Bike Check | De Orbea Alma van Victor Koretzky

Door Jan Geys -

  • Techniek

Bike Check | De Orbea Alma van Victor Koretzky

Victor Koretzky won afgelopen zondag in Albstadt voor het eerst in zijn carrière een World Cup XCO, ook voor zijn team KMC-Orbea was het een primeur. De Fransman won aan het stuur van de nieuwe Orbea Alma, een mooi voorwendsel om deze hardtail eens van wat dichterbij te bekijken. Het was tevens de eerste keer dat dit nieuwe model op het hoogste niveau werd ingezet.

Victor Koretzky boekte er een voor hem historische zege, de eerste Franse zege bij de mannelijke eliterenners sinds het pensioen van Julien Absalon!

Normaal rijdt Koretzky op een Orbea Oiz, maar dit keer koos hij voor de Alma, de hardtail van het Spaanse merk. Die Alma werd vorige zomer volledig vernieuwd (zie onze test) en dat nieuwe model maakte afgelopen weekend zijn debuut in de wereldbeker. En dat ging dus niet onopgemerkt voorbij. Toch zullen sommigen zich herinneren dat het niet de eerste zege van een Orbea Alma was op het hoogste niveau, Julien Absalon bouwde immers een groot deel van zijn palmares uit aan het stuur van een van de voorouders van dit model, toen nog op 26″-wielen. Absalon reed van 2007 tot en met 2012 bij Orbea en werd in 2008 zelfs olympisch kampioen aan het stuur van een Alma. Genoeg over het verleden, laat ons het nu over het heden hebben en een kijkje nemen naar de fiets waarmee Victor Koretzky afgelopen zondag naar de overwinning reed.

De nieuwe Alma is uiteraard uitgerust met 29″-wielen, zoals alle fietsen van het kruim van de XC-atleten. De Mavic CrossMax SL Ultimate 25-wielen met carbon velgen worden in Frankrijk geproduceerd, zoals je in het artikel over ons bezoek aan Mavic al kon lezen. Net zoals onze journalisten, heeft ook Victor Koretzky een poging gedaan om, aan de zijde van de techniekers van Mavic, zelf een wiel te fabriceren.

Ook de banden komen van een bekend Frans merk: Michelin. In Albstadt opteerde hij voor de Jet S, een model dat synoniem staat voor de minste rolweerstand. Nee, we vergissen ons niet. Koretzky heeft niet met de Force-banden gereden die je op de officiële detailfoto’s ziet. De reden waarom we de Jet S niet op foto tonen, is simpel: Victor Koretzky reed in Albstadt met een prototype dat nog niet verkrijgbaar is. Je kan er wel al een glimp van opvangen op de frontale foto die we van hem namen tijdens de wedstrijd. Het loopvlak wordt gevormd door kleine noppen die staan opgesteld in een V. Meer kunnen we er nog niet over kwijt, maar ongetwijfeld zullen we deze band binnenkort ook in het gamma terugvinden.

Ondanks het feit dat Fox onlangs een nieuwe en stijvere F34 SC uitbracht, bleeft Koretzky trouw aan de lichtere F32 Step-Cast met een veerweg van 100 millimeter. Een vork die ook perfect past bij zijn scherpe en fijne stuurgedrag. Afremmen deed hij met een combinatie van Shimano XTR-remklauwen en Galfer-remschijven en -remblokken, een sponsor van het team. Ook de remschijven zijn overigens nog een prototype.

De aandrijving draagt ook deels de handtekening van Shimano – XTR-derailleur, -shifter en -cassette – maar het is FSA dat het aluminium KFX-crankstel levert. Geen carbon dus, maar wel twee aluminium schalen die vervolgens aan elkaar worden bevestigd en een traparm vormen. Dit crankstel zou slechts 520 gram wegen en is voorzien van een kettingblad met 38 tanden voor de shorttrack van vrijdagavond en 36 voor de wedstrijd van zondag. De ketting komt uiteraard van KMC, eveneens een belangrijke partner van het team. Koretzky vertrouwt op het kettingblad op narrow-wide tanden om de ketting op zijn plaats te houden en monteert dus geen extra kettinggeleider.

Stuur en stuurpen komen van FSA. Koretzky kiest voor een zo plat mogelijke SL-K stuurpen met een negatieve hoek om zijn cockpit zo laag mogelijk te leggen. Dit soort zitpositie zien we vaker terug bij profs dan bij amateurs zoals jij en ik, enerzijds om krachtiger te kunnen klimmen, anderzijds om de voorkant beter te kunnen belasten en een maximum aan grip te hebben. Toprenners zijn echter getrainder en technischer om deze zitpositie aan te nemen. Het stuur wordt afgewerkt met handvatten van Prologo (mousse/silicone).

De Fransman maakte de keuze om zonder dropper post aan te treden, ook al kan je met veel meer vertrouwen afdalen en heb je niet de neiging om over het stuur te vliegen (door de lage cockpit) wanneer je er wel eentje monteert. Koretzky gaf er de voorkeur aan om ook hier enkele grammen te besparen en koos dus voor een vaste zadelpen. Een veilige keuze, want ook al zijn de huidige verstelbare zadelpennen heel betrouwbaar, toch kan het af en toe gebeuren dat er eentje hapert, getuige Mathias Flückiger die zondag een mogelijke overwinning door zijn neus geboord zag door een dropper post die weigerde naar zijn oorspronkelijke staat terug te keren. Een bewijs te meer dat het verschil tussen winst en verlies vaak in de details zit …

Onze test van het seriemodel van de Orbea Alma lees je hier: www.vojomag.nl/test-orbea-alma-m-team-een-kleurrijke-persoonlijkheid

Het fotoalbum van de World Cup in Albstadt: www.vojomag.nl/best-of-world-cup-mtb-albstadt-franse-dominantie-in-een-lege-tribune

Foto’s: Kéno Derleyn – Orbea

DoorJan Geys