Match XC | Specialized Chisel Expert vs Trek Procaliber 8: twee zacht geprijsde aluminium hardtails
Door Jurgen Groenwals -
Specialized en Trek zijn twee van de grootste spelers uit de fietsindustrie. Hun gamma bestrijkt zowat het hele spectrum van de fietswereld. Naast fietsen hebben beide merken hun eigen kledinglijn, schoenen en helmen. Wielen, banden, zadels, sturen en stuurpennen, … ook op de onderdelenmarkt hebben beide een aardig woordje mee te praten.
Omdat het niet steeds om de absolute topversies van mountainbikes moet gaan – niet iedereen zit nu eenmaal op een dikke zak geld – gingen we deze keer shoppen bij wat je zowel bij Specialized als bij Trek, eerder een instapmodel zou kunnen noemen. We gaan op pad met de Trek Procaliber 8 en Specialized Chisel Expert, twee aluminium hardtails van 1799 euro. En hoewel beide fietsen hetzelfde materiaal, een aantal identieke onderdelen en dezelfde prijs delen, valt er toch een reeks opmerkelijke verschillen te noteren.
Tijd nu om op stap te gaan met deze twee zacht geprijsde hardtails. En ja hoor, we hebben ons daar uitstekend mee geamuseerd. Bedankt om het te vragen.
Klik hieronder door naar de volgende pagina voor het vervolg>>>
Specialized Chisel Expert: een hardtail met karakter
Nu ongeveer een jaar geleden werd de Specialized Chisel, een aluminium hardtail met een aangename prijs, aan het publiek voorgesteld. De Chisel kan je gerust het ontbrekende model tussen de carbon Epic hardtail en de goedkope(re) Rockhopper noemen.
Toen we vorig jaar bij de presentatie de Specialized Chisel voor het eerst zagen, waren we ervan overtuigd dat dit voor de Belgische en Nederlandse markt wel eens een verkoopsucces zou kunnen worden. Navraag bij een aantal Specialized-dealers bevestigt dat vermoeden. De Chisel is op korte tijd een bijzonder populaire hardtail geworden. En daar zijn een aantal erg goede redenen voor.
Frame
De vormen en de looks van het frame zijn behoorlijk eenvoudig. Maar onder die eenvoudige vormen gaat een erg geavanceerde lastechniek schuil.
De D’Aluisio Smartweld-technologie werd eerst gebruikt op de racefietsmodellen Allez en Diverge, en nu dus ook op de Chisel. Bij de D’Aluisio Smartweld-technologie worden de uiteinden van de buizen niet langer afgezaagd, maar worden de scherpe randen afgerond zodat het contactoppervlak groter wordt. Bij een traditionele lasmethode is er weinig vrijheid in het plaatsen van de lasnaden, de naad valt steeds op het punt waar de krachten tijdens het fietsen het grootst zijn. De Smartweld-technologie laat toe om de lasnaden veel preciezer aan te brengen. Daarbovenop verkleinen de lasnaden waardoor het frame lichter wordt, zonder aan stijfheid in te boeten. 1350 gram voor een aluminium frame, dat is licht. Het totaalgewicht van ons testmodel tikt af op 11,4 kilogram.
De ranke achterdriehoek is echt wel heel erg knap. De dunne buisjes geven de Chisel een erg opvallende, ietwat retro-look mee. Ook de bovenbuis, en dan met name het verbindingsstuk van bovenbuis met zitbuis en staande achtervorken, vinden wij bijzonder geslaagd. Vertalen die dunne buisjes zich ook naar comfort op het terrein?
De onderbuis is gewoon lekker hedendaags oversized. Je moet natuurlijk ergens je bottom bracket kwijt kunnen. En de krachten die daarop komen, kunnen wel wat materiaal verdragen. Dat bottom bracket zit er gewoon met schroefdraad in, degelijk en betrouwbaar.
In de achterdriehoek merken we een postmount schijfrembevestiging tussen de staande en de liggende achtervork. De Boost-standaard en de steekas maken van die achterkant een prima stijf geheel. Tussen die staande achtervorken is overigens flink wat ruimte om montage van brede banden toe te laten.
De kabels zijn intern weggewerkt. De langwerpige ingangen voor de kabelgeleiding zien er erg netjes afgewerkt uit.
Een 27,2 millimeter smalle zadelpen moet voor de nodige flex zorgen en past ook gewoon heel mooi bij de rest van de ranke buizen.
Geometrie
Een langere bovenbuis, een kortere balhoofdbuis en een minder steile vorkhoek, Specialized noemt het haar ‘Trail DNA’. In concreto betekent dat op deze Chisel in maat medium, 594 millimeter voor de bovenbuis, 125 millimeter voor de balhoofdbuis en 69,8 graden voor de balhoofdhoek. Doe daar nog een zitbuishoek van 74 graden en 430 millimeter korte chainstays bij en je hebt een blauwdruk van een prima geometrie voor een hedendaagse twentyniner, zonder ergens in extremen te vervallen.
Onderdelen
Het gebeurt niet zo vaak, maar eigenlijk hebben we – de prijs van 1799 euro indachtig – niet zo heel veel opmerkingen bij het onderdelenlijstje van de Chisel Expert.
De zowat gehele Shimano SLX 11-speed groep zorgt voor de aandrijving op de Specialized Chisel Expert. Voor het crankstel ging Specialized shoppen bij RaceFace om met een aluminium Aeffect-crank terug te komen. De achterderailleur kreeg een upgrade naar de Shimano XT-groep.
De voorderailleur is vastgemaakt op de bevestigingsoogjes van de bidonhouder op de staande buis. Stap je naar een 1x-set-up over, dan zit je niet met vervelende gaten of nutteloze bevestigingspunten. Opvallend trouwens dat de meeste modellen voor de Europese markt van een dubbel crankstel zijn voorzien, terwijl dat voor de Verenigde Staten een enkel kettingblad is.
Toegegeven, de vele Shimano SLX-componenten ogen misschien wat minder fraai en duur, maar SLX is nu eenmaal een erg betrouwbare en duurzame groep die goedgeprijsd over de toonbank gaat. Specialized opteert er dan ook voor een betere wielset te voorzien, een onderdeel dat er meer toe doet dan een shifter of een voorderailleur. Het eigen setje wielen met 25 millimeter interne velgbreedte en voorzien van de Boost-standaard is stijf en sterk en voor een aluminium wielset voelt het ook nog eens behoorlijk licht aan. De Fast Trak-banden met Gripton-compound zijn reeds langer bij ons in de gratie gevallen.
De Rockshox Reba staat buiten verdenking, die functioneert gewoon goed. Jammer, dat er geen bediening op het stuur is voorzien.
De MT500-remmen voldoen netjes voor het gebruik van een fiets in dit segment en in deze prijsklasse. De plaatsing van de remklauw tussen staande en liggende achervorken is een prima keuze met het oog op extra stijfheid in de achterdriehoek.
Overige onderdelen
Specialized levert uiteraard de rest van de onderdelen. Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel, … alles komt uit eigen stal.
Het Phenom Comp zadel bevalt prima. De Specialized Body Geometrie zorgt steeds voor voldoende bloedtoevoer en past zich aan het lichaam van de rijder aan. De achterkant van het zadel is afgerond.
Specialized Chisel Expert 2019
Volgend modeljaar wordt de Specialized Chisel met een reeks andere specs op pad gestuurd. De Sram NX Eagle en een Truvativ Stylo-crankstel met Sram DUB komt de Shimano aandrijving vervangen, de remmen komen eveneens uit de Sram-stal (Level TL). Dat maakt dat de Expert honderd euro duurder wordt. Voor 2019 is er eveneens een apart Chisel-frame verkrijgbaar.
Specialized Chisel Expert: de terreintest
Chisel is het Engelstalige woord voor beitel. Of de product engineers een beitel voor ogen hadden bij de ontwikkeling van deze hardtail, weten we niet. Wat we wel weten, is dat een beitel om goed te presteren, scherp, nauwkeurig en makkelijk hanteerbaar moet zijn. Exact hoe deze Chisel rijdt, exact wat deze Chisel doet.
De rijkwaliteit van de Chisel is opmerkelijk en karaktervol tegelijkertijd. Die ranke achterdriehoek en de dunne zadelpen zorgen wonderwel voor een mooie dosis comfort. De Chisel is een geslaagd huwelijk tussen comfort en stijfheid. Het blijft uiteraard een aluminium hardtail, vergelijken met duurdere carbon modellen heeft geen enkele zin.
Sturen gaat op de Chisel wel heel erg direct. Je denkt aan een bocht, de Chisel gaat erin liggen. Bochtige singletrails (wij gingen onder meer testen op de ontelbare bochten van het parkoers in Dorst, Nederland) zijn een kolfje naar zijn hand. Hij smeekt ook om hard bereden te worden, enkel dan haal je het volle potentieel naar boven. En onderwijl blijft hij ons toch verrassen met de nodige mate van comfort. De geometrie is relatief ontspannen, maar vergis je niet, als je een keertje loeihard wil doortrappen, zal de Chisel je niet ontgoochelen.
In de klim gaat de Chisel opvallend hard door. Daar heeft het stijve en directe frame zeker zijn aandeel in, net als de relatief lichte wielen.
Op ruiger terrein, boomwortels, stenen en rotsen, blijft de Chisel uitstekend presteren. Het lijkt wel alsof het hele frame de impact van het terrein weet te absorberen. Wordt het toch te wild, dan geeft de achterkant tijdig de nodige feedback. De Rockshox Reba-vork draagt daartoe haar steentje bij aan de voorkant.
De Specialized Chisel Expert heeft ons meer dan aangenaam verrast. Afgaande op zijn eerder klassieke vormen zou je dergelijk soepel en speels rijgedrag niet verwachten op een aluminium hardtail in deze prijsklasse. Niet verwonderlijk dat dit op onze markten een heus verkoopsucces is. Of dat voldoende is om het tegen de Trek Procaliber 8 op te nemen? Dat lees je op de volgende pagina.
Trek Procaliber 8: snel en comfortabel
Met de Trek Procaliber 8 waagt de Amerikaanse fietsenbouwer zich aan een moeilijke evenwichtsoefening: is het mogelijk een sportieve aluminium hardtail van het nodige comfort te voorzien? Vojo nam de proef op de som en reed met een hardtail over meer geaccidenteerd terrein dan waarmee onze rug tevreden was.
Flashback naar juli 2015. Trek heeft aan de vooravond van de start van de Ronde van Frankrijk de pers in Utrecht uitgenodigd om de voorstelling van hun nieuwste hardtail mee te maken. Op het parkoers van de Utrechtse Heuvelrug ontdekken we de Procaliber 9.6 met de befaamde IsoSpeed Decoupler. Wat we ons daarvan herinneren? Dat we danig onder de indruk waren van de mix aan snelheid en comfort van een hardtail. En dat Emily Batty echt wel veel harder met een fiets kan rijden dan ons.
IsoSpeed Decoupler
Als je in 2015 dacht dat je die IsoSpeed al eerder had gezien, dan dacht je helemaal correct. De IsoSpeed vond oorspronkelijk zijn plaats op de Domane-racefiets om de kasseien van onder meer Parijs-Roubaix mee te bedwingen. Kort daarna was het de beurt aan de Boone-veldritfiets van Sven Nys om diezelfde IsoSpeed aan boord te krijgen. En dat vervolgens op een carbon hardtail te gaan installeren. De IsoSpeed Decoupler zorgt ervoor dat bovenbuis, zitbuis en staande achtervork als het ware onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Op de carbon versies wordt dit verder versterkt door een specifieke carbon lay-up.
IsoSpeed ontkoppelt de zitbuis van de bovenbuis, waardoor de zitbuis mee kan bewegen onder invloed van de krachten van het terrein. IsoSpeed zorgt voor comfort zonder extra gewicht en zonder dat dit ten koste gaat van stijfheid. Neen, het maakt van een hardtail niet plots op magische wijze een full suspension, maar elk tikkeltje energie dat je uitspaart is met name voor een wedstrijdrijder een extraatje.
Frame
Het Alpha Platinum Aluminium staat bij Trek garant voor hun meest hoogwaardige lichtgewicht aluminium. Het levert hydroformed butted aluminium buisvormen af die een maximale sterkte en een minimaal gewicht met elkaar combineren. Het levert een fiets met een totaalgewicht van 11,8 kilogram op. Dat is niet superlicht, maar voor een mountainbike in deze prijsklasse voorzien van deze technologie ook weer niet overdreven zwaar.
Juist boven het bottom bracket vertoont de zitbuis een opmerkelijke versmalling. Die vormgeving zorgt voor een deel van de schokabsorptie op de Procaliber. Kleine oneffenheden die normaal gezien op een hardtail tot in het zadel worden doorgegeven, worden door de combinatie van de vorm van de zitbuis en de IsoSpeed uitgevlakt.
Vermits de zijdelingse flex vertrouwt op de flex in de carbon zadelpen, behoudt de staande achtervork zijn stijfheid.
De kabelgeleiding voor de aandrijving loopt intern, de kabel voor de achterrem extern. Dat is handig wanneer je even snel een achterrem dient te vervangen.
Trek, die je zowat kan beschouwen als de uitvinders van de Boost-standaard, kiezen ook op deze aluminium hardtail voor Boost. De bredere dropouts dragen zonder meer een steentje bij aan de extra stijfheid.
Geometrie
Trek maakt reeds langer furore met haar G2-geometrie en de daarbijbehorende vork offset. Voor onze 18,5” testfiets vertaalt zich dat in een balhoofdhoek van 69,5 graden, een zitbuishoek van 72,3 graden en een 100 millimeter vork met 51 millimeter offset. Geen extreme waarden voor een sportieve hardtail, maar het is de gehele cocktail van millimeters en graden die van de Procaliber een fijn sturende fiets maakt. Met 435 millimeter is de liggende achtervork kort, maar nu ook weer niet dat je geen brede banden zou kunnen monteren. Het Smart Wheel System levert aangepaste wielmaten bij de verschillende fietsmaten. Zo wordt het 15,5”-frame uitgerust met 27,5”-wielen, vanaf framemaat 17,5” rij je rond op grote twentyniners.
Onderdelen
Als je een fiets binnen een bepaalde prijsklasse wilt houden, dan dienen er compromissen gemaakt te worden. Maar op deze Trek Procaliber 8 worden we toch verrast door een erg consequente en hoogstaande onderdelenmix.
De Procaliber 8 wordt het bos ingestuurd met een 2×11-aandrijving. Shimano XT levert de achterderailleur, cassette, voorderailleur en de shifters komen uit het Shimano-SLX gamma.
We hebben een paar keer onze ogen uitgewreven, maar kijk, dit is echt een carbon Race Face Next R crankstel. En dat is enerzijds best opmerkelijk op een aluminium hardtail die je minder dan 1800 euro kost en anderzijds een absolute meerwaarde; niet enkel visueel, maar ook op vlak van gewicht. De twee bladen, 36/26, en de 11-42 cassette maken dat je elke klim vlot bovenkomt, maar ook dat je flink kan doorknallen op het vlakke. Toch denken we dat een 1×11, of 1×12 set-up zeker een meerwaarde kan betekenen op deze racegetinte hardtail.
De RockShox Reba RL-vork behoeft op zich geen verdere intro. De Reba betekent betrouwbare technologie voor een aangename prijs. Mooi is dat deze een remote lockout meekreeg.
Remmen doen we met een setje Shimano MT500.
Bontrager, het onderdelenmerk van Trek, zorgt voor een Duster Elite-wielset. Neen, dat zijn niet de lichtste wielen die je in de Bontrager-catalogus zal aantreffen, maar ze zijn wel erg sterk en betrouwbaar. Met 22,5 millimeter interne velgbreedte zorgen ze ook voor mooi volumineuze banden. Normaal wordt deze Trek Procaliber voorzien van Bontrager XR2 Team Issue-banden. Ons testmodel deed het echter op een setje Schwalbe Rocket Ron met Addix Speedcompound.
Overige onderdelen
Het is niet helemaal verwonderlijk dat huisleverancier Bontrager ook de overige onderdelen voor haar rekening neemt. De cockpit met een 720 millimeter breed stuur en een 80 millimeter lange stuurpen is lekker racy.
De carbon zadelpen is niet zomaar een gimmick. Om tenvolle van het potentieel van de IsoSpeed Decoupler te genieten, is een carbon zadelpen nu eenmaal het meest aangewezen. Komt daarbij dat dit Bontrager Pro-exemplaar, uit OCLV-carbon, er ook nog eens gewoon heel mooi uitziet.
Trek Procaliber 2019
Wanneer we even het 2019-model bekijken, merken we dat die toch wel enigszins anders beslagen op het ijs komt. Een Sram NX Eagle lost onze vraag voor een 1×12 setup in. De vork gaat met de RockShox Recon echter een stapje lager. Verder worden de Duster Elite-wielen vervangen door een setje Bontrager Kovee Comp.
Trek Procaliber 8: de terreintest
“Voel je dat eigenlijk, die Isospeed?” Het moet de meest gehoorde vraag geweest zijn tijdens deze test. Om de hamvraag dan maar meteen te beantwoorden: het comfort en de toegevoegde waarde van de Isospeed is zeker nog aanwezig op deze aluminium hardtail, maar dat valt niet te vergelijken met de carbon versies. Aluminium en carbon zijn nu eenmaal twee verschillende materialen met verschillende eigenschappen. Waar je in carbon relatief eenvoudig flex kan inbouwen, is dat voor een aluminium buis natuurlijk niet het geval. De Procaliber 8 is nog steeds een hardtail. De Isospeed Decoupler doet flink zijn best om de scherpe randjes van bulten weg te vijlen, maar het blijft wel een hardtail. Aan het eind van een lange, ruige rit lijkt het wel alsof je toch net wat meer energie over hebt dan op een andere hardtail. Je voelt dat je langer in het zadel blijft zitten en dat het normale bokkige karakter wat meer wordt afgevlakt.
De G2-geometrie laat je een wel heel erg levendig stuurgedrag toe. Op technische trails is het met deze Procaliber 8 best wel kicken. Door de vork-offset blijft de Procaliber met name op lage snelheid erg precies sturen, terwijl je op hoge snelheid een erg stabiel geheel krijgt.
Klimmen met een fiets die bijna twaalf kilogram weegt, zorgt niet meteen voor een dikke vette glimlach op je gezicht. Maar, laten we even ernstig blijven, in deze prijsklasse is dat een erg aanvaardbaar gewicht en dankzij het enorme bereik van de versnellingen peddel je heus wel overal naar boven.
Bergaf werden we aangenaam verrast door een erg goed functionerende voorvork en een Isospeed die voor net dat tikje meer comfort en vertrouwen zorgt. De MT500-remmen volstaan zeker en vast, maar voor lange afdalingen, steile secties of voor rijders met een agressieve rijstijl zou een upgrade aan remmen zeker niet misstaan.
Ben je op zoek naar een efficiënte hardtail die bijzonder lekker stuurt, een tikje meer comfort aan boord heeft dan de rest van het alu-veld en niet al te duur is, dan zit je met deze Trek Procaliber 8 zeker op de juiste plaats.
Is dat tikje comfort voldoende om zijn aluminium landgenoot, de Specialized Chisel Expert, van de zege te houden? Je leest het in ons verdict.
Specialized Chisel Expert vs Trek Procaliber 8: het verdict
In een crosscountry-wereld die momenteel gedomineerd wordt door full suspensions en carbon is het mooi en opmerkelijk dat grote merken als Trek en Specialized uitpakken met technologisch hoogstaande hardtails. Trek is erin geslaagd haar Isospeed Decoupler-technologie ook naar een aluminium instapmodel door te trekken. En ook al heeft die Isospeed overduidelijk meer nut in een carbon versie dan in een aluminium, toch is er een bepaalde mate van comfort aanwezig. Je blijft langer in het zadel zitten dan je op een andere alu hardtail zou doen. Comfort op de Specialized Chisel Expert wordt geleverd door de ranke buizen van de achterdriehoek en de smalle zadelpen en een knappe lastechniek. Beide blijven echter hardtails, comfort is daar van ondergeschikt belang. Gaat het om schokken absorberen en oneffenheden wegfilteren, dan heeft de Trek Procaliber een klein streepje voor.
De Chisel is 400 gram lichter dan de Procaliber, dat is geen gigantisch verschil, maar bergop gaat de Chisel toch merkelijk harder en vlotter dan de Procaliber. De Chisel versnelt net dat tikje harder en accelereert net iets flitsender uit de bocht. Daar heeft het wielsetje van de Specialized meer dan waarschijnlijk ook haar aandeel in.
Op bochtige parkoersen en pittige singletrails gaat ons hart iets wilder tekeer op de Chisel dan op de Procaliber. Beide fietsen hebben een erg geslaagde en vertrouwd aandoende geometrie. De Procaliber doet het iets beter in technische secties op lage snelheid, de Chisel flitst wat harder door snel opeenvolgende bochten. Zoek je een hardtail met een scherp en nauwkeurig stuurgedrag, dan zal geen van beide bikes je teleurstellen.
In de afdaling merken we weinig verschil tussen beide. De balhoofdhoek is op beide fietsen nagenoeg identiek, beide hebben dezelfde vork en dezelfde remmen. De FastTrak-banden op de Chisel moeten op vlak van grip en rolweerstand zeker niet onderdoen voor de Rocket Rons op de Procaliber. Wil je in de afdaling het verschil maken, dan zal het toch vooral met je eigen gevoel op de bike, je rijkunsten en lef te maken hebben.
Een testwinnaar aanduiden is moeilijk. Beide fietsen hebben net dezelfde prijs en bevinden zich in hetzelfde marktsegment. De gebruikte onderdelen zijn op beide fietsen prima vergelijkbaar, alhoewel het carbon crankstel van de Procaliber 8 toch een absolute meerwaarde is. Vergelijkbare prestaties en een identieke prijs … de keuze zal je dus zelf moeten maken. Moeten we toch een van beide kiezen, dan zijn het de looks van de Specialized Chisel die ons in die richting doen overhellen.
Links:
Onze presentatie van de Specialized Chisel kan je hier nalezen: https://www.vojomag.nl/news/nieuw-specialized-chisel-een-aluminium-instapmodel/
[summary
Match XC | Specialized Chisel Expert vs Trek Procaliber 8: twee zacht geprijsde aluminium hardtails










































