Bike Check | Met de Deviate Guide over Schotse trails

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Bike Check | Met de Deviate Guide over Schotse trails

Wie aandachtig naar de foto’s van onze ontdekking van de trails in de Schotse highlands keek, was het misschien opgevallen dat we met een niet alledaagse bike onderweg waren. De Deviate Guide is een pure trailkiller met een – op zijn zachtst gezegd – bijzonder uiterlijk.


Deviate Cycles is een Schotse mountainbikefabrikant. Nou ja, ze hebben momenteel één model in de catalogus, deze Guide. Speciaal voor de gelegenheid kreeg ik de kans om gedurende een dag met deze toch wel bijzondere enduro-bike op stap te gaan. Als mountainbikegidsen die dag in dag uit over de meest ruige trails in Schotland en in de Alpen reden, bleven oprichters Chris Deverson en Ben Jones vaak teleurgesteld achter met de mogelijkheden van de meeste bikes waarmee ze onderweg waren. Dat kon en moest beter en daarom besloten ze maar zelf een bike in elkaar te knutselen. Het resultaat is de Guide, een volledig carbon 160 millimeter full suspension met een 12-speed Pinion C-Line gearbox op 27,5”-wielen.

De Deviate Guide springt door de bijzondere kettingloop rond de staande achtervork, het hoge scharnierpunt en de Pinion-gearbox natuurlijk meteen in het oog. 

De plaatsing van het scharnierpunt is niet lukraak gekozen. Door een scharnierpunt hoog boven het crankstel te plaatsen, verkrijg je dat bij een impact het achterwiel achterwaarts beweegt, dus weg van het obstakel, waardoor je fiets gevoeliger reageert op oneffenheden. Door die beweging zou er echter te veel energie verloren gaan tijdens het trappen. Om dat te voorkomen, loopt de ketting over een wieltje, gemonteerd op de zitbuis en verbonden met de staande achtervork. Dat vrijloopwieltje stuurt de ketting rond het scharnierpunt en gaat zo ongewenste bewegingen tegen. 

Als je de bijzondere kettingloop nog niet opvallend genoeg vindt, is de Deviate Guide daarbovenop voorzien van een Pinion-gearbox. Een achterderailleur – al bij al toch steeds een kwetsbaar onderdeel, zeker op enduro-bikes – is in deze opzet dus niet langer nodig. Als bijkomend voordeel heeft Pinion amper onderhoud nodig. Het hele circuit is afgesloten en uitgezonderd af en toe eens olie in de box en op de ketting is er amper onderhoud aan nodig. 

Deviate opteert voor de Pinion C-Line die in een magnesium behuizing zit en zo flink aan het – toch nog steeds behoorlijk hoge – gewicht schaaft. In een volledig afgesloten oliebad ligt een reeks tandwielen die via twaalf versnellingen, verdeeld in twee groepen, jou het schakelen mogelijk maken.

De twaalf versnellingen zijn goed voor een totaalbereik van 600%, dat is meer dan de 500% van de Sram Eagle of de 510% van de nieuwe Shimano XTR

De twaalf versnellingen zijn goed voor een totaalbereik van 600% (meer dan de 500% van de Sram Eagle of de 510% van de nieuwe Shimano XTR) in gelijkmatige stappen van 17,7%. Om de 10000 kilometer moet je de olie van je Pinion verversen. Doe dat maar eens na met een standaard aandrijving. Al het gewicht van een Pinion zit laag en centraal ter hoogte van het bottom bracket wat zijn steentje aan de stabiliteit bijdraagt.

De interne versnellingsbak van Pinion zorgt er bovendien voor dat – in tegenstelling tot traditionele systemen met achterderailleur en cassettes – de kettinglijn steeds dezelfde blijft. Op een fiets met cassette verandert de kettinglijn naargelang de versnelling waarin je rijdt en dat heeft zo zijn invloed op de ophanging. Anders gesteld, in eender welke versnelling en ongeacht hoeveel druk je op de pedalen uitoefent, de ophanging blijft steeds actief. Klinkt als veel hocus-pocus, maar in de praktijk werkt het systeem uitstekend. Alle lagers zijn dubbel afgedicht. Water, modder en ander vuil maken op die manier geen enkele kans om binnen te dringen.

Minder alledaags dan RockShox of Fox is de keuze voor Cane Creek voor vork en demper. De Double Barrel Air CS-demper past echter prima bij het karakter van deze bike. Dit is immers een fiets waarmee je ook netjes moet kunnen klimmen en daar dragen de vele instelmogelijkheden van de Cane Creek zeker hun steentje toe bij. De DB CS heeft een specifieke afstelling om bergop te rijden die maakt dat de demper volledig actief blijft zonder dat er al te veel energie verloren gaat. En in de afdaling is zo’n Cane Creek met Double Barrel een lust om hard mee te gaan. Het vraagt je wat afstelwerk voor je er tot gehele tevredenheid mee over trails raast, maar eens het systeem is afgesteld, word je beloond met een erg soepele en efficiënte demping.

Vooraan is het de Cane Creek Helm die 160 millimeter veerweg levert. De Cane Creek Helm werd speciaal ontworpen voor agressief trailgebruik en enduro-racing. En dat merk je. Ook hier vraagt het je wel wat werk om alles netjes af te stellen.

Voor het overige worden we verwend met een setje Shimano XT-remmen, een Fox Transfer dropper post en een aangenaam en comfortabel carbon Fabric-zadel. Voor de gelegenheid gebruikten we een Postfender ter bescherming van de dropper post.

Kloeke Maxxis Minion DHF-banden van 2.5” rond stevige Stan’s NoTubes MK Arch-velgen beloven ons dat ze klaar zijn voor het brutale Schotse werk. 

Na een dagje Schotse trails blijven we met gemengde gevoelens achter. Daar dient wel meteen een opmerking bij gemaakt te worden: de tijd om de hele bike perfect op onze wensen en gevoelens af te stemmen was te kort. We hebben ons beperkt tot snelsnel druk en rebound in demper en vork af te stellen en zijn dan meteen vertrokken. De Cane Creek-demper en -vork vragen echter meer tijd en een precieze afstelling. Zodra je je been over de Deviate Guide smijt, word je wel beloond met een prima geometrie voor het ruigere werk. De zitbuishoek is met 75 graden behoorlijk steil, de balhoofdhoek met 65,8 graden dan weer erg vlak. De korte chainstays en een reach van 450 millimeter (voor een fiets in maat M) passen ons perfect.

Door de Pinion gearbox is speels accelereren op een technische beklimming of op de trail na de bocht, er niet meteen bij

Een gelijkmatige klim gaat – ondanks het aanzienlijke gewicht – behoorlijk vlot. Met een bereik van 600% moet de trail echt wel heel erg steil worden om niet al trappend boven te geraken. De verhoudingen tussen de verschillende versnellingen zijn mooi evenredig verspreid. Schakelen gaat snel maar … een Pinion gearbox staat je niet toe onder belasting te schakelen. Dat is en blijft toch een groot minpunt van dit systeem. Het duurt ook eventjes vooraleer je fiets echt reageert wanneer je begint te trappen. Dat maakt dat op een technische beklimming of op de trail na de bocht, speels accelereren er niet meteen bij is. Zeker op snelle, flowy trails waar je veelvuldig schakelt, wordt de Pinion al snel een bron van frustratie.

Het is pas in de afdaling dat de Deviate Guide helemaal tot zijn recht komt. En laat net dat ook de bedoeling geweest zijn bij het ontwerp van deze fiets: een bike waarmee je de meest brutale trails aanvalt zonder je zorgen te maken over onderhoud of kwetsbare derailleurs. Over de ophanging is overduidelijk nagedacht. Het hoge scharnierpunt levert uitstekend werk, absorbeert zowel kleine oneffenheden als dikke drops en vervaarlijke boomwortels. Zelfs wanneer je hard in de remmen gaat, blijft het hele systeem netjes actief. De plaatsing van de Pinion gearbox en lange wielbasis zorgen er bovendien voor dat je een erg stabiele fiets krijgt die op snelle afdalingen veel vertrouwen geeft. 

De Deviate Guide is geen bike voor Jan-en-alleman. De gekozen onderdelen, totaalafwerking en het veringsprincipe staan helemaal op punt. De Pinion gearbox daarentegen is niet helemaal geschikt voor een enduro- of trailbike waarmee je toch veelvuldig – en vaak voor een onverwachte hindernis – plots moet kunnen schakelen. Daar ben je beter af met een klassiek derailleursysteem, tot je achterderailleur achter een steen blijft hangen, natuurlijk.

Wie ons verhaal over de Schotse trails nog eens wil nalezen, kan hier terecht: www.vojomag.nl/ontdekking-highland-trails-whisky-en-haggis

Foto’s Ross Bell

DoorJurgen Groenwals