Eurobike 2023 | De Scott Endorphin herrijst uit zijn assen

Door Jan Geys -

  • Techniek

Eurobike 2023 | De Scott Endorphin herrijst uit zijn assen

De Scott Endorphin, de eerste carbon mountainbike van het merk, werd al snel een ware legende na talrijke overwinningen in de wereldbeker. Ter gelegenheid van Eurobike, dat dit weekend in Frankfurt wordt gehouden, onthult het Zwitserse merk een Endorphin versie 2023! En dit zijn de eerste exclusieve foto’s:

De Scott Endorphin – die in 1994 voor het eerst werd gepresenteerd op Eurobike na drie jaar van ontwikkeling – markeerde de komst van een geheel nieuw tijdperk, aangezien het ging om het eerste 100% carbon monocoque mountainbikeframe. Er bestonden al eerder modellen met een carbon frame, maar deze werden over het algemeen in elkaar gezet en op fittingen gehuld, in tegenstelling tot de Endorphin die uit één stuk werd gemaakt.

Een nette afwerking, een ultra-futuristische look en talloze overwinningen op het internationale toneel (met grote namen als Julien Absalon en José-Antonio Hermida die hun carrière op deze machine begonnen) hebben ervoor gezorgd dat de Endorphin een legendarische plek in de collectieve verbeelding heeft veroverd. Terecht is dit model al generaties lang de droomfiets van veel rijders.

Ter gelegenheid van dezelfde fietsbeurs, maar 29 edities later, herrijst de Scott Endorphin nu uit zijn assen. Deze Endorphin is meer een eerbetoon dan een replica. Hij gebruikt de architectuur van het originele platform terwijl hij zijn eigen visuele look creëert en moderne constructietechnieken gebruikt.

“Het idee achter dit Endorphin-project was vooral om deze historische fiets opnieuw boven te halen en er inspiratie uit te putten om een ​​actueel model voor te stellen. Het is natuurlijk in de eerste plaats een projectfiets, maar ik moet toegeven dat er al gereden is op de fiets en niet alleen op de parkeerplaats (lacht). Wie weet komt hij ooit nog op de markt …”, legt onze contactpersoon binnen het Zwitserse merk uit.

We zoomen even in op de bovenbuis waar je een inkeping kunt zien. Maar wat kan dit verbergen? Een demper zoals de Specialized Epic World Cup of Trek Procaliber? Een geveerd zadelpensysteem zoals de Diverge STR, het gravelmodel van Specialized?

Niets van dit alles! Het gaat om iets totaal anders, namelijk een AVS-systeem (voor “Anti-vibratiesysteem) dat rechtstreeks geïnspireerd is op het systeem dat op een latere versie van de Endorphin (1998) te vinden was. Bij het eerste model nam dit systeem de vorm aan van een plaat op de achterkant van de bovenbuis, waar het weven van de vezels ervoor zorgde dat alle trillingen geconcentreerd werden. Voor deze nieuwe versie werkte Scott iets soortgelijks uit, maar dan in een andere vorm. Het merk koos nu voor een web bestaande uit driehoeken. We hebben in dit stadium geen aanvullende technische details, het Zwitserse merk blijft hier voorlopig liever discreet over.

Dit AVS-systeem is ook terug te vinden op het monocoque carbon stuur van het merk. Onnodig te zeggen dat het intrigerend is en ook niet helemaal zinloos om te proberen de trillingen in de cockpit te verminderen.

Voor de rest zien we de nieuwste componenten van het moment, zoals de nieuwste Sram XX T-Type aandrijving die vergezeld wordt door Sram Level-remmen en de nieuwste generatie van de SID Ultimate met 100 millimeter veerweg. Voor de wielen viel de keuze op carbon Silverton SL-exemplaren in een speciaal voor deze Endorphin 2023 gepersonaliseerde kleurstelling.

Ongeveer dertig jaar scheiden deze twee fietsen, en het mountainbiken is in deze periode aanzienlijk geëvolueerd. Toch heeft Scott ervoor gekozen om inspiratie uit zijn verleden te putten en dit over te zetten op wat een van zijn toekomstige modellen zou kunnen zijn. We weten niet hoe het met jou zit, maar wij kruisen onze vingers dat er ook effectief een lancering komt van dit model!

DoorJan Geys