Gravelbike | Het veelzijdige karakter van de Canyon Grizl getest

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Gravelbike | Het veelzijdige karakter van de Canyon Grizl getest

Gravelbiken is niet alleen populair, gravelbiken is ook zeer divers. Denk maar aan events van 100 kilometer en meer, bikepacking avonturen of heuse wedstrijden. Voor al deze doeleinden kan je met één fiets uit de voeten, maar we wilden wel eens weten of we daarvoor de voorkeur zouden geven aan een fiets met stijve voorvork of toch eentje met een lichte veerweg vooraan. En wat met 1by of 2×11? De Canyon Grizl is in al deze uitvoeringen verkrijgbaar en het is met hem dat we de proef op de som namen. We namen hem mee naar een Grinduro-wedstrijd en we gingen er zelfs een keertje mee bikeraften; hieronder lees je onze bevindingen …

Het Duitse merk Canyon heeft sinds 2018 een gravelbike op de markt. Die allereerste gravelbike heeft de naam Grail meegekregen en herken je aan het opvallende dubbeldekstuur (lees: Test gravel | Canyon Grail CF SL 8.0: een (bi)geniaal plan). Maar omdat gravel een blijver is én omdat de Grail op zijn beperkingen botst bij brutere offroad stroken en tijdens bikepacking trips, heeft men bij Canyon de Grizl op de markt gebracht.

Zo heeft de Grizl verschillende bevestigingspunten op het frame en de vork, waardoor er vlot fietstassen, extra bidonhouders en dergelijke meer gemonteerd kunnen worden. Bijkomend heeft Canyon een samenwerking met Apidura opgestart om voor de Grizl passende fietstassen op de markt te brengen.

Frame en afmontage

Met die Grizl zijn wij dus op pad getrokken en we hebben hem in verschillende omstandigheden getest. De Grizl komt namelijk tot zijn recht op échte offroad wegen en gravelbanen, vooral dankzij de bredere band die er op de velg ligt. Standaard kiest men voor een 45mm brede band, terwijl er maximaal een 50 op kan. Dat verhoogt het comfort, biedt meer grip bij brute omstandigheden en maakt het rijden van langere tochten aangenaam.

Ook het frame (950 gram in de carbon SLX versie) is gemaakt voor offroad doeleinden met een rechtere rijpositie, meer comfort en meer controle tot gevolg. De Grizl is voorzien van een langere wielbasis en dat zorgt dan weer voor meer stabiliteit op onverhard terrein. Tel daarbij het bredere stuur en de optie om een verende voorvork én dropper post te monteren, en een doorwinterde gravelbiker komt al snel tot de conclusie dat deze fiets van alle markten thuis is.

Bikerafting avontuur

Die verschillende markten willen we wel eens in de praktijk testen, en één van die projecten is een bikerafting avontuur. Je leest het goed: raften gecombineerd met offroad biken. Dat onverhard fietsen kan met een gravel- of mountainbike en in ons geval namen we de Grizl CF SLX 8 Di2 mee op het opblaasbare raft.

Die SLX 8 is opgebouwd rond het eerder beschreven frame van 950 gram aangevuld met een carbon vork met 3 bevestigingspunten (voor bikepacking doeleinden). Voorts is de afmontage heel kwaliteitsvol met een Shimano GRX Di2 2×11 schakelsysteem en een wielset met hoge velgen van DT Swiss (GRC 1400 Spline). De Canyon VCLS-zadelpen zou voor dat tikkeltje comfort moeten zorgen wanneer het toch wat ruw wordt. Met dit alles klopt hij af op een gewicht van 8,7 kilogram.

Dat relatief lage gewicht is niet mega belangrijk tijdens een bikerafting avontuur, maar gegeven het feit dat je een zware rugzak met opblaasbare boot, reddingsvest en peddel mee moet sleuren, is elke kilogram winst mooi meegenomen.

Wat ook mooi is meegenomen, is de aangename en comfortabele zitpositie wat zich vertaalt in een ontspannen houding op de fiets. Dat is niet onbelangrijk wanneer je langere tochten gaat maken, maar het laat ook toe te anticiperen wanneer het terrein wat technischer wordt of wanneer je op hoge snelheid een bocht indraait. In deze context was de flexibele zadelpen ook een meerwaarde. Lees: meer comfort en minder op te vangen klappen voor de onderrug.

Grinduro Germany

Totaal anders maar even doenbaar met een Grizl is de Grinduro “wedstrijd” in het Duitse Hellental. Je leest het goed: een combinatie van een graveltocht (100 kilometer met 2400 hoogtemeters) en een enduro-wedstrijd waarbij er over 4 specials geracet kan/moet worden. Gegeven het feit dat de offroad stroken bruut zijn en er een technische special tussen zit, hebben we hiervoor de Grizl CF SLX 8 e-tap suspension uit de kast gehaald.

Het grootste verschil, naast een ander merk wat schakelgroep betreft, is de keuze voor een verende voorvork. De RockShox Rudy met een veerweg van 30mm moet voor de nodige demping vooraan zorgen. Vanuit mountainbike oogpunt is 3 centimeter ontzettend weinig veerweg, maar in vergelijking met een stijve carbon vork betekent dat toch een wereld van verschil tijdens een gravel ride.

Demping vooraan laat de gravelbiker namelijk toe om putten en andere kleine oneffenheden op te vangen. Met een vaste vork ervaar je dan toch steevast een heuse klap. Je stuitert met andere woorden iets minder wanneer je over brutere gravelstroken passeert. Dat is onmiskenbaar een voordeel, zeker wanneer je in een regio fietst waar gravel wel eens brutaal wil worden. Het nadeel van een verende voorvork is een “dansend” effect wanneer je bergop wil knallen. Je verschuift het zwaartepunt op dat moment wat meer naar vooraan op de vork en dan gaat de vork wat bewegen. Om dat te vermijden is er een lockout (aan de vork, niet aan het stuur) voorzien. Een alerte gravelbiker draait die dus op het juiste moment toe en daarna weer open … Ook de rebound kan aangepast worden.

Het enige waar je niet buiten kan, is de impact op het totale gewicht van de fiets (9,4 kg). Dat is niet extreem, maar wel iets om in het achterhoofd te houden wanneer je op de website de modellen aan het vergelijken bent. Wanneer we in de praktijk gaan vergelijken, merk je de voordelen van een verende voorvork tijdens The Snake waarbij we over een singletrack boordevol dikke stenen en gladde boomwortels naar beneden knallen. Als ondergetekende daar (niet geheel zonder trots) de vijftiende tijd kan neerzetten, is dat vooral te danken aan de prestaties van de fiets.

Copyright RedPixl

Tijdens de getimede specials waar er bergop gereden moet worden tijdens de Grinduro, is het uiteraard zaaks om de lockout op te zetten om zo veel als mogelijk rendementsverlies te voorkomen. Aan de voorvork lukt dat aardig, maar tijdens het knallen bergop merken we wel dat de flexibele zadelpen ‘dansende’ bewegingen maakt. Bijgevolg ervaar je daar rendementsverlies wat de krachtoverbrenging op de pedalen betreft. Voor die doeleinden is een klassieke, stijve zadelpen beter geschikt. We hadden geen spatbord bij in Duitsland, al hadden we het er goed kunnen gebruiken, maar weet dat er op de vork 3 gaten zijn om een kort of lang spatbord te monteren.

Voor elk wat wils

De Canyon Grizl wordt in de markt gezet als een veelzijdige gravelbike en uit de avonturen die we hebben meegemaakt blijkt dat deze omschrijving de lading perfect dekt. Het frame is robuust, biedt veel comfort en resulteert in een aangenaam rijgedrag. Daarnaast kan je bij de keuze van de afmontage gericht kiezen waar je (binnen die veelzijdigheid) het accent wil leggen.

Heb je nood aan comfort of rij je graag over brutere gravelstroken? Dan is de keuze voor een suspension set-up met de RockShox Rudy iets voor jou. In dat verband willen we nog een kleine tip meegeven. Wanneer je de Rudy op druk zet volgens de voorgeschreven tabel (onderaan op de vork terug te vinden) dan danste de vork nog wat veel naar ons aanvoelen. Wij hebben dat opgelost door iets meer druk op de vork te zetten.

Ben je een allround gravelgrinder die graag dagtochten maakt, af en toe eens gaat bikepacken en niet vies is van een bikerafting avontuur? Dan is de set-up met carbon vork en rechte of flexibele zadelpen iets voor jou. Ondergetekende zou dan voor een rechte zadelpen kiezen om een efficiëntere krachtoverbrenging richting pedaal te krijgen.

Een bijkomend verschil tussen deze twee testfietsen: de Grizl CF SLX 8 e-tap suspension is uitgerust met een 1by-aandrijving tegenover een 2×11 voor de CF SLX. De keuze tussen 2 tandwielen vooraan of slechts 1 tandwiel (vaak een 42 in dat geval), zouden we laten afhangen van de manier waarop je de gravelbike wil inzetten. Om het concreet te maken: indien je graag bruter offroad wil gravelen, kies dan voor een suspension gravel met 1by (zoals de Grinduro Grizl). Wil je graag snelheid maken op asfalt en gravelwegen (en spreekt het brute, technische werk jou minder aan)? Kies dan voor de vaste vork vooraan met een 2x set-up. In dat laatste geval gaat dat grotere tandwiel een extra voordeel bieden. Maar weet dat de Grizl CF SLX 8 e-tap suspension ook verkrijgbaar is met een 2×11, net zoals er op de ongeveerde CF SLX voor een 1by kan gekozen worden.

Wil je meer lezen over dit onderwerp, dat kan hier: Dossier | Kies je voor 1×11 of 2×11 op je gravelbike?.

Tot slot is er ook een Grizl met een Rudy én een Iridium dropper post. Dat laatste is voor de gravel liefhebbers die vol over brutere offroad trails willen knallen. Zou deze laatste set-up ondergetekende een top 10 plaats hebben opgeleverd bij The Snake? Alleszins willen we dat wel eens proberen tijdens de volgende editie van Grinduro Germany …

Meer info over de Canyon Grizl kan je vinden op www.canyon.com/nl-be/gravelbikes/

Onze avonturen met de Grizl kan je hier terugvinden:

Ontdekking | Met de Canyon Grizl op VeloRaft avontuur

Gravel Ride | Grinduro Germany: heavy gravel in Hellental

DoorJan Van Herck