Duurtest | BMC Fourstroke 01: onstuimige xc-hengst

Techniek
5 December 2019 — Jurgen Groenwals
De BMC Fourstoke heeft zich in de handen van een aantal van 's werelds beste crosscountry-racers ontpopt tot een pure xc-raceraket. Maar ook als gewone sterveling kan je je best amuseren aan het stuur van deze zwarte hengst. Afgelopen seizoen knalden wij vrolijk rond met de BMC Fourstroke 01 en dit is ons verdict van deze duurtest ...

Stilstaan is achteruitgaan, het is een torenhoog cliché maar wel eentje dat in de fietsindustrie zijn gelijke niet kent. De BMC Fourstroke kreeg doorheen de jaren een soort van legendarische status mee. Vergeet niet dat dit de fiets is die hardtail-adept Julien Absalon in 2014 ervan overtuigde met een full suspension te gaan rijden. Met succes overigens, de wereldtitel was (alweer) de zijne. Maar … de Fourstroke ging reeds een tijdje onveranderd doorheen de paddocks. Niet dat zijn prestaties eronder leden, maar met steeds technischer wordende parkoersen drong een grondig vernieuwde aanpak zich op. Wat bleef was de filosofie van presteren op het hoogste niveau; wat aangepakt werd was de geometrie, het gewicht en een rits aan innovaties.

In januari stelden wij de BMC Fourstroke reeds aan je voor. Alle details en onze eerste rij-indruk kan je hier nog eens herlezen: www.vojomag.nl/eerste-test-bmc-fourstroke-2019-radicale-ommezwaai.

In dit artikel komen we nog even terug op een aantal opvallende punten, maar concentreren we ons vooral op hoe deze crosscountry-racer nu daadwerkelijk rijdt. Afgelopen maanden joegen wij de BMC Fourstroke over talrijke en vooral erg verschillende trails. We reden er uiteraard mee op onze hometrails in België, maar trokken er ook mee naar Zwitserland en Frankrijk om er bijzonder lange dagen in het zadel mee door te brengen. Marathon of crosscountry? Het hele gamma passeerde onder de wielen van de BMC Fourstroke.

Frame

2130 gram – achteras, derailleurpat en blokkeersysteem voor demper inbegrepen – is naar hedendaagse normen niet vederlicht voor een XC full suspension frame. Maar BMC plaatst daar wel een aantal fraaie en handige details tegenover die je leven aangenamer maken.Verder in dit artikel komen we uitgebreid terug op de ophanging waarbij, om wat grammen te winnen, niet bespaard werd op scharnierpunten. Hier staan we kort stil bij de interne kabelgeleiding waarvoor duidelijk ook naar de input van de mecaniciens is geluisterd. We hebben zelf een derailleurkabel moeten vervangen, dat verliep probleemloos.Een ander leuk detail vinden wij het systeem van rubber blokjes die moeten beletten dat je stuur tegen de bovenbuis of de bovenkant van je vork tegen je onderbuis aantikt. Akkoord, ook dat legt een paar gram extra in de weegschaal, maar liever een paar gram zwaarder dan een beschadigd frame na een onschuldige valpartij.

Bij de keuze van carbonvezels en de plaatsing ervan ging BMC niet ten koste van alles uit van een stijf frame, maar werd geopteerd voor een gulden middenweg tussen dynamiek en voorwaartse krachtoverbrenging.

Geïntegreerde dropper post

Een onderdeel waar we onmogelijk aan voorbij kunnen en dat best wel een hoofdstuk op zichzelf verdient, is de geïntegreerde dropper post. Het is mooi en verfijnd en maakt integraal deel uit van het frame. Bovendien is hij 80 tot 100 gram lichter dan een klassieke dropper post.

Slechts weinig merken kiezen voor een geïntegreerde dropper post. Zij willen het risico met dergelijk gevoelig onderdeel -onlosmakelijk verbonden aan hun frame – niet lopen. Bij BMC hebben ze echter beslist volop in het water te springen …

We kunnen BMC niet genoeg loven voor hun moed en inzet op dit vlak. Slechts weinig merken kiezen voor een geïntegreerde dropper post. Zij willen het risico met dergelijk gevoelig onderdeel – onlosmakelijk verbonden aan hun frame – niet lopen. Bij BMC hebben ze echter beslist volop in het water te springen, uiteraard niet zonder de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen.

Het volledig mechanisch systeem werkt met een lagedruk-luchtpatroon. Het is zeer eenvoudig, werkt soepel en betrouwbaar en vermijdt zowat alle mogelijke problemen. Zes maanden van stevig testen later kunnen we stellen dat de dropper post zich voorbeeldig van zijn taak heeft gekweten. Ondanks toch wel flink wat modderritten werkt alles nog steeds perfect en soepel.

De ovale zadelpen voorkomt rotaties en maakt dat je zadel steeds correct gepositioneerd staat. De zithoogte aanpassen is erg eenvoudig en alles is meteen perfect uitgelijnd. Bijkomend voordeel van de ovale zadelpen is dat er geen zijdelingse speling optreedt. Rij je met het zadel op zijn hoogste stand, dan merk je amper dat je eigenlijk met een dropper post onderweg bent. Het hendeltje op het stuur werkt eenvoudig en ergonomisch.

BMC introduceerde eerder dit jaar een systeem waarbij de zadelpen kan zakken zonder lichaamsgewicht op het zadel. De AutoDrop is voorlopig nog een prototype, enkel beschikbaar voor de teamrijders, maar er wordt wel degelijk nagedacht om dit te commercialiseren. De AutoDrop zou dan compatibel zijn met bestaande frames. We hebben er zelf nog niet mee gereden – we zagen het enkel tijdens een aantal wereldbekerwedstrijden – maar het is alleszins erg interessant om dit verder op te volgen (www.vojomag.nl/news/prototype-bmc-autodrop-de-zadelpen-die-zelfstandig-inveert).

Ophanging

Ook al is het niet het lichtste concept op de markt, toch blijft BMC trouw aan haar APS. Grip en prestaties blijven belangrijker dan grammen winnen. APS maakt gebruik van scharnierpunten en lagers, niet van de vervorming van carbon zoals steeds meer merken momenteel doen. “De idee was niet om een fiets met een eigentijdse geometrie te compromitteren door de beperkingen van de ophanging”, vertrouwde een van de ingenieurs ons toe.

APS werkt met een achterdriehoek die door middel van twee links – een ter hoogte van het crankstel, een tweede gelinkt aan de ophanging – verbonden is met de voorste driehoek. Vergeleken met de vorige generatie van de Fourstroke werden beiden stijver en lichter (meer dan 100 gram verschil). APS is BMC eigen en garandeert een bijna perfecte curve doorheen het hele bereik van de veerweg. Grip en rendement blijven hierbij voorop staan, zelfs tijdens de beklimmingen moet je fiets als het ware aan de grond blijven kleven. Loop je op de pedalen dan mag je geen enkele deining gewaarworden.

Zowel voor de vork als voor de demper doet BMC een beroep op Fox. Vooraan krijgen we de zeer lichte F32 Stepcast, net als de demper in een Performance Elite-versie. Intern is er in deze Performance geen verschil met de topmodellen, het is enkel de Kashima-coat die ontbreekt. Op zich ga je niet beter of harder rijden door een vork en demper met Kashima-coat, maar voor de prijs van deze Fourstroke hadden we toch de topklasse onderdelen verwacht. Vork en demper bedien je door een DT Swiss-hendeltje op het stuur. Niets nieuws, maar het functioneert nog steeds prima en wat meer is, je krijgt drie posities waarbij de tussenpositie vaak handig is op die stroken waar je de compressie wilt beperken zonder helemaal geblokkeerd te rijden.

Een kleine, maar handige SAG-indicator maakt een initiële afstelling van je demper net een tikje makkelijker. Verder merken we een functionele bescherming die de links moet beschermen. Na maanden testgebruik is het geheel nog steeds erg netjes en proper.

Geometrie

Misschien wel het speerpunt tijdens het ontwerp van deze BMC Fourstroke was de geometrie. In de eerste presentatie legden we reeds uit dat het de bedoeling was om het lichaam van de berijder zowel naar voren als naar onder te draaien om op die manier een agressieve racepositie aan te nemen die garant moet staan voor de beste prestaties. Maar dat alles zonder dat het rijgedrag en het vertrouwen in afdalingen zou afnemen. De geïntegreerde dropper post en de aangepaste balhoofdhoek doen hier hun duit in het zakje.

De geometrietabel leert ons dat er een erg vlakke balhoofdhoek, een lange reach (15 millimeter langer), een korte stuurpen (een erg fraai huisgemaakt exemplaar), een korte offset en erg korte chainstays (met 429 millimeter een recordwaarde voor een 29” full suspension) aanwezig zijn. Kortom, helemaal in lijn met de hedendaagse trend, zelfs behoorlijk radicaal in dit segment. Om je een idee te geven, deze geometrie is zelfs agressiever dan die van de meer all mountain georiënteerde modellen, Agonist en Speedfox.

Uitrusting, modellen en prijzen

BMC Fourstroke 01 ONE 2020

Voor modeljaar 2020 blijven frame, DT Swiss 1501-wielen en ophanging onveranderd. Kortom, alles wat echt van invloed is op het rijgedrag van de fiets gaat voor 2020 verder. Maar BMC heeft beslist uitsluitend nog Sram te monteren op de Fourstroke-lijn. De Shimano XTR op deze 2019-testfiets vinden we dus niet langer terug. Dieper ingaan op de prestaties van deze groep doen we dan ook niet in deze test.

BMC Fourstroke 01 TWO 2020

Voor 2020 komen er drie modellen op de markt, plus een afzonderlijk frame. Topmodel wordt de One die in een gewaagde kleurstelling komt en uitgerust is met een Sram XX1 Eagle AXS, Sram Level Ultimate-remmen en carbon DT Swiss XRC1200 Spline-wielen. De Fourstroke Two combineert een Sram GX en Sram XX1 Eagle en loopt op aluminium DT Swiss 1501-wielen. De Two is het model dat het dichtst aanleunt bij onze testfiets. Ten slotte is er de Three, die als instapmodel moet dienen en voorzien is van de Sram NX Eagle-groep en eigen fabrikaat wielen met een Shimano Deore-naaf.

BMC Fourstroke 01 THREE 2020

Prijzen? Wil je het daar echt over hebben? Tot nu toe was alles rozengeur en maneschijn, over prijzen spreken zou de sfeer wel eens kunnen bederven. De Three wordt de jouwe voor 4999 euro, ondanks de eerder krappe afmontage, zeker in vergelijking met het frame. De Two kost 6999 euro, de One 9999 euro. Vergelijken we met gelijkaardige high-end bikes zien we dat Scott een Spark RC Team Issue met Sram AXS voor 4999 euro en een RC World Cup voor 5999 euro uitbrengt. Zelfs Specialized doet het (een beetje) beter en dan praten we geeneens over prijsvechters als Rose wiens Thrill Hill met AXS en carbon DT-wielen voor 6999 euro over de toonbank gaat. Nou ja, geen van hen heeft dergelijk mooi geïntegreerde dropper post, maar toch. Een los frame is verkrijgbaar voor 3999 euro.

Tijd om het bos in te duiken en na te gaan of de BMC deze prijs kan verantwoorden.

BMC Fourstroke 01: de terreintest

Ondanks alle inspanningen op vlak van geometrie en het verkrijgen van een meer agressieve zithouding, voelt de BMC Fourstroke meteen vertrouwd aan. De zithouding is uitgebalanceerd en comfortabel, het ‘neus-op-het-stuur-gevoel’ is helemaal verdwenen. Instellen van de demper gaat vlot, we kiezen voor 25% sag.

Maar waar de zithouding meteen vertrouwd aanvoelt, is het de eerste meters toch even wennen aan het bijzonder directe stuurgevoel. Die korte stuurpen en de vlakke balhoofdhoek maken er een behoorlijk directe stuurfiets van. Je kijkt naar een bocht en de Fourstroke wil erin gaan liggen. Zodra je dat doorhebt, ontpopt de Fourstroke zich tot een speelse en wendbare full suspension waarmee het heerlijk knallen is.

Ook al is de Fourstroke niet de lichtste full suspension waarmee wij ooit onderweg waren, toch merk je meteen een gevoel van lichtheid en dynamiek. Accelereren kost amper inspanning, sturen gaat direct en snel. Maar bovenal geeft de Fourstroke ook bijzonder veel vertrouwen en spreekt een hoge mate van comfort ontegensprekelijk in zijn voordeel.

Afdalen daarentegen is elke keer weer een klein feestje aan boord van de Fourstroke. Al die inspanningen aan de geometrie werpen duidelijk hun vruchten af. De fiets is mooi uitgebalanceerd en met name op hoge snelheid heel erg stabiel. Snel van richting veranderen, over een obstakel heen wippen of gewoon lekker speels naar beneden denderen … je roept het maar, de BMC Fourstroke heeft er altijd en overal zin in.
De Fourstroke vraagt aanvankelijk wat gewenning. De eerste singletracks en afdalingen voelden wij ons niet voor de volle 100% op ons gemak. Maar zodra je het rijgedrag van deze zwarte hengst begint te begrijpen, ontpopt zich een erg performante en efficiënte bike. Een setje carbon wielen zou deze Fourstroke zeker en vast nog dynamischer en lichter maken, maar de aluminium DT Swiss-wielen zijn sterk en stevig en misstaan zeker niet. De Vittoria Barzo-banden kunnen ons niet helemaal bekoren. Toegegeven, ze zijn polyvalent en breed inzetbaar maar achteraan hadden we liever – om bij Vittoria te blijven – een Mezcal gezien.
Komt daar nog die heerlijk werkende geïntegreerde dropper post bij. 80 millimeter veerweg voor een dropper post volstaat ruimschoots op dit type fiets.

De pret in de afdaling, het efficiënte en performante karakter, de grip en het rijcomfort maken van de BMC Fourstroke meer dan uitsluitend een pure crosscountry-racer. Als marathonbike zou dit wel eens een erg geschikte keuze kunnen zijn, maar ook wanneer je je gewoon wilt amuseren zonder dat je een tot op het bot afgetrainde atleet bent, is de BMC Fourstroke een prima keuze. Een fiets maken waarmee zowel wereldtoppers als wijzelf ons uit de slag kunnen trekken, is niet zo’n eenvoudige opdracht. BMC is daar met de Fourstroke zonder twijfel in geslaagd.Is er dan echt niets negatief te melden over deze Fourstroke? Eigenlijk niet echt. En we hebben, gedurende vele maanden en met verschillende rijders, nochtans flink ons best gedaan om pijnpunten bloot te leggen. Het enige wat we kunnen bedenken is de verhouding tussen de onderdelen en de prijs. We zeggen bewust niet prijs-kwaliteitverhouding, de kwaliteit staat helemaal op punt. Maar de prijs van deze Fourstroke ligt beduidend hoger dan gelijkaardige modellen bij de concurrentie. En ook al heeft de Fourstroke een flink pak argumenten aan boord om die prijs te rechtvaardigen, toch zou een deel van zijn doelpubliek hier wel eens op kunnen afknappen.

Verdict

De ontwerpers van BMC zijn erin geslaagd een performante en hedendaagse crosscountry full suspension te ontwikkelen. Misschien hebben ze zelfs nog veel meer dan enkel dat gedaan. Ze hebben een pure xc-racebike toegankelijk gemaakt voor het grote publiek. Een fiets niet enkel voor kampioenen maar ook voor jou en mij, zodat wij na elke rit met een gebeitelde glimlach thuiskomen. De geometrie staat helemaal op punt, de ophanging werkt voortreffelijk en de geïntegreerde dropper post doet de concurrentie bleek uitslaan. Koken kost echter geld en het zou wel eens jouw bankrekening kunnen zijn die gaat dwarsliggen. En die je zo dwingt voor een minder performante fiets te kiezen. Als BMC de prijzen van deze Fourstroke onder handen kan nemen, hebben we geheid een winnaar.

BMC Fourstroke 01

  • Frame, geometrie en ophanging van zeldzaam hoog niveau
  • Geïntegreerde dropper post
  • Rendement en toegankelijkheid in een pakket
  • Pittige prijs
  • Verhouding tussen prijs en onderdelen (met name voor de 2020 Two en Three modellen)
/
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 6999,00 (Model Two, 2020)
Gewicht: 10,45 kg (Maat M, zonder pedalen, tubeless banden)

Meer info via www.bmc-switzerland.com