Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank - Pirelli Cinturato Gravel H

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank - Pirelli Cinturato Gravel H

Test | Pirelli Cinturato Gravel H

Als merk doet Pirelli zeker een belletje rinkelen. Denk maar aan de beruchte Pirelli-kalender vol schaars geklede vrouwen, de banden voor raceauto’s en sinds enige tijd ook voor een solide gravelband: de Cinturato Gravel H. Wij deden onze gordel om en gingen ermee op pad.

Eerste aanblik en montage

Wees alert wanneer je deze Pirelli-band in handen hebt (of wil bestellen), want er bestaat een Cinturato M- en een Cinturato H-versie die wezenlijk van elkaar verschillen. M staat voor Mixed Terrain, H voor Hard Terrain. Wij kiezen voor een H-versie voor deze test aangezien we een allround band zoeken die zowel in het voorjaar, de zomerperiode als in het najaar van dienst kan zijn. De mixed versie heeft een te uitgesproken profiel (hogere noppen) en is vooral geschikt voor de modderige winterperiode. Het monteren van de H-versie verloopt vlot en de band popt in geen tijd op de velg, zowel tubeless als met een binnenband.

Specificaties van de band

Hard Terrain dus. Het eerste wat opvalt, is dat de noppen met een zeer hoge dichtheid tegen elkaar liggen. Je kan met andere woorden veel noppen terugvinden op deze Cinturato H. Het tweede dat visueel gezien opvalt, is dat de noppen zeer dun zijn op het loopvlak en steeds dikker worden naarmate je naar het uiteinde van de band opschuift. Op zich is dat een gekend concept binnen de wereld van de gravelbanden, maar bij deze Pirelli is het uitgesprokener dan bij andere banden/merken.

Deze gravelband kan je trouwens terugvinden in drie breedtes (35-40-45 millimeter) voor 700c wielen en er zijn ook twee 650b versies die iets breder uitgewerkt zijn (45-50 millimeter). Na montage valt die 700cx40 versie van ons een klein beetje breder uit (41,1 millimeter), net zoals bij de meeste van de gravelbanden uit de test. Voor een Pirelli Cinturato Gravel H betaal je 49,99 euro, hetgeen een gemiddelde prijs is in deze test. Met 505 gram is hij weliswaar zwaar, maar het verschil met de andere banden is niet crimineel groot.

Rijgedrag

Die densiteit van het profiel werkt uitstekend op harde grindwegen, op droge bos- en veldwegen en op asfaltbanen. Deze band is snel en de band bolt vlot aangezien de rolweerstand laag ligt. Die lage rolweerstand hoeft trouwens een goede grip niet in de weg te staan. Daarvoor heeft men bij Pirelli gebruikgemaakt van hun zogenaamde SpeedGRIP Compound rubbermengsel. Uit de praktijktest blijkt inderdaad dat de Cinturato H een relatief goede grip geeft tijdens het rijden, vooral wanneer de ondergrond er droog en smooth bij ligt.

Pirelli Cinturato: Italiaanse snelheid …

Bij natte omstandigheden of tijdens passages door smurrie en modder, merk je dat de band tegen zijn limieten aanzit wat grip betreft. Dan word je een nerveus gedrag en enkele kleine slipbewegingen gewaar. Ook het insturen op een natte en gladde kasseistrook loopt dan moeizamer. Dat is uiteraard niet onlogisch en voor die meer winterse ondergronden is de M-versie beter geschikt. Deze H-versie is om te knallen over goede gravelwegen en daar is hij goed in.

Testtrack

KOM’s op Strava aanvallen en binnenhalen tijdens een testrit? De Pirelli Cinturato Gravel H heeft ondergetekende daarbij succesvol bijgestaan. Zet je schrap voor een segment van drie en een halve kilometer met een kasseihelling inclusief flauwe rechtse bocht, een strook bergaf tussen de velden om tot slot via een holle weg aan het Mollendaalbos uit te komen. De ondergrond lag droog, strak en snel en dan is ook de Cinturato in zijn element. Niet geschoten is altijd mis en voor heel even voelde ondergetekende zich de “king of this gravelroad”.

Wanneer je KOM’s wil aanvallen, toch een tip/waarschuwing. Zorg ervoor dat je niet te bruusk in de remmen moet (om welke reden dan ook), want dan slipt de band door. Tijdens het afremmen komt met andere woorden het nerveuze karakter van de band naar voor. Bijkomend is de Cinturato Gravel H ook niet extreem duurzaam en vertoont hij reeds gebruikssporen na de eerste (300) testkilometers. Lekbestendig is hij dan weer wel en dat is misschien nog wel een belangrijkere eigenschap.

Verdict

De Pirelli Cinturato Gravel H doet waarvoor hij in de markt is gezet: over gravelwegen, aangestampte bosdreven en strakke asfaltbanen flink veel snelheid maken. Indien je wil knallen, zit je goed met deze band. Wanneer je op natte ondergrond de bocht in gaat of bruusk in de remmen moet, toont hij zijn Italiaanse karakter en komt hij wat nerveus uit de hoek. “Power is nothing without control”, is de slagzin van Pirelli. Voor hard terrein alleszins wel …

Meer info via https://velo.pirelli.com

Pirelli Cinturato Gravel H

€ 49,99

505 g

  • Lage rolweerstand
  • Grip bij droge omstandigheden
  • Lekbestendig
  • Grip bij natte omstandigheden
  • Nerveus gedrag in de bochten
  • Niet zo duurzaam

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJan Van Herck