Eurobike 2019 | Deel 1: Zéfal, WTB, Fidlock, Hope, Alpinestars, …

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Eurobike 2019 | Deel 1: Zéfal, WTB, Fidlock, Hope, Alpinestars, …

Eurobike keerde dit jaar terug naar de oude datum nadat de verhuis (naar begin juli) vorig jaar niet het verhoopte succesverhaal bleek te zijn. En ondanks het feit dat de grote spelers in alsmaar grotere getale afwezig zijn, blijft Eurobike toch een belangrijke afspraak aan het einde van het seizoen. Ook wij speurden in Friedrichshafen naar nieuwtjes …

WTB

Nog belangrijker is de manier waarop het gamma is opgebouwd en de keuze van het juiste zadel. Nadat WTB de proef op de som nam bij heel wat personen, kwam het tot de conclusie dat er een verband is tussen de breedte van de pols en de breedte van het bekken. En laat dat een belangrijke parameter zijn om een zadel te kiezen. Het merk ontwikkelde dan ook een eenvoudige app die je na twee minuten de meest geschikte zadels uit het gamma toont.

De app houdt rekening met je geslacht bij geboorte, de breedte van je pols, de zitpositie op de fiets en/of je manier van rijden. Ook de gewenste dikte van de schuimlaag wordt mee in rekening gebracht. Het resultaat geeft twee tot drie modellen die het best bij dit alles moeten passen. Vervolgens moet je enkel nog kiezen of je carbon rails, dan wel exemplaren uit titanium, cromoly of staal wenst. WTB wil niet beweren dat dit systeem 100% juist is, maar wel dat het een goede basis vormt bij het kiezen van een zadel.

Zéfal

Het Franse Zéfal kwam met heel wat nieuwigheden voor de mountainbike naar Eurobike. Net zoals onder meer Sahmurai Sword of Dynaplug komt Zéfal met een reparatiekit voor je tubeless banden.

Het systeem past in de uiteinden van je stuur waarin het zich verankert door aan de knop aan de buitenkant te draaien. Aan de ene kant zit een naald en een snelsluiting voor de ketting, aan de andere kant een reservoir waar tot 6 pluggen een plaats in vinden.

Binnenkort vind je in het gamma van Zéfal ook een velcro riem om een binnenband en wat gereedschap vast te maken aan het frame (vergelijkbaar met de RapStrapz Mount die we onlangs getest hebben).

Zéfal presenteerde ook nieuwe beschermstrips. Deze zijn sterker dan de eenvoudige filmlagen die op vele frames worden geplakt en ook discreter dan de rubberen beschermstrips. Ze zijn gemaakt uit een dun laagje schuimrubber dat een gladde afwerking meekreeg om het schoonmaken te vergemakkelijken. Ze zijn verkrijgbaar voor zowel de liggende achtervork als de schuine onderbuis.

Tot slot presenteerde Zéfal nog een bidonhouder waarbij de bidon langs de zijkant in de houder wordt gestoken. Dat is op zich niet nieuw, maar je kan de bidonhouder wel omdraaien zodat je zelf kan kiezen of je de bidon langs links dan wel langs rechts wilt uitnemen. Op het systeem is ook plaats voor twee CO2-patronen.

Fidlock

Het Duitse Fidlock is bekend voor zijn magnetische bevestigingen van onder meer bidons en zij brachten een nieuwe bidon mee naar Eurobike. Niets revolutionairs, maar er weerklonk vaak kritiek op de oude omdat deze te hard was om in te duwen, waardoor het debiet bij het drinken aan de lage kant was. De nieuwe bidon is dan ook soepeler. Hij kreeg ook een afdekkapje mee.

Fidlock stelde ook een nieuwe steun voor onze smartphone voor. Deze kan zowel op het stuur als op de stuurpen gemonteerd worden. Het systeem bestaat uit een magneet en zuignap om te garanderen dat alles op zijn plaats blijft zitten. Het systeem zag er goed uit, maar een stand op Eurobike is natuurlijk nog iets anders dan de omstandigheden op het terrein.

Hope

Hope bracht nieuwe traparmen mee voor de e-mountainbikes. Deze werden CNC-gefreesd uit aluminium 7150 en zijn voorlopig enkel in een lengte van 165 millimeter verkrijgbaar. Ze zijn compatibel met motors die een Isis-interface gebruiken (zoals bijvoorbeeld Bosch of Brose).

Hope presenteerde ook een geheel waarbij er twee remhendels aan dezelfde kant van het stuur zitten. Moesten de ontwikkelaars voor slechts één remhendel gekozen hebben, dan zou de remkracht gelijkmatig verdeeld worden over beide remmen, terwijl we tijdens het mountainbiken vaak de ene rem harder solliciteren dan de andere.

Door dit systeem kunnen mensen met een handicap aan één van de handen toch op een normale manier een mountainbike gebruiken. Dit systeem kan zowel rechts als links op het stuur gemonteerd worden.

Tocsen

Tocsen is een jong Duits bedrijfje dat een apparaatje heeft uitgevonden dat een val kan detecteren, naar het voorbeeld van de Specialized Angi. Het systeem bestaat uit een versnellingsmeter die beschermd wordt door een waterdichte behuizing en een app die in geval van nood in verbinding staat met de contactpersonen. De behuizing kan op eender welke helm gekleefd worden dankzij een zeer krachtige kleefstof.

In geval van een zware crash (een val waarna geen beweging meer wordt waargenomen) zendt het toestel een pieptoon uit om de gebruiker te waarschuwen. Indien deze laatste niet reageert, waarschuwt de app niet enkel de contactpersonen van de gebruiker, maar ook de dichtstbijzijnde gebruikers van de Tocsen-app. En het is dat laatste dat het grote verschil is met het Specialized Angi-systeem dat enkel de contactpersonen waarschuwt. Dit ziet er alvast veelbelovend uit, want hoe meer gebruikers, hoe groter de kans op snelle hulp.

Het noodsignaal omvat de GPS-coördinaten en via de app krijg je ook instructies wat je moet doen bij een ongeluk, dit om zo goed mogelijk te reageren. Het merk kondigt verder aan dat de batterijen, dankzij de Bluetooth Low Energy-verbinding, om de vier tot zes maanden moeten vervangen worden. De Tocsen is vanaf nu te bestellen voor de som van 79,99 euro (in het zwart of in het roze) en de eerste exemplaren worden begin oktober geleverd.

Alpinestars

Alpinestars timmert verder aan zijn gamma met als einddoel een volledige tenue van top tot teen. Dit jaar komt er een full face helm bij, de Missile.

Deze is verkrijgbaar met of zonder de MIPS-technologie en bedoeld voor de ruigere MTB-disciplines zoals downhill en enduro. De helm zou 1020 gram wegen. Verder telt hij 22 ventilatiegaten, zijn de kussentjes binnenin makkelijk te verwijderen in geval van nood en heeft hij een gepatenteerd vizier dat volgens het merk afgeworpen wordt bij een impact, ongeacht de hoek van die impact. Voor de endurorenners is er ook voorzien dat het slangetje van de waterzak in de helm geleid kan worden.

Daarnaast stelde Alpinestars ook nog de Paragon Light voor, een lichte uitvoering van de protectors. Er ontbreekt nu nog één product in het gamma van Alpinestars om ons van top tot teen te kleden en dat zijn schoenen.

Bulls

Terwijl we door de gangen liepen, viel ons oog op deze nieuwe Bulls. Het Duitse merk lijkt steeds meer interesse te hebben voor de all mountain discipline en brengt daarom een 29er uit met 140 millimeter veerweg, de Wild Ronin.

Deze is uitgerust met een Gemini-cockpit uit één stuk en de naven lijken dezelfde behandeling ondergaan te hebben als de Sram AXS-cassette.

Maar ook …

Wat te denken van dit ABS-systeem voor schijfremmen dat helemaal in het frame werd ingebouwd? De in de remklauw geïntegreerde sensor detecteert of de tweede remschijf geblokkeerd wordt en stuurt de remkracht aan via de centrale unit.

Deze op het eerste zicht banale zadelpen van Limotec won zowaar een Eurobike Award. Waarom? In werkelijkheid is dit zowel een vering als een dropper post. De veerweg bedraagt 40 millimeter en de drop 80 millimeter. Deze zadelpen werd ontworpen voor gebruik in de stad, maar het is een concept dat ook heel wat comfort zou kunnen toevoegen aan onze hardtails.

Wie zou er als 6-jarige niet dromen van een fiets zoals deze van Early Riders?

Later deze week volgt deel 2 van onze speurtocht in de gangen van Eurobike!

DoorLéo Kervran