Dossier | CMT, Leon, Pilot: titanium in drie smaken

Dossiers Techniek
5 October 2017 — Olivier Béart

Leon Semita: de comeback van de softail

David Robert, de oprichter van Cycles Leon, stelde ons voor dit dossier zijn laatste creatie ter beschikking: de Semita. De lijnen van de fiets doen al vermoeden dat dit geen echte full suspension is, ook al heeft hij achteraan de nodige veerweg. De Semita is dan ook een softail! Dit type fiets, tussen een hardtail en een full suspension in, kende in de jaren 90 van vorige eeuw en begin jaren 2000 een zeker succes toen de XC full suspensions er nog niet in slaagden om een laag gewicht te combineren met betrouwbaar en sterke prestaties. Dankzij titanium en zijn elastische eigenschappen heb je achteraan geen scharnierpunt nodig en kan je de fiets uitrusten met ofwel een demper, een veersysteem van het huis of een elastomeer om de fiets een beetje veerweg en dus ook comfort te schenken.

David Robert droomde al een tijdje van een softail zoals de Funk La Ruta. Dit Amerikaanse model geraakte echter nooit de grote plas over en de verspreiding in Europa was dan ook heel beperkt. Robert creëerde dan ook zijn eigen versie met 29″-wielen en wat in het begin een persoonlijk project was, werd al snel een model dat ook in de catalogus van Leon werd opgenomen.

De Semita werd in Frankrijk ontworpen en geproduceerd in Azië (bij HTTC, een specialist in deze materie) op basis van buizen die afkomstig zijn van Timet. Achteraan heeft de Semita een respectabele veerweg van 75 millimeter en een 6/4 titanium plaat doet dienst als ‘scharnierpunt’ net achter het bottom bracket om de vervorming van de buizen onder controle te houden. De demper ligt in het verlengde van de staande achtervork. Oorspronkelijk werd er tussen de zitbuis en de staande achtervork een link voorzien om het geheel stijver te maken, maar na de eerste tests bleek deze van geen nut. De Boost-achteras helpt om op dit type frame de stijfheid te verbeteren.

Geometrie

Bij Leon maakt een geometrie op maat deel uit van het concept en dus ook van de basisprijs. Dat wil niet zeggen dat het merk zomaar eender wat voor je zal doen, want David Robert verkiest eerst de dialoog aan te gaan met de klant zodat de uiteindelijke fiets zal voldoen aan zijn of haar behoeftes. Er zijn ook enkele punten waar hij niet snel van zal afwijken, zoals de lengte van de liggende achtervork (435 millimeter) en de stuurpen van 90 millimeter die als basis dienen.

De Semita heeft een zithoek van 75 graden en (in principe) een balhoofdhoek van 68,5 graden, want voor zijn eigen fiets (die je hier onder ogen hebt en die wij getest hebben) koos David voor een balhoofdhoek van 67 graden. Verder koos hij voor een laag balhoofd en een reach van 422 millimeter.

Onderdelen en prijzen

Ook hier kan alles! Een los frame gaat voor 1700 euro over de toonbank, inclusief de custom geometrie. Dat is niet slecht wetende dat ook de Fox Factory Evol-demper al inbegrepen is. Vertrekkende van deze basis kan Cycles Leon een complete fiets aanbieden met onderdelen van merken waarmee het samenwerkt: WTB voor de banden en zadels, USE of Enve voor de accessoires, RAR of Duke voor de wielen, Sram of Shimano voor de aandrijving, Magura voor de remmen, …

De klant kan ook met zijn eigen onderdelen of met specifieke wensen komen, want er is niets waar men bij Leon bang voor is, maar dat heeft natuurlijk ook een prijs. In ons voorbeeld stijgt de factuur tot 7500 euro en daar komt nog eens 750 euro bij voor de custom lak voor het voorste deel van het frame en de vork. Maar voor 4500 euro heb je al een Leon Semita met een Sram GX Eagle, USE-onderdelen, Duke Lucky Star-wielen, Formula-vork en Magura MT4-remmen.

Leon Semita: de terreintest

Net zoals op de CMT heb je ook op de Semita een zekere aanpassingstijd nodig door de aparte geometrie. Zeker op onze testfiets waar het zeer lage balhoofd en de balhoofdhoek van 67 graden ervoor zorgen dat onze eerste meters aan lage snelheid niet echt natuurlijk aanvoelen. Ook het instellen van de demper vergt wat tijd. We rijden namelijk rond met een zeer lage druk van 50psi, wat ongewoon is op dit type fiets voor een renner van 70 kilogram! Ook het instellen van de rebound neemt wat tijd in beslag alvorens je het ideale evenwicht vindt.

Maar na een eerste tochtje, dat we gebruikten om alles fijn af te stellen en om te wennen aan de geometrie, beginnen we het potentieel van de fiets te zien. En dat potentieel is enorm. Maar laat ons duidelijk zijn, ook al zijn we best fan van een meer radicale geometrie, toch vinden we dat Leon hier wat ver is gegaan en een meer standaard waarde van 68,5 graden voor de balhoofdhoek en een balhoofd van 105/110 millimeter had volgens ons iets meer steek gehouden. Nu wordt de voorkant wel zeer zwaar belast. Toch wen je daar snel aan eens je een beetje versnelt en je geleerd hebt hoe je de fiets door de opeenvolgende bochten moet sturen.

Bergaf is de fiets zeer stabiel en de hoge snelheid die we met de fiets kunnen halen komt eerder zelden voor op dit type fiets. Hij is ook levendig zonder verraderlijk uit de hoek te komen. Je rijdt dan ook met een zekere flow, al gaat het wel snel. Zeer snel! De smalle banden van 2.1 vervormen soms iets te weinig op de obstakels (het ondertussen best al oudere design van de banden – het gaat hier om één van de eerste 29″-banden op de markt – is wel polyvalent) en de zeer stijve RAR Exalt-wielen met een velg van 21 millimeter helpen hier ook al niet. De stijfheid van het frame zelf en de Fox F32-vork is wel goed gedoseerd en maakt daardoor alles weer goed.

De Leon Semita verbluft ons bij het versnellen. Het is niet zoals op een hardtail, maar anders … misschien zelfs nog beter! Natuurlijk wordt hij daarbij geholpen door de zeer lichte RAR-wielen, maar ook de vering geeft niet de indruk dat ze de minste energie meteen oppeuzelt. Integendeel, ze zorgt in alle omstandigheden voor voldoende grip en ze lijkt de renner bij elke pedaalslag zelfs een extra push te geven. De vering pompt wel lichtjes, maar je hebt amper het gevoel dat je de compressie van de demper harder zou willen instellen, laat staan om hem volledig te blokkeren. Bij dit alles helpt het natuurlijk ook dat het frame een perfecte zijdelingse stijfheid heeft.

De vering zorgt voor een royaal comfort op de kleine schokken of op vlakke stroken die bezaaid zijn met kleine stenen of wortels. Pas op de grotere schokken voel je dat dit geen echte full suspension is en dat hij iets meer over de obstakels ‘springt’ zonder dat dit storend wordt. Dat maakt deel uit van het concept en hij reageert zeker niet slechter dan een echte klassieke full suspension. Bergaf voel je pas bij een opeenvolging van grote schokken dat de fiets over slechts 75 millimeter veerweg beschikt. Maar als je een keertje zou jumpen met de fiets dan slaagt de vering er wel in om de landing perfect gecontroleerd uit te voeren zonder dicht te klappen.

Verdict

De Leon Semita is een uitstekende XC- of marathonfiets die plaatsneemt in een niche waarin hij in Europa bijna alleen is. Hij zal naast de liefhebbers van dure carbon full suspensions die het beu zijn om hun kwetsbare fiets te onderhouden als ze er vaak mee rijden (vervangen van lagers, …) ook de onwrikbare hardtail fans kunnen overtuigen dat ze met een beetje meer comfort toch sneller kunnen rijden. De geometrie van ons testmodel kon ons niet altijd overtuigen, maar die van de klassiekere versie zou dat wel moeten doen, zoals we zelf ook al ondervonden toen we met de Torrentibus reden. We waren dan ook helemaal weg van deze atypische fiets met een zeer geslaagd frame waarvan de prijs ons helemaal over de streep trok.

Meer info: https://cycles-leon.com