Dossier | CMT, Leon, Pilot: titanium in drie smaken - CMT SX2: een atypische XC-fiets

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Dossier | CMT, Leon, Pilot: titanium in drie smaken - CMT SX2: een atypische XC-fiets

CMT SX2: een atypische XC-fiets

Deze laatste werkt samen met François-Xavier Plaçais die zich bezighoudt met het ontwerpen van de fietsen. “Onze lasser is helemaal niet uit de fietswereld afkomstig. Dat kan een nadeel lijken, maar eigenlijk is dat een groot voordeel, want hij denkt niet als een fietser en hij brengt veel kennis mee die hij heeft opgedaan in de industriële wereld. Ik zorg voor het tegengewicht, want ik ben wel afkomstig uit de fietswereld. Dus ik val hem steeds lastig met tal van ideeën en hij brengt me steeds weer met mijn voeten op de grond wanneer blijkt dat mijn ideeën te verregaand zijn of dat de betrouwbaarheid dreigt in het gevaar te lopen,” legt F-X uit.

De fietsen van CMT zijn opgebouwd rond vrij unieke buizen in de fietswereld. “Vraag niet vanwaar deze komen, want dat is net zoals het recept van Coca-Cola een geheim van het huis,” lacht F-X. De enige info waarover we beschikken is dat de buizen ook van Franse origine zijn en bedoeld waren voor de luchtvaartindustrie. Sommige onderdelen zijn nog afkomstig van grote leveranciers – zoals het balhoofd, de patten en het bracket – maar CMT wil in de toekomst ook deze onderdelen volledig autonoom produceren zodat het merk kan zeggen dat het frame voor 100% in Frankrijk, in Aix-les-Bains om precies te zijn, werd vervaardigd.

De CMT SX2 ziet er best klassiek uit met ronde buizen van 35 millimeter voor de zitbuis en bovenbuis en van 42 millimeter voor de schuine buis. De buizen van de liggende achtervork hebben een diameter van 22 millimeter en die van de staande achtervork 17 millimeter. Enkel deze laatsten zijn gebogen terwijl de buizen van de voordriehoek perfect recht zijn om te vermijden dat de mechanische eigenschappen van de buizen verminderen door ze licht te buigen. Ondanks zijn sobere vormen heeft de fiets toch een zekere aantrekkingskracht en je merkt ook dat de geometrie iets ongewoons heeft. Laat ons dan ook even stilstaan bij dit laatste …

Geometrie

CMT schakelde de hulp in van Amaël Donnet om zijn mountainbikeframes uit te tekenen en nog preciezer de SX2 die zowel met 27,5″- als met 29″-wielen (hier getest) wordt aangeboden. Donnet heeft vrij radicale gedachten over de geometrie van een fiets en samen met F-X Plaçais heeft hij dan ook de plannen van de SX2 ontworpen met als doel deze fiets een echte persoonlijkheid mee te geven.

“In het begin was ik vrij sceptisch over de geometrie in combinatie met een stuurpen van 60 millimeter, maar toen ik er voor het eerst mee reed was ik best verrast,” aldus F-X.

Steeds meer merken volgen tegenwoordig dit concept waarbij men een korte liggende achtervork (435 millimeter) combineert met een zeer steile zitbuis (75 graden), een lange bovenbuis (608 millimeter in de maat M en 635 millimeter in de maat L zoals ons testexemplaar) en een stuurpen van 60 millimeter. De balhoofdhoek bedraagt 68,5 graden om ook bergaf op je gemak te zijn en op die momenten bijna te vergeten dat je met een XC-fiets onderweg bent.

Onderdelen en prijzen

Over de onderdelen praten heeft op dit type fiets niet veel zin, alles is dan ook à la carte samen te stellen. Onze testfiets is uitgerust met zeer lichte Duke Lucky Jack-wielen met brede velgen, een Fox F32 StepCast-vork en een eenvoudige en betrouwbare XTR/Race Face-aandrijving. De rest van de onderdelen komt van grote merken als Hope of Thomson.

Het bottom bracket is voorzien van schroefdraad en de pat voor de schijfrem is van de internationale standaard om te vermijden dat er in het frame moet geschroefd worden. Het is dan ook makkelijker om een adapter te vervangen dan een frame, moest er zich op dit niveau ooit een probleem voordoen! De zadelpen heeft een breedte van 31,6 millimeter waardoor je ook voor een dropper post kan opteren.

Een los frame kost 3008 euro, waarmee dit één van de duurste hardtails op de markt is. Deze hoge prijs is te wijten aan de exclusieve buizen en het feit dat de fiets voor 100% in Frankrijk wordt gemaakt. Er zijn meerdere opties beschikbaar, zoals een interne of externe doorvoer van de kabels, voorzieningen voor de Di2 of de kleurkeuze van de geanodiseerde opschriften. Het oppervlak van de titanium buizen wordt micro-gestraald, een duurzame optie die volgens CMT helpt om te vermijden dat de lasnaden beschadigd raken zoals bij gladschuren wel het geval is. De fiets is zeer mooi afgewerkt, maar gezien de zeer hoge prijs moeten we zeer veeleisend zijn. De interne doorvoer van de kabels mocht dan ook iets meer verzorgd worden en de lasnaden mogen dan wel mooi zijn, toch bereiken ze nog niet het niveau van bijvoorbeeld een Moots. Tot slot heeft het frame een levenslange garantie.

CMT SX2: de terreintest

Er zijn steeds meer XC full suspensions die voor een radicalere geometrie opteren (denk maar aan de Scott Spark), maar bij de hardtails is dat minder het geval. Als we op de fiets stappen, voelen we meteen dat de fiets anders is … En dat is maar goed ook, want als klant van een klein merk als CMT verwacht je natuurlijk ook iets anders.

De zitpositie is best racy en lang. Onze testers meten allen tussen 1m79 en 1m85 en niemand vond de fiets te lang, al kan je best vooraf advies vragen aan de verantwoordelijken van het merk. Bij lage snelheid is de fiets op het vlakke wendbaar, al is hij soms moeilijk te plaatsen waar je hem hebben wilt.

Als we bergaf de snelheid opdrijven komt de ware aard van de fiets boven. De fiets kleeft op de grond en antwoordt in de bochten op al onze impulsen. Hij voelt zich bergaf dan ook uitstekend op zijn gemak, al mist onze testfiets een dropper post om de echt zwaarste afdalingen te kunnen nemen.

Het frame is zeer stijf en de combinatie met de tolerante Lucky Jack-wielen en de lichte Fox F32-vork werkt goed. Daar staat tegenover dat voor een titanium fiets de CMT SX2 niet echt comfortabel lijkt. Zijn korte achterkant zorgt voor een levendige en wendbare fiets bergaf, maar de trillingen worden niet goed opgevangen door de buizen. CMT beschikt voor het frame echter ook over dunnere buizen indien de klant dit moest wensen.

Ook bij het versnellen hadden we gehoopt dat de fiets iets explosiever zou zijn. De wielen doen hun werk en de fiets versnelt goed, maar ook hier lijkt het erop dat de stijfheid van het frame in de weg staat om alle energie van de renner over te brengen. Maar ook daar heeft CMT een oplossing voor door voor andere buizen te kiezen. Onze testfiets was dan ook meer bedoeld voor de zeer sterke renners, wat onze sterkste tester trouwens ook bevestigde, want hij vond de SX2 wel zeer evenwichtig opgebouwd.

Verdict

De CMT SX2 is een atypische en zeer aantrekkelijke fiets. Daar zit zijn geometrie voor veel tussen die trouwens ook het exclusieve karakter van de fiets benadrukt. De fiets levert bergaf sensaties die maar weinig XC-fietsen leveren. Deze geometrie geeft de fiets ook een zekere polyvalentie omdat we niet zouden twijfelen om hem mee te nemen naar bochtige bergpaden. Voor echt XC-werk mist de fiets wat explosiviteit en voor marathons zou wat extra comfort welkom zijn. Maar dat hangt ook samen met de eigenschappen van het frame waarvoor CMT dus over oplossingen beschikt om dit aan de wensen van de klant aan te passen. Ook dat is exclusiviteit, al hangt daar een stevig prijskaartje aan vast.

Meer info: http://cmt-bikes.fr

DoorOlivier Béart