Een update voor de Sram Level Ultimate- & TLM-remmen

Techniek
24 April 2019 — Jan Geys

Sram geeft nu ook zijn xc-rem – de Level – een update, nadat het eerder hetzelfde deed met de remmen die bedoeld zijn voor enduro en trail (G2). Voorlopig gaat het enkel om de twee topmodellen uit de Level-familie – de Ultimate en TLM – waarvan de eerste generatie uit 2016 wordt vervangen.

Sram wil met de update vooral de warmteafvoer en de werking van de zuigers verbeteren. Het merk maakte van de gelegenheid gebruik om de remmen ook onderhoudsvriendelijker te maken. De remklauw is volledig nieuw zoals we op de foto’s hieronder zien (links het nieuwe model, rechts het oude).

Voortaan bestaat de remklauw uit twee delen, terwijl het oude model een monobloc constructie had. De banjo fitting werd achterwege gelaten en de bevestiging van de remblokjes werd aangepast. Dit laatste gebeurt voortaan met een kleine bout, zoals op de meeste moderne remmen. Visueel lijkt de nieuwe remklauw nu meer op die van de instapmodellen van de Level-familie (Level T en Level TL).

 

De Level TLM en Ultimate delen dezelfde remklauw; het grootste verschil tussen beiden zit hem dan ook in de remhendel en hoofdcilinder. Zo is de remhendel van de Ultimate uit carbon en die van de TLM uit aluminium. De bouten zijn dan weer uit titanium op de Ultimate en uit staal op de TLM. Technisch gezien wijzigt er niets in vergelijking met de vorige generatie (remhendel gemonteerd op een lager, reach instellen door middel van een boutje).

Sinds onze test van de Level-familie werden intern al enkele kleine aanpassingen uitgevoerd aan de remhendels, voornamelijk aan de verbinding met de remleiding (met een systeem waarmee je de leiding makkelijk intern door een frame kunt voeren zonder dat je de remmen moet ontluchten) om het probleem van de geblokkeerde zuigers op te lossen dat op meerdere series voorkwam.

Ook de remblokjes van beide modellen zijn verschillend. De Level Ultimate-exemplaren doen het met een aluminium garnituur, de Level TLM-exemplaren met een stalen. Vermits de remklauw identiek is, kun je echter probleemloos Ultimate-remblokjes gebruiken op TLM-remmen of omgekeerd.

De nieuwe Sram Level Ultimate-remmen mogen er iets imposanter uitzien (vooral de remklauwen), toch bedraagt het gewicht exact hetzelfde als op de vorige generatie: 318 gram met een Centerline X-remschijf van 160 millimeter.

De nieuwe remmen zijn meteen verkrijgbaar. De adviesprijs bedraagt 324 euro per rem voor de Sram Level Ultimate en 207 euro per rem voor de Sram Level TLM. Bij de remschijven zien we geen wijzigingen: de Centerline X (met een aluminium ster) is nog steeds verkrijgbaar in 140, 160 en 180 millimeter, terwijl de ‘gewone’ Centerline verkrijgbaar is in 140, 160, 170, 180 en 200 millimeter.

Meer info op sram.com