Bezoek | Look: de ontwikkeling van de nieuwe Trail Roc+ & Fusion-pedalen in detail

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Bezoek | Look: de ontwikkeling van de nieuwe Trail Roc+ & Fusion-pedalen in detail

Look, de uitvinder van de klikpedaal, is nog steeds een van de belangrijkste spelers in de sector. En het blijft niet bij die klikpedalen! Dat bewijzen de nieuwe Look Trail Roc+ en Trail Fusion, twee flat pedals van Franse makelij die profiteren van alle knowhow van het merk om het aanbod uit te breiden naar gravity en ook het e-bike segment. Wij gingen naar Nevers, waar het bedrijf zijn deuren opende om de ontwikkeling van dit nieuwe model toe te lichten, en vervolgens naar Morgins, waar wij de Belgische ster Thomas Genon ontmoetten om zijn rol in de ontwikkeling toe te lichten.

De nieuwe Look Trail Roc+ en Trail Fusion pedalen die je hierboven ziet, zijn de reden van ons bezoek aan de thuisbasis van het merk. Maar voor we daar in opgaan, is een beetje achtergrond op zijn plaats.

De geschiedenis van Look is nauw verbonden met die van de stad Nevers. Hier zag het bedrijf het licht in het begin van de jaren 1950. En hier nam het een hoge vlucht met een activiteit die aanvankelijk gericht was op skibindingen. Iets dat startte in het begin van de jaren 1970. Deze afdeling bestaat nog steeds en is ook nog steeds in Nevers gevestigd, maar sinds 1994 is ze onafhankelijk van de fietsafdeling die wij vandaag zullen bezoeken.

Wat de tweewielers betreft, kunnen we ons verhaal beginnen in 1985, kort na de overname door een zekere Bernard Tapie. Hij gaf groen licht voor het idee om het principe van skibindingen toe te passen in de wielersport. Dankzij Bernard Hinault, die altijd bereid was om nieuwe technische oplossingen te testen en te ontwikkelen, nam het product meteen een hoge vlucht. Zo konden de klikpedalen immers meteen op de grootste podia, zoals de Tour de France, schitteren.

Vandaag de dag staat Look nog steeds voor pedalen, maar ook voor frames. Deze laatste worden weliswaar in Nevers ontwikkeld, maar hoofdzakelijk in Tunesië vervaardigd. Daar heeft Look een eigen fabriek voor frames (behalve voor enkele zeer specifieke baanframes). De pedalen blijven nog steeds een 100% Frans gegeven!

Het is precies deze knowhow die we mochten gaan ontdekken. Look opende de deuren van haar vestiging in Nevers en met Alexandre Lavaud, productmanager van de pedaalafdeling, en Audrey Sogny, pers/communicatiemanager, kregen we de ideale gidsen mee.

Made in France & Europe, van ontwerp tot in de doos

Vanaf het prille begin is de geschiedenis van Look-pedalen nauw verbonden geweest met competitie. Ze tellen talloze wereldtitels en olympische medailles, zowel op de weg als op de baan, maar ook in het mountainbiken, waar veel grote namen nog steeds Look-pedalen gebruiken. Zelfs ondanks de steeds strengere sponsorcontracten van de grote materiaalfabrikanten, die ook pedalen in hun assortiment hebben.

Vandaag de dag wil Look niet langer geassocieerd worden met klikpedalen en pure prestaties, maar wil het een pedaalspecialist zijn in de breedste zin van het woord. Daarom breidden ze het gamma enkele jaren geleden uit met het urban/trekking-segment, en heeft het merk ook veel moeite gedaan om een heus gamma flat pedals te ontwikkelen voor zowel de serieuze mountainbike-disciplines (enduro, slopestyle, DH) als voor e-bikes, waar veel rijders nog steeds vlakke pedalen gebruiken, maar zich niet beperken tot basismodellen.

Het gamma omvatte al een flat pedal, de Trail Roc, een middenklasse model (70€) met een body in gegoten aluminium. Het plan is om het gamma zowel in de richting van het topsegment te ontwikkelen, met de Trail Roc+ in gesmeed/bewerkt aluminium (150€), als in de richting van een toegankelijker en leuker model, de Trail Fusion met een gekleurde plastic body (50€).

Of het nu gaat om high-end of meer toegankelijke pedalen, Look maakt er een erezaak van niet alleen zijn eigen producten te ontwikkelen, maar ze ook te produceren in een zo lokaal mogelijk ecosysteem én het grootste deel van de stappen zelf in handen te houden. In totaal kunnen elke dag tot 5.000 paar pedalen deze werkplaatsen verlaten. “Het is een keuze die een paar jaar geleden misschien origineel, zelfs bizar leek, maar de huidige context geeft ons gelijk. In een tijd waarin veel bedrijven te kampen hebben met bevoorradingsproblemen en transportkosten, kunnen wij ons redden dankzij onze assemblage in Nevers en de aanwezigheid van een groot aantal van onze leveranciers binnen een vrij beperkte straal rond het bedrijf.”

Om je een idee te geven, bij de flat pedals is het verst geproduceerde onderdeel de gesmede body van de Trail Roc+, die uit Spanje komt. “Daar vonden we de beste onderaannemer, simpel. Wat we echt willen, is zoveel mogelijk in een Europees ecosysteem blijven. We houden rekening met kwaliteits- en prijscriteria en onze buren zijn op bepaalde vlakken meer gespecialiseerd dan wij. We moeten ook een onderaannemer vinden die ruimte heeft in zijn orderboek. Maar voor de spuitgegoten plastic kooi van de Trail Fusion konden wij een beroep doen op een leverancier die enkele kilometers hiervandaan is gevestigd. Dit alles bewijst dat er in Europa nog heel wat industriële knowhow aanwezig is,” voegt onze gids eraan toe.

De ontwikkeling van de Trail Roc+ in detail

Om beter te begrijpen hoe het vlaggenschip van de nieuwe reeks flat pedals, de Look Trail Roc+, werd ontwikkeld, moet je naar het ontwerpbureau gaan. Daar krijgen de basisideeën immers een vertaling in een eerste schets. Een van de belangrijkste streefdoelen was het maken van een flat pedal van topklasse, die rechtstreeks kan concurreren met de referenties op de markt. Hij moet dus laag zijn (voet zo dicht mogelijk bij de as); hol van vorm voor een goede ondersteuning van de voet en om ongemak met de as te voorkomen; de vorm moet het contact met de voet optimaliseren zonder te volumineus te zijn zodat de voet niet te snel in contact komt met de grond, en hij moet voorzien zijn van vervangbare spikes. Een hele uitdaging!

Tussen de eerste ontwerpen en het op de markt brengen verliep meer dan twee jaar en er waren vele prototypes nodig. De productietechniek van de uiteindelijke pedaal werd snel gekozen: smeden en vervolgens machinaal bewerken voor maximale stevigheid. De prototypes werden echter eerst gerealiseerd met 3D-printing in kunststof en daarna in CNC-bewerkt aluminium voor de eerste praktijktests. Het was in deze fase onmogelijk om de 14 stadia te doorlopen die nodig zouden zijn voor de productie van de serieversie en om de 12 weken te wachten die nodig zijn voor de realisatie ervan (smeden, schroeven, snijden, machinale bewerking, anodiseren, …).

Voor de as was de technische basis snel gelegd en profiteerde Look van zijn dertig jaar ervaring op dit gebied. Ook al was het in dit geval nodig de schokbestendigheid te maximaliseren, met name bij landingen na sprongen, die in het downhillen talrijk zijn. Er is gekozen voor twee lagers en een ring in de as van de pedaal, zoveel mogelijk aan de buitenkant om de krachten op te vangen en soepel te blijven.

Deze oplossing kreeg de voorkeur boven een grote lager dicht bij de crank, dat door veel concurrenten werd gekozen. Maar dat Look niet kon overtuigen omdat het de voet verhindert zo dicht mogelijk bij de crank te staan en het spanningsbeheer niet optimaal is. Alles is uiteraard demonteerbaar en er zijn onderdelen beschikbaar voor onderhoud om een maximale duurzaamheid te garanderen. Onze ervaring met de enduro-klikpedalen van het merk (Look EnRage) laat ons toe te zeggen dat we het merk op dat vlak kunnen vertrouwen!

Afgezien van de technische aspecten was het meeste veldwerk en ontwikkelingswerk gericht op het vinden van de optimale vorm voor de pedaal. Verschillende vormen passeerden de revue, met verschillende hoeken aan de uiteinden in het bijzonder. Verschillende posities en hoogtes van de spikes werden ook getest. Subtiele verschillen, maar duidelijk merkbaar in het veld. En tussen alle geteste oplossingen moesten ze keuzes maken!

Naast de ontwikkelaars van het merk (die ook rijden!) en een paar amateurtesters, doet Look ook beroep op een gerenommeerde rijder, Thomas Genon. Als slopestyle-specialist met meerdere deelnames aan de Rampage had de Belgische rijder het perfecte profiel van extreme rijder om Look te helpen in zijn ontwikkeling. Wij konden met hem hierover praten, zijn interview staat onderaan dit artikel.

Alvorens over te gaan tot de productiefase, en als aanvulling op de veldtesten, is een bezoek aan het laboratorium cruciaal! Look heeft zijn eigen voorzieningen ontworpen om veel verder te gaan dan de officiële normen. Het merk beschikt over specifieke testbanken om zijn pedalen (en die van de concurrentie) te testen volgens zijn eigen criteria. In totaal zal de Trail Roc+ niet minder dan 15 schok- en slijtagetests ondergaan. Daaronder zit een test waarbij de pedaal meer dan 2 miljoen toertjes draait in omstandigheden die de realiteit benaderen.

Zo kom je eindelijk tot het finale resultaat! De Trail Roc+ is vrij dun met een dikte van 16 mm en biedt een platform van 107 x 107 mm. Hij heeft 10 spikes per kant, is verkrijgbaar in 3 kleuren (zwart, zilver of oranje) en weegt 195 g per stuk. Een paar kost je €159,90.

Nu is het tijd om die mooie pedalen te produceren! Daarvoor is een gloednieuwe lijn gecreëerd in een productiehal die nu geheel gewijd is aan flat pedals.

 

In het algemeen is het assemblageproces hetzelfde als voor een klikpedaal, toch voor de montage van de as op het plateau. Maar hier komt er toch een specifieke stap bij met de installatie van de kleine schroeven die als pinnen dienen op elke pedaal. Hiervoor werd door Look een speciale machine ontwikkeld om het proces “halfautomatisch” te laten verlopen. De bediener krijgt het juiste aantal schroeven van de machine voor zich, en schuift ze vervolgens in de gaten, waardoor ze direct in positie komen voor het vastschroeven, dat automatisch door de machine wordt gedaan. Na een visuele controle gaan ze naar de volgende etappe. En daarvoor hebben de Look-medewerkers een kleine verrassing voor ondergetekende …

Samen met Martine maakte ik mijn eigen pedalen …

De assemblage is in handen van ervaren operators. Eén van hen is Martine, die al meer dan 20 jaar in het bedrijf werkt en die een deel van haar dagproductie aan het inpakken is als we bij haar komen.

Na een korte kennismaking, kijkt het hele team me met een kleine glimlach aan: “Als je wilt vertrekken met een paar pedalen om ze te testen, zul je ze zelf moeten maken!” Een uitdaging die we met plezier aangaan.

De Trail Roc+ is nog niet in productie, dus ga ik voor de Trail Fusion. Dat is het instapmodel dat ook zijn debuut maakt in de catalogus. Voor mij zijn er twee lijnen, één voor de linkerpedalen, en één daar tegenover voor de rechterpedalen. Een eenvoudige en doeltreffende manier om verwarring te voorkomen. Aandachtig kijk ik toe hoe Martine’s vakkundige handen de as, lagers en moeren pakken en het geheel in elkaar zetten in minder tijd dan het schrijven van deze alinea!

Nu is het mijn beurt! Ook al heb ik tijdens de demonstratie goed opgelet, alles ging zo snel dat ik al van bij het begin een stap vergeet!

Gelukkig is Martine geduldig en begeleidt ze me als ze ziet dat ik te veel aarzel. Neem de as, doe de ringen erop, vet de as in, doe de lagers erop, … deze keer ziet het er goed uit!

De eerste stap van het vastschroeven gebeurt met een gekalibreerde schroevendraaier. Zelfs de eerste keer gaat het als vanzelf.

Maar er is ook nog een tweede schroefoperatie, die van de afdekking aan het uiteinde van de as, die veel delicater is. Het ontbreekt me aan houvast en ik glijd een paar keer uit.

Gelukkig blijft mijn “baas” kalm en helpt ze me om mijn bewegingen te synchroniseren. Dat is het, ik heb mijn eerste pedaal klaar! Ik hoef alleen maar de tweede te maken (spoiler: ik was niet echt beter dan bij de eerste) en tadaa: ik heb mijn Trail Fusions die ik op het veld zal kunnen testen, in afwachting van de Trail Roc+ die in de herfst uitkomt.

Afspraak over een paar weken voor een volledige test! Ondertussen hoef je nog niet te vertrekken: kort na dit bezoek begaven we ons met Thomas Genon op de paden van Morgins. Hij legde ons zijn betrokkenheid uit bij de ontwikkeling van dit pedaal, zijn relatie met Look en de moeilijkheid van het ontwerpen van een veelzijdig pedaal … Dat alles lees je op de volgende pagina >>

Meer info: https://www.lookcycle.com/be-en/products/pedals/mtb?slug=vtt

DoorOlivier Béart

Bezoek | Look: de ontwikkeling van de nieuwe Trail Roc+ & Fusion-pedalen in detail