Bike Check | De XC-mountainbikes van Pieterse, Van der Poel, Schurter en vele anderen in de World Cup MTB
Door Olivier Béart -

De World Cup MTB houdt opnieuw halt in Frankrijk, meer bepaald in Les Gets. Vojo maakte van de gelegenheid gebruik om de paddocks te doorzoeken, op zoek naar de mooiste XC-mountainbikes van de profs, en stootte er op de bolides van onder meer Mathieu van der Poel, Puck Pieterse, Jenny Rissveds, Christopher Blevins en Nino Schurter!
Door het wisselvallige weer bezorgt de World Cup XC in Les Gets de mecaniciens dit jaar flink wat werk. Tussen het schoonmaken van modderige fietsen, het complete onderhoud en de talloze bandenwissels door, vonden ze toch nog even de tijd om ons de fietsen van ‘s werelds beste renners vanuit elke hoek te laten fotograferen en bekijken, en om hun keuzes aan ons uit te leggen.
BH Coloma Team
Het Spaanse team van voormalig olympisch medaillewinnaar Carlos Coloma is het team van de Franse kampioene Olivia Onesti, die uitkomt in de categorie U23. Toen we de stand bezochten, twijfelde ze voor het circuit van Les Gets nog tussen de BH Ultimate Evo hardtail …
… of de BH Lynx SLS full-suspension met korte veerweg. “De mannen rijden nooit meer op hardtails, maar de vrouwen wel. Hoewel de Lynx SLS erg licht is, kun je met de hardtail toch weer een flinke kilo kwijtraken. Op een omloop met lange en weinig technische beklimmingen zoals Les Gets, is dit belangrijk wanneer de rijder licht is,” vertelt haar mecanicien. Hoe dan ook, beide fietsen zijn er klaar voor! Met een waarschijnlijke voorkeur voor de hardtail als het nat en modderig blijft, en voor de full-suspension als het circuit goed opdroogt.
Op de hardtail zien we een zeer lichte Fox 32-voorvork met omgekeerde vorkboog en 100 mm veerweg, terwijl de SLS is uitgerust met een Fox 34 SL met 110 mm veerweg.
Net als veel andere teams rijdt BH Coloma met Duke-wielen. Deze bestaan uit de nieuwe Lucky Jack SLS5-velgen met een interne breedte van 28 mm achteraan en van 30 mm vooraan. Ze zijn verkrijgbaar in twee uitvoeringen. De meeste teams, waaronder BH, kiezen vanwege de veiligheid voor de iets zwaardere versie (285 gram voor het voorwiel en 350 gram voor het achterwiel) gezien het technische karakter van de circuits van de wereldbeker. De textielspaken zijn van Berd en gespaakt op DT180-naven. De banden komen van Maxxis.
Het team rijdt met Shimano XTR, met de nieuwe Di2-derailleur (zie onze test), maar nog steeds met het oude crankstel. De reden? Momenteel zijn sommige onderdelen van de nieuwe 9200-groepset slechts met mondjesmaat verkrijgbaar. Dit geldt bijvoorbeeld voor het crankstel, dat alleen in bepaalde lengtes (175 en 170 mm) verkrijgbaar is, terwijl Olivia Onesti met cranks van 165 mm rijdt.
Op de stand zagen we ook de bijzondere fiets van Jofre Cullell, de jonge Spaanse renner die koos voor een nogal gedurfd ‘2D’-design.
BMC Factory Racing
Ook Loana Lecomte twijfelde bij ons bezoek nog tussen een hardtail en een full-suspension. Ook zij zal haar finale keuze maken op basis van het weer en de staat van het terrein.
De BMC Twostroke staat in ieder geval al klaar.
Hij is uitgerust met een Öhlins-voorvork met mechanische lockout en een OneUp-zadelpen, een van de weinige telescopische zadelpennen die beschikbaar is met een diameter van 27,2 mm.
Alle mannen van het team kiezen voor de BMC Fourstroke. Meer bepaald de nieuwe, lichtere versie van deze full-suspension met zichtbare vezels. Deze is nog niet commercieel verkrijgbaar (maar zou binnenkort bij de topmodellen moeten verschijnen).
Hij is uitgerust met elektronische Öhlins-veringen die nog in de prototypefase zitten. Bij de schokdemper en onder het stuur zit een doosje, en op dat stuur zien we eveneens een zeer discrete bediening.
De cockpit uit één stuk komt uit eigen huis, met een 3D-geprinte gps-steun bovenop en het doosje voor de Öhlins-veringen eronder.
Het is ook altijd een genot om de in het frame geïntegreerde telescopische zadelpen te zien, die bovendien de bijzonderheid heeft dat hij zelfstandig kan inzakken, zonder dat de berijder er gewicht op hoeft te zetten.
Wat betreft de remmen en de aandrijving rijdt het BMC-team met de nieuwe Shimano XTR 9200 Di2-groepset. Let op de kleine markeringen op de beugel en schroeven om te controleren of er tijdens het fietsen niets is verschoven.
De bandenkeuze is dit weekend ook een onderwerp van veel discussie en de mecaniciens hebben er flink hun handen mee vol om verschillende combinaties te testen. Het team rijdt met Pirelli, waarbij de XC RC de allround optie is, en het S-model meer grip biedt in de modder.
De fiets van Jordan Sarrou is uitgerust met een prototype met heel weinig noppen, bedoeld voor shorttrack en circuits met een harde en snelle ondergrond.
Cannondale Factory Racing
Een nieuw team en een nieuwe fiets voor Luca Martin, met deze Cannondale Scalpel Lab71, die door zijn mecanicien wordt gepresenteerd.
Vooraan zien we een zeer kleurrijke uitvoering van de onvermijdelijke Headshock Lefty Ocho-vork met 120 mm veerweg. De schokdemper en de telescopische zadelpen komen van Fox.
Het team wordt gesponsord door FSA, wat te zien is aan de KFX-cockpit en de SC i30-velgen met Cannondale Hollogram Lefty-naven en Berd-textielspaken.
Het team rijdt met de volledige Shimano XTR-groepset, inclusief de cranks.
We zien ook een nieuwe Pro-versie van de Schwalbe-banden. Deze is momenteel gereserveerd voor de teams en biedt een breder scala aan rubbers. Geruchten suggereren dat er ook XC-radiaalkarkassen in ontwikkeling zijn en binnenkort beschikbaar zouden kunnen zijn voor tests op de mountainbikes van de profs. Gevolgd door een release voor het grote publiek? Ook voor gravel werd er onlangs een Pro-serie gelanceerd, en die hebben we reeds getest: Test | De Schwalbe G-One R Pro & Overland Pro gravelbanden op de testbank.
Canyon CLLCTV
Je kijkt naar de fiets van Jenny Rissveds, dit seizoen de nieuwe aanwinst van het Canyon CLLCTV XC-team.
Het team werkt nauw samen met Sram/RockShox, de Canyon Lux is dus uitgerust met een elektronische SID Flight Attendant-vering. Jenny Rissveds, die bekend is om haar gedreven rijstijl, koos voor de SID Ultimate met 120 mm veerweg en binnenpoten van 35 mm.
De Sram XX T-Type aandrijving is een klassieker. Ook hier zien we rond de DT Swiss XRC 1200-wielen de nieuwe Schwalbe Pro-banden die momenteel alleen voor teams beschikbaar zijn en die we hierboven al noemden.
De samenwerking met Sram strekt zich tot de pedalen, want Sram nam enkele jaren geleden het merk Time over. Jenny Rissveds vervangt echter de veren voor nog stevigere modellen dan het origineel, omdat ze haar voet graag stevig wil vastklikken in de pedalen.
Twee kleine details over de cockpit. Ten eerste haar stuurnummer: Jenny Rissveds koos voor het nummer 69 … net als haar partner Simon Adreassen bij de mannen. En, serieuzer: Jenny Rissveds rijdt niet met Canyons eendelige, full carbon cockpit, maar met een klassieke stuur/stuurpen-constructie waarmee ze verschillende configuraties kan testen in afwachting van een nieuwe eendelige constructie die momenteel in ontwikkeling is.
Canyon – Alpecin
Canyon is in Les Gets ook aanwezig met het Alpecin-team en hun Nederlandse sterren Puck Pieterse en Mathieu van der Poel. Hier zie je de fiets van de wereldkampioene die gelakt werd in de regenboogkleuren.
Puck Pieterse koos in Les Gets voor de Canyon Lux met de lichtste vork van Fox, namelijk de 32 met zijn omgekeerde vorkboog en 100 mm veerweg.
Het team wordt voor 100% ondersteunt door Shimano, zowel voor de aandrijving als voor de wielen. Deze laatste zijn de nieuwe en zeer lichte XTR 9200-exemplaren met titanium spaken. Gezien de wisselende omstandigheden, koos Puck Pieterse voor de intermediate Pirelli XC M-banden.
De enige uitzondering op de Shimano-standaard is het specifieke kettingblad dat gekoppeld is aan de aanwezigheid van een SRM-vermogenssensor op de ster.
Ook Mathieu van der Poel is van de partij in Les Gets en dit is zijn fiets. Ten opzichte van Pieterse’s fiets zijn er een paar veranderingen: een matzwart frame, een 120 mm Fox 34-voorvork en een 38-tands kettingblad ten opzichte van een 32 voor zijn vrouwelijke teamgenote.
Lapierre Racing Unity
Het Lapierre Racing Unity-team rijdt met het Lapierre XR-model, met – afhankelijk van de rijder – 100 of 120 mm veerweg.
De aandrijving en remmen komen van Sram, met de XX-groep en Motive 4-zuigerremmen. Ook opvallend is de fantastische geïntegreerde Gemini Propus-cockpit die geproduceerd wordt in Spanje.
Alle rijders gebruiken deze cockpit, behalve Anton Cooper die specifieke behoeften heeft vanwege zijn kleine postuur. Daarom dat Cooper kiest voor een Darimo-stuurpen met een grote negatieve hoek, gecombineerd met alleen het Gemini-stuur.
Een Zéfal-bidonhouder, Galfer-remschijven en een KS Lev Carbon telescopische zadelpen maken de uitrusting compleet.
Voor het onderstel werkt het team samen met Duke (Lucky Jack SLS5-wielen) en Michelin (banden). Hier zien we de drie beschikbare modellen, allemaal in 2.4 inch, maar met verschillende profielen.
De banden staan nog steeds te boek als ‘work in progress’, maar het lijkt erop dat de ontwikkeling door de teams ten einde loopt en dat een massa-release van de nieuwe XC-reeks steeds dichterbij komt!
Mondraker Factory Racing
De Mondraker F-Podium RR waarmee het team rijdt, komt heel erg overeen met het seriemodel. Sram is verantwoordelijk voor de aandrijving en remmen, RockShox voor de Flight Attendant-veringen en Mavic voor de wielen.
De renners van het team (waaronder Mona Mitterwallner, Sebastian Fini, Luke Moir, enz.) kunnen rekenen op de aandacht voor detail van hun mecaniciens, waaronder Benno Willeit, een paddockveteraan die tot vorig jaar bij Specialized werkte, eerst als mecanicien en later als teammanager.
Voor losse ondergrond en modder kiest het team voor de Maxxis Severe 2.25 inch, waarbij er een klein spatbord op de voorvork zit.
Sebastian Fini presenteert hier de nieuwe, compacte Garmin Edge MTB-fietscomputer zonder touchscreen, ideaal om te mountainbiken in modderige omstandigheden en in de regen.
Orbea Factory Racing
Pierre de Froidmont verlengde eind juli zijn Belgische XCO-titel. Om dit te vieren heeft Orbea een speciale zwart-geel-rode Oiz voor hem samengesteld.
De Fox-veringen bieden 120 mm veerweg en het merk heeft een nieuwe bediening onder het stuur waarmee je met slechts twee hendels zowel de lockout van de vering als de dropper post kunt bedienen, terwijl je normaal gesproken drie hendels nodig hebt. Het geheim? De bovenste hendel bedient de vergrendeling/ontgrendeling van de vering met een push/pull-systeem, en de onderste hendel bedient de zadelpen. Slim! Dit systeem is vanaf modeljaar 2025 al aanwezig op de productiefietsen.
Pierre de Froidmont rijdt met de complete XTR 9200 Di2-groepset, inclusief vermogenssensor op de crank.
Voor de shorttrack van Les Gets werden de Oquo-wielen voorzien van Maxxis Aspen-banden. Achteraan in de stand viel ons oog op een prototype met een ontwerp geïnspireerd op de Aspen, maar met breder uit elkaar geplaatste en meer uitgesproken noppen.
Origine Racing Division
Het kersverse Origine-team maakte al veel indruk, vooral met Mathis Azzaro die tot hiertoe een uitstekend seizoen achter de rug heeft en met zijn Théorème FS al meerdere podiumplaatsen heeft behaald.
De renners rijden met Suntour-veringen met 120 mm veerweg (Axxon-voorvork en Edge-schokdemper) en hebben de keuze tussen een mechanische vergrendeling, zoals hier te zien is op de fiets van Mathis Azzaro, of het elektronische TACT-systeem dat de voorkeur kreeg van zijn Noorse teamgenoot Knut Rohme.
Het frame komt dicht in de buurt van dat van het seriemodel, maar beschikt toch over een aantal unieke eigenschappen, zoals een specifieke, stijvere link, lichtere titanium schroeven en een kleine, zelfgemaakte chain guard.
De remmen komen van TRP (Tektro Racing Products), met een subtiele twist: de voorrem heeft een remschijf van 160 mm en de achterrem een van 180 mm. Normaal gesproken heb je meer remkracht nodig aan de voorkant en kies je daar voor een grotere schijf. De reden is simpel: het frame is oorspronkelijk ontworpen voor een achterrem van 180 mm, die de rijders, die licht van gewicht zijn, niet echt nodig hebben. Ze kiezen er daarom voor om een 160 mm schijf aan de voorkant te plaatsen, ruim voldoende voor hen, om wat gewicht te besparen (kleinere schijf en geen adapter). Een onorthodoxe setup, maar eentje die hen helemaal niet lijkt te storen.
Ook de aandrijving komt van TRP.
TRP weet dat het nieuw is in dit segment en een buitenstaander is. Daarom maakt het gebruik van de samenwerking met het team om zijn producten te verbeteren, met name door een nieuwe, stijvere kooi te testen voor de elektronische e-bike derailleur, evenals nieuwe kettingbladen. Dit is geen gemakkelijke opgave, aangezien Shimano en Sram veel patenten bezitten die nodig zijn om te innoveren en zich te onderscheiden en hoogwaardige producten aan te bieden.
De wielen en de cockpit komen van Enve en zijn standaard, afgezien van de witte stickers die beter zichtbaar zijn dan de originele grijze.
Origine werkt ook samen met Michelin en test momenteel het afsnijden van bepaalde noppen op de prototypes om de grip op het tussenmodel te verbeteren.
De zadelpen is de gloednieuwe Vertical Helium Race, geproduceerd in Spanje. Het Helium-model – tweevoudig olympisch kampioen met dank aan Tom Pidcock en Pauline Ferrand-Prévot – was al erg licht, maar de briljante vakman is nog verder gegaan om onder de 300 gram te duiken!
Rockrider – Ford
De Rockrider 940S van het team kreeg in het kader van de lancering van een nieuw automodel van hoofdsponsor Ford, speciaal voor Les Gets een gele toets.
Het team rijdt op een complete Sram-kit met een XX-aandrijving, Motive-remmen, Zipp-wielen en RockShox Flight Attendant-veringen. De vrouwen uit het team kiezen voor een lichtgewicht SID SL met 110 mm veerweg en 32 mm vorkpoten, terwijl de mannen kiezen voor het model met vorkpoten van 35 mm en 120 mm veerweg.
De cockpit is van Darimo, een klein Spaans merk dat zeer lichte, op maat gemaakte carbon sturen en aluminium stuurpennen in verschillende maten en hoeken aanbiedt.
Qua banden gebruikt het team Vittoria-banden, waarbij Peyote de meest voorkomende keuze is in de competitie. Bij natte omstandigheden kiezen ze echter voor het Torrente-model.
Scott-Sram
Nino Schurter gaat binnenkort met pensioen, maar in de tussentijd staat zijn Spark RC nog steeds klaar om vooraan te racen. Het team staat erom bekend de kleuren van zijn fietsen regelmatig te veranderen. Dit keer koos men voor een lichtpaarse/pistachegroene versie. Best een gewaagde combinatie.
Met Sram als hoofdsponsor is het logisch dat we een complete Sram/RockShox-kit zien bij het team. Merk op dat Nino de klassieke pod links gebruikt, met de twee kleine aparte knoppen voor de lockout van de vering en de Reverb-zadelpen, maar dat hij voor het schakelen rechts kiest voor de Rocker Panel-interface (lees: Test | Sram AXS Pod Rocker Paddle: het alternatief).
Zowel vooraan als achteraan bedraagt de veerweg 120 mm en zien we elektronische Flight Attendant-veringen.
Sram Motive 4-zuigerremmen en remschijven van 180 mm (vooraan) en 160 mm (achteraan).
HT-pedalen met titanium as.
Nino rijdt tijdens de trainingen – en waarschijnlijk ook de shorttrack – met full carbon Silverton SL-wielen, maar voor XCO-races geeft hij meestal de voorkeur aan een klassieker Syncros-model met stalen spaken. Deze heeft dan een vergevingsgezinder en iets minder stijf onderstel om met een gerust hart de ruwere gedeeltes aan te kunnen pakken.
Specialized Factory Racing
Tijd voor de Specialized Epic S-Works van wereldbekerleider Christopher Blevins. Voor Les Gets koos hij de versie met 120 mm veerweg, en niet het World Cup-model met 75 mm veerweg achteraan en 110 mm vooraan.
We zien de complete Sram/RockShox Flight Attendant-kit: een lichte en efficiënte klassieker.
De zeer lichte Roval Control World Cup-wielen wegen met hun carbon spaken minder dan 1 kg (meer details hier).
Wat betreft de banden hebben de rijders de keuze tussen de zeer rollende Air Trak en de meer grip biedende Fast Trak. Daarbij hebben ze de keuze uit twee karkassen (de lichtere Flexlite of versterkt) en rubber met dubbele dichtheid (T5 op het loopvlak en zachter T7 op de zijwanden). Omdat er (nog?) geen echte modderbanden in het assortiment zitten, zagen we rijders discreet met Schwalbe Rocket Ron-banden rijden waarvan de logo’s afgedekt werden toen het tijdens de verkenning van donderdag keihard regende.
Sunn
Het Franse team rijdt met de nieuwe Sunn Shamann met 120 mm veerweg.
Yannis Musy behaalde dit seizoen aan zijn stuur al een aantal zeer mooie resultaten!
De fiets is voorzien van een Sram-aandrijving en RockShox Flight Attendant-veringen, maar is ook uitgerust met Magura MT8-remmen en Galfer-remschijven.
De cockpit uit één stuk komt van FSA en het gepersonaliseerde zadel van DDK.
Als het om wielen en banden gaat, is Sunn een van de vele teams die vertrouwen op Duke en Michelin.
Met Sunn zit onze toer in de paddocks erop. De eerste wedstrijden (World Cup MTB 2025 | XCC Les Gets #7: Rissveds en Aldridge slaan toe) zijn ondertussen achter de rug, op zondag staat alles in het teken van de crosscountry. Meer daarover na afloop.