Test | Merida eOne-Sixty 800: verrassing aan de top

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Test | Merida eOne-Sixty 800: verrassing aan de top

Na de One-Forty en de nieuwe One-Twenty is het nu de beurt aan de Merida eOne-Sixty om eens te kijken wat hij in zijn mars heeft. Deze e-mountainbike is met zijn 160 millimeter veerweg achteraan, 27,5 Plus-banden en Shimano-motor een gedegen concurrent voor heel wat andere spelers op de markt.

De Merida eOne-Sixty doet een beroep op een klassieke constructie met een externe batterij. Het frame is uit aluminium en verkrijgbaar in vier maten. In het frame passen 27,5 Plus-wielen met velgen tot 38 millimeter en banden tot 2.8″.

Het is logisch dat we op de fiets heel wat overeenkomsten terugvinden met de andere modellen van het merk. Denk maar aan de interne kabelgeleiding. De Smart Entry in- en uitloopstukken klemmen de kabels vast van zodra deze op hun plaats zitten, wat ervoor zorgt dat ze niet liggen te klapperen tegen de binnenkant van het frame.

Alle bouten hebben een Torx-kop en de liggende achtervork krijgt aan de zijde van de aandrijving een rubber beschermstrip.

De fiets werd ontworpen met het oog op de ruigere endurodiscipline en is uitgerust met een demper met externe cilinder. De RockShox Super Deluxe R-achterdemper is van het Trunnion-type, waardoor minder plaats wordt ingenomen in het frame. Aan de bovenkant wordt de achterdemper door middel van een lager aan de link bevestigd.De achterdemper is in tegenstelling tot op de klassieke One-Sixty niet zwevend. Onderaan wordt de demper net boven de motor aan de voordriehoek bevestigd. Dit systeem werkt misschien een tikkeltje minder gevoelig dan een zwevende versie, al moeten we er ook rekening mee houden dat we hier te maken hebben met een zwaardere e-mountainbike. De achterdriehoek werd voorzien van een grote brug om de staande achtervork te versterken. De achterste remklauw is van het direct mount type. 

De fiets is uitgerust met een Shimano E8000-motor, ofwel de top of the bill van het Japanse merk. Met de batterij van 500Wh behoort deze combinatie wat ons betreft tot de referenties.

De motor wordt bediend met een identieke shifter als die van de derailleur. De display is eerder klein, maar wel goed afleesbaar.

De externe batterij vindt een plaats net boven de motor. De batterij is verwijderbaar om ze binnen te kunnen opladen, al kan ze ook op de fiets zelf opgeladen worden.

Geometrie

Wanneer we de tabel van de geometrie bekijken, valt ons niets extreems op. Alle cijfers lijken zeer evenwichtig op elkaar afgestemd, wat zeer belangrijk is voor een e-mountainbike. De balhoofdhoek bedraagt 66,5 graden, de liggende achtervork meet 439,5 millimeter en de reach van de medium bedraagt 440 millimeter. Gelijkaardige cijfers op een endurofiets zonder trapondersteuning zouden ons versteld doen staan, maar van de eOne-Sixty kunnen we dit begrijpen omdat deze op een ruimer publiek mikt.

Onderdelen

Een duo van RockShox moet voor voldoende comfort zorgen. Vooraan zien we een eenvoudige RockShox Yari RC Boost-vork met een veerweg van 170 millimeter, achteraan een RockShox Super Deluxe R-achterdemper met 160 millimeter veerweg. Die achterdemper kan niet geblokkeerd worden, maar dat missen we niet echt op een e-mtb. Met een e-mtb zoeken we graag zeer technische beklimmingen op en in die omstandigheden kunnen we de hulp van de vering wel gebruiken.

Een Shimano-groep ontfermt zich dan weer over de aandrijving. Schakelen doe je met een SLX-shifter, een XT-achterderailleur en een 11-speed cassette (11-46). Naast de motor en aandrijving, levert de Japanse gigant ook de remmen. De Shimano SLX-remmen gebruiken een remschijf van 203 millimeter en hebben zoals zo vaak een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

De wielen komen uit het eigen Merida-huis en zijn opgebouwd met velgen met een interne breedte van 38 millimeter. Rond de velgen liggen Maxxis Minion DHR 2-banden met een breedte van 2.8″. Samen zorgt dit voor een samenhangend geheel. Ondanks dat deze banden een goede keuze zijn, wisten we het Exo-karkas toch in de fout te dwingen.

Het Expert eTR-stuur (780 millimeter) en -stuurpen (35 millimeter) zijn eveneens van eigen makelij. Na een eerste rit hebben we de stuurpost wat laten zakken omdat die naar onze smaak iets te hoog stond.

Ook de kabelbediende dropper zadelpen komt uit eigen huis. Wij vonden de drop van 125 millimeter echter net iets te min. De kabel is vrij stijf en kan daardoor niet anders geplaatst worden, wat jammer is omdat hij in contact komt met de remmen.

Versies en prijzen

In de Benelux zijn er drie versies verkrijgbaar van de Merida eOne-Sixty. Ons testmodel, de Merida eOne-Sixty 800 is de goedkoopste van de drie en is uitgerust met de onderdelen zoals hierboven beschreven. Zijn adviesprijs bedraagt 4699 euro. Vervolgens komt de Merida eOne-Sixty 900 (5299 euro) met een RockShox Lyric RC en Shimano XT-shifters en -remmen. De Merida eOne-Sixty 900e is het topmodel dat voor 6799 euro over de toonbank gaat. Voor de veringen maakt RockShox plaats voor Fox (een Fox Factory Float X2 achteraan en een Fox Factory Float 36 met Kashima-coating vooraan).

Merida eOne-Sixty 800: de terreintest

Als testmodel kregen we een large, wat perfect is voor onze 1m83. Door de ‘brave’ geometrie voelen we ons meteen thuis op de fiets eens alles goed afgesteld staat. Deze karaktertrek zou ons de hele test achtervolgen, want de Merida eOne-Sixty 800 voelt zich overal thuis!

Bergop moet je net zoals op andere e-mountainbikes de voorkant goed belasten en je evenwicht vinden maar eens je dat in de vingers hebt, valt hij moeilijk af te stoppen. Hij steigert amper en klimt verbazend goed. Met hem kun je dan ook (bijna) elke helling te baas.

De Merida eOne-Sixty klokt op de weegschaal af op iets meer dan 22 kilogram, maar dat gewicht is geen handicap om hem vlotjes van richting te doen veranderen. Ook het wiel opheffen om over een obstakel te rijden verloopt probleemloos. En nukkig is de fiets ook al niet, hij volgt perfect de lijnen die je kiest.

Zelfs in de ruigste omstandigheden blijft het rijgedrag van eOne-Sixty heel voorspelbaar.

Uiteraard vervormen de banden wanneer ze onder druk worden gezet in de bochten, maar toch blijft hij precies sturen. We hebben duidelijk te maken met een e-mountainbike die het nodige vertrouwen schenkt en waarvan we de remmen kunnen loslaten.

Tijdens een uitje waren we zowel renner als fotograaf. We moesten dan ook vooruit rijden om foto’s te kunnen nemen en nadien de anderen, die ontketend waren, terug bijbenen. Nooit of te nimmer kwam de Merida in de problemen, niet bergaf en niet op de moeilijkste passages bergop.

Grote stenen? Geen probleem, de fiets rolt overal onverstoord over terwijl de remmen voor de nodige stopkracht zorgen. 

In het begin van de veerweg reageert de vering zeer gevoelig en ze effent het terrein. De fiets heeft geen moeite met hoge snelheden en accelereert vlot.

Verdict

Toen we de fiets voor het eerst zagen, waren we een beetje bang dat hij rap-rap in elkaar werd geknutseld om op de kar van de steeds maar groeiende e-mountainbike markt te springen. Maar dat bleek niet waar. Merida maakte een goede keuze qua onderdelen voor deze eOne-Sixty. Hij ligt goed in de hand en kan op alle terreinen goed uit de voeten, wat hem geschikt maakt voor een groot panel gebruikers. Sommigen zullen het jammer vinden dat de batterij niet geïntegreerd werd, maar zijn rijgedrag behoort tot die van de besten uit de klas.

Meer info op www.merida.nl/e-bike/performance/e-one-sixty+800+silk+titan-slash-black/2019

Onze test van de Merida One-Forty: www.vojomag.nl/test-merida-one-forty-800-kan-meer-dan-doet-vermoeden;

De eerste test van de Merida One-Twenty: www.vojomag.nl/eerste-test-merida-one-twenty-metamorfun

DoorPaul Humbert