Match XC | Mondraker Podium R vs Orbea Alma M10: twee Spanjaarden met een sterk karakter! - Test - Mondraker Podium Carbon

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Match XC | Mondraker Podium R vs Orbea Alma M10: twee Spanjaarden met een sterk karakter! - Test - Mondraker Podium Carbon

Mondraker Podium Carbon R: een vurig temperament

De Mondraker Podium Carbon R is niet helemaal nieuw, maar hij kreeg voor de jaargang 2017 wel een stevige verjongingskuur. Zo werd er wat gesleuteld aan de geometrie en nog enkele andere kleine punten, zoals de grotere draaihoek van de stuurpen die voordien zeer beperkt was. Tot slot werd ook het frame lichter gemaakt zodat we nu uitkomen op 920 gram, de stuurpen niet meegerekend.

Ook aan het frame werd gesleuteld opdat de fiets comfortabeler zou worden, wat niet meteen een sterk punt was van de eerste generatie van dit model. Heel het bovenste deel van het frame werd fijner gemaakt, soms zelfs tot in het extreme, want we hebben nog maar zelden zo’n dunne bovenbuis gezien. Ook de staande achtervork werd sterk afgeplat en het carbon kan in deze zone lichtjes vervormen. De zadelpen heeft een diameter van 27,2 millimeter en de topmodellen van het Podium 2018-gamma maken gebruik van een nieuw carbon OnOff-model dat bovenaan ook platter wordt en wat flex geeft.

De onderkant van het frame is dan weer volumineuzer. Dat is klassiek, want daarmee kan je een uitstekende stijfheid garanderen en het accent meer op de prestaties van het frame leggen. Voor het bottom bracket doet Mondraker een beroep op de PressFit30-standaard, een standaard die niet meer zo populair is wegens de vele problemen met de betrouwbaarheid van de lagers van bepaalde merken. Mechanisch gezien is deze standaard wel nog interessant op dit type fietsen.

Nu we het toch over standaarden hebben, zien we dat de Mondraker Podium achteraan een Flat Mount-bevestiging gebruikt voor de remklauw, zoals we ook op bepaalde racefietsen zien. Door dit type bevestiging te gebruiken heb je geen schroefdraad meer nodig op het frame. Voor racefietsen bestaan er specifieke remklauwen maar op een mountainbike volstaat een eenvoudige aluminium adapter om om het even welke Post Mount-remklauw te monteren. De achteras is in de Boost 148-standaard en het frame is uitgerust met een interne kabeldoorvoer die compatibel is met de verschillende oplossingen die er bestaan (Di2, klassieke kabels, enz). De Mondraker Podium is wel enkel verkrijgbaar met een enkelvoudig kettingblad.

Ook de geïntegreerde stuurpen verdient het om er even bij stil te staan. Deze is volledig uit carbon, met uitzondering van het kapje, en weegt slechts 115 gram. Voortaan bedraagt de draaihoek 85 graden, wat in het verleden minder was. De stuurpen is beschikbaar in vier lengtes: 75 millimeter (M en L), 90 millimeter (L), 100 millimeter (XL) en 115 millimeter (optioneel). De stuurpen doet meteen ook dienst als top cap om het balhoofd samen te persen. Je kan de stuurpen slechts beperkt naar boven regelen en de stuurbuis van de vork moet ook zeer kort afgezaagd worden. Dat zijn de consequenties die je er moet bijnemen om de unieke look van de Mondraker Podium te bekomen.

Geometrie

Mondraker is gekend voor zijn Forward Geometry en dat het op dit punt vrij radicaal is. Als we de tabel bekijken, merken we echter dat de maten van de Mondraker Podium vandaag veel meer in lijn liggen met de huidige normen op crosscountry fietsen. Zo is de reach van 420 millimeter in de maat M niet uitzonderlijk lang, ook al is de lengte van de bovenbuis 610 millimeter. De liggende achtervork meet dan weer 432 millimeter. De balhoofdhoek van 70 graden lijkt vandaag wel vrij steil. Tot slot is de Podium beschikbaar in vier maten.

Onderdelen

De Mondraker Podium R van de jaargang 2017 die wij hebben getest, is uitgerust met een Sram XO1 11-speed groep, een carbon Race Face Next-crankset, Sram Level TLM-remmen, een Fox F32 Step Cast-vork met een Grip-dempercartridge (iets zwaarder en iets minder instellingsmogelijkheden, maar ze werkt wel zeer goed) en Mavic CrossMax Elite-wielen. De prijs bedraagt 4499 euro en bij nawegen bleek deze prachtige fiets … 8,9 kilogram te wegen!

Voor de jaargang 2018 zijn er enkele kleine wijzigingen voorzien in het gamma. De Sram XO1 11-speed groep maakt plaats voor een Sram Eagle 12-speed en de Race Face Next-crankset voor een exemplaar van Rotor. Voor de rest verandert er niet veel en het frame zelf blijft ook ongewijzigd. Ons testmodel bevindt zich tussen de Podium RR 2018 (met een Fox F32Sc Factory-vork en een Sram XX1 Eagle-groep, maar wel met dezelfde Mavic Crossmax Elite-wielen) van 5999 euro en de nieuwe Mondraker Podium Carbon R (Sram XO1 Eagle en met dezelfde Fox-vork) van 4599 euro. Op dit laatste model krijg je Mavic Crossmax Light-wielen die in tegenstelling tot wat hun naam doet vermoeden iets zwaarder zijn dan de Elite-wielen op onze testfiets (maar we hebben het slechts over 50 gram verschil per set). Het instapmodel kost dan weer 2999 euro en daarvoor krijg je zeer degelijke onderdelen in de plaats. Dit is misschien wel de beste keuze voor 2018!

Mondraker Podium Carbon R: onze test op het terrein

Op het eerste zicht doet de Mondraker Podium Carbon R ons denken aan de Look 989 … die ons op het terrein niet echt kon overtuigen. Het is dus met een lichte vrees dat we deze racebolide ter hand nemen. Daar komt nog bij dat sommige technische keuzes, zoals de stuurpen, de instellingsmogelijkheden beperken. Het risico bestaat dan ook dat het alles of niets wordt wat betreft de feeling op de fiets.

Maar onze vrees ebt al snel weg, want achtereenvolgens stapten vier testers met een verschillende morfologie (maar wel met de correcte lengte voor onze testfiets in de maat M) op de Mondraker Podium en allen voelden zich meteen goed op de fiets. Niemand had de neiging om de stuurpen drastisch hoger te plaatsen. Gelukkig maar, want dat is quasi onmogelijk. Mondraker heeft duidelijk de juiste berekeningen gemaakt.  Het enige minpuntje was dat sommige testers tijdens een sprint met hun knieën tegen de bovenbuis botsten.

Ja, dit is een fiets voor een gewaarschuwd publiek, maar de Mondraker Podium R is ook een fiets om je mee te amuseren!

De zitpositie is duidelijk bedoeld om met de fiets te racen. We wisten dit op voorhand en het verraste ons geenszins, maar de drop tussen het zadel en het stuur is toch groot. Je moet dus soepel zijn en over goede halswervels beschikken op deze fiets. Maar daar waar het rijgedrag van de Look 989 te wensen overliet, blijft de Mondraker ook op het terrein bewijzen dat zijn geometrie goed geslaagd is. Hij is levendig en zeer wendbaar en bergaf kan je hem precies sturen naar waar je wilt zonder aan efficiëntie te moeten inboeten en zonder de bestuurder het koud zweet te bezorgen. Ja, dit is een fiets voor een gewaarschuwd publiek, maar de Mondraker Podium R is ook een fiets om je mee te amuseren!

Technische afdalingen schrikken hem niet af en je voelt dat het merk veel ervaring heeft in de Gravity disciplines. De lengte van de voorkant geeft redelijk wat stabiliteit, terwijl de stuurinrichting zeer precies en levendig is. Hierdoor kan je snel en behendig over bochtige singletracks racen. Ook de steile balhoofdhoek voel je niet te veel, behalve als het heel steil gaat, maar je komt overal doorheen. Kortom dit is een echte moderne XC-fiets!

Het rendement is uiteraard een cruciaal punt op dit type fietsen en zonder aarzelen kunnen we zeggen dat de Mondraker Podium één van de nerveuste en explosiefste fietsen is waar we al mee gereden hebben! Natuurlijk is hij met zijn 8,9 kilogram zeer licht, maar zijn Mavic Crossmax Elite-wielen zijn toch maar wielen uit het middensegment en op dat punt kan je nog wat extra winst boeken, ook al gaat het om aangename en homogene wielen.

Hij versnelt verbluffend, de energie van de bestuurder wordt meteen doorgegeven en de fiets maakt indruk met een zekere elasticiteit. Dit is allesbehalve een fiets waar je duizenden Watts op moet loslaten om vooruit te schieten, het is eerder een kruisboog die van zodra je op de pedalen trapt zijn pijlen wegschiet.

Maar het knapste is dat Mondraker erin geslaagd is om het comfort en de grip bergop te behouden. De carbon OnOff-zadelpen vervormt duidelijk als je op het zadel zit (en ze zakt soms ook wat in – carbon gripper montagepasta is dan ook onontbeerlijk!), maar ze is niet de enige die haar rol vervult. Ook het frame absorbeert de trillingen perfect. Daardoor zouden we de Mondraker Podium R zelfs durven aanraden voor marathons, ondanks de veeleisende geometrie. Ook bergop is hij behendig en verlies je slechts zelden de grip op het achterwiel.

Je hebt het al begrepen, deze Mondraker Podium R heeft ons volledig gecharmeerd. Enkel wat details irriteerden ons, zoals de niet versterkte Maxxis Ikon-banden, waardoor we veel lek zijn gereden tijdens onze test. De Sram GX-shifter werkte ook niet echt meer nauwkeurig aan het einde van onze test en de pat van de derailleur leek wat slap. Dat is iets om in het oog te houden, zeker als je een Sram Eagle zou monteren die zeer gevoelig is voor dit punt en een pat vereist die perfect uitgelijnd staat om het beste van zichzelf te geven. En verder hebben we nog maar eens de remote lockout van de Fox-vork stuk gemaakt; gelukkig wordt deze voor de jaargang 2018 vernieuwd. En we verloren ook een bout van de derailleurpat die duidelijk wat Loctite nodig had om op zijn plaats te blijven zitten. Dat is slechts een detail, maar wel één dat grote gevolgen kan hebben (speling op het achterwiel, een derailleurpat die afbreekt, …).

Laat ons dan nu eens kijken hoe het met zijn grote rivaal is gesteld, de Orbea Alma M10!

DoorOlivier Béart

Match XC | Mondraker Podium R vs Orbea Alma M10: twee Spanjaarden met een sterk karakter! - Test - Mondraker Podium Carbon