Test nieuw | Sram Level en Code Stealth-remmen: veranderen zonder te veranderen

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test nieuw | Sram Level en Code Stealth-remmen: veranderen zonder te veranderen

Sram kent een druk voorjaar! Parallel met de nieuwe T-Type aandrijving heeft het Amerikaanse merk ook zijn remaanbod herzien. Herontworpen hoofdcilinders, nieuwe Level 4-zuigerremmen ter vervanging van de G2’s, … Hieronder beschrijven we alles wat je moet weten over deze nieuwe Stealth-reeks.

Wat ons meteen opvalt aan deze nieuwe reeks, is natuurlijk dat de remgreep nu evenwijdig aan het stuur loopt, of toch bijna. In vergelijking met de vorige remmen is er een verschil van 25° tussen de oude as van de hoofdremcilinder en de nieuwe, en 50° tussen de twee assen van de uitgaande remleidingen. Zoek geen technische rechtvaardiging, het argument is vooral esthetisch: remleidingen die langs het stuur lopen in plaats van grote lussen aan de voorkant te maken, zijn discreter en mooier.

Het weerspiegelt ook de groeiende ontwikkeling van kabels die via de headset in het frame verdwijnen, en niet meer via de balhoofdbuis zoals tot ongeveer twee jaar geleden gebruikelijk was. Met deze nieuwe vorm zijn de remleidingen perfect georiënteerd om rechtstreeks naar de basis van de stuurpen te lopen.

Aan de andere kant heeft dit geen of bijna geen effect op de werking van de remmen. De vorm van de hendel verandert niet, de zuiger ook niet en de remklauw is nog altijd dezelfde, dus de kracht en de verhouding zijn identiek aan die van de vorige generatie van de Level en de Code. Als je hier meer over wilt weten, hebben we de relatie tussen deze verschillende elementen uitgelegd in het artikel MTB Anatomy #2: hoe werkt een rem?De enige kleine verandering betreft wat de kinematica van de remhendel zou kunnen worden genoemd. “Aangezien het draaipunt van de laatste dichter bij het stuur ligt dan voorheen, wordt een ​​meer natuurlijke beweging uitgevoerd die beter is uitgelijnd met de buiging van de vinger”, aldus Sram. We rijden nu al sinds het moment dat we de nieuwe Sram Eagle AXS-groep in ons bezit hebben rond met deze Stealth-remmen, en eerlijk gezegd hebben we er niets van gevoeld. Voorlopig lijkt het effect dan ook verwaarloosbaar.

Qua compatibiliteit is er deze keer geen (slechte) verrassing: de meeste interne elementen zijn gelijk aan die van de oude remmen en afgezien van enkele uitzonderingen – zoals de remhendel – is alles compatibel met de oude generatie. De Code zal nu systematisch worden verkocht met remblokken met metalen achterkant (wat voorheen niet altijd het geval was), wat meer in lijn ligt met het remprogramma van Sram. Organische pads blijven beschikbaar als reserveonderdelen. De Level rijdt wel nog rond met organische remblokken.

De kleine klemmetjes die je op onze foto’s ziet ter hoogte van de stuurpen, horen trouwens bij het lot. Je kan zonder, maar Sram adviseert om ze te gebruiken om de remleidingen correct te installeren en eventueel gerammel te voorkomen. Dit zal echter niet altijd voldoende zijn en soms zal het nodig zijn om een ​​zelfklevende clip aan het stuur te bevestigen om slijtage van het stuur te voorkomen.

Sram Level 4-zuigerrem: de vervanger van de G2

Een andere opmerkelijke nieuwigheid is de komst van de Level 4-zuigerrem in het gamma. Deze nieuwe rem is voorbestemd om de G2 te vervangen, die nooit echt zijn plaats heeft gevonden. Technisch gezien is hij een mix van de Level 2-zuigerrem en de G2. Hij deelt de hoofdcilinder en remhendel met de eerste, maar gebruikt de remklauw van de tweede.

Terwijl de G2 afstamt van de Guide en werd gepresenteerd als een AM/enduro-rem, brengt deze herpositionering de Level 4-zuigerremmen dichter bij een XC/touring/downcountry-praktijk. Best een goede zaak, want we merkten destijds dat we vrij gemakkelijk de limieten van de G2 bereikten tijdens een endurorit met een klein hoogteverschil.

Volgens Sram zijn deze nieuwe Level 4-zuigerremmen tien gram lichter dan hun tegenhangers met 2 zuigers. Meer remkracht en minder gewicht, dat zou kunnen verklaren waarom ze nu al erg populair zijn bij de atleten. Dat konden we met eigen ogen zien tijdens de eerste manche van de Franse Beker: Bike Check | Dit zijn de fietsen die we zagen in de Coupe de France van Marseille.

Wanneer we de oude generatie bekijken, was een combinatie van de Level-remgreep met een G2-remklauw echter ook al lichter dan een volledige set van de Level (206 gram tegenover 215 gram volgens onze metingen). Omdat we geen Level Stealth 2-zuigerrem ter beschikking hadden, konden we niet controleren of dit nog steeds het geval is, zoals aangekondigd, maar we hebben wel de nieuwe Level 4-zuigerrem gewogen. De voorrem van de Ultimate-versie klokte af op 220 gram, d.w.z. ongeveer vijftien gram zwaarder dan de gelijkwaardige Level-remgreep met een G2-remklauw van de oude generatie met een identieke lengte van de remleiding. Omdat de remklauw identiek is, wil dit zeggen dat de nieuwe remgreep zwaarder is! Dit plaatst deze nieuwe Level 4-zuigerrem net boven de oude Level 2-zuigerrem (215 gram), maar ruim onder de oude G2 RSC (253 gram).

Modellen en prijzen

Tot slot heeft Sram ook de benamingen van de verschillende remmen aangepakt om beter de bomen door het bos te zien. Zeg niet langer RSC, R, TLM of T maar Ultimate, Silver … en dat is het (voorlopig). Net zoals dat het geval is bij de nieuwe T-Type aandrijving heeft Sram op dit moment alleen de meest hoogwaardige versies onthuld. Zoals gebruikelijk bij het Amerikaanse merk, kunnen we de komende maanden goedkopere versies verwachten.

Vandaag zijn volgende modellen beschikbaar:

  • Code Ultimate Stealth (360 euro voor een set, zonder remschijven) – nieuw in het gamma, carbon remhendel gemonteerd op een lager en titanium bouten, uiterlijk past bij de XX-groep
  • Code Silver Stealth (320 euro voor een set, zonder remschijven) – equivalent van de Code RSC, aluminium remhendel gemonteerd op een lager en roestvrijstalen bouten
  • Level Ultimate Stealth 4P (360 euro voor een set, zonder remschijven) – equivalent van de G2 Ultimate, carbon remhendel gemonteerd op een lager en titanium bouten
  • Level Silver Stealth 4P (235 euro voor een set, zonder remschijven) – equivalent van de G2 RSC, aluminium remhendel gemonteerd op een lager en roestvrijstalen bouten
  • Level Ultimate Stealth 2P (340 euro voor een set, zonder remschijven) – equivalent van de Level Ultimate, carbon remhendel gemonteerd op een lager en titanium bouten
  • Level Silver Stealth 2P (220 euro voor een set, zonder remschijven) – equivalent van de Level TLM, aluminium remhendel gemonteerd op een lager en roestvrijstalen bouten

Afhankelijk van het model betekent dit een prijsverhoging van 19 tot 35 euro per rem in vergelijking met degene die hij vervangt, ofwel 38 tot 70 per set. Een verhoging die niet noodzakelijkerwijs gemakkelijk te rechtvaardigen is, vooral omdat de remmen van Sram al tot de duurste op de markt behoorden …

Sram Level Ultimate Stealth 4-zuigerrem: de terreintest

We rijden nu 6 maanden rond met deze nieuwe Level 4-zuigerremmen – hetzelfde geldt voor de Code Stealth op een andere testfiets – en over het algemeen lijkt de indruk erg op die van de G2. De bite doet denken aan die van de Level 2-zuigerremmen, maar ze bieden meer remvermogen wanneer je harder in de remhendel knijpt, waar de Level 2-zuigerremmen de indruk gaven te plafonneren. Als gevolg hiervan zijn ze erg geruststellend op kleine tot middelgrote hellingen. Sommige van onze Belgische testers vonden zelfs dat ze te krachtig waren voor XC in combinatie met de HS2-remschijven. Een montage met Centerline- of Centerline X-remschijven, die minder remvermogen bieden maar aanzienlijk lichter zijn (50 gram lichter per remschijf van 160 millimeter), leek hen interessanter.

Onze Franse testers gaven vanwege deze extra remkracht juist wel de voorkeur aan de HS2, vooral omdat ze (zoals alle Sram-remmen) zeer eenvoudig te doseren zijn. We namen de remmen in de herfst van vorig jaar mee voor een lange tocht in de bergen, en daar overleefden ze redelijk goed, ook al hadden we het gevoel dat dit niet hun favoriete terrein is. Bij langdurig remmen zaten ze vaak tegen hun limiet (we moesten soms met twee vingers remmen om genoeg remkracht te hebben). Dat was ook het geval wanneer we veel snelheid maakten. Niet echt een verrassing, vooral omdat de remmen worden geleverd met organische remblokken.

Maar over het algemeen zijn ze op hun plaats in het nu duidelijk afgelijnde programma van XC / tochtrijden. Wanneer je je aan routes of evenementen waagt met veel hoogteverschil, type Transvésubienne, kun je altijd pads monteren met metalen achterkant (vergeet niet om in dat geval ook de schijven te vervangen).

Sram Code Ultimate Stealth: de terreintest

Bij het schrijven van dit artikel realiseerden we ons dat we nog nooit een volledige test van de Sram Code hebben gepubliceerd, die nochtans vaak gebruikt wordt. Hoog tijd dus om even bij te praten!

We hebben hierboven al uitgelegd dat er qua werking niets verandert. De overgang naar het Stealth-formaat maakt ze niet tot nieuwe remmen, het is gewoon een kleine restyling. De technische basis van de huidige modellen is al enkele jaren niet veranderd, maar in de loop van de tijd hebben ze verschillende welkome ontwikkelingen gekregen, zoals de HS2-schijven in 2021. Vandaag komen daar standaard metalen pads bij op alle modellen.

In vergelijking met organische pads zijn ze beter bestand tegen hitte en hebben ze een langere levensduur, vooral in moeilijke omstandigheden. Aan de andere kant moeten ze een bepaalde temperatuur bereiken om volledig tot hun recht te komen (minder bite als ze koud zijn dan sommige organische pads), hebben ze een langere inlooptijd nodig en kunnen ze luidruchtiger zijn op nat wegdek.

Als goede Sram-rem onderscheidt de Code zich vooral door twee dingen: een uitstekende aangrijpingspunt en een grote progressiviteit. Een grote progressiviteit voor krachtige remmen die bedoeld zijn voor de meest toegewijde disciplines: als je ze vergelijkt met XC-remmen, zul je ze zeker bruut vinden.

De Ultimate-versie, zoals hier in onze test, beschikt over twee instellingen: de afstand van de remhendel tot het handvat en het aangrijpingspunt van de remblokken. Je hebt hier geen sleutel voor nodig, alles verloopt via stelwieltjes met duidelijke inkepingen die zelfs met handschoenen aan gemakkelijk te manipuleren zijn.

Bij oudere configuraties – met Centerline-remschijven en/of organische remblokken – had de Code de neiging niet tegen oververhitting te kunnen. In het begin van de rit presteerden de remmen uitstekend, maar wanneer ze opwarmden verloren ze al snel hun efficiëntie, bijvoorbeeld in lange afdalingen. Er was een heel goede rijstijl en vingerkracht voor nodig om ze onder alle omstandigheden te kunnen benutten, wat lang niet iedereen beviel. Je was fan van de Code of niet, een tussenweg was er zelden.

Met HS2-schijven en metalen remblokken winnen de remmen aan veelzijdigheid. Op papier hebben de metalen pads iets minder bite, maar dat stoorde ons niet al te veel. We waarderen vooral het hebben van een iets gemakkelijker toegankelijk remvermogen eenmaal voorbij het aangrijpingspunt, evenals het grotere uithoudingsvermogen.

Daarnaast blijft de Code de meest “doseerbare” rem die we kennen in de categorie enduro/DH. Het maakt deze remmen heel gemakkelijk te hanteren als het terrein nat is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Magura MT7 of Shimano Deore XT die directer zijn op droog wegdek, maar meer precisie vereisen in moeilijke weersomstandigheden.

Verdict

Er valt niets nieuws te melden qua remgevoel, want Sram blijft de referentie bij de remmen met een grote doseerbaarheid. Sommigen onder ons zal dit aanspreken, anderen dan weer niet, het is een kwestie van persoonlijke voorkeuren. Aan de andere kant hebben we met de komst van de Level 4-zuigerrem en de kleine evoluties van de Code het gevoel dat het merk eindelijk zijn assortiment onder de knie heeft op het gebied van gebruik en positionering. Betrouwbaarheidsproblemen terzijde (al lang geleden opgelost, al zullen we deze nieuwe functies blijven testen om er zeker van te zijn), waren de remmen van Sram nooit slecht. Ze leden vooral onder de slechte communicatie naar de juiste doelgroep of inconsistente montages. Vanaf nu is alles duidelijk en dat is een goede zaak.

Meer info via sram.com

DoorLéo Kervran