de gemiddelde, zeer snelle XC-band. Op modderig terrein trekt hij ook prima zijn plan en loopt hij niet echt vast. De verhouding tussen grip en rendement is uitstekend, zonder twijfel een van de beste op de markt.

Een tweede vaststelling betreft de soepelheid van het karkas. Dat karkas lijkt perfect te kunnen vervormen om zich optimaal aan de ondergrond aan te passen. Het geeft een bijna angstaanjagende indruk van finesse. Ook het Gripton-rubber speelt zijn rol perfect. De zijnoppen van T7-rubber bijten zich in de bochten vast in de ondergrond. Het rubber is zacht en geeft vertrouwen, je hebt het gevoel dat je aan de grond blijft plakken. Kortom, de achtermontage van de Air Trak is bijna foutloos. We hebben de Air Trak ook vooraan gemonteerd en daarvan kunnen we zeggen dat hij op een droog en snel rollend parcours een goede keuze is. Bij natte omstandigheden raden we hem echter sterk af als voorband, terwijl hij in die omstandigheden achteraan nog steeds meer dan acceptabel is.

Het enige voorbehoud bij deze test is de vorm van de Fast Trak. Hij is erg rond. Je moet je echt in de bochten gooien en een flinke hoek maken om de zijnoppen aan het werk te zetten, vooral aan de voorkant. Renners die goed kunnen sturen, zullen er niet over klagen, maar het grote publiek kan wat meer moeite hebben om de zijdelingse grip van deze voorband te benutten. Hij is dus niet meteen de veiligste mountainbikeband in de bochten; sommige gebruikers zullen eerder de voorkeur geven aan een minder ronde band met minder excentrische zijnoppen. In dit opzicht gaven we de voorkeur aan de vorige versie, die toegankelijker en veelzijdiger was, met een zijdelingse grip die gemakkelijker te benutten was. Of in ieder geval beter voelbaar.

We hebben de Fast Trak ook aan de achterkant geprobeerd. Hij is uiteraard niet van het niveau van de Air Trak, maar het is nog steeds een snelle XC-band. De noppen zijn vrij groot voor een XC-raceband en presteren uitstekend, ook in modder. Hij kan daarom ook een goede achterband zijn in moeilijke weersomstandigheden, al deed zijn voorganger het in onze ogen nog beter.

Qua slijtvastheid is het prima. Met zo’n zacht rubber kun je het bijna niet beter doen. Het T5-rubber doet zijn werk perfect; we hebben geen voortijdige slijtage van het loopvlak opgemerkt. Met zo’n laag gewicht draaide het grote vraagteken van deze test om de robuustheid van de band. We werden niet teleurgesteld. Na meerdere keren tegen de velg te zijn gebotst, hield de band het goed vol, zelfs op de rotsen rond Marseille! Na honderden kilometers kregen we een lekke achterband door een klap waar weinige mountainbikebanden ongeschonden vanaf zouden zijn gekomen; de velg trilt nog steeds. We betreuren dus één lekke band, maar geen scheuren, geen perforaties: de belofte lijkt te zijn nagekomen.

Verdict

De Specialized Air Trak en Fast Trak zijn een zeer interessante bandencombinatie voor XC-wedstrijdrenners. Veelzijdigheid lijkt hier het sleutelwoord te zijn. De prestaties van deze XC-banden zijn indrukwekkend: ze zijn licht en efficiënt en bieden de nodige dosis grip. Een klein nadeel is de ronding van de Fast Trak bij een montage vooraan, maar dit hangt ook af van de rijstijl van de persoon en het type terrein. Er viel slechts één lekke band te betreuren tijdens onze intensieve duurtest met soms een genadeloos rijgedrag. De stevigheid van deze banden lijkt dus zeer goed te zijn. En weet dat er in de catalogus ook nog een meer versterkte GridLite-versie klaarstaat. We kunnen dus wel zeggen dat Specialized mooi werk heeft afgeleverd. De grenzen van deze banden liggen in zeer ruw of modderig terrein, maar gezien hun uitstekende rendement willen we hen dat vergeven.

SPECIALIZED FAST TRAK & AIR TRAK

50 €

620 & 634 g (Fast Trak & Air Trak FlexLite in 2.35 inch)

  • Licht
  • Stevig en hoge slijtvastheid voor XC-wedstrijdbanden
  • Soepelheid van het karkas
  • Compromis tussen grip en rendement (vooral bij montage achteraan van de Air Trak)
  • Zijnoppen lastig te benutten op de Fast Trak
  • Niets te melden

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Favoriet
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.specialized.com

Door  Rémi Groslambert