Nieuw voor 2020 | Merida eOne-Sixty: Merida verfraait zijn e-enduro

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Nieuw voor 2020 | Merida eOne-Sixty: Merida verfraait zijn e-enduro

Voor modeljaar 2020 zet Merida de vernieuwing van haar gamma verder en pakt daarmee uit met een totaal vernieuwde eOne-Sixty, een e-mountainbike met 160 millimeter veerweg. Wij waren reeds aangenaam verrast door de vorige versie (lees onze test hier), maar met een aluminium frame en een externe batterij was het uiterlijk van de eOne-Sixty niet in verhouding tot zijn prestaties en kwam hij een beetje verouderd over. Voor 2020 stelt Merida een verfijnde vormgeving, een lichter carbon frame en vooral, wielen van verschillende grootte, voor- en achteraan, voor.

De nieuwe eOne-Sixty is een complete herziening van zijn voorganger. Hij is weer volledig bij de tijd dankzij onder andere de geïntegreerde batterij. Deze elektrische versie lijkt meer op de niet-elektrische versie, de One Sixty. Door de geïntegreerde batterij en het carbon frame is de fiets in staat veel agressievere lijnen te rijden dan het voorgaande model.

De basis van de fiets is het compleet nieuwe carbon frame. Door het gebruik van carbon is het frame van de eOne-Sixty stijf en robuust, zonder het totale gewicht van de fiets te verhogen. Met de grote opening voor de batterij was het een uitdaging om een stijf frame te ontwikkelen. Het gebruik van carbon en de specifieke opbouw van de lagen, maken het mogelijk een stijf frame te bouwen en zelfs het gewicht te verlagen. Ook geeft het gebruik van carbon veel meer vrijheid als het om de vormgeving gaat, wat duidelijk te zien is in het opvallende uiterlijk van de eOne-Sixty. Carbon is echter geen goede geleider van warmte, iets wat bij een e-mtb wel een belangrijk punt is om mee te nemen in het ontwerp. Om een optimale bedrijfstemperatuur van de batterij te kunnen garanderen, is de zogenoemde Thermogate ontwikkeld. Deze ‘schoorstenen’ rond het balhoofd zorgen ervoor dat de warme lucht zijn weg uit het frame weet te vinden.

Vanzelfsprekend lopen alle kabels en leidingen intern door het frame. Een nieuwe interne klem aan de binnenkant van de onderste framebuis fungeert tevens als montagepunt voor een bidonhouder. De achterdriehoek, in aluminium, is gelijkaardig aan die van de vorige versie. Op vlak van gewicht tikt de nieuwe eOne-Sixty in zijn duurste versie af op 21,93 kilogram.

Een van de sterkste punten van de oorspronkelijke eOne-Sixty is de geometrie. Het speelse maar toch stabiele karakter was iets wat absoluut behouden moest blijven op deze nieuwe versie. De nieuwe eOne-Sixty staat op twee verschillende wielmaten; een 29” voorwiel met 2.5” banden en een 27.5” achterwiel met 2.6” banden voor maximale grip en extra comfort.

Kortere chainstays zorgen voor een speels en wendbaar stuurgedrag. De balhoofdhoek is met 65,5 graden iets vlakker geworden en het bottom bracket werd lager gepositioneerd voor betere controle op hoge snelheid. De eerste eOne-Sixty was geoptimaliseerd voor 175 mm cranks, de nieuwe versie is gebouwd voor 165 mm cranks. Dit maakt het mogelijk de bottom bracket nog lager te plaatsen. Om de prestaties tijdens het klimmen te verbeteren, is de hoek van de zitbuis juist iets steiler geworden.

De nieuwe Merida eOne-Sixty wordt geleverd met de vertrouwde Steps E8000 motor van Shimano met een koppel van 70 Nm. De batterij is de onlangs voorgestelde compacte Shimano 8035 met 504 Wh. Een eventuele tweede batterij kan makkelijk mee worden genomen in je rugzak zodat je nog langer kan genieten van de trails.

De samenwerking met Shimano houdt daar echter niet op. Ook de schakelcomponenten komen van de Japanse fabrikant. Naargelang het model is de eOne-Sixty uitgerust met SLX, XT of XTR met een remklauw met vier zuigers. De twee topmodellen zijn voorzien van Fox-ophanging en DT Swiss-wielen, terwijl de twee andere modellen het met een Marzocchi-ophanging (eOne-Sixty 8000) of RockShox (eOne-Sixty 5000) en Merida-wielen doen. De overige onderdelen komen uit het eigen huis.

Wat ons verder opvalt aan de nieuwe eOne-Sixty zijn de bijzonder mooi weggewerkte elektrische kabels die nu door de stuurpen lopen. Een geïntegreerd spatbord en de steekas van het achterwiel dat eveneens dienst doet als inbussleutel van 4 en 6 millimeter zijn knappe en handige details. De vier millimetersleutel stelt je eveneens in staat om de batterij te verwijderen.

Om impact van het stuur met de bovenbuis te vermijden heeft Merida deze eOne-Sixty voorzien van haar Internal Block. De nieuwe Internal Block werd lichtjes gewijzigd tegenover de vorige versie en is nu uitgerust met een soort kraag op de vork en een stop in het frame, voorzien van een rubberen bumper op de onderbuis.

De nieuwe Merida eOne Sixty is vanaf oktober beschikbaar in vier versies, in prijs variërend tussen 5000 en 10000 euro (eOne Sixty 5000, 8000, 9000 en 1000) en in vijf verschillende maten. De twee vorige modellen (eOne Sixty 500 SE en 800 SE) blijven in het gamma als instapmodellen, volledig in aluminium en zonder geïntegreerde batterij.

Meer info: https://www.merida-bikes.com/en/p/merida-product-news/the-new-eone-sixty-260.html

DoorJurgen Groenwals