Eerste test | Canyon Spectral 125 CF 8: de mini-enduro

Techniek
12 May 2022 — Léo Kervran

De Canyon Spectral 125 werd medio februari gelanceerd en wekte enige interesse door zijn belofte met een kleine veerweg toch een speels en (zeer) rusteloos rijgedrag te bieden, dit alles inclusief bijpassende onderdelen en een aantrekkelijke prijs. We hebben hem op het terrein uitgeprobeerd en dit is onze eerste indruk:

Met een veerweg van 125 millimeter achter en 140 millimeter voor bevindt de Spectral 125 zich in hetzelfde segment als de Neuron in de Canyon-reeks. Zoals de naam al doet vermoeden, is het echter zeker niet de bedoeling om te gaan jagen op het land van zijn rustige buurman. Als het kleine broertje van de bekende Spectral wil de Spectral 125 immers hetzelfde speelse en lonende rijgedrag bieden aan bikers die geen 150/160 millimeter fiets nodig hebben.

Ben je geïnteresseerd in de complete en gedetailleerde presentatie van de fiets, die kan je hier nalezen: www.vojomag.nl/news/nieuw-canyon-spectral-125-een-rusteloos-broertje. Onthoud dat de Spectral 125 tot op de millimeter dezelfde geometrie heeft als de “grote” Spectral, met een balhoofdhoek van 64 graden, een zitbuishoek van rond de 76 graden, een reach van 460 millimeter en een 437 millimeter lange liggende achtervork (op een medium).

Net als zijn grote broer is de fiets uitgerust met een kleine flipchip. Hij wordt van origine geïnstalleerd in de positie Low en door over te schakelen naar de positie High worden de hoeken zoals hierboven beschreven een halve graad rechter en komt het bottom bracket 8 millimeter hoger te liggen.

Ook de ophanging is geïnspireerd op die van de Spectral, maar ze heeft een iets meer progressieve curve om de verminderde veerweg te compenseren.

Er zijn momenteel vijf modellen beschikbaar: de Spectral 125 AL 5 (2499 euro) en Spectral 125 AL 6 (2999 euro) in aluminium, en de Spectral 125 CF 7 (3499 euro), Spectral 125 CF 8 (4499 euro) en Spectral 125 CF 9 (5799 euro) in carbon.

Wij reden op de Canyon Spectral 125 CF 8. Hij is verkrijgbaar in twee kleuren: een mat anijsgroen genaamd Big Bamboo of een mat zwart/glanzend donkerrood genaamd Rollercoaster.

Met zijn prijs die de lat van 4000 euro passeert, zitten we al bij een stevig bedrag, maar je krijgt er wel een fiets voor terug die elders veel duurdere modellen waardig is. De vork is een Fox 36 Performance Elite met Grip 2-cartridge, het equivalent van het Factory-model in termen van bediening maar zonder de Kashima-behandeling van de binnenste vorkpoten. Ook de demper wordt geleverd door Fox. Die nieuwe Float X Performance heeft in tegenstelling tot de Performance Elite- en Factory-versies geen compressie-aanpassing bij lage snelheid.

Voor de aandrijving en de remmen vertrouwt Canyon op een Shimano Deore XT met een 32-tands kettingblad, 4-zuiger remklauwen en 203/180 millimeter schijven. De ketting is een Shimano SLX-exemplaar.

Het onderstel wordt gevormd door een combinatie van DT Swiss XM 1700-wielen en Maxxis-banden, meer bepaald een Minion DHR II 2.4 met Exo-karkas en MaxxTerra-rubber vooraan en een Dissector 2.4 achteraan (in dezelfde behuizing en rubbersamenstelling).

De rest van de onderdelen worden netjes gedeeld door Ergon en G5, het onderdelenmerk uit de eigen Canyon-stal. Het zadel en de handvatten komen van eerstgenoemde; de zadelpen, stuurpen (40 millimeter) en stuur (780 x 31,8 millimeter, rise van 30 millimeter) van de tweede.

Canyon Spectral 125 CF 8: de eerste terreintest

Voor een eerste testrit met de Spectral 125 had Canyon ons uitgenodigd in Italië, op de hellingen van Monte Arsenti, een heuvel met een verval van 300-400 meter op een steenworp afstand van Massa Marittima. Een terrein dat al snel ideaal bleek met zijn mooie klimpaden (waaronder de toepasselijk genaamde Spaghetti Uphill) en zijn gevarieerde afdalingen, van de zeer stenige Rock’n’Roll Queen tot de zeer snelle Benedetto en de lange en fantastische Cicalino Freeride, zeker de meest complete afdaling van allemaal.

Met de sag ingesteld op 25% zoals Canyon adviseert, blinkt de Spectral 125 niet bijzonder uit tijdens het trappen op de pedalen. In ieder geval niet voor een fiets met 125 millimeter veerweg. Met 13,8 kilogram op de weegschaal voor ons testmodel is dit echter geen verrassing. We klimmen aan een gestaag tempo en hebben niet te klagen dat hij achteraan te hard deint. Het is echter geen superdynamisch scheurijzer die je uitnodigt om bij het uitkomen van elke bocht vol gas te geven. Met deze fiets denk je bergop beter niet aan de chrono.

Bergaf lijkt het wel dat we met een endurofiets onderweg zijn. Vanaf de eerste grote schokken vergeet de fiets dat hij achteraan “slechts” 125 millimeter veerweg heeft en vangt hij alles heel goed op. Nooit hebben we de indruk het einde van de veerweg te bereiken. Dit geeft dan ook het zeer geruststellende gevoel over een oneindige reserve te beschikken en nodigt uit om steeds harder te rijden.

Dit heeft echter een keerzijde, namelijk dat hij bij lage snelheid nogal oncomfortabel aanvoelt door de harde vering. We begrijpen al snel dat het beter is om met de Spectral 125 snelheid te maken. Als je op zoek bent naar een toerfiets, kijk dan eerder naar de Neuron.

Toen Canyon de fiets aan ons presenteerde, legde het merk uit dat het had opgemerkt dat “de veerweg tegenwoordig niet langer de categorie of het gedrag van de fiets nauwkeurig bepaalt, en dat ook de beoefenaars dit vaker zo zien.” Op papier is dit een ‘kleine’ trail bike (ter herinnering, de veerweg van 125 millimeter achteraan is slechts 5 millimeter meer dan op een Scott Spark RC of een Orbea Oiz TR), maar op het terrein heeft hij weinig met deze categorie te maken.

De fiets bevestigt ook een observatie die we al op andere fietsen hadden: de geometrie heeft voorrang op de veerweg. De Spectral 125 heeft de veerweg van een trail bike, maar je kan ermee rijden als een endurofiets. Dit geldt ook voor de reacties bij controleverlies: als je bijvoorbeeld zijwaarts van een rots begint te schuiven (ah, de beroemde steenslag van de Rock’n’Roll Queen die er nat bijlag tot een stuk in de namiddag), helpt het om de remmen los te laten. De fiets neemt snelheid, de vering werkt actiever en in een oogwenk zit je weer op het juiste spoor.

In dit opzicht wordt het gewicht van 13,8 kilogram – wat zwaar is voor een trail bike – veel lichter als we de categorie all-mountain/small enduro als vergelijkingspunt nemen. Het maakt de Spectral 125 een zeer gemakkelijke fiets om te plaatsen en wanneer je de technische paden verlaat voor meer speelse paden, kun je je volop uitleven met de contouren van het terrein om de fiets de lucht in te gooien …

De banden zijn het enige echte minpunt van deze fiets. Waar Canyon koos voor een grote vork en grote remmen die perfect passen bij de capaciteiten van het frame, stelt de keuze voor het Exo-karkas teleur. Exo is het eerste niveau van versterking bij Maxxis, het is een licht versterkte XC-band. Op de Spectral 125 zijn we daarom verplicht de band te hard op te pompen om de band en het wiel niet bij de eerste de beste afdaling te laten exploderen, wat zowel de grip als het comfort vermindert. We hebben de nieuwe Goodyear Newton MTF en MTR Enduro op de fiets kunnen uitproberen en we hebben veel meer vertrouwen met dergelijke banden, om nog maar te zwijgen van de nog betere wegligging.

Verdict

Deze Spectral 125 is simpelweg een mini-enduro. Weer een nieuwe categorie fietsen? We willen de zaken niet nog ingewikkelder maken, maar er is geen betere kwalificatie voor deze machine, aangezien de absorptiecapaciteiten en zijn gedrag bij hoge snelheid verbluffend zijn. Het is zeker geen fiets die voor iedereen geschikt is – er is een bepaald technisch niveau vereist om plezier te beleven aan zijn stuur – maar als jij dat hebt en niet elke week de chrono wilt verslaan, dan is hij een veilige gok die je enorm zult waarderen …

Meer info via www.canyon.com

Foto’s Mountain Bike Connection Winter – Rupert Fowler