Duurtest | Shimano SLX M7000:
de concurrentie is gewaarschuwd ...

Techniek
14 November 2017 — Olivier Béart

De Shimano SLX M7000, het kleine broertje van de bestseller bij Shimano, de XT M8000, profileert zich zowel als een betaalbare groep als een groep die zeer intensief mag gebruikt worden. Het afgelopen seizoen mochten we de 1×11-versie uitgebreid aan een test onderwerpen en het verdict van die duurtest hebben we opgesplitst in twee delen: een eerste deel dat gewijd is aan alle onderdelen van de aandrijving en een tweede deel waar we nader ingaan op de remmen.

De laatste versie van de Shimano SLX, die de code M7000 meekreeg (M8000 refereert naar de XT en M9000 naar de XTR), werd tegelijkertijd voorgesteld met de XT Di2 waardoor zijn komst wat onopgemerkt voorbijging. Nochtans is de SLX een interessante groep die we op heel wat fietsen uit het middensegment terugvinden en waarvan sommige onderdelen zelfs op zeer dure fietsen te vinden zijn. Zijn imago mag dan wel minder toonaangevend zijn dan dat van de XT, die vandaag zeer nauw aanleunt bij de XTR, maar toch is de Shimano SLX een groep die geschikt is voor een intensief gebruik, in tegenstelling tot de Deore die eerder bedoeld is voor occasioneel recreatief gebruik.

Desondanks moesten er op de SLX natuurlijk op meerdere punten enkele concessies gedaan worden om op een nog goedkoper prijskaartje uit te komen als de XT, die al redelijk betaalbaar is. In deze test sommen we op waarin de SLX-groep verschilt van de XT-groep en vooral ook in welke mate deze verschillen nu de werking van het geheel op het terrein beïnvloeden. Ook de duurzaamheid van het geheel namen we onder de loep. Tijdens de test hebben we de Shimano SLX M7000-groep (inclusief de remmen) meegesleurd naar modderige tochten in onze achtertuin, maar ook naar evenementen als de Transvesubienne in Zuid-Frankrijk. Als testfiets kozen we voor de polyvalente Orbea Occam TR 29” waarmee we zowel lange marathontochten als enduro’s hebben gereden.

Op de volgende pagina (klik hieronder) lees je onderdeel per onderdeel het oordeel van onze test. Beginnen doen we met de aandrijving en eindigen doen we met de remmen.