Nieuw ⎜ BMC Kaius 01: een gravelbike op zoek naar topprestaties!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw ⎜ BMC Kaius 01: een gravelbike op zoek naar topprestaties!

BMC brengt een nieuwe gravelbike uit! Drie jaar nadat de URS werd voorgesteld, en een jaar na een grote update van dat model met een mountainbike-DNA, wil het Zwitserse merk nu ook het wedstrijdsegment van de gravelbikes veroveren. Pauline Ferrand-Prévot zal tijdens het WK gravel op 8 oktober in Italië hoogstwaarschijnlijk te zien zijn met deze fiets, maar ondertussen vertellen we hier al wat we erover weten:

Het doel van dit nieuwe model is duidelijk en BMC maakt er ook geen geheim van: snelheid en topprestaties, dat is wat telt! De slogan van dit nieuwe model getuigt hiervan: “Unleash maximum speed.”Kortom, wat het Zwitserse merk hier presenteert, is een fiets die is gemaakt voor gravelcompetitie.En om dat doel te bereiken, geniet de Kaius 01 van de nieuwste technologieën die door het merk worden gebruikt op zijn racefietsen.

Conrad Glassey, productiedirecteur bij BMC, legt uit: “De Kaius is een zeer lichte gravelbike die gemaakt is om met volle snelheid over ruw terrein te knallen.” Het gewicht van het frame, de vork, de zadelpen en de cockpit bedraagt 1,785 kilogram voor een maat 54.

Het weven van de koolstofvezels van het frame zou volgens het merk innovatief zijn zodat ze op een specifieke manier hun werk doen naargelang de zones en de invloeden op de fiets.Het merk voegt eraan toe dat de hoge modulus-vezels een stijfheid bieden zonder overdreven compromissen te moeten sluiten voor het gewicht.

Waar de BMC URS eerder een als gravelbike vermomde mountainbike met een gebogen stuur was (lees: de geometrie leunde dichter aan bij een mountainbike dan bij een gravelbike), slaat de Kaius 01 een ander pad in en wordt hij aangekondigd als “de ideale racefiets voor gravel”.Dit is te merken aan de geometrie, waar we met name een vrij rechte balhoofdhoek (71 graden voor de maten 47 en 51, 72 graden voor de rest) zien en een korte liggende achtervork en relatief lage trapas.Tegelijkertijd herinnert de vrij lange reach (405 millimeter op maat 56) ons eraan dat we te maken hebben met een fiets die klaar is om af en toe een beetje singletrack te zien.De Kaius 01 zal verkrijgbaar zijn in zes maten, om zich zo goed mogelijk aan te passen aan ieders morfologie.

Op de cockpit zien we een kortere stuurpen die meer wendbaarheid en reactievermogen belooft, maar ook comfort. Inderdaad, BMC koos voor een “flexibele” stuurpen op de nieuwe Kaius om kleine trillingen te dempen.

Deze BMC ICS MTT-stuurpen is alleen aanwezig op de twee goedkoopste modellen.De topversie, de Kaius 01 One, verruilt deze flexibele stuurpen voor een full carbon ICS Aero cockpit, met een stuurbreedte van 420 millimeter.

Deze combo stuur-stuurpen is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, ze heeft ook de missie om het contactoppervlak met de lucht te verkleinen om zo aerodynamisch mogelijk te zijn. Ook hier staat alles in het teken van pure prestaties ten koste van het comfort.

Een ander teken dat topprestaties zeer belangrijk waren bij het ontwerp van deze Kaius 01, is dat BMC bijzonder veel aandacht besteedde aan de integratie van de bidonhouders om de aerodynamica te optimaliseren.

Verder accepteert de Kaius banden tot 44 millimeter en er kan zowel een enkel als dubbel kettingblad gemonteerd worden. Daarnaast is ook de montage van een telescopische zadelpen mogelijk.

De Kaius 01 is verkrijgbaar vanaf september 2022 en wordt uitgebracht in drie versies, elk in zijn eigen kleur:

  • Kaius 01 One (11.499 euro): Sram RED AXS-aandrijving, Zipp 303 Firecrest-wielen, Pirelli Cinturato Gravel-banden van 40 millimeter (lees hier onze test) en een ICS carbon Aero-cockpit.
  • Kaius 01 Two (8.499 euro): Sram Force eTap AXS-aandrijving, Zipp 303 S-wielen, Pirelli Cinturato Gravel-banden van 40 millimeter en een ICS2-stuurpen.
  • Kaius 01 Three (5.499 euro): Sram Rival eTap AXS-aandrijving, CRD 400-wielen, Pirelli Cinturato Gravel-banden van 40 millimeter en een ICS2-stuurpen.

Meer info via www.bmc-switzerland.com

DoorJan Geys