Eerste test | BMC Speedfox AMP Two: het kleine broertje van de Trailfox

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Eerste test | BMC Speedfox AMP Two: het kleine broertje van de Trailfox

De BMC Speedfox AMP kende zijn presentatie tijdens Eurobike 2017, een paar weken na de introductie van zijn grote broer, de BMC Trailfox AMP die we reeds eerder aan de tand voelden. Momenteel vindt de Speedfox AMP zijn weg naar de winkels en verdelers van het Zwitserse merk. Wij grepen de kans om gedurende een middag aan boord van deze Speedfox AMP Two te kruipen, met beide handen. Dit zijn onze eerste bevindingen: 

We blijven ervan overtuigd dat je voor een elektrische mountainbike geen schrik moet hebben van grotere veerwegen dan op een meer ‘traditionele’ fiets (de voordelen van ‘bodybuilder’-onderdelen zijn elektrisch veel nuttiger dan een reeks lichtgewicht componenten), toch heeft de Trailfox een aantal interessante troeven voor liefhebbers van pittigere toertochten en all-mountain trips.

In het BMC-gamma vinden we vier versies van de Speedfox AMP,  in prijzen variërend van 5499 tot 12999 euro. Het verschil met de duurdere modellen is een carbon achterdriehoek, specifiek ontworpen voor deze fiets. De rest van de architectuur is vergelijkbaar met die van de Trailfox, maar dan voorzien voor een verminderde veerweg.

De basis van de BMC Speedfox AMP TWO is dus bekend. De achterdriehoek van ons testmodel is van aluminium, een Shimano-motor stuurt aan en 29″-wielen onderscheiden hem van zijn grotere broer, zelfs al zijn beide versies min of meer compatibel met de verschillende wielmaten (wisselen is niet ideaal maar ver van onmogelijk).

Met 130 millimeter veerweg, voor en achter, heeft de Speedfox Two AMP tien millimeter meer veerweg dan de klassieke Speedfox.

Op het vlak van samenstelling krijgen we een carbon voorste driehoek waar de batterij van de Shimano-motor netjes in verwerkt zit en een aluminium achterdriehoek waar de snelheidssensor een plaatsje vindt. De BMC-ophanging, APS genaamd, werd eerst op punt gesteld voor de Trailfox en vervolgens voor de Speedfox.  Een versterkte link houdt alles in goede banen. De Shimano-motor en batterij zitten netjes beschermd in de onderbuis.

Op vlak van geometrie krijgen we een reach (in maat L) van 472 millimeter, een wielbasis van  450 millimeter en een balhoofdhoek van 66°. Er zijn drie maten beschikbaar (S, M en L) en het frame is voorzien op de Boost-standaard.

Voor 7499 euro krijg je een mooi en evenwichtig onderdelenlijstje, ook al mag je soms meer verwachten. Zijn carbon frame onderscheidt hem echter van de concurrentie. Verder krijg je een RockShox Revelation RC-voorvork en een Fox Float DPS Performance-demper. Zoals eerder aangehaald levert Shimano de motor, maar ook de volledige aandrijving met een 11-speed XT-groep. De remmen komen eveneens uit dezelfde familie.

RaceFace zorgt voor de zadelpen en wielen uit het Aeffect-gamma. De dropper post doet het met 125 millimeter veerweg en de velgen zijn intern 30 millimeter breed. Rond die velgen liggen 2.35″ dikke Maxxis Forekaster-banden. De cockpit komt van BMC zelf.

BMC Speedfox AMP TWO: de eerste test 

Foto: BCN – Luigi Sestili

Voor een aantal rondjes aan boord van de BMC Speedfox AMP verhuizen we richting de trails van Massa Maritima. Dit machientje ontdekken zullen we helaas in de regen en op een zeer vettige ondergrond doen. Toegegeven, dat is niet optimaal, maar het biedt ons wel de mogelijkheid deze BMC voor een eerste keer aan de tand te voelen. De zitpositie is mooi rechtop en alles wat van een bike een prima all mountain- en toerbike maakt, vinden we meteen terug. Niets is al te extreem, alles is voorzien om urenlang in het zadel door te brengen. Het trapplatform is comfortabel en de ophanging vlakt kleine schokken tot aan de SAG (ingesteld op 30% van de veerweg) uitstekend af. Dat maakt dat je onder alle omstandigheden kunt blijven trappen. Met grotere schokken wordt uiteraard eveneens vlot komaf gemaakt. De Shimano-motor blijft trouw aan zichzelf en we houden wel van de intermediate modus, een modus die we bijna constant zullen gebruiken. De autonomie is erg goed. De interface en de ergonomie van de bediening is ons bekend en wordt zeker op prijs gesteld.

Foto: BCN-Luigi Sestili

In de modder presteren de banden op de Speedfox al bij al niet slecht, maar een beetje meer zijdelingse grip was welkom geweest. In de afdaling voel je meteen dat deze BMC minder agressief is dan de Trailfox en op lage snelheid merk je een lichte inertie. Het gewicht van de fiets, de zware batterij vooraan, de motor en de grote wielen hebben soms moeite om in de technische delen het tempo bij te houden. Het totaalgedrag van de Speedfox blijft echter zeer homogeen en betrouwbaar.

Foto: BCN – Luigi Sestili

Het frame bewees reeds eerder zijn waarde en is zeker en vast voldoende stijf, iets wat op andere all-mountain georiënteerde elektrische mountainbikes wel eens anders is. Zelfs in steile of snelle passages voel je je steeds op je gemak aan boord van de Speedfox. De bike houdt er een heerlijke flow op na en met de ambities van deze Speedfox in het achterhoofd zijn we meer dan aangenaam verrast. Het is duidelijk dat op ruiger terrein de Trailfox beter zal presteren dan de Speedfox. Speel je met je bike veel in de bergen, dan raden we graag het ‘enduro’-model aan. Maar ook deze Speedfox is een zeer goede fiets. Perfect voor terrein met relatief weinig hoogteverschil of voor recreatieve fietsers. De BMC Speedfox doet beroep op de prestaties van zijn voorganger en pakt uit met een zeer volledige basis.

Het mag duidelijk zijn dat deze eerste indrukken nog verder bevestigd moeten worden door een langere test, liefst in iets minder vochtige omstandigheden.

Meer informatie op de site van het merk: www.bmc-switzerland.com/bx-en/bikes/mountain/allmountain-trailfox-amp-two/

Meer over de BMC Trailfox lees je hier: de presentatie en de eerste test.

DoorPaul Humbert