Bezoek | Look: de ontwikkeling van de nieuwe Trail Roc+ & Fusion-pedalen in detail - Interview: Thomas Genon

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Bezoek | Look: de ontwikkeling van de nieuwe Trail Roc+ & Fusion-pedalen in detail - Interview: Thomas Genon

Look, de uitvinder van de klikpedaal, is nog steeds een van de belangrijkste spelers in de sector. En het blijft niet bij die klikpedalen! Dat bewijzen de nieuwe Look Trail Roc+ en Trail Fusion, twee flat pedals van Franse makelij die profiteren van alle knowhow van het merk om het aanbod uit te breiden naar gravity en ook het e-bike segment. Wij gingen naar Nevers, waar het bedrijf zijn deuren opende om de ontwikkeling van dit nieuwe model toe te lichten, en vervolgens naar Morgins, waar wij de Belgische ster Thomas Genon ontmoetten om zijn rol in de ontwikkeling toe te lichten.

Interview: Thomas Genon

Thomas Genon verbond zijn naam niet aan Look om bekendheid te krijgen. Hij is echt betrokken geweest bij de ontwikkeling en om zijn rol beter te begrijpen, begaven we ons naar Morgins, aan de Frans-Zwitserse grens, voor een driehoeksgesprek met de Belgische rijder en Alexandre Lavaud, die meegekomen was vanuit de fabriek.

Je bent niet actief in een “performance” discipline waar je tegen een tijd vecht. Wat was jouw beeld van de productontwikkeling met Look?

Thomas: Het begon met de vraag van Look om een nieuw product te ontwikkelen. Toen ik mijn samenwerking met Look begon, was er al een eerste model, maar er was ook vanaf het begin het idee om een nieuwe pedaal te ontwikkelen. En dat is precies wat ik graag doe. Je begint een partnerschap met een merk, je werkt aan een product dat perfect bij je past en er is een uitwisseling. Je wil je eigen en hun idee van de perfecte pedaal samen ontwikkelen en het resultaat zal me gelukkiger maken dan om het even welke andere pedaal op de markt. Dat alleen al is erg motiverend, nog los van het proces dat echt cool was.

Je was al betrokken bij de ontwikkeling van Canyon?

Thomas: Ja, maar nooit voor pedalen. Je zou verwachten dat het iets eenvoudigs is, maar als je je erin verdiept, besef je dat het niet zo eenvoudig is als je zou denken.

Je reed eerder al op pedalen van andere merken/modellen: wat vond je daarvan?

Thomas: Ik weet niet of er echt iets mis mee was, maar ik heb er nooit echt naar gekeken. Soms waren er twee modellen, één gebruikte ik op onverhard, één gebruikte ik in de DH … En ik speelde met de spikes. Ik vond het geweldig om uit te zoeken wat ik mooi zou vinden en wat de perfecte pedaal voor mij zou zijn.

En was het bij Look jullie doel om Thomas er vanaf het begin bij te betrekken? 

Alexandre: Ja, we lanceerden de Trail Roc voor het eerst tussen twee jaar geleden. Het was een test om de markt te begrijpen en te vatten. Toen we deze markt wilden uitbreiden, wilden we dat bescheiden doen. Natuurlijk maken we al 35 jaar klikpedalen, maar we weten niets van platte pedalen en de behoeften van mensen die aan slopestyle, bike park, gravity doen… We hadden kunnen denken dat we de beste zijn, maar liever omringden we ons door de juiste mensen. Thomas stond aan de top van de piramide, maar er waren tal van andere testers.

Met Thomas begonnen we vanaf een blanco pagina door hem te vragen wat hij nodig had. Het begin was moeilijk omdat er een periode van introspectie was voor Thomas die moest uitzoeken wat hij van het pedaal wilde. Heeft mijn sterke voet iets anders nodig dan mijn tweede voet? Er kwamen veel vragen en het was vanuit dat oogpunt erg interessant.

We hadden carte blanche, ook al waren er natuurlijk technische oplossingen die we aanpasten omdat we knowhow hebben in duurzaamheid, kwaliteit, ontwikkeling, … Met Thomas hebben we ons echt geconcentreerd op zijn ervaringen en feeling en we vroegen ons af hoe we die mechanisch, in R&D, konden vertalen in een product.

En wat stond er op jouw verlanglijstje?

Thomas: Ik wilde om te beginnen maar één paar pedalen voor al mijn fietsen. Ik wissel regelmatig van fiets en we hebben er maar twee raakpunten op: onze voeten en onze handen. Ik heb een enduro-fiets, een freeride-fiets en een slopestyle-fiets en soms zijn de overgangen lastig. Daarom wilde ik een hybride pedaal dat op alle fietsen past. Ik denk dat we een pedaal hebben gevonden dat voor iedereen geschikt is.

Bij de meeste pedalen op de markt is er vaak een grote hoek aan de bovenkant binnenin en dat stoort me: ik blijf een beetje hangen of leun er vreemd op en dat is sterk voelbaar. Op de Look is er geen kans dat je vast komt te zitten als je je voet op de grond zet. Dit is heel belangrijk voor mij in een slopestyle run. Een pedaal dicht bij de crank is belangrijk zodat je niet vast komt te zitten. Zelfs in een DH-run, is er niets erger dan te moeten gaan zitten om je voet weer op de pedaal te zetten. Dus stellen we een redelijk vierkant pedaal voor, dicht bij de crank.

Had Thomas vragen die je niet kon inlossen?

Alexandre: Niet dat ik weet. We vertrokken echt van een blanco blad, en in de ontwikkelingsfases begonnen we met 4 of 5 prototypes met verschillende hoeken en oppervlakken. We probeerden te convergeren volgens Thomas’ keuzes. Een van de enige belangrijke factoren voor ons was om de aslijn over de hele breedte van het pedaal te houden. Uit al onze tests is gebleken dat dit het pedaal de langste levensduur geeft. Al het andere: de vorm van het platform, de plaatsing van de asymmetrische pennen, de holte van het platform, alles kon! Het was op dit structurele punt dat we onze ervaring als pedaalontwerpers konden inbrengen.

Thomas: Dat is wat goed was aan het proces. Ik rij al jarenlang en ik weet wat ik wil. Tegelijkertijd heeft Look meer ervaring met het bouwen van pedalen. Ik had gevoelens die ik technisch moeilijk kon vertalen en zij slaagden erin het product te ontcijferen en aan mijn eisen aan te passen.

Hoe lang duurde de ontwikkeling?

Alexandre: Het ontwikkelingsproces, waarbij we prototypes testten met Thomas alvorens het ideale ontwerp te definiëren, nam 4 of 5 maanden in beslag. De volledige ontwikkeling van de pedaal, inclusief de industrialisatie, duurt bijna twee jaar.

Thomas: Ik heb het afgewerkte model gedurende een heel seizoen getest. Dit seizoen was speciaal omdat er slopestyle-evenementen waren, de Rampage, de Hardline, de Fest Series. Allemaal evenementen die me in posities brachten die niet noodzakelijk voordelig voor me waren. Bij de Hardline, bijvoorbeeld, was ik niet helemaal in mijn element. Er waren mislukkingen, maar ook succesjes en ik kon tal van verschillende configuraties testen onder verschillende omstandigheden.

Wat gebeurt er nadat de specificaties zijn vastgelegd? 

Alexandre: We begonnen met 3D-kunststofmodellen om ontwerpen te valideren en gingen al snel over tot machinaal bewerkte prototypes met verschillende uitwendige vormen. Van vier, kwamen we samen tot één.

Thomas: Aanvankelijk dacht ik dat de perfecte pedaal een groot platform had. Daarna realiseerden we ons dat het eerste prototype veel te vierkant was en hebben we ze smaller gemaakt. Het zou misschien geen probleem zijn in sommige disciplines, maar in DH of enduro wil je geen groot platform dat tegen de rotsen stoot wanneer je weer begint te trappen.

Alexandre: In het tweede deel, keken we naar de plaatsing van de spikes. We zochten naar feedback over stabiliteit en grip. Ook de ideale lengte van de spikes zochten we uit.

Thomas: Het is ingewikkeld. In slopestyle moet ik mijn voeten wat kunnen bewegen. Elke andere spike is idealiter een beetje afgeschaafd. Het hangt ook af van de zool van je schoenen, die zorgt voor een zekere grip. Het is zoeken naar een compromis.

“Thomas vroeg soms om een millimeter minder spike en dat vond ik hallucinant! Ik begreep zo dat afhankelijk van de discipline, je niet per se hetzelfde nodig hebt.”

Alexandre: Het gaat om details. Thomas vroeg soms om een millimeter minder spike en dat vond ik hallucinant! Ik begreep zo dat afhankelijk van de discipline, je niet per se hetzelfde nodig hebt. Dus we waren blij dat we ons konden omringen met knowhow. Toen moesten we een keuze maken: we konden niet drie identieke pedalen met verschillende pinnen op de markt brengen. Dus sloten we een compromis en kwamen met een pedaal dat eerder op bikeparks gericht is. Belangrijk was dat er een pedaal kwam dat geschikt was voor alle disciplines.

Is het goed om op hetzelfde pedaal te rijden als een renner die wereldtop is in zijn discipline? 

Alexandre: We hadden natuurlijk een test met Thomas nodig, maar zodra we zijn feedback hadden, polsten we ook andere bikers. We hebben ook een verschil gemaakt tussen de Europese en Noord-Amerikaanse testers. We probeerden onze posities te bevestigen.

Thomas: Ik wist dat de pedaal gecommercialiseerd zou worden en ik probeerde me echt in de consument te verplaatsen. Ik stelde vragen aan mijn vrienden monteurs, fotografen, enzovoort. Je kan niet alles weten en soms ben je te veel met je eigen ding bezig. Ik had iets kunnen doen voor mezelf, maar delen opent perspectieven. Het is echt een plezier om dit te doen en ik probeer niet alleen maar opportunistisch te zijn. Ik ben supertrots om een geweldige pedaal op de fietsmarkt te brengen. Het maakt me blij om mensen gelukkig te maken op hun fiets.

Alexandre: Ik herinner me dat Thomas me schreef om te vragen of hij zijn maten de pedalen kon laten testen. Natuurlijk!

Een laatste punt dat jullie aanhaalden: de schoen is minstens zo belangrijk als de pedaal en het een kan niet zonder het ander, toch? 

Alexandre: Dat is voor alle disciplines die we voorzien een belangrijk onderdeel van het zoekproces. We hebben altijd een hele resem testschoenen en we staan in contact met de merken. Natuurlijk zoek je naar een middenweg, maar je kunt niet anticiperen op alle schoenontwikkelingen van de fietsmerken.

Thomas: Mensen zijn ook verschillend. Sommige mensen willen de pedalen echt voelen, en sommige mensen niet! Ik zie mensen in bikeparks op Giro, Fiveten of Crankbrothers rijden en anderen met een paar oude Vans. Wat mezelf betreft – ik heb me in het verleden bezeerd – rij ik liever met stevige pedalen. Als de pedaal goed is, zal het met eender wel schoeisel beter zijn.

[summary

DoorOlivier Béart

Bezoek | Look: de ontwikkeling van de nieuwe Trail Roc+ & Fusion-pedalen in detail - Interview: Thomas Genon