Gear Check | De Trek Checkpoint voor onze (epische) Elfstedentocht

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Gear Check | De Trek Checkpoint voor onze (epische) Elfstedentocht

Tijdens de Elfsteden graveltocht, een trip van meer dan 221 kilometer langs de elf Friese steden, kregen we de vernieuwde Trek Checkpoint mee als gezel. Zusterbedrijf Bontrager kleedde ons dan weer van top tot teen om de epische inspanning in Fryslân tot een goede einde te brengen. Onderstaand lees je onze bevindingen.

Trek Checkpoint SL 6

Wanneer je informatie opzoekt over de Trek Checkpoint, maak je best een onderscheid tussen de verschillende categorieën. De Amerikaanse fietsconstructeur komt namelijk met 3 reeksen op de markt. Het verschil zit hem niet in de geometrie, maar in de afwerking van het frame en de afmontage. Wij trekken erop uit met de SL-versie die perfect in het midden tussen de carbon gravelracer (SLR) en de aluminium alleskunner (ALR ) zit. Die SL-versie bestaat uit een 500 Series OCLV carbon frame (700 Series OCLV voor de SLR) met aerodynamische buizen die zijn afgeleid van de Émonda (wegfiets). Licht en snel dus.

Zoals eerder aangegeven is dit een vernieuwde versie van de Chekpoint waarvan ook de geometrie is gewijzigd. De reach is namelijk 2 centimeter langer dan bij de vorige versie (lees hier onze test van 2020 na: www.vojomag.nl/test-gravel-trek-checkpoint-sl6-klaar-voor-al-je-fietsavonturen) en deze geometrie maakt hem vooral een stuk langer. Daarmee wil men de stabiliteit verhogen en je meer controle bieden tijdens offroad passages. Om de wendbaarheid niet helemaal te verliezen, kiest men in de afmontage voor een kortere stuurpen van 8 centimeter (framemaat 54).

Bijkomend vind je op het frame én op de voorvork bevestigingspunten terug om spatborden, extra bidonhouders en bikepacking tassen te monteren. Die collectie Adventure-tassen werd uitgebreid met drie modellen. Waar de frametas voordien nog met velcro riempjes rond de buizen werd gehangen, heeft Bontrager nu in de nieuwe collectie een systeem met voorgeboorde gaten en speciale framebouten voorzien, al is dit laatste enkel van toepassing op de op maat gemaakte frametassen voor de Checkpoint. De bouten zitten netjes binnenin de frametassen. De SL-versie is (net zoals de SLR) ook nog eens uitgerust met een interne opbergruimte in de onderbuis, wat we eerder al zagen op enkele MTB-modellen van het merk. Aan opbergruimte geen gebrek dus!

Omdat ik tijdens de Elfstedentocht de ondersteuning had van een wagen (met onze huisfotograaf) die droge kledij, eten en reservemateriaal meenam, reed ik de Elfstedentocht met enkel het kleine tasje op de bovenbuis. Moest ik er alleen op uitgetrokken zijn, dan was daar zeker de frametas bijgekomen. Bij een meerdaags avontuur zou ook de stuurtas deel hebben uitgemaakt van mijn set-up.

IsoSpeed

Het grote verschil tussen de carbon frames (SLR en SL) en de aluminium versie (ALR) van de Trek Checkpoint is (naast het gebruikte materiaal) de aanwezigheid van het IsoSpeed systeem. Hierbij worden bovenbuis en zitbuis van elkaar gescheiden, waardoor de zitbuis kan ‘bewegen’ onder invloed van de krachten van de ondergrond. Het resultaat is een gravelbike die een mini beetje meebeweegt terwijl het gevoel en de efficiëntie van het traditionele ontwerp behouden blijven. Kort samengevat wil men met deze ingreep het comfort verhogen ten opzichte van klassieke carbon gravelframes.

SL 6 eTap

Elektronisch schakelen is de heilige graal van het gravelbiken en is om logische redenen aan een opmars bezig. De prijzen voor zo’n systeem zijn wat aan het zakken en de Sram Rival eTap schakelt snel, precies en blijft niet haperen. Op die manier vind je snel de optimale versnelling voor het parcours dat je voor de wielen geschoven krijgt.

Op deze 12-speed versie staat vooraan een 40 T-kettingblad gecombineerd met een 10-33 cassette achteraan. In principe kan je daarmee naar wens variëren, want het frame laat vooraan maximaal een 46T-kettingblad toe terwijl men achteraan tot 44 kan gaan. Met een cassette van 10-44 schiet het bereik dus een heel eind de hoogte in.

Wielen en banden

De fiets biedt ruimte aan banden met een breedte tot 45 millimeter (700c) en is geschikt voor zowel 700c als 650b wielen. Voor onze Elfstedentocht monteerde Trek lichtere Bontrager Aeolus Pro 3V carbon wielen met een interne velgbreedte van 25 millimeter, wat afwijkt van de standaard gemonteerde aluminium Paradigm Comp-set. De breedte beantwoordt aan de huidige vereisten/trend en het positieve gevolg is dat de gravelband een breder loopvlak heeft en comfortabeler fietst. Bijkomend zijn de carbon velgen licht, sterk en duurzaam.

Over de band gesproken: voor dit project hebben we de Bontrager GR1 Team Issue (35 millimeter breed) op de hoge velgen gelegd. De GR1 is de band uit het gravelgamma met het minste profiel en dé perfecte match voor fietspaden, easy offroad en strakke bos- en veldwegen. Wie bruter wil gravelen, kiest trouwens beter voor de GR2-versie. In ons geval was de GR1 gegeven de vele (autoluwe) asfaltbaantjes de ideale keuze omwille van de lage rolweerstand.

Accessoires

Zusterbedrijf Bontrager zorgt niet alleen voor de wielen en de banden, maar ook voor alle andere noodzakelijke onderdelen op deze Checkpoint. Als daar zijn: zadelpen en zadel, stuurpen en stuur. Wat dat stuur betreft, komt het merk trouwens met een speciaal gravelstuur (Bontrager Elite Gravel) waarbij de reach kort wordt gehouden (75 millimeter) en er een flare van 13° is voorzien. Daardoor zit je iets korter wanneer je de handen op de shifter plaatst terwijl je ten gevolge van de flare (stuur zwaait 13 graden naar buiten) meer stabiliteit en controle hebt tijdens technischere passages. De kabels verdwijnen netjes bovenaan het balhoofd in het frame.

Om tijdens de donkere uurtjes in de ochtend en avond voldoende te zien en gezien te worden, werden een Bontrager Ion Elite R-koplamp (1000 lumen) en Flare R-achterlamp (lichtbundel van 120 graden) opgetrommeld.

Doordat het gamma van Bontrager zo uitgebreid is en ook de remmen door Sram worden geleverd, zijn er maar 3 merken nodig om tot een volledige gravelbike te komen (Trek, Bontrager en Sram). Dat is straf, zeker als je weet dat ook de fietszakken, fietsverlichting, fietskledij en zelfs de schoenen en helm in het Bontrager-pakket zitten.

De Elfstedentocht

Ook straf is de 221 kilometer lange Elfstedentocht, weliswaar hoofdzakelijk over verharde wegen maar ook over typisch Nederlandse fietspaden, straatbakstenen in het centrum van de dorpen en verharde stroken doorheen de bossen. De Trek Checkpoint ondersteunt alleszins optimaal voor dit soort uitspattingen. De fiets is stabiel en comfortabel zonder aan vinnigheid in te boeten, schakelt perfect en reageert goed op kleine oneffenheden op het wegdek of bij iets technischere offroad passages. Kort gesteld: aan de Checkpoint zal het niet liggen…

De verkoopprijs van de standaard Trek Checkpoint SL 6 eTap bedraagt 4099 euro. Dat is heel wat, maar je krijgt ook heel wat waar voor je geld. Want dit is een gravelbike die op elk terrein tot zijn recht komt. Tijdens korte intensieve ritten (lees: KOM hunting op Strava). Tijdens lange dagtochten zoals de Elfstedentocht en zelfs tijdens bikepacking trips. Merk tot slot nog op dat wij voor deze speciale gelegenheid met de carbon Aeolus Pro-wielen op pad zijn gegaan die standaard op de SL 7 worden gebruikt. Op een Checkpoint SL 6 zijn dat normaal aluminium Paradigm Comp-wielen.

De kleren maken de man

Zoals je in het verslag kan lezen, waren de weersomstandigheden tijdens de Elfstedentrip extreem. Extreem veel wind, behoorlijk veel regen en een flinke portie hagel. Tel daarbij het winterseizoen met een dagtemperatuur van een graad of 6 – doe daar nog maar enkele graden af voor de gevoelstemperatuur – en dan weet je dat goede kledij enorm belangrijk is.

Ik kreeg de kans om de winterkledij van Bontrager te testen onder de Velocis noemer. Van beneden naar boven: GR2-gravelschoenen met fluogele thermische overschoenen, Thermal Bib Tight (broek), Softshell (fluogeel) en Winter jacket (blauw), een regenvest en een XXX WaveCel-helm.

Omdat de weersomstandigheden zo extreem waren, begon ik de dag met mijn eigen winterschoenen. Na 95 kilometer heb ik die – zelfs de winterschoenen hielden mijn voeten niet helemaal droog – gewisseld voor de GR2-gravelschoenen en de thermische overschoenen. Daarmee reed ik de resterende 125 kilometer van de Elfstedentocht uit. Van de GR2-schoenen kunnen we vertellen dat ze een prima pasvorm hebben, voldoende stijf zijn en toch ook comfortabel stappen.

37,5° technologie

Als er iets is waar ik zeer tevreden over was, dan wel de Thermal Bib Tight. De pasvorm is goed en de stof is dik waardoor je jouw benen voldoende warm kan houden. Zelfs wanneer de broek doornat wordt, blijft de warmte op je lichaam. Heerlijk. Bijkomend was deze broek zéér snel droog, wat echt een voordeel is onder deze omstandigheden.

Wat het bovenlichaam betreft, heb ik zowel het Softshell Cycling Jacket (fluo) als het Winter Jacket getest. ‘s Morgens vroeg ben ik gestart met de Softshell, tijdens de regenvlagen aangevuld met de regenvest. Wat meteen opvalt, is dat dit jacket zowel de warmte vasthoudt als het zweet afvoert. Je moet enkel nog een thermisch ondershirt aantrekken. 37,5° technologie noemen ze dat bij Bontrager. Dat verwijst uiteraard naar je lichaamstemperatuur.

Er bestaat geen slecht weer, enkel slechte kledij …

Ook het blauwe Winter Jacket houdt de warmte vast en voert het zweet af, met dat verschil dat die vest iets minder bestand is tegen regendruppels dan de Softshell-versie. Maar ze voelt wel nog net iets warmer aan. Opnieuw: heerlijk. Wat extra handig is, is de aangename pasvorm, de 3 zakken achteraan en het opbergzakje (met rits) om bijvoorbeeld een sleutel of een identiteitskaart op te bergen.

De regenjas: een noodzakelijk item bij dit soort sportieve uitspattingen. Zonder overdrijven heeft het Rain Jacket me door de tocht geloodst en een belangrijke bijdrage gehad aan het welslagen van de onderneming. Een oeroud (fiets)spreekwoord klinkt ongeveer als volgt: “Er bestaat geen slecht weer, enkel slechte kledij!” Graag wil ik daar een nuance in aanbrengen. Er bestaat wel degelijk slecht weer en er bestaat ook slechte kledij. Maar goede kledij is een enorme hulp tijdens dat barslechte weer. Ziehier de samenvatting van de regenvest. Een uitstekende keuze voor wie de weerselementen wil trotseren.

De XXX WaveCel-helm doet tot slot waarvoor hij bedoeld is: je hoofd optimaal beschermen. Deze versie zit erg goed rond je hoofd, spant correct aan zonder te klemmen en is bovenal licht van gewicht. Slechts 352 gram weegt hij in de M uitvoering. Je voelt amper dat je een helm op je hoofd hebt! Opvallen doet deze helm ook. Met zijn fluogele uitvoering – Radioactive Yellow volgens Bontrager – ben je zeer goed zichtbaar voor andere weggebruikers. Extra handig wanneer je tijdens de donkere wintermaanden op pad gaat.

Wil je een uitgebreider verslag over de Elfsteden(gravel)tocht lezen? Dat kan, via deze link: www.vojomag.nl/elfstedengraveltocht-it-giet-oan.

Meer info over de Trek Checkpoint en de Bontrager-kledij kan je vinden op www.trekbikes.com.

DoorJan Van Herck