Trek RE:AKTIV Thru Shaft: back to the 90’s!

Techniek
25 July 2017 — Paul Humbert

Onlangs stelde Trek een nieuwe versie voor van zijn Re:aktiv-demper, de Re:aktiv Thru Shaft. Deze technologie komt over van de auto- en motorsport en er werd eind jaren 90 van vorige eeuw al duchtig mee geëxperimenteerd in de fietswereld. Nu is deze technologie, die geen gebruikmaakt van een interne zwevende zuiger, weer terug in een nieuwe versie die aangepast werd aan de actuele kinematica van onze fietsen. Dat verdient een woordje uitleg!

Jose Gonzalez, bij Trek een specialist in het domein van de veringen, maakte zich de bedenking dat de veringen die we op onze huidige fietsen terugvinden responsiviteit misten. Vanuit die gedachtegang ontwikkelde hij de Re:aktiv Thru Shaft. Bij een traditionele demper compenseert een met gas gevulde zuiger de constante verandering in dempervolume, maar bij dat systeem blijft een vertraging optreden. Trek ontdoet zich nu van de zwevende demper om een maximum aan responsiviteit te bieden.

Het uiteindelijke resultaat is verrassend en niet al te complex. Er vindt geen olieverplaatsing meer plaats in de demper en ook de gasvulling wordt geëlimineerd. We kunnen de Thru Shaft-demper onderscheiden door zijn centrale schacht die door de demper loopt en die bij compressie naar buiten beweegt, tussen de onderste bevestigingspunten.

Het olievolume is niet groter dan op een traditionele demper en door het elimineren van de zwevende zuiger worden de interne wrijvingen verminderd.

Bedoeling is dat de fiets hierdoor beter op het terrein zal ‘kleven’ doordat het achterwiel het terrein optimaal zou kunnen lezen. Op die manier zouden volgens Trek ook de algemene prestaties van de fiets moeten verbeteren.

Jose Gonzalez zal niet beweren dat deze technologie revolutionair is, want de Thru Shaft is afgekeken van de gemotoriseerde sporten en hij werd in het verleden al aangepast aan de fietsindustrie (op de Manitou EFC-demper, bij White Brothers of bij RockShox met de Judy), maar was toen niet betrouwbaar genoeg (vooral wat betreft de waterdichtheid).

De Thru Shaft kreeg dan ook een update waarvoor Trek samenwerkte met het Amerikaanse merk Penske, een specialist in auto- en motorveringen. In enkele jaren tijd wist de Thru Shaft in die sporten tot verschillende podia door te dringen in onder meer de Moto GP, de F1 en verschillende andere kampioenschappen.

Trek ontwikkelde samen met RockShox en Fox Thru Shaft-dempers voor zijn all mountain fietsen of ruigere modellen. Het is vooral in die disciplines dat je het grootste voordeel zal boeken met deze vering. Het merk wil met de Thru Shaft minstens de prestaties evenaren van grote dempers met een reservoir als de Fox Float X2 of de Rockshox Superdeluxe, terwijl de Thru Shaft wel een ‘kleine’ demper blijft.

De Thru Shaft-dempers zijn iets hoger dan de Twin Tube-dempers. De werking van deze dempers vereist thermische compensatie maar dat wordt intern geregeld op de Fox-demper en via een klein reservoir op de RockShox die over een groter volume beschikt. Want ook al werd deze technologie eerst ontwikkeld in samenwerking met Fox, toch zullen er ook RockShox-dempers beschikbaar zijn.

Het afstellen van de veringen gebeurt op dezelfde manier als voorheen, je moet enkel de luchtdruk met een tiental psi verhogen. Op de weegschaal wegen deze nieuwe dempers trouwens een twintigtal gram meer dan de traditionele modellen met een zwevende zuiger.

De Thru Shaft-dempers zullen de Remedy 9.8, de Fuel EX 9.9, de Slash 9.7 en 9.8 uitrusten, evenals de carbon framesets van deze drie fietsen. De technologie is op dit moment enkel voorbehouden aan de topmodellen. Verder worden deze dempers, momenteel toch, niet verkocht in de aftermarket als upgrade voor je huidige fiets, ook al zijn ze in theorie perfect aanpasbaar aan de bestaande frames.

We mochten ook al een tochtje maken aan het stuur van een Trek Fuel EX 29 die was uitgerust met deze nieuwe demper. We leerden deze fiets vorig jaar kennen (onze eerste test lees je hier: www.vojomag.nl/trek-fuel-ex-2017-een-bestseller-volgens-de-laatste-mode) en ook nu weet de fiets ons weer te bekoren. En vermits we de (goede) basis van deze fiets al kennen, kunnen we natuurlijk beter de bijdrage (of net niet) van de Thru Shaft beoordelen.

Onze testrit hebben we gemaakt in het Zwitserse skistation Verbier en in het nabijgelegen bikepark. We hadden er net de tijd om er een uurtje mee de berg op te rijden alvorens in het bikepark de opeenvolgende bochten en het geaccidenteerde terrein van de rode piste aan te snijden.

Als we op de pedalen trappen, vinden we de sterk presterende fiets terug die we al kenden van voorheen. Dit is ook het geval op kleine schokken. Het is pas op een snelle opeenvolging van grote schokken dat we duidelijk de bijdrage van de Tru Shaft voelen.

De fiets blijft contact houden met de ondergrond en de fiets leest perfect het terrein. We zouden dit nog het best kunnen vergelijken met de manier waarop een springveerdemper het terrein leest. Je gebruikt steeds de veerweg zonder echt het einde van de compressie of het begin van de rebound te voelen.

Uiteraard moeten we de bijdrage van deze nieuwe dempers nog eens grondig testen op onze hometrails, maar deze eerste test, ook al was hij te kort om echt diep te kunnen ingaan op de bijdrage van de Thru Shaft, was al best interessant.

Meer info vind je op de website www.trekbikes.com

Foto’s: Sterling Lorence / Trek