Bike Check | Dit zijn de fietsen die we zagen in de Coupe de France van Marseille

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Bike Check | Dit zijn de fietsen die we zagen in de Coupe de France van Marseille

Afgelopen weekend verzamelden heel wat wereldtoppers in de Zuid-Franse havenstad Marseille voor een Franse bekerwedstrijd. Voorafgaand aan de wedstrijd liepen we een rondje door de paddocks om er ons te vergapen aan de nieuwste XC-fietsen waarop de sterren van het circuit dit jaar zullen schitteren.

De Canyon Lux World Cup van Loana Lecomte

Beginnen doen we met de Canyon Lux World Cup (lees: Test | Canyon Lux World Cup CFR: presteren of presteren?) van Loana Lecomte die ook dit jaar weer een unieke laklaag krijgt. In 2022 was haar fiets in de kleuren van de Franse vlag (blauw-wit-rood) gelakt om haar Franse titel te onderstrepen, dit jaar sloeg Canyon een andere weg in.

De nieuwe Sram XX SL-groep is nauwelijks officieel voorgesteld (lees: Nieuw | Sram Eagle AXS 2023: een nieuw tijdperk breekt aan), of we zien hem al overal opduiken bij de grote teams in de paddocks. Loana Lecomte koos voor het crankstel met geïntegreerde vermogenssensor en een 34-tands kettingblad.

De fietsen van het Canyon CLLCTV XCO-team worden (bijna) van kop tot teen uitgerust met Sram en dus neemt het team ook deel aan de ontwikkeling van de producten. Op de fiets ontdekken we een prototype van een vork die de toekomstige SID zou kunnen voorspellen. We merken onder meer een lichtere kroon en een nieuwe cartridge op, genaamd Charger Race Day 2.

Op het stuur koos de Française voor de nieuwe AXS Pod-shifter die lichter zou zijn dan de oude. Aan de linkerkant bedienen twee knoppen de zadelpen. We merken ook de nieuwe vorm van de Sram Level Ultimate-remhendels op, die geoptimaliseerd werden voor een interne doorgang van de remleiding via de headset of het stuur. Functioneel verandert er niets.

Op de pedalen vinden we dan eindelijk een (subtiele) verwijzing naar haar Europese titel: de Time Atac XC 12-pedalen zijn aangepast aan de kleuren van de blauw-witte trui.

De BMC Fourstroke 01 van Titouan Carod

De volgende fiets in de rij is de nieuwe BMC Fourstroke 01 van Titouan Carod die vorig jaar officieel werd gepresenteerd vlak voor de Roc d’Azur (lees: Test nieuw | BMC Fourstroke 01 & Fourstroke LT: the fight club).

Met de AutoDrop-zadelpen is de Fourstroke 01 van het BMC Racing Team al een uitzondering, maar daarnaast is het ook de enige fiets in de paddocks die is uitgerust met veringen van Öhlins. Veel weten we er nog niet van, maar we zien wel een lockout op het stuur voor zowel de vork als de demper, terwijl daar een paar weken geleden tijdens de teampresentatie nog niets van te merken was.

Je hebt het misschien al opgemerkt op de foto’s hierboven: Titouan Carod remt met Level-remmen met … 4 zuigers die 10 gram lichter zijn dan Level-remmen met 2 zuigers! Deze remmen zijn een nieuwe toevoeging aan het gamma van Sram en ze zijn voorbestemd om de G2 te vervangen. We hebben ze zelf ook al kunnen testen, meer daarover binnenkort!

Uiteraard hebben ze bij het BMC Racing Team ook recht op de nieuwe Sram XX SL-groepset.

Het team kiest verder voor Pirelli Scorpion XC RC 2.4-banden en Duke-wielen, voorlopig zonder inserts. Zowel Titouan Carod als ploegmaat Jordan Sarrou zouden volgens de mecanicien van het team kiezen voor een druk van 17 psi (1,17 bar) vooraan en 19 psi (1,31 bar) achteraan.

Dit ventiel dient om het AutoDrop-reservoir te vullen met een luchtreserve. Er kan tot 14 bar in de onderbuis worden gepompt.

De Trek Supercaliber van Evie Richards

We zijn het gewend om de beste Fransen in Marseille aan het werk te zien tijdens de openingsmanche van de Coupe de France, maar buitenlandse renners zijn hier zeldzamer. Dit jaar was echter ook Trek Factory Racing met zijn drie Europese rijders naar Marseille afgereisd: Evie Richards, Jolanda Neff en Vlad Dascalu.

En nogmaals komen we de Sram XX SL-groepset tegen. Met een kleine twist echter, want zoals altijd bij Trek zijn de AXS-batterijen gelabeld met de kleuren van de renners.

Cockpits uit één stuk worden steeds populairder in XC, maar de Trek is in onze ogen een van de mooiste. Net als Titouan Carod rijdt Evie Richards met de nieuwe Sram Level Ultimate 4-zuigerremmen.

De remklauw van de Level 4, van binnenuit gezien.

In tegenstelling tot Canyon kwam Trek naar Marseille met SID’s van de huidige generatie.

Jolanda Neff begon haar seizoen overigens op de weg, met eindwinst en twee ritzeges in de Trofeo Ponente in Rosa in Italië.

De Rockrider Race 940 S van Maxime Marotte

Bij Rockrider zagen we voor het eerst de nieuwe Race 940 S die nog in ontwikkeling is en voorlopig gereserveerd is voor het team. De fiets zou in 2024 beschikbaar moeten zijn voor de consument.

Het aangekondigd gewicht van het frame bedraagt 1540 gram. Hij is zowel vooraan als achteraan ontworpen rond een veerweg van 120 millimeter. We zien een imposante verstijvingsbrug tussen de staande achtervork, wat niet zo gebruikelijk is in XC.

De fiets is (nog) niet uitgerust met een interne doorgang door de headset, want Rockrider bleef trouw aan openingen in het balhoofd.

TRP is partner van het Rockrider Ford Racing Team, maar hoewel het Taiwanese merk zojuist een nieuwe aandrijving heeft gepresenteerd, betreft dit partnerschap alleen de remmen. Voor de groep vertrouwt het team op Sram en net als bij de andere grote teams staat de nieuwe XX SL al op de fiets. Let op de twee kleine beschermingen die nog op de bediening aanwezig zijn, waardoor het eenvoudig is om de rubberen knoppen te vervangen. Op het moment dat we deze foto’s maakten, had Maxime Marotte zijn keuze tussen de holle of bolle vorm nog niet gemaakt.

Manitou zorgt voor de demping van de fiets. Het was een van de belangrijkste werkterreinen deze winter, wist Théo Mougenel, een van de mecaniciens van het team, ons te vertellen.

Bewonder deze minimalistische kettinggeleider die wordt bevestigd aan een bout voor de bidonhouder.

Voor het onderstel viel de keuze op Mavic Crossmax SL Ultimate-wielen en een prototype van een Hutchinson-band. In de tekening van de band herkennen we de Skeleton, wat betekent dat de nieuwigheid verborgen moet zitten in het karkas of in het rubber.

Turkoois is de standaardkleur van de fiets, maar Emeline Detilleux en Savilia Blunk hebben recht op een speciale afwerking. Omdat ze respectievelijk de nationale kampioenen zijn van België en Amerika, werd het ruwe frame afgewerkt met stickers in de kleuren van hun vlag.

De Berria Mako BR LTD van Léna Gérault

Het Berria Vittoria Factory Team is een nieuwe structuur rond Léna Gérault en Lucie Urruty. Zoals de naam al doet vermoeden, rijdt het team op fietsen van het Spaanse merk Berria.

In Marseille koos het team voor de full-suspension. Bij Berria luistert die naar de naam Mako, heeft hij 100 millimeter veerweg en een vorm die we eerder al zagen bij de oudere generatie van de Scott Spark.

SR Suntour levert de veringen, met een Axon 34 vooraan en een Edge achteraan. We zien geen elektrische lockout zoals op de fiets van Tom Pidcock, want het team bleef trouw aan een kabel. Voor hoelang nog?

Verrassend is dat de fiets is uitgerust met een Sram GX Eagle AXS-derailleur met derailleurhanger. Teammanager Jérôme Dericbourg legt ons uit dat ze de nieuwe groepen hebben ontvangen net op het moment dat ze naar Marseille vertrokken en aangezien het geen goed idee is om op de dag van de wedstrijd voor het eerst met iets nieuws te rijden, bleven ze thuis. In de volgende races zouden we de Berria Mako met een XX SL moeten zien.

De Orbea Oiz van Luca Martin

Luca Martin is momenteel geblesseerd aan de knie, maar zijn fiets was wel aanwezig in Marseille.

Het nieuwe Orbea Factory Team (lees: Orbea Factory Team 2023: een veelbelovend project rond Anne Tauber en Pierre de Froidmont) rijdt op de Orbea Oiz die vorig jaar werd gepresenteerd.

Het duo Sram-RockShox komt ongetwijfeld het meest voor in de paddocks, maar Orbea is al vele jaren trouw aan Fox en Shimano, zelfs voor fietsen die aan het publiek worden verkocht.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat het een complete Shimano XTR-groep is die de fiets uitrust (aandrijving en remmen).

We weten niet of er een wedstrijd is voor de kleinste kettinggeleider ter wereld, maar deze zou zeker bovenaan de ranglijst staan!

De Lapierre XR van Sebastian Fini

Eindigen doen we met de Lapierre XR van Sebastian Fini, de Deense kampioen die sinds deze winter de kleuren van Lapierre-Mavic Unity draagt.

We zagen het eerder al op de endurofiets van Isabeau Courdurier dat Lapierre zijn rijders graag bedeeld met een unieke afwerking, zoals ook het geval is op de fiets van Sebastian Fini.

De aandrijving werd opgebouwd uit een mix van FSA en Shimano.

Voor het onderstel bundelden Mavic en Michelin de krachten. In Marseille was ook een technicus van het merk uit Clermont-Ferrand aanwezig om het team te helpen bij de bandenkeuze en voor de ontwikkeling van de volgende producten.

De telescopische zadelpen is een essentieel accessoire geworden bij de elites. Rijders die nog met een vaste zadelpen rijden, zijn dan ook de uitzondering. Sebastian Fini koos voor een KS Lev-Ci met carbon pen en een heel kleine drop van 75 millimeter.

Een rondje door de paddocks is nooit compleet zonder enkele foto’s van gereedschapskisten. Bovenstaande kisten horen toe aan de mecaniciens van Canyon CLLCTV XCO. Kies je eerder voor magneten zoals Thibault Riviere of toch voor het met laserachtige precisie gesneden schuimrubber zoals Alvaro Dominguez?

DoorLéo Kervran