Dream Build | De Scott Contessa Addict Gravel van Miss Dangerholm

Techniek
13 October 2022 — Léo Kervran
Moeten we Dangerholm nog voorstellen? De Noor van geboorte die in Zweden woont met als echte naam Gustav Gullholm, is bekend geworden om zijn spectaculaire kunstwerkjes, waarbij hij elke fiets die hij aanraakt omvormt en daarbij vaak een paar kilo lichter maakt. Dit keer liet hij de beslissingen voor zijn nieuwste project over aan zijn vriendin Pernilla Erikssonn, alias Miss Dangerholm:

Gustav weet ons te vertellen dat dit project bijzonder is voor hem: “Het is in veel opzichten speciaal, maar misschien vooral omdat het voor de eerste keer geen fiets voor mij is. Deze Contessa Addict Gravel heb ik omgebouwd samen met mijn vriendin Pernilla, met als doel meer vrouwen aan te moedigen en te inspireren om op hun droomfiets te rijden.”

“Om een ​​lang verhaal kort te maken, ik heb mijn hele leven in fietsenwinkels gewerkt en ik heb veel voorbeelden gezien van mannen die hun droomfiets kochten, terwijl vrouwen, in vergelijking, vaak genoegen namen met een ‘best goede’ fiets. Op sociale media zie je een beetje hetzelfde.”

“Om eerlijk te zijn, heeft Pernilla veel zelf gedaan, zoals het afschrapen van de originele lak met een mes en het in elkaar zetten van de fiets. Een echte teamprestatie. […] Na vele uren lak afschrapen, het zoeken en lezen van artikels over onderdelen en het leren van nieuwe dingen, waaronder hoe je een fiets helemaal opnieuw kunt bouwen, presenteert ze met trots haar aangepaste Scott Contessa Addict Gravel. Ik weet zeker dat de mannen er ook dol op zullen zijn, maar voor een keer is het een droomfiets voor vrouwen.”

Net als bij de Addict Gravel die hij vorig jaar voor zichzelf had ontworpen (lees ‘De Scott Addict Gravel van Dangerholm’), is het frame, in maat S, vrijwel origineel gebleven: “De montage is gebaseerd op het Scott Contessa Addict Gravel-frame en de bijpassende Syncros-componenten die naadloos op elkaar aansluiten.”

We zeggen vrijwel origineel omdat zoals gebruikelijk de lak volledig werd verwijderd om plaats te maken voor iets veel exclusiever. Byebye tweekleurige roze lak, Pernilla heeft ervoor gekozen om de blote vezel te benadrukken. Het carbon is daarom op het grootste deel van het frame kaal gelaten en alleen bedekt met een glanzende vernis, waardoor de fiets twee verschillende gezichten kan weergeven afhankelijk van het licht: soms diepzwart, soms een zichtbare vezel.

Een volledig zwarte fiets kan een beetje triest zijn, vooral als je gewend bent geraakt aan het spelen met uitzonderlijk lakwerk. De vezel wordt daarom benadrukt door een roze lak op de boven- en voorkant van de fiets. In profiel is het gewoon een rand die mooi contrasteert met het zwarte carbon, maar van bovenaf gezien is het de hele fiets die er roze uitziet.

Het gaat om een laag Liquid Purple op een basis van Rosé Metallic, waardoor “de roze lak glinstert en transformeert in groen, paars of goud naargelang het licht”, aldus Gustav.

Ook onderdelen zoals de zadelpen of de combi stuur/stuurpen – allen van Syncros – kregen dezelfde behandeling. De zadelpen ziet er prachtig uit met nog een likje zwart in het verlengde van de zitbuis. Zoals altijd werd geen detail vergeten en zowel de zadelpenklem als de spacers onder de stuurpen werden in dezelfde kleur afgewerkt.

Voor de aandrijving werd zoals gebruikelijk een Sram-derailleur gebruikt die, ook zoals gebruikelijk, niets te maken heeft met het originele model. De X01 AXS Eagle werd uitgebreid aangepast met carbon Hopp-onderdelen om er een ​​paar gram af te schrapen en een CeramicSpeed ​​OSPW-kooi. Als kers op de taart werden de derailleurwieltjes bedekt met een witte Cerakote-laag (een keramische film).

De aandrijving draait rond een ​​Leonardi General Lee-cassette in 9-50 (“een test”, vertrouwt Gustav ons toe) en een Easton EC90 SL-crankstel (ook afgeschraapt en vernist om bij de afwerking van het frame te passen). Het kettingblad is een 42-tands Garbaruk en de trapas is gesigneerd met CeramicSpeed, net als de kooi.

Aan het einde van de cranks zitten Shimano XTR-pedalen die er heel normaal uitzien maar eigenlijk heel exclusief zijn. Dit is een speciale editie gemaakt door r2-bike.com, de Duitse partnersite van Gustav, en geproduceerd in slechts 13 exemplaren! Wat is er anders? De titanium assen die gemaakt zijn door METI in Italië en de CeramicSpeed-lagers.

Voor de remhendels hadden Pernilla en Gustav geen andere keuze dan Sram Force AXS-hendels die onlosmakelijk verbonden zijn met de shifters die gebruikt worden op de weg of in gravel. Het koppel maakte dit goed door de remklauwen een upgrade te geven met Trickstuff C22-exemplaren die verkrijgbaar zijn in een Sram- of Shimano-versie (en zelfs Magura, Rotor of Campagnolo met een paar aanpassingen aan de remleidingen). Logischerwijs werden de remschijven (160/140 millimeter) ook gekozen bij Trickstuff en viel het oog op het Dächle UL-model, voor Ultra Light …

We eindigen met het onderstel, dat ook zijn gewicht in goud waard is. De Syncros Capital 1.0 X40-velgen mogen volledig standaard lijken, maar weet dat alle spaakgaten opnieuw zijn geboord! Inderdaad, de nippels van de Pi Rope-spaken hebben een grotere diameter dan normaal en vermits de velg hier niet voor is ontworpen, mag je je hart ophalen aan dit soort doe-het-zelven. Gustav heeft inmiddels enige ervaring met het aanpassen van carbon frames en onderdelen, en wij adviseren je dit thuis niet na te doen …

Wat is er zo speciaal aan deze spaken? Ze zijn ontwikkeld en geproduceerd in Duitsland en zijn gemaakt van Vectran, een vezel op basis van vloeibare kristalpolymeren, zoals Kevlar. Ze zijn met andere woorden flexibel. Gustav vertelt ons dat “afgezien van het zeer lage gewicht van deze spaken, ze ook een iets andere rijkwaliteit bieden. Nadat ik met Pi Rope-mountainbikewielen had gereden, stelde ik vast dat ze de trillingen iets beter opvangen dan traditionele wielen. De fiets klonk anders met deze wielen, dus gravel leek een perfecte toepassing voor hen, daarom zitten ze op deze fiets.”

Een ander voordeel is dat aan de vezel bijna elke kleur kan gegeven worden en na een paar pogingen werd hetzelfde roze dat de rest van de gekozen montage weerspiegelt bekomen. De naven zijn ook van Pi Rope, speciaal ontworpen om bij deze spaken te passen.

De Ultradynamico Rosé Race-banden zijn anders dan hun naam doet vermoeden niet roze, maar grijs. Ze hebben een breedte van 42 millimeter en een karkas dat geheim werd gehouden. O ja, ze kosten 85 dollar per stuk!

Het gewicht van dit juweeltje: 7,49 kilogram inclusief pedalen, Syncros Coupe SL-bidonhouder en computerhouder. Niet slecht voor een fiets met grote banden en een MTB-derailleur en -cassette …

We laten het laatste woord over aan Pernilla: “Ik kon echt niet gelukkiger zijn met hoe het project is gelopen. Het was veel werk, maar ook erg leuk, en het is een zeer bevredigend gevoel om je eigen droomfiets voltooid te zien. En ik denk dat het dat gevoel is waar ik anderen voor wil aanmoedigen om het te zoeken. Het maakt niet uit of je je nieuwe droomfiets koopt in je gewone winkel, hem volledig aanpast zoals hier, of slechts een kleine upgrade aan je oude trainingsfiets aanbrengt. Een fiets hebben die gevoelens oproept, die je blij maakt als je ernaar kijkt, is iets dat je nog meer plezier kan geven in je fietsersbestaan.”

Interesseert dit soort projecten je? Al onze artikelen over Dangerholm kan je hier terugvinden: www.vojomag.nl/?s=dangerholm