Duurtest | Shimano SLX M7000: de concurrentie is gewaarschuwd … - Test Shimano SLX M7000 - Deel 2: de remmen

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Duurtest | Shimano SLX M7000: de concurrentie is gewaarschuwd … - Test Shimano SLX M7000 - Deel 2: de remmen

Test Shimano SLX M7000 – Deel 2: de remmen

Onze Shimano SLX M7000-remmen wegen een dertigtal gram meer dan die van de XT M8000. Dit is vooral te wijten aan de remblokjes die zijn uitgerust met koelvinnen. Als je de remblokjes vervangt door een klassieker model, dan kom je op bijna hetzelfde gewicht uit als van de XT-remmen.

De 6-gaats remschijven zien er heel klassiek uit. Ze hebben geen aluminium spider en zijn ook niet voorzien van het Ice Tech-koelsysteem. Ze zijn lichter dan hun XT-soortgenoten en dan de Centerlock-modellen (ook verkrijgbaar voor SLX). Ze remmen bijna altijd even krachtig als de XT-remmen en het is enkel in extreme situaties dat je voelt dat ze een tikkeltje meer oververhit geraken. Bij een gebruik in XC, marathon of toertochten heb je daar geen last van.

Voor de rest is het, behalve het logo en de kleur, moeilijk om aan de remhendels een verschil te zien met de XT-remmen. Ook op de SLX-remmen heb je geen tooltje nodig om de vrije slag van de remhendel in te stellen, dit doe je met een makkelijk te bereiken stelwieltje. Verder zijn de remhendels perfect te bedienen met één of twee vingers. De progressiviteit (free stroke) van de remmen kan je wel niet instellen op de SLX, maar eerlijk gezegd is dit geen grote ramp, want de standaard instelling biedt reeds een zeer aangenaam en goed gedoseerd bijtpunt. Typisch Shimano!

Ook het concept van de remklauwen is quasi identiek als deze van de XT en enkel de van origine gemonteerde Ice Tech-remblokjes met koelvinnen zijn verschillend. Als je nooit lange afdalingen voor de wielen krijgt dan is dit gadget van weinig nut. In het gebergte hebben we echter vastgesteld dat de SLX-remmen niet onderhevig waren aan oververhitting en tot beneden hun werk naar behoren deden. Het bijtpunt mag in lange afdalingen misschien wel een tikkeltje anders zijn, maar dat gevoel is zeer miniem, zoals we zelf hebben kunnen ondervinden tijdens de Transvésubienne (waar onze tester in de top 20 eindigde).

Remschijven van 180/160 millimeter zijn perfect voor een full suspension met 120 millimeter veerweg zoals de Orbea Occam TR 29 die als basis diende voor deze test. De remkracht is perfect voor renners van 80 kilogram en meer, of zelfs voor een e-bike, ook al is het in dat geval misschien verstandiger om te opteren voor een XT-rem met vier zuigers of zelfs een DH-model als de Zee of Saint. Maar wij hebben nooit de indruk gehad dat we remkracht tekort kwamen met de SLX!

We hebben dan ook geen enkel probleem ondervonden met de Shimano SLX M7000-remmen en het doet plezier om meteen een product in handen te krijgen dat perfect werkt. De slijtage van de remblokjes leek ons beter dan gemiddeld (misschien dankzij de koelvinnen die als bijkomend effect hebben dat vuil moeilijker een weg vindt tussen de remblokjes en de remschijven. Dit is geen zekerheid, maar wel een plausibele verklaring). En zoals bij alle Shimano-remmen zijn ook deze SLX-exemplaren makkelijk te ontluchten.

Shimano SLX M7000-remmen: het verdict

Net zoals bij sommige onderdelen van de SLX-aandrijving, zoals het crankstel, geldt ook hier dat als je geen belang hecht aan de naam op het product en enkele grammen extra je niet kunnen deren, deze Shimano SLX M7000-remmen een goede koop zijn. De SLX-remmen kosten minder dan 200 euro voor een set, zelfs minder dan 150 als je een beetje zoekt, waardoor ze enkele tientallen euro’s goedkoper zijn dan hun grote broer (die reeds goedkoop is) terwijl ze toch even krachtig remmen en heel betrouwbaar blijken. Een must die we aan alle bikers met een beperkt budget willen aanraden!

Meer info op bike.shimano.com – Onze duurtest van de Shimano XT-groep

[summary

DoorOlivier Béart

Duurtest | Shimano SLX M7000: de concurrentie is gewaarschuwd … - Test Shimano SLX M7000 - Deel 2: de remmen