Dossier | Wat is een gravelbike? We zoeken een antwoord aan de hand van zes tests!

Dossiers Techniek
19 November 2018 — Olivier Béart
Dat gravelbiken hot is de laatste tijd hoeven we niet meer te vertellen, vooral over de grote plas waar de kiemen liggen van deze nieuwe tak van de wielersport! Ook bij ons duiken er steeds meer evenementen op en de merken pakken in hun catalogus meer en meer uit met echte gravelbikes. Maar wat moeten we ons bij dit laatste nu eigenlijk voorstellen? Gaat het simpelweg om racefietsen met dikkere banden? Of lijken ze meer op onze mountainbikes, maar dan zonder de veringen? Zijn het misschien kopies van onze crossfietsen? Of niets van dit alles? Omdat we het antwoord schuldig moesten blijven, hebben we een jaar lang de kans gegrepen om verschillende fietsen te testen en te kijken of we überhaupt wel een definitie kunnen plakken op een gravelfiets.

 

Stevens Vapor: aluminium in al zijn pracht

Stevens heeft in het verleden een sterke reputatie opgebouwd in het veldritwereldje, waar het merk in zijn rangen steeds kon rekenen op enkele toppers. Ook de instapmodellen profiteren hiervan, zoals deze aluminium Vapor die voor iets meer dan 2000 euro over de toonbank gaat en die een brug slaat tussen de cyclocross- en gravelwereld.

Mathieu van der Poel en Wout van Aert bouwden beiden een deel van hun palmares uit aan het stuur van een Stevens. Ze deden dit uiteraard op een carbon topmodel, maar het Duitse merk doet er alles aan om ook de aluminium modellen, zoals onze Vapor, te voorzien van dezelfde wedstrijdgenen als de topmodellen.

De geometrie van de Stevens Vapor en van de carbon Stevens Super Prestige die gebruikt wordt door de veldritprofs is sterk gelijkend. De voorkant van de topmodellen ligt wel iets lager en deze laatsten zijn ook een tikkeltje langer.

In het gamma van Stevens staat geen echte gravelbike. De Vapor is echter een veelzijdige fiets die geschikt is om het hele jaar uit de stal te halen, eventueel ter aanvulling van een exclusievere fiets, en waarmee je onverharde paden niet dient te schuwen.

Het frame van de Stevens Vapor is heel mooi afgewerkt, met buizen uit aluminium 7005. Aluminium mag dan nooit hetzelfde comfort bieden als carbon, toch verwachten we op dit vlak een minimum. De vork is uit carbon en beide wielen hebben een steekas.

Stevens beknibbelde niet op de onderdelen van de Vapor die een prijskaartje heeft van 2049 euro. Zo zien we een complete Shimano Ultegra-groep met schijfremmen en Fulcrum Racing 600-wielen met een velgbreedte van 17 millimeter. Rond die wielen liggen Schwalbe X-One-banden met beige flanken en een breedte van 33 millimeter. De accessoires komen uit de catalogus van het huismerk Scorpio: niet luxueus en niet uit carbon, maar wel functioneel en goed afgewerkt.

Het gewicht van dit alles? Stipt negen kilogram.

Stevens Vapor: de terreintest

De zitpositie van de Stevens Vapor contrasteert met deze van de pure gravelfietsen die we getest hebben. Toch is de zitpositie niet te extreem en zeker niet te vergelijken met deze van de racefietsen. Er werd een mooi evenwicht gevonden en we kunnen hem ons best voorstellen met gladde racebandjes om kilometers weg te malen op de weg.

Met zijn negen kilogram kunnen we de Vapor geen pluimpje noemen, maar toch accelereert hij goed en ook bergop kan hij uit de voeten. De stijfheid is goed gedoseerd.

Bergaf schenkt de Vapor veel vertrouwen. De Shimano Ultegra-remmen zijn krachtig en de Schwalbe-banden verliezen niet snel grip, ook niet wanneer de weg er glibberig bijligt. Het is dan dat we het voordeel van dit type fiets merken. Rest de vraag of dit aangename karakter bevestigd zal worden eens we het asfalt verlaten?

Op veldwegen voelt de Stevens Vapor verrassend comfortabel aan. De achterkant filtert de kleine schokken wonderwel, iets wat minder het geval is bij de vaste carbon voorvork.

Indien je vooral van plan bent om over veldwegen te rijden, zouden we de 33 millimeter brede banden van Schwalbe vervangen door exemplaren van 40 millimeter, ook al betekent dit dat je aan rendement moet inboeten op asfalt. Het frame is er in ieder geval op berekend. Met het dubbel kettingblad (46/36) en de 11-32 cassette beschik je over een ruime keuze, al is de 46 soms te klein op de weg en de 36 vaak te zwaar voor de steilste mtb-hellingen. Maar dit laatste is ook niet echt waarvoor een gravelbike bedoeld is …

Desondanks hebben we de Vapor toch over technische paden gestuurd, enkel om te kijken wat hij daar in zijn mars heeft. Uiteraard ging het heel wat trager dan met een geveerde mountainbike en brede banden, maar toch voelden we ons op ons gemak om steilere passages of obstakels te nemen. Dit is duidelijk zijn cyclocrosskarakter. Ook hier waren het nog maar eens de banden die ons belemmerden.

Verdict

De Stevens Vapor is één van de grote verrassingen van dit dossier. Hij voelt zich zowel thuis op het asfalt als op smalle en technische paden. Hij overbrugt dan ook met gemak de kloof tussen de verschillende disciplines. Weg, gravel of cyclocross? Eerder een beetje van de drie en dat voor een gunstig tarief. Met zijn opmerkelijke prestaties moet hij heel wat bikers kunnen overtuigen, van de competitierenner die op zoek is naar een trainingsfiets tot de vrijetijdsfietser die graag een alleskunner heeft.

Meer info op www.stevensbikes.de & www.carbonbike.be

Op de volgende pagina lees je onze test van de Canyon Inflite>>