Test | YT Jeffsy 29 CF One:
een hartendief!

Techniek
1 June 2017 — Paul Humbert

Het gebeurt zelden dat een fiets als de YT Jeffsy CF One zoveel belangstelling opwekt. De Duitse online verkoper bewees de laatste jaren al met de regelmaat van een klok dat het in staat was om degelijke fietsen te bouwen voor de Gravity-disciplines, maar het was toch nog een kleine verrassing toen het merk met een all mountain op de proppen kwam. En dan nog wel een 29 inch! Voeg daar nog de agressieve publiciteitscampagnes van de Duitsers aan toe en de interesse van het publiek was meer dan gewekt voor deze fiets met 140 millimeter veerweg. En ook wij waren benieuwd naar hoe de Jeffsy CF One zich zou gedragen …

Een agressieve publiciteitscampagne, een geometrie en onderdelen die gericht zijn op fun … de YT Jeffsy trok dan ook al snel onze aandacht. De Jeffsy 29 is zowel in aluminium als carbon beschikbaar, waarbij de klant de keuze heeft uit meerdere kleuruitvoeringen. Het prijskaartje van de vijf beschikbare modellen ligt dan weer tussen de 2099 en 4499 euro. Een tijdje geleden verscheen ook de Jeffsy 27,5; een fiets die we nog niet ter hand hebben genomen, maar waarvan we de indruk hebben dat hij in het vaarwater komt van de Capra, de endurofiets van YT.

Voor onze test gingen we op stap met de carbon Jeffsy CF One (ook de link is uit carbon), waarvan de achterdriehoek voorzien is voor Boost 148×12-naven. De lagers zijn groot en boezemen vertrouwen in. Al bij het uitpakken van de fiets merken we dat YT een onberispelijke service biedt, want de fiets werd op de best mogelijke manier ingepakt en beschermd.

Voor wie er nog aan moest twijfelen, online verkoop wil niet zeggen dat de afwerkingskwaliteit minder goed is. Alle gevoelige zones van de fiets zijn voorzien van een rubberen bescherming of van kleine metalen inserts. De meeste kabels lopen op een zeer verzorgde manier langs de buitenkant van het frame. Enkel de kabel van de achterderailleur (door de liggende achtervork) en de kabel van de dropper post (door de zitbuis) lopen intern door het frame. Deze keuze gaat tegen de huidige trend in, maar we hebben er niet de minste problemen mee gehad. Wat we wel hebben gemist, is de mogelijkheid om een kettinggeleider te monteren. En dat is jammer als we naar de doeleinden van de nieuwe bike kijken. Ook de grootste bidons zullen niet op de fiets passen, maar een kleine bidonhouder kan nog net.

Geometrie 

De Jeffsy 29 is beschikbaar in vier maten en beschikt over een goed doordachte geometrie. In de maat L bedraagt de reach 445 millimeter voor een stack van 623 millimeter. De liggende achtervork meet dan weer 440 millimeter (435 in de maat M, want het merk past deze lengte lichtjes aan naargelang de maat van de fiets) en de balhoofdhoek bedraagt 67 of 67,5 graden naargelang de positie van de demper. Inderdaad, je kan de geometrie van de fiets licht aanpassen indien je wat efficiënter op de pedalen wilt trappen. In dat geval zal het bracket 8 millimeter hoger komen te liggen en wordt ook de hoek van de zitbuis een halve graad vlakker.

Eens op de fiets, vinden we al snel onze draai op de nieuwe YT Jeffsy 29. De geometrie van de Jeffsy is dan ook niet radicaal en dat is misschien wel de sleutel tot succes om een zeer polyvalente fiets te ontwikkelen. Het DNA van de fiets helt nog wel over naar de Gravity-disciplines, maar we vinden het knap dat YT erin geslaagd is om een fiets te ontwerpen waar je je zowel mee kan amuseren als stevig mee kan doortrappen. Maar laat ons geen etappe overslaan en eerst onze presentatie van de Jeffsy 29 verderzetten.

Kinematica

De YT Jeffsy 29 is opgebouwd rond een vering die door YT V4L werd gedoopt. Achter deze benaming schuilt een vering die werd bedacht voor de Capra (endurofiets) en de Tues (dh-fiets), ofwel een four bar linkage en een Horst Link met een YT-sausje. De vering zelf is gevoelig en progressief en gedraagt zich perfect in het midden van de veerweg.

De demper ligt in het verlengde van de staande achtervork en de compressiecurve wordt bepaald door een kleine link die aan de zitbuis wordt bevestigd. Dit belangrijkste scharnierpunt vindt dus een plaats net boven het voorblad (van 32 tanden); een klassieke techniek die nog steeds zeer efficiënt werkt om het pompen van de vering te beperken.

Onderdelen

Eenvoudig, betrouwbaar en efficiënt: zo kunnen we de onderdelenkeuze die YT heeft gemaakt voor de Jeffsy 29 het beste omschrijven. Al het overbodige werd geëlimineerd en YT vertrouwt op heel wat onderdelen van Sram. Zo is de vork een RockShox Pike RCT3. We kennen deze vork al goed en gebruikten binnenin 2 of 3 tokens naargelang het terrein. Wel stelden we één tegenstrijdigheid vast: YT heeft namelijk een fiets ontworpen voor de Boost-standaard, maar monteert er wel een klassieke vork op met een 15×100 millimeter-as.

Verder is de YT Jeffsy 29 uitgerust met een Monarch RT3-demper. Deze werkte, in combinatie met de geometrie van het frame, zeer goed als er op de trappers werd geduwd. Met de demper in de positie Open, komt de identiteit van de fiets naar voren en behoudt de demper toch een klein beetje reserve in de veerweg voor de echt grote schokken. We komen er iets verderop nog op terug, maar de demper kan ook vervangen worden door een exemplaar met een groter volume waardoor je de fiets nog verder kan pushen in de langere afdalingen. Deze demper voldeed echter in het merendeel van de situaties die we tegenkwamen tijdens onze test.

YT voorziet nog steeds de mogelijkheid om een voorderailleur te monteren (de aluminium instapmodellen zijn van origine voorzien van een derailleur), maar onze ONE was uitgerust met een Sram X1 1×11-aandrijving. Ook dit is een betrouwbare en gekende keuze. Het voorblad van het RaceFace Turbine-crankstel is een exemplaar met 32 tanden.

Ons testmodel was nog het model 2016 van de Jeffsy 29 One, een model dat is uitgerust met DT Swiss M1700 Spline 2-wielen die perfect geschikt zijn voor de doeleinden van de fiets, zowel door hun dynamische eigenschappen als door hun relatieve stijfheid.

Rond deze wielen liggen Onza Ibex-banden. Zoals we al hadden opgemerkt tijdens onze test van de BMC Speedfox Trailcrew, blinken deze banden nergens echt uit en ze mogen dan wel geschikt zijn voor droge paden, op natte paden presteren ze maar zeer middelmatig. Wat lekke banden betreft, werden we wel gespaard. Dat is ook al iets!

De cockpit werd dan weer toevertrouwd aan RaceFace en we zien een Turbine-stuurpen (van 60 millimeter in de maat L) en een Turbine-stuur van 770 millimeter breedte. Net zoals op de YT Capra opteert het merk hier voor een stuur met een diameter van 35 millimeter. Dat was naar ons gevoel op de Capra een tikkeltje te stijf voor een 27,5″-endurofiets, maar hier stoorde het niet. Hier gaf het aan de minder stijve 29″-fiets zelfs wat extra stijfheid en precisie.

Stoppen doet de Jeffsy 29 CF One met deze Sram Guide RS-remmen.

Op de RockShox Reverb-zadelpen staat een SDG Fly-zadel gemonteerd. Op de laatste versie van het model werd deze zadelpen vervangen door een RaceFace Turbine-model. Op het nieuwe model staan ook E Thirteen TRS 29-wielen die het gedrag van de fiets niet zouden mogen veranderen.

Onze duurtest voerden we echter nog uit met het model 2016 en in de maat L woog deze fiets 13,1 kilogram. Op het prijskaartje van de fiets staat 3399 euro vermeld.

YT Jeffsy 29 CF One: de terreintest

Er stond deze Jeffsy 29 CF One een ware duurtest te wachten en hij werd ook door meerdere testers onder handen genomen. Als je op de fiets stapt en vertrekt, merk je meteen dat zowel de zitpositie als het rijgedrag van de fiets zeer evenwichtig zijn. En dat gevoel zou gedurende onze test niet verdwijnen.

Het merendeel van de test hebben we uitgevoerd met de demper in de Low-positie en een SAG van ongeveer 30%. Deze positie zet helemaal geen rem op de prestaties van de fiets; meer zelfs, ze vergroot bergaf zelfs de mogelijkheden van de fiets terwijl het gedrag bergop uitstekend blijft. Wat ons dan ook overtuigde om te opteren voor de Low-positie. De zitpositie is vrij rechtop en wanneer je versnelt als de demper volledig open staat, levert de Jeffsy 29 toch een goed rendement.

Bergaf rijdt de fiets verrassend snel en we kunnen de fiets vlot plaatsen, ook in de haarspeldbochten vergeet je de grote wielen. Aan het stuur van de Jeffsy 29 krijg je dan ook veel zin om je met de fiets te amuseren en te jumpen. De grip is echt goed en de fiets lijkt niet overdreven stijf, maar toch voldoende.

De fiets incasseert zonder een krimp te geven, de compressie is zeer progressief en we vragen ons al snel af welke de limieten zijn van de fiets. Maar aan alle goede dingen komt een einde en de Jeffsy 29 CF One roept ons tot de orde als we hem te brutaal besturen. Het is dan dat we soms de limieten van de fiets voelen, maar dat komt ook wel doordat we het gevoel hebben van over meer dan 140 millimeter veerweg te beschikken, waardoor we af en toe de doeleinden van de fiets vergeten. Het is op die momenten dat de fiets ons dan ook tot de orde roept. Maar door de geometrie en de zitpositie kunnen we de obstakels ook rustig te lijf gaan.

Ook de balhoofdhoek is een kleine beperking voor zij die meer willen doen met de fiets dan waar hij voor bedoeld is. Ook hier mag je echter de doeleinden van de fiets niet uit het oog verliezen en met een balhoofdhoek van 67 graden kun je niet alles doen wat je zou willen, maar wel bijna. Vergeet niet dat het om een kleine all mountain gaat die op zoek gaat naar compromissen, zodat ook xc- of marathonrenners niet meteen hun kluts kwijtraken aan het stuur van de Jeffsy en ook zij er meteen plezier aan beleven.

We hebben al snel door dat de Jeffsy een geslaagde fiets is, zeker als we steeds maar weer zijn limieten opzoeken. We hebben er dan ook zowel stevig mee doorgetrapt op vlakkere stroken als dat we er hellingen mee hebben afgestormd in het gezelschap van endurofietsen.

Met deze fiets zien we ons dan ook wel aan de start verschijnen van een Transvésubienne of zelfs een kleine endurowedstrijd. De filosofie van de fiets benadert die van de Santa Cruz Tallboy, want hij heeft meer veerweg dan andere fietsen die dezelfde filosofie volgen. Met deze fiets kun je dan ook bijna alles: van stevig doortrappen tot je bergaf amuseren, twee eigenschappen die vaak moeilijk te combineren zijn. Kortom, de YT Jeffsy 29 CF One is een echt succes. In de toekomst hopen we dat de fiets ook compatibel zal worden met 27,5 Plus-banden, net zoals de Tallboy waarmee we veel plezier hebben beleefd om de verschillende wielmaten te testen.

Wil je nog extremere paden te lijf gaan met de Jeffsy, dan raden we je aan om twee dingen te veranderen. Het eerste hadden we al eerder aangehaald en betreft de demper. Met een model met een groter volume kun je de fiets nog verder en langer over zijn limieten pushen, waar deze Monarch RT3 ons soms tot de orde heeft geroepen en stugger wordt hoe langer de afdalingen duren. En ten tweede kun je er ook een duurdere wielset onder monteren, zonder echt naar de extreem dure modellen te moeten grijpen. We spraken met meerdere eigenaars van een Jeffsy CF Pro, het duurste model, en zij betreurden het zelfs dat de fiets was uitgerust met zeer dure DT XMC 1200-wielen die te veel op XC/Marathon georiënteerd zijn. Daardoor aarzelden ze regelmatig om volop het potentieel van de fiets te benutten, want een kapot wiel zou te pijnlijk zijn voor de portefeuille.

Verdict

Als we op deze Jeffsy een sticker met de naam van een gereputeerd merk zouden kleven en de prijs wat zouden opdrijven, dan zou niemand dat merken, zo geslaagd is deze fiets. De prijs-kwaliteitverhouding is uitermate interessant en er zijn ook vele opties voorhanden, waardoor deze YT Jeffsy een geweldige verrassing is voor op de trails. Naast het doornemen van de technische fiche, hebben we de echte Jeffsy vooral leren kennen wanneer we tijdens lange tochten stevig doortrapten op de pedalen, of als we tegen volle snelheid over de singletracks raasden of jumps uitvoerden waar mogelijk. Het is moeilijk om hem op een grote fout te betrappen, behalve dan dat hij ons zin deed krijgen om steeds weer te gaan fietsen. De Jeffsy CF One heeft dan ook ons hart gestolen …

Meer info: www.yt-industries.com