Test XC | Orbea Alma: precisie zonder afgestraft te worden
Door Adrien Protano -

Met de vierde generatie van zijn iconische hardtail wilde Orbea laten zien dat de hardtail nog niet dood is. De Alma 2025 behoudt zijn racegericht-DNA, maar introduceert een vergevingsgezinder frame. Dankzij de X-Fader en een geometrie die beter voldoet aan de eisen van moderne XC verhoogt het comfort. Na enkele weken testen op allerlei soorten terrein is het tijd om de balans op te maken: maakt deze nieuwe Alma zijn belofte van efficiëntie, comfort en moderniteit echt waar?
Begin 2025 presenteerde Orbea de nieuwe generatie van de Alma die een complete revisie onderging. De uitdaging daarbij was om een XC-hardtail aan te bieden die heden ten dage echt relevant is, nu full-suspensions de markt domineren. En dat zonder de essentie van de hardtail te verliezen. Hij moest licht zijn, efficiënt om te klimmen, mechanisch eenvoudig … en de rijervaring moest puurder zijn.
Frame: licht en X-Fader
Terwijl het merk gewend is om op zijn fietsmodellen verschillende carbon varianten aan te bieden, houdt de Alma het simpel: één soort carbon voor alle uitvoeringen, met een aangekondigd gewicht voor het frame van 1080 g.
Dat is zwaarder dan zijn voorgangers, maar dat wordt verklaard door een ander argument: de absorptie van de trillingen. Het frame als geheel en de achterdriehoek zijn aanzienlijk hertekend ten opzichte van de vorige generatie, met buizen die verfijnder maar ook afgeplat zijn, zoals de bovenbuis.
Dit is ook waar de X-Fader om de hoek komt kijken, namelijk deze hoekvormige zitbuis. Dit ontwerp geeft de zitbuis in het onderste deel een specifieke vorm die niet aansluit op het bottom bracket, maar hogerop op de onderbuis.
Olivier omschreef dit als volgt bij de lancering van het model: “Deze specifieke vorm zorgt voor een meer ‘mobiele’ zitbuis, die kan vervormen onder het gewicht van de berijder wanneer deze op het zadel zit, maar zonder dat dit op enigerlei wijze ten koste gaat van de prestaties of krachtoverbrenging.”
Naast het streven naar een ideale verhouding tussen de stijfheid en trillingsdemping, had Orbea nog een andere vereiste voor het frame: het moest compatibel zijn met alle telescopische zadelpennen op de markt, zelfs de langste die een grote inbouw in het frame vereisen …
En het frame moest ook ruimte bieden voor twee bidonhouders.
De traditionele bevestigingsnokken op de zitbuis hebben plaatsgemaakt voor twee rechthoekige openingen. Deze kunnen eenvoudig worden afgesloten om de dropper post maximaal in de zitbuis te plaatsen. Maar Orbea gaat verder: het is mogelijk om hier twee kleine blokjes met schroefdraad te monteren die plaats voor een tweede bidonhouder creëren. Afhankelijk van het gekozen bidonhoudermodel en de lengte van de bouten is het zelfs mogelijk om een lange zadelpen en een tweede bidonhouder met elkaar te combineren.
Nog een sterk punt: integratie. De kabels lopen volledig intern, maar via een overzichtelijk en toegankelijk systeem dat het onderhoud vergemakkelijkt. Let op de aanwezigheid van dit kleine luikje onder de onderbuis om de kabelgeleiding te vergemakkelijken, met name voor de dropper post.
Het frame is ook UDH-compatibel, waardoor de nieuwste Sram-aandrijvingen gemonteerd kunnen worden (zie Nieuw | Sram Eagle AXS 2023: een nieuw tijdperk breekt aan). Tot slot is de Orbea Alma geschikt voor banden tot 2.4 inch, is de trapas voorzien van schroefdraad en is er een Knock Block-systeem op het stuur om contact met het frame te voorkomen bij een val.
Geometrie
Qua geometrie volgt de Alma nauwgezet de evolutie van zijn grote volgeveerde broer, de Oiz. De balhoofdhoek bedraagt nu 67°, wat zorgt voor meer stabiliteit bij hoge snelheden en meer vertrouwen op technische stukken. De zitbuishoek is rechter geworden (75,5°) om de rijder meer gecentreerd op de fiets te plaatsen en de trapefficiëntie te optimaliseren, vooral bergop. Orbea heeft ook gewerkt aan de compactheid: de hoogte van het frame en de zitbuis zijn verlaagd, waardoor de zadelpen verder kan worden uitgeschoven en het geheel levendiger en wendbaarder wordt. Tot slot is de liggende achtervork met een lengte van slechts 425 mm zeer kort, om de speelse en responsieve kant te behouden die altijd het karakter van de Alma is geweest.
Onderdelen
Aan de voorkant krijgt de Alma meer veerweg, van 100 naar 110 mm, wat zorgt voor iets meer comfort en grip zonder het responsieve gevoel van de hardtail te beïnvloeden. Bij de meeste modellen heeft Orbea gekozen voor de RockShox SID SL met zijn 32 mm vorkpoten, een goede keuze voor XC/marathongebruik, waarbij een laag gewicht en gevoeligheid voorop staan. Voor wie op zoek is naar een nog stijvere en preciezere voorkant, is er maar één versie: de Fox 34. De Fox 32 met deze veerweg verdwijnt uit de catalogus; de SID SL is nu verkrijgbaar in 110 mm, waardoor hij op dit platform natuurlijk de keuze is.
Sram zorgt ook voor de aandrijving met een (zeer goede) 12-speed GX AXS T-Type groepset (zie Test nieuw | Sram GX Eagle AXS 2023: de T-Type wordt goedkoper).
Wat betreft de remmen is er echter een verandering doorgevoerd: deze versie van de Orbea Alma is uitgerust met een paar Shimano MT 6100-remmen.
Een korte opmerking over de wielen: ons testmodel is uitgerust met carbon Oquo MP30 Team-wielen, maar de standaarduitvoering krijgt normaal gesproken aluminium Oquo MP28 Pro-wielen. De carbon wielen maken de fiets en de portemonnee wat lichter (+ € 599 extra in de online configurator van het merk). De Pirelli Scorpion XC RC 2.4-banden maken het onderstel compleet.
Vooraan heeft Orbea zijn Alma uitgerust met een gloednieuwe carbon stuur-stuurpencombinatie, met een aangekondigd gewicht van slechts 265 gram voor het model van 760 mm / 75 mm / -17°. Naast zijn zeer verfijnde uiterlijk, maakt hij een strakke kabelgeleiding via de headset mogelijk en is hij voorzien van een Garmin-compatibele gps-houder. Een oplossing die zowel esthetisch als praktisch is, voorbehouden aan de drie topmodellen van de Alma-familie.
Ook de dropper post is van eigen makelij: de nieuwe OC MP10 heeft een drop van 100 mm en weegt slechts 413 gram. De totale lengte, een van de kortste op de markt, maakt hem eenvoudig te installeren, zelfs op kleine frames. De dropper post optie is niet standaard inbegrepen bij dit model en komt met een kleine meerprijs van € 107.
We blijven in de categorie OC-componenten, waar Orbea een stuurbediening met slechts twee hendels biedt. Hiermee kun je zowel de lockout van de voorvork bedienen via een eenvoudig en intuïtief push-pull-systeem als de telescopische zadelpen. Het resultaat: een strakke en functionele cockpit.
Orbea Alma 2025: versies en prijzen
Het gamma omvat vijf versies, allemaal gebaseerd op hetzelfde frame. De M30 en M20 worden aangeboden in de vier standaardkleuren, terwijl de M-Pro, M-Team en M-LTD zonder meerprijs via het MyO-programma kunnen gepersonaliseerd worden. Bij elk model kunnen de wielen, cockpit of zadelpen naar wens aangepast worden.
Het gamma begint met de Alma M30 met een prijs van € 2.499 met een SID SL Select-voorvork, Deore/XT-aandrijving, Shimano MT410-remmen, 30 mm brede lichtmetalen velgen en Pirelli Scorpion XC H Sport-banden. De Alma M20 kost € 3.299 met een Fox 34 Performance Grip-voorvork, Shimano XT-aandrijving, Shimano MT 6100-remmen, Oquo MP28 Pro-lichtmetalen velgen, OC MP10 dropper post en Pirelli Scorpion XC H Sport-banden.
Voor een prijs van € 3.999 is de Orbea Alma Pro (die ons artikel illustreert) uitgerust met een SID SL Select-voorvork, een Sram GX AXS T-Type-aandrijving, Shimano MT 6100-remmen, Oquo MP28 Pro aluminium wielen, een OC vaste carbon zadelpen (dropper optioneel), een OC MP10 geïntegreerde carbon cockpit en Pirelli Scorpion XC RC 2.4-banden.
De Orbea Alma M-Team met een prijs van € 5.499 is uitgerust met een SID SL Ultimate-voorvork (lichter dan die van de vorige modellen en uitgerust met een hoogwaardigere hydraulische cartridge met 3 lockout-posities ten opzichte van 2 bij de andere modellen), een Sram XO AXS T-Type-aandrijving, Shimano XT-remmen en Oquo MP30 Team carbon wielen.
Tot slot is er de Orbea Alma M-LTD met een prijskaartje van € 7.999,- inclusief een SID SL Ultimate-voorvork, Sram XX SL AXS T-Type aandrijving en Oquo MP30 LTD carbon wielen.
Orbea Alma M-Pro 2025: de terreintest
In maat M is onze Alma voor onze 1m77 zeer goed geproportioneerd. We zitten licht naar voren met de aflopende cockpit, maar zonder dat het te extreem aanvoelt. We fietsen duidelijk op een prestatiegerichte fiets, maar de geometrie biedt zeker comfort tijdens lange ritten. De twee bidonhouders zijn een echte plus voor marathonavonturen.
Met een gewicht van ongeveer 10 kg blijft de Alma M-Pro licht, zonder koploper te zijn in zijn categorie. Het is echter niet de meest explosieve hardtail die we hebben getest. Hij behoudt zijn snelheid goed, maar zorgt er niet voor dat je bij elke bocht op volle snelheid wilt accelereren.
Bergop lijkt het alsof de Alma ontwaakt. De licht voorovergebogen houding zorgt er direct voor dat je het tempo erin wilt houden, zonder dat het ooit oncomfortabel wordt op lange beklimmingen. Het frame filtert de trillingen goed, waardoor je lang kunt blijven zitten zonder door elkaar geschud te worden, terwijl de krachtoverbrenging efficiënt blijft. Je profiteert ook van een uitstekende grip: de achterkant kleeft letterlijk aan de grond, zelfs op technische stukken waar de grip wankel wordt, zonder uiteraard te voldoen aan wat full-suspension fietsen kunnen bieden. Hij voelt als een metgezel die weet hoe hij hard en lang moet klimmen, zonder je benen te snel leeg te maken.
Wat opvalt, is het uitzonderlijke filterniveau voor een hardtail. Hoewel Orbea veel praat over de flex van de zitbuis, vinden wij dat het hele frame een beetje meewerkt, wat zorgt voor een aangenaam comfort op ruw terrein.
Op afdalingen en technische stukken zorgt de moderne geometrie (balhoofdhoek van 67°, korte liggende achtervork van 425 mm) ervoor dat je vol vertrouwen de remmen loslaat. De telescopische zadelpen, optioneel verkrijgbaar via de configurator, verandert de spelregels radicaal: we raden je aan om zonder aarzelen in deze upgrade te investeren.
Onze testfiets was uitgerust met een RockShox SID SL-voorvork met 110 mm veerweg. Hoewel deze efficiënt is, vonden we de balans ervan lastig te finetunen: als je lucht laat ontsnappen om optimaal te profiteren van de veerweg en meer comfort te krijgen, krijg je een vork die pompt zodra je op de pedalen staat.
Standaard is er hiervoor een ‘oplossing’ op de fiets gemonteerd: met de lockout op het stuur kun je je voorvork blokkeren wanneer je op de pedalen gaat staan. Uiteindelijk blijft deze SID SL qua gewicht en prijs consistent, en daarom raden we aan (iets meer dan normaal) aandacht te besteden aan de afstelling van je voorvork.
De Sram GX AXS-aandrijving is op zijn beurt onberispelijk: nauwkeurig, vloeiend, betrouwbaar, … Kortom, een echte bondgenoot, zelfs bij het schakelen onder veel druk. De remmen daarentegen lieten ons met gemengde gevoelens achter. Ze hebben voldoende bijtkracht, maar het hendelgevoel mist wat verfijning en geeft een indruk van ruw plastic.
Orbea heeft zijn Alma uitgerust met een zeer geslaagde OC carbon-cockpit met precies de juiste stijfheid die goed in de hand ligt. De geïntegreerde gps-houder is een klein detail, maar we waardeerden hem dagelijks enorm.
Hardtails zoals de Alma moeten het al enkele seizoenen opnemen tegen een nieuwe categorie fietsen: kleine full-suspension fietsen zoals de Trek Supercaliber of de BH Lynx Race SLS. Hun belofte is aantrekkelijk: aanzienlijk meer comfort, meer grip op beklimmingen dankzij een achterwiel dat beter aan de grond blijft kleven, en meer mogelijkheden op technische afdalingen. In die opzichten hebben ze inderdaad een voorsprong.
Maar zo eenvoudig is het niet. Voor hetzelfde gewicht zijn deze fietsen vaak aanzienlijk duurder, omdat je moet investeren in veringen en hoogwaardige componenten om het extra gewicht van een full-suspension frame te compenseren. Voor hetzelfde budget blijft de Alma dus lichter en biedt hij een betere prijs-kwaliteitverhouding.
Ook het onderhoud mogen we niet vergeten: een hardtail als de Alma betekent geen onderhoud aan de achtervering, minder lagers, minder kans op piepen en speling. Het is ook een andere rijfilosofie: de sensaties zijn rauwer en directer. Je leest het terrein met je armen en benen, je anticipeert beter en dat is een deel van de charme voor veel rijders.
Verdict
De Orbea Alma M-Pro 2025 is niet de meest nerveuze hardtail op de markt, maar misschien wel een die het best op punt staat voor wie snel wil rijden zonder heen en weer geslingerd te worden. Hij is vergevingsgezind, stabiel en licht, blinkt uit in comfort en heeft geruststellende daal-eigenschappen. Puristen die op zoek zijn naar een ultraresponsieve fiets geven misschien de voorkeur aan een ander frame, maar voor marathons, lange ritten en rijders die graag uren in het zadel zitten, is de Alma een uitstekende keuze.
ORBEA ALMA PRO
3999,00 €
9,98 kg Maat M, zonder pedalen
- Superieure filtering van de trillingen door het frame
- Perfect gepositioneerd tussen efficiëntie en comfort
- Vertrouwenwekkend karakter en plezierig stuurgedrag
- Telescopische zadelpen niet standaard inbegrepen
Beoordeling van de testers
- Best getest
- Favoriet
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.orbea.com