Duurtest | ENVE M630-wielen: meesterwerk

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Duurtest | ENVE M630-wielen: meesterwerk

Van bij het begin positioneerde ENVE zich met zijn carbon ‘made in USA’ velgen in het topsegment. Door hun look, concept en prachtige afwerking wisten ze zich al snel te onderscheiden van de rest van de markt. Waar ze in het begin nog nagenoeg alleen in de hoogste klasse vertoefden, zagen ze in de loop der tijd tal van concurrenten opduiken die ook een graantje wilden meepikken van de boomende markt van carbon wielen. Om zijn positie te behouden, vernieuwde ENVE voor 2018 zijn hele gamma. In deze test hebben we enkel aandacht voor de ENVE M630, een veelzijdig inzetbaar model dat met zijn velgen van 30 millimeter ideaal is voor alles tussen pure crosscountry en lichte enduro.

ENVE gebruikt voor zijn wielen en andere onderdelen in de catalogus (stuurpennen, sturen, enz) enkel carbon. En of je nu aan crosscountry of downhill doet, bij ENVE is er voor elk wat wils. Toen eind 2017 in Wales het nieuwe gamma werd voorgesteld, deelden we reeds een beknopt overzicht van het gamma met jullie: www.vojomag.nl/enve-2018-een-vernieuwd-gamma-en-een-strip-om-lekke-banden-een-halt-toe-te-roepen.

In dit artikel komen we dus niet meer terug op het volledige gamma of de gebruikte technologie, wat ons meer ruimte geeft om de M6-serie onder de loep te nemen. Die M6-serie telt drie versies en is bedoeld voor all mountain.

Met all mountain behelzen we alles tussen pure crosscountry en lichte enduro. Waar de M525 XC-wielen extreem licht zijn, is de M6-serie iets zwaarder. Aan de andere kant van de familielijn zien we de M7- en M9-serie die bedoeld zijn voor ruig endurowerk en downhill. Deze laatsten moeten bestand zijn tegen de zwaarste beproevingen. Zo worden de velgen van deze modellen voorzien van een rim strip die ervoor moet zorgen dat het risico op lekrijden verkleint (meer daarover in ons artikel waarin we het gamma aan jullie voorstellen). Ook op dat vlak moest ENVE voor de M6-serie een middenweg zoeken en dus vinden we deze strip niet terug op de M6-wielen, hoofdzakelijk om gewichtsredenen.

De M6-wielen zijn verkrijgbaar in twee wielmaten (27,5″ en 29″) en in drie verschillende velgbreedtes: 30, 35 en 40 millimeter. Vandaar de namen ENVE M630, M635 en M640, die volgens het merk respectievelijk bedoeld zijn voor bandbreedtes van 2.3/2.5″, 2,5/3.0″ en 2.7/3.2″. De M630, ons testmodel, heeft een symetrisch profiel en lijkt sterk op een driehoek. Dit model mag dan niet uitgerust zijn met het ‘velglint’ van de M7 of M9, toch werd ook hier de velg zodanig ontworpen dat het risico op lekrijden zo min mogelijk zou zijn.

Om dat te kunnen waarmaken, werden de flanken van de velg breder gemaakt (4,5 millimeter in de plaats van 3,5 millimeter) en iets meer afgerond. Hierdoor zouden de banden minder afgeknepen mogen worden door de velg bij een impact van een steen of iets dergelijks, waardoor je minder snel lek rijdt. Bij tubeless-banden zijn deze snakebites trouwens de hoofdoorzaak van lekke banden (door de lage bandenspanning). De velg heeft een interne breedte van 30 millimeter, een externe breedte van 38,5 millimeter en een hoogte van 26,5 millimeter. ENVE heeft de vorm van de velgen hertekend en ook aan de gebruikte vezels werd nog wat gesleuteld zodat de wielen minder stijf en veel toleranter zouden zijn, iets wat hen in het verleden nogal vaak verweten werd.

Over de afwerking van de velgen kunnen we kort zijn: prachtig! Visueel ziet het er allemaal schitterend uit, ook de plaatsing van de vezels, en we voelen geen bramen. De decals, waarvan je bij het bestellen de kleur zelf kunt kiezen, zijn van uitstekende kwaliteit en zeer dun. Zeggen dat ‘made in USA’ een meerwaarde is, is misschien een tikkeltje overdreven, want op de markt vinden we nog heel wat andere wielen van een zeer hoog niveau. We stellen wel vast dat ENVE meespeelt bij de besten en zijn plaats daar ook met verve weet te verdedigen.

De spaaknippels zitten volledig in de velg. Dit is niet echt handig wanneer je een kleine slag uit het wiel moet halen. ENVE verdedigt deze keuze door te stellen dat daardoor de spanning op de velg beter verdeeld kan worden en men minder carbon dient te gebruiken om de velg te verstevigen, wat het uiteindelijke gewicht van de velg ten goede komt. En het ziet er natuurlijk ook zeer mooi uit.

Zowel vooraan als achteraan tellen we 28 platte Sapim CX Ray-spaken, of het beste van het beste bij het Belgische merk. In tegenstelling tot heel wat andere merken, zoals een NoTubes, gebruikt ENVE een zeer hoge spaakspanning. Dit zorgt er niet voor dat je meteen het gevoel hebt dat je met een zeer stijf en oncomfortabel wiel onderweg bent, maar het zorgt wel voor meer precisie bij je lijnkeuze en voor een duurzamere wielset.

Voor de naven heb je de keuze uit drie opties: DT Swiss 350, DT Swiss 240s en een topmodel van Chris King, zoals op onze testfiets. De naven zijn prachtig afgewerkt en de stalen body is een kunstwerk op zich. Het ‘gezang’ van het vrijloopmechanisme met 72 aangrijppunten kent zijn gelijke niet. Het enige ‘minpunt’ waar we de naven op konden betrappen, is dat de matzwarte tint, die pas onlangs in de catalogus van ENVE verscheen, zo sober is dat ze de kwaliteitsvolle naven van Chris King er banaal doet uitzien. Volgens ons zouden deze nog beter ‘schitteren’ met een glanzende afwerking, maar uiteraard is dit een zeer persoonlijke mening.

Gewicht en prijzen

Volgens het merk weegt een set ENVE M630-wielen 1680 gram en dit klopt bijna, want ons testmodel gaf op de weegschaal 1690 gram aan, inclusief het ventiel en het tubeless velglint. We kunnen dan ook in het volste vertrouwen aannemen dat het gewicht van een 29″-velg 419 gram bedraagt, zoals in de catalogus van ENVE vermeld staat. Niet ultralicht dus, maar daarmee zitten ze in dezelfde gewichtsklasse als andere carbon all mountain-wielen zoals bijvoorbeeld een NoTubes Bravo.

De wielen worden in een mooie doos geleverd die je gerust kunt bewaren om de wielen in op te bergen. Er zit geen beschermhoes rond de wielen, wat gezien de prijs van de wielen toch een beetje jammer is. Er zit wel een zakje bij met wat accessoires, waaronder twee aluminium ventielen en een velglint dat je zelf op zijn plaats moet leggen.

We hebben het beste voor het laatste gehouden: de prijs! We vertelden al eerder dat ENVE een vrij exclusief merk is (lees luxueus). Dat merk je ook aan de prijs van deze M6-wielen. Een instapmodel met DT350-naven kost dan ook een slordige 2749 euro. Indien je kiest voor een DT240, moet je rekenen op 2999 euro en met de Chis King-naven zoals op onze testwielen, op 3199 euro! Dat is even slikken. In deze prijsklasse hebben ze niet meteen veel te vrezen van concurrentie, want de NoTubes gaan voor minder dan 2000 euro over de toonbank en de Santa Cruz Reserve-wielen met Chris King-naven voor ongeveer 2500 euro.

ENVE M630: de terreintest

Alvorens te gaan biken, moeten we natuurlijk banden monteren. Dit verliep als een fluitje van een cent met alle banden die we gemonteerd hebben (Specialized, Maxxis en Schwalbe, allen tussen de 2.35 en 2.5″). Van zodra de wielen onder een fiets gemonteerd worden, drukken ze hun stempel op de algehele look van de fiets. Niemand van je vrienden kan negeren dat je met ENVE-wielen rijdt, ook al zou je voor de sobere decals kiezen zoals op onze testfiets (er bestaan nog andere opties, evenals een volledige custom bestickering indien je de wielen nog meer wilt laten matchen met je fiets).

Ook op het terrein drukken de wielen hun stempel op de fiets waar we mee rijden (we hebben ze getest op een Orbea Occam, Trek Fuel EX, Orbea Rallon en Transition Sentinel). En we mogen wel zeggen dat het verschil met wielen uit het middensegment groot is. Ook in vergelijking met zeer goede aluminium wielen als de DT XM1501 win je aan dynamisme en wordt de fiets nog vinniger. Bij het accelereren en op vlot bollende stroken heb je de indruk dat je onderweg bent met zeer goede xc-wielen; bergaf beschik je over stevige en stijve wielen. Het eerste punt is binnen.

Ondanks het feit dat ENVE verkondigt dat de nieuwe velgen ‘soepeler’ zijn geworden, zijn onze testers unaniem: de M630-wielen zijn nog steeds zeer stijf!

ENVE mag dan wel verkondigen dat de nieuwe velgen ‘soepeler’ geworden zijn, toch zijn onze testers het er unaniem over eens dat de M630-wielen nog steeds stijf zijn, zéér stijf zelfs! Misschien niet zo extreem als in het verleden, want de wielen stuiteren in bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld een opeenvolging van kleine schokken bij hoge snelheid) niet meer. Maar ze blijven zeer stijf. Nochtans hebben andere merken al wel aangetoond dat het mogelijk is soepelere en meer vergevingsgezinde carbon wielen te maken (NoTubes, Santa Cruz, …).

De 30 millimeter brede velgen en de brede banden helpen wel om dit fenomeen in te dijken en zorgen ervoor dat alles nog binnen het aanvaardbare valt. Maar zij die liever wielen hebben die iets meer meegeven, kunnen beter elders hun geluk zoeken. De ENVE M630-wielen zijn dan ook eerder voor potige bikers die willen dat hun wielen geen millimeter meegeven.

We hebben de ENVE M630-wielen gedurende meer dan zes maanden getest in verschillende omstandigheden, gaande van de Belgische Ardennen tot de Alpen en de Zuid-Franse keipaden (Chemins du Soleil, Trans-Baronnies, enz). Over de stevigheid van de wielen hadden we na afloop geen reden tot klagen. We hadden nooit last van een slag in het wiel en de afwerking van de wielen ziet er nog quasi intact uit. Je moet al goed speuren om een kras te vinden. Toch hebben we de wielen niet gespaard. Ze ontsnapten zelfs niet aan de nodige enduropaden en we monteerden ze onder fietsen waarvoor ENVE eerder de M7-serie aanraadt. Maar onze kleine M630-wielen gaven geen krimp bij het zien van die paden.

Het nieuwe design van de velgen lijkt lekrijden tegen te gaan. We hebben steeds degelijke banden gemonteerd en geen modellen die de reputatie hebben van kwetsbaar te zijn. Als we de balans opmaken, kunnen we stellen dat het aantal lekke banden gevoelig werd beperkt door het gebruik van de ENVE M630-wielen.

Verdict

Een meesterwerk, haute couture, … we komen superlatieven tekort voor de ENVE M630-wielen. Toch zou het jammer zijn om ze in een vitrine uit te stallen enkel en alleen om ernaar te kijken, bang als je bent om ze te bekrassen. Ze zijn wel degelijk bestand tegen de zwaarste beproevingen. Daarnaast maken ze de fiets waar ze onder worden gemonteerd ook dynamischer, maar je moet wel rekening houden met het feit dat ze nog steeds zeer stijf zijn. Voor sommigen kan dit een nadeel zijn, denk maar aan lichte renners of zij die graag lange tochten maken. En dan rest er nog de gepeperde prijs, die we volledig irrationeel vinden. Hierdoor zijn de wielen enkel voorbehouden voor de allerrijksten onder ons of voor zij die alles overhebben voor hun passie, ook al betekent dit dat ze daarnaast een heel sober leven moeten leiden.

Meer info op www.enve.com/en/products/m630
Ons artikel over het gamma 2018: www.vojomag.nl/enve-2018-een-vernieuwd-gamma-en-een-strip-om-lekke-banden-een-halt-toe-te-roepen

DoorOlivier Béart