Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank

Opnieuw door het bos de bomen zien. Dat is de ultieme doelstelling van dit dossier. Want vandaag de dag is er keuze te over en is het aanbod op de gravelmarkt immens. We willen jou met deze test wat meer houvast bieden zodat je een weloverwogen keuze kan maken binnen het segment van de allround gravelbanden. Veel bike plezier …

Wat is een goede gravelband? Dat is waarschijnlijk dé belangrijkste vraag van dit dossier. Net zoals bij vragen als “Wat is een goede mountainbikeband?” of “Wat is gravel?”, verschillen hierover de meningen bij de bikers zelf. En toch willen we een soort van antwoord, of richtlijn zo je wil, naar voor schuiven. Een allround gravelband volgens de opzet van dit dossier is een band die vlot bolt op de typische gravelstroken, maar toch ook wat profiel bevat voor grip in de bochten en bij semi natte omstandigheden. Op die manier zou je met deze band tijdens de zomermaanden, maar ook tijdens het voor- en najaar, uit de voeten moeten kunnen. Op voorwaarde dat de ondergrond relatief droog blijft, moet je tijdens 80% van de gravelritten met deze banden plezier kunnen beleven.

Kiezen is verliezen

Welke banden hebben we gekozen? Aangezien er veel mogelijkheden op de markt zijn en de tijd ook niet onbeperkt is, hebben we geprobeerd een variatie aan merken en types aan te bieden. Grote merken zoals Schwalbe, Hutchinson en Michelin, maar ook eerder nichespelers als IRC, Zipp, Ritchey en Pirelli komen aan bod. Wie onze intro aan zich voorbij wil laten gaan, kan hieronder zonder omwegen naar zijn of haar favoriete exemplaar surfen. Maar lees ze zeker ook eens allemaal door, want er zijn verrassende zaken te bespeuren. En aarzel uiteraard niet om je feedback of bevindingen met ons te delen …

Size does matter

28 inch (oftewel 700c) is nog steeds de meest gebruikte wielmaat onder gravelbikers. De meeste fietsen worden met deze wielmaat in het achterhoofd ontworpen en 650b is en blijft voorlopig een nichemarkt. Wij kiezen voor deze test voor een 700c-wielset en opteren bijkomend voor een standaardbreedte van 40 millimeter voor de band. Wat de actuele breedte van een band is, hangt natuurlijk ook af van de binnenbreedte en de constructie van de velg. In het dossier meten we steeds de actuele breedte (het loopvlak van de band) nadat hij gemonteerd is en bij 2 bar bandendruk.

Testopzet en protocol

Gravelbanden vergelijken is geen eenvoudige opdracht. De weersomstandigheden willen wel eens wisselen doorheen het seizoen, net zoals het frisse gevoel in de benen en de berijdbaarheid van de ondergrond. En toch proberen we er met betrekking tot dit dossier wat structuur in te brengen.

Zo worden alle gravelbanden gemonteerd op dezelfde wielen, rijden we minstens 300 kilometer per bandenpaar en doorploegen we met iedere set een standaard testroute van 50 kilometer in de Belgische regio Bierbeek/Beauvechain/Oud-Heverlee. Alle banden worden tubeless gemaakt (voor de 300 kilometer test) en wat bandendruk betreft starten we dus met 2 bar voor en 2 bar achteraan. Dit meten we na met de SKS Airchecker die we al eerder beschreven hebben (www.vojomag.nl/test-sks-airspy-airchecker-altijd-met-de-juiste-druk-onderweg). Nadien “spelen” we met de bandendruk en bekijken we wat het effect is op het rijgedrag.

Deze track bevat bos- en veldwegen, kasseistroken, singletracks, snelle en technische passages, stevige klimmen en een zanderige strook. De bedoeling is klaar en duidelijk: zo veel mogelijk variatie, wat terrein betreft, voor de testbanden schuiven. Werkelijk alles komt aan bod. Van slingerende singletracks vol boomwortels in het Mollendaalbos tot pittige kasseihellingen in Waals-Brabant. Van stoffige zandwegen langs de Dijle in de buurt van Leuven tot statige bosdreven in Sint-Joris-Weert.

Een mening is maar één mening. Om die reden hebben we een testdag georganiseerd met onze collega’s van de Franstalige tak van Vojo in de buurt van Luik. Tijdens deze dag rijden we met alle banden op hetzelfde uitdagende parcours in de bossen nabij de universiteit. De route bevat naast een korte asfaltstrook enkele uitdagende afdalingen met boomwortels, stenen en modderige passages, alsook een paar pittige beklimmingen en een “montée impossible”.

Op die manier hebben we alle banden bij dezelfde omstandigheden over eenzelfde route kunnen proberen en de limieten van de banden opgezocht. Bijkomend kunnen we de verschillende meningen over de banden uitwisselen en een genuanceerder oordeel vormen. Over limieten gesproken: wanneer je 700 hoogtemeters op 21 kilometer vergaart, zijn die volgens ons op een gravelbike bereikt.

Tot daar de intro. Tijd voor onze bevindingen van de verschillende gravelbanden, klik daarvoor in het onderstaande menu >>

Test | Hutchinson Touareg

Hutchinson is een Franse bandenspecialist met een lokale verankering. De meeste van zijn banden worden nog in Frankrijk geproduceerd, maar het bedrijf maakt in zijn fabrieken ook verschillende andere banden uit dit dossier (Zipp en Pirelli). De Touareg is het allround model in het assortiment, waarbij de kleine en dicht bij elkaar staande noppen verantwoordelijk zijn voor het vinden van het juiste compromis tussen grip en prestaties.

Eerste aanblik en montage

Het bruine karkas van de Touareg kan een déjà vu teweegbrengen. De reden legden we reeds in de intro uit, want dit karkas dient ook als basis voor de Zipp- en Pirelli-banden die ook in dit dossier te vinden zijn. Hier hebben we te maken met het origineel, aangezien het inderdaad Hutchinson is die de ontwerper is en de band produceert. Zipp heeft zijn eigen ontwerp, net zoals Pirelli dat ook nog eens zijn eigen rubber heeft. Maar het is wel Hutchinson dat namens deze twee andere merken de assemblage verzorgd op de karkassen van het Franse merk.

Het ontwerp bestaat uit kleine hoekige noppen die dicht bij elkaar liggen voor een zo hoog mogelijk rendement. Aan de randen zien we een rij met iets hogere noppen voor de zijwaartse grip, al is het verschil in hoogte met de centrale noppen klein en minder uitgesproken dan bij de andere modellen in deze test. De montage op de velg verloopt vlekkeloos en we kunnen dan ook heel snel gaan testrijden…

Specificaties van de band

Zoals eerder aangegeven, hebben we voor dit dossier gekozen voor een 700cx40 “standaard” en ook bij de Touareg is dat niet anders. Voor wie binnen dit gamma een bredere band wil, is er ook een 45 millimeter versie en de Touareg is ook beschikbaar in 650b (47 millimeter breed). Wie minder profiel wenst en meer asfaltwegen opzoekt, kan ook nog kiezen voor de Hutchinson Overide die in 35-38-45 millimeter breedte beschikbaar is.

Onze tubeless ready Touareg laat zich vlot monteren en valt op de DT Swiss-velg iets breder uit: 40,3 millimeter om precies te zijn. Wat het gewicht betreft, komt hij uit op 490 gram en voor een band betaal je 38,95 euro. Dat is wat prijs-kwaliteit betreft een zéér scherpe prijs in vergelijking met de andere banden uit de test.

Rijgedrag

Als het om gravelbanden gaat, staat de Touareg (net zoals de Berberstam waarvan de naam komt) synoniem met ‘go anywhere’. Hij blinkt nergens echt uit, maar het is een band die zeer comfortabel aanvoelt op droge grindwegen waar hij ook een uitstekend rendement voorlegt. De kleine noppen grijpen zich goed vast in de ondergrond en zorgen voor een goede tractie van het achterwiel. Op asfalt en vlot rollende ondergrond weten de noppen zich discreter op te stellen zodat het rendement hoog blijft.

Het iets hoger profiel aan de zijkant speelt zijn rol goed en de grip is prima. Je kan met vertrouwen de bocht induiken. We hebben ook het gevoel dat de overdracht tussen de centrale noppen en zijnoppen erg geleidelijk is, zodat de grip van de voorband zeer voorspelbaar is, hetgeen opnieuw een veilig gevoel geeft. Bij nattere omstandigheden mag je geen wonderen verwachten en zijn er betere opties te vinden bij banden met een ruwer profiel. Voor deze doeleinden is de band minder geschikt. Al bij al komen ze in die omstandigheden niet super slecht tot hun recht, behalve als je zoals bij het veldrijden door een omgeploegd veld wordt gestuurd.

Go anywhere met de Hutchinson Touareg …

Qua sterkte en slijtage scoort de Touareg gemiddeld. We hebben geen vroegtijdige slijtage vastgesteld en reden er ook niet mee lek. Hoe bruter de ondergrond, hoe meer je wel op de limieten van het Hutchinson-karkas botst. Wanneer je jezelf op mountainbike terrein begeeft, bestaat de kans op een snakebite. Maar voor gravelpaden en de gewone boswegen is hij uitermate geschikt.

Testtrack

Tijdens onze testdag in de omgeving van Luik en de daaropvolgende testkilometers, doet de band wat hierboven beschreven is. Goede grip bij “easy offroad”, stabiel bij het insturen van de bochten en een relatief lage rolweerstand bij (bijvoorbeeld) asfalt segmenten. Wanneer er diepe putten, scherpe stenen en bonkige boomwortels opduiken, kijk je beter wat uit. Deze band kan zeker een klap incasseren, maar de Hutchinson Touareg is geen band waar je onbezonnen overal mee tegenaan bonkt. Daarvoor zijn er andere banden uit deze test beter geschikt.

Bij de (poging tot) beklimming van de lokale montée impossible, een uiterst steil stuk omhoog bezaaid met boomwortels, stenen en andere obstakels, blijft de Touareg relatief lang zijn grip op de ondergrond behouden. En dat verhoogt uiteraard je kans om helemaal tot boven te geraken. Vooral wanneer de ondergrond er droog bij ligt, komt deze band tot zijn recht.

Verdict

Zonder echt gensters te slaan, zal de Hutchinson Touareg vooral diegenen aanspreken die graag op verschillend terrein gravelen zonder dat het te extreem (lees: mountainbikepaden) wordt. Hij voelt zich overal op zijn gemak, is nergens slecht en we stelden hem op meerdere terreinen op prijs. Wanneer je ervoor kiest, is het eerder een keuze van het verstand (en van de prijs) dan van het hart, maar wel een uitstekende keuze.

Meer info via cycling.hutchinson.com

Hutchinson Touareg

€ 38,95

490 g

  • Goede grip bij droge ondergrond
  • Lage rolweerstand
  • Scherpe prijs
  • Vlotte montage
  • Minder geschikt voor brute gravelstroken
  • Minder geschikt bij natte omstandigheden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Test | IRC Boken

IRC is een Japans bedrijf opgericht in 1926 dat zich in de Aziatische markt heeft opgeworpen als een producent van BMX-, cyclocross-, mountainbike- en gravelbanden. Intussen hebben ze de oversteek naar de USA gemaakt en met de aanwerving van pro gravelbiker Peter Stetina (ex-wielerprof bij BMC en Trek-Segafredo) wil men ook de Amerikaanse en Europese markt veroveren. Wij onderwerpen de Boken aan een test en zijn benieuwd of deze de gravel rider gaat bekoren.

Eerste aanblik en montage

De eerste aanblik van de band oogt op zijn zachtst gezegd apart. Op het loopvlak vind je kleine fijne conische diamantjes terug terwijl er dan opeens op de zijkant forse noppen verschijnen. Iets er tussenin vind je niet terug op de Boken. Vergelijk het met een hanenkam bij punkrockers, alleen gaat het nu over een dubbele kam aan weerszijden van het hoofd (lees: het loopvlak van de band). Voor kinderen uit de jaren 80: net zoals het kapsel van Keith van de legendarische dance groep The Prodigy.

Over kinderspel gesproken: iedereen kan deze band op de velg monteren. Een paar keer duwen met duim en wijsvinger en je plooit in geen tijd de band op de velg. Idem voor het “poppen” trouwens. Ook dat is kinderlijk eenvoudig en bij 3 bar klapt de band op zijn plaats. Het karkas heeft 60 TPI en dan zou je een stugge band verwachten. Maar de combinatie met het gebruikte rubber en de verstevigde zijdelingse constructie maakt van de Boken enerzijds een soepele en anderzijds ook een stevige band.

Specificaties van de band

Wat de specificaties betreft hebben we (uiteraard) gekozen voor een 700×40 versie, maar de band kan ook in een 36 millimeter versie aangekocht worden. Na montage wordt het loopvlak van de 700×40 band 40,7 millimeter en het gewicht door ons nagemeten bedraagt 502 gram. Dat is wel een wezenlijk verschil met de officiële aanduiding van 420 gram op de band. Voor 52,50 euro tik je een IRC Boken op de kop bij de officiële verkooppunten en bijkomend is het interessant om aan te duiden dat er naast de Boken ook een Double Cross (in 38 en 42 millimeter) bij IRC beschikbaar is. Die Double Cross bevat meer profiel dan de Boken en komt eerder in de winter tot zijn recht.

IRC Boken: een band voor serious gravel racing

Trouwe lezers van Vojo Magazine kennen de Boken misschien al wel. In het verleden hebben we de IRC Boken Plus al aan een test onderworpen. Maar dat was destijds in een 650b versie én (wellicht nog belangrijker) zowel de uitvoering als het profiel van de band verschillen wezenlijk van de IRC Boken in de 700c versie. Volgens Pete (Stetina) is onze testband geschikt voor “serious gravel racing” en dat willen we wel eens met onze eigen benen ontdekken.

Rijgedrag

Hetgeen meteen opvalt als je met deze banden onderweg bent, is de lage rolweerstand op asfaltwegen waardoor je flink wat snelheid kan maken. De noppen aan de zijkant hinderen niet en de diamantstructuur op het loopvlak remt je allerminst. Samen met de Schwalbe G-One Allround is de IRC Boken de band met de laagste rolweerstand uit dit dossier. Die lage rolweerstand zet zich ook door op goed lopende offroad stroken zoals een strakke grindweg of een brede bosdreef.

Bij het nemen van bochten, zowel haakse bochten als links-rechts over een pad zwieren, ervaar je voldoende stabiliteit en zijwaartse grip. Met de gummy compound, zoals ze bij IRC de noppen op de zijkant noemen, bijt je jezelf als het ware stevig in de ondergrond vast. De voorwaarde is wel dat je de nodige agressiviteit tijdens het insturen aan de dag legt, want je moet tijdens het nemen van een bocht van het loopvlak met weinig profiel overschakelen naar de zijkant vol grip. Lekker agressief insturen loont dus bij deze band en die eigenschap maakt hem zeer geschikt voor KOM hunting onder gravelbikers.

Testtrack

Tijdens de testdag worden we het soepele en comfortabele gevoel dat de band geeft meteen gewaar. Hier kan je langere afstanden mee cruisen zonder dat je “gebroken” van je gravelbike stapt. De vele testkilometers bevestigen dat trouwens. De IRC Boken is een comfortabele partner tijdens gravelavonturen. Een betrouwbare partner is hij trouwens ook. Geen enkele keer zijn we lekgereden of hebben we een stootlek gehad, dat terwijl we af en toe toch stevig op een schuin uitstekende steen of bumpy boomwortel zijn geknald.

Vooral wanneer de ondergrond er droog bijligt, is de Boken een goede band. En zelfs bij los zand of korrelig grind in een scherpe bocht, blijft hij tractie behouden. Wanneer je plots door een mini modderzone moet fietsen of bij een passage door een zompige bosweg, reageert het achterwiel wel wat nerveus. Dat uit zich dan in kleine links-rechts zwiepertjes en toont dat de IRC Boken vooral tot zijn recht komt in droge omstandigheden waar je de snelheid goed kwijt kan. Tot slot hebben we na 300 kilometer mini slijtage vastgesteld aan het diamanten loopvlak. Het is te vroeg voor verregaande conclusies over de duurzaamheid van de band, maar het zou best wel kunnen dat je met deze band sneller aan een nieuw exemplaar toe bent …

Verdict

De IRC Boken is een snelle, comfortabele en lekbestendige gravelband die het best tot uiting komt in droge omstandigheden. Hij is zeer geschikt voor gravelbikers die een eerder agressieve rijstijl hebben en graag snelheid willen maken tijdens een tocht. Passages door modder of in natte omstandigheden liggen de achterband minder met een lichtjes nerveus gedrag tot gevolg. Om terug te keren naar de woorden van Peter Stetina: dit is een “serious” goede band voor “serious gravel grinding” …

Meer info via https://ircbike.com

IRC Boken

€ 52,50

502 g

  • Lage rolweerstand
  • Goede zijwaartse grip
  • Lekbestendig
  • Comfortabel
  • Minder duurzaam (snel slijtage)
  • Nerveus gedrag bij modder

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Test | Michelin Power Gravel 40

Wat hebben auto-, fietsbanden en een kwaliteitsgids voor restaurants met elkaar gemeen? Juist: Michelin! Dit van oorsprong Frans bandenmerk werd opgericht in 1889 door de twee broers André en Edouard Michelin. Intussen is het merk uitgegroeid tot een waar begrip en is het de tweede grootste producent van autobanden ter wereld. Wij wagen ons niet aan een autoband maar wel aan een gravelband voor deze test: de Michelin Power Gravel 40 …

Eerste aanblik en montage

Wanneer je de band vastneemt, voel je meteen dat je een stevige en waarschijnlijk ook lekbestendige band te pakken hebt. De zijkant voelt stug aan, en dat is niet verwonderlijk want Michelin heeft deze gravelband versterkt onder de welluidende naam Bead 2 Bead Protek. Kort samengevat worden zowel de zijkant als de toplaag als de behuizing extra versterkt om maximale lekbestendigheid én duurzaamheid te bekomen. Geen holle woorden zoals uit de praktijktest zal blijken.

Specificaties van de band

Extra versterking brengt vaak ook extra gewicht met zich mee, maar dat valt bij deze Power Gravel zeer goed mee. Met een gewicht van 479 gram scoort de band zeer goed in vergelijking met de andere testbanden. Daarvoor leg je 49,95 euro op tafel. Ook dat is prijs-kwaliteit bekeken in orde.

Daarnaast komt de band op de markt in 4 mogelijke breedtes voor 700c wielen (33-35-40-47 millimeter). Gemonteerd en op druk gezet resulteert dat bij ons testmodel in een breedte van 41,2 millimeter op het loopvlak. Wat het monteren betreft nog even dit: de band is stug en stevig, plooit amper mee en dat maakt het monteren niet eenvoudig. We hebben hard moeten trekken en duwen aan de “lepeltjes” om de band erop te krijgen …

Rijgedrag

Het loopvlak van de Michelin Power Gravel 40 ligt vol met driehoekig rubber (in de rijrichting mee monteren) en je ervaart vrijwel meteen een goede grip onder droge omstandigheden. Tel daarbij een dikker profiel op de zijkant van de band en ook tijdens het insturen van een bocht blijft de band zijn greep op de ondergrond behouden. Wanneer je met je (wijs)vinger over het loopvlak van de band wrijft, merk je dat het rubber een klein beetje meebeweegt. Volgens ons is dat (een deel van) de verklaring waardoor de band veel stabiliteit geeft en zich agressief in de bocht vastbijt.

Michelin Power Gravel: véél power in de bochten!

Dat hoge gevoel van grip en veiligheid is een zeer groot pluspunt. Zowel rechtdoor als in bochten en zowel downhill als uphill blijft de band contact met de ondergrond behouden en biedt hij de nodige ondersteuning. Tijdens droge omstandigheden ervaar je zéér veel grip terwijl het onder natte omstandigheden nog steeds als veel grip kan omschreven worden. Wie wat dat betreft nood heeft aan een betrouwbare band/partner, is bij deze Power Gravel aan het juiste adres.

Testtrack

Tijdens de testritten zijn we met deze gravelband een paar keer (per ongeluk voor alle duidelijkheid) vol op een bonkige boomwortel en dwars door enkele putten geknald. Dat knallen mag je vrij letterlijk nemen, want het was me een klap. Een klap voor de schouders en de onderrug, want aan de band viel niets te bespeuren. Conclusie: prima puncture protectie en zéér bestand tegen beenharde boomwortels, onverwachte putten en schuin omhoog uitstekende kasseien.

Dat stugge is een voor- maar ook een nadeel. Deze band geeft een bonkig en minder soepel gevoel dan bij de IRC- of Schwalbe-band tijdens de test. Hij is met andere woorden wat harder, wat ruwer, wat robuuster. Wanneer je aan hogere snelheid of over verharde wegen fietst, word je ook wat extra rolweerstand gewaar. Deze band is geschikt voor authentieke offroad gravelbikers, veel minder voor asfaltjunkies of comfortzoekers.

Verdict

Ben je op zoek naar een gravelband die tegen een stootje kan? Heb je nood aan veel grip tijdens offroad passages? Zijn duurzaamheid en lekbestendigheid belangrijke kwaliteiten voor jou? Dan is deze Michelin Power Gravel beslist iets om over na te denken. Zijn comfort en een lage rolweerstand belangrijk? Kijk dan nog even verder in dit dossier. Maar zoals ze in de Michelin-gids zouden doen, geven we deze band toch mooi 4 sterren mee …

Meer info via www.michelinman.com

Michelin Power Gravel 40

€ 49,95

479 g

  • Stevig en lekbestendig
  • Veel grip en stabiliteit
  • Hoge rolweerstand

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Test | Pirelli Cinturato Gravel H

Als merk doet Pirelli zeker een belletje rinkelen. Denk maar aan de beruchte Pirelli-kalender vol schaars geklede vrouwen, de banden voor raceauto’s en sinds enige tijd ook voor een solide gravelband: de Cinturato Gravel H. Wij deden onze gordel om en gingen ermee op pad.

Eerste aanblik en montage

Wees alert wanneer je deze Pirelli-band in handen hebt (of wil bestellen), want er bestaat een Cinturato M- en een Cinturato H-versie die wezenlijk van elkaar verschillen. M staat voor Mixed Terrain, H voor Hard Terrain. Wij kiezen voor een H-versie voor deze test aangezien we een allround band zoeken die zowel in het voorjaar, de zomerperiode als in het najaar van dienst kan zijn. De mixed versie heeft een te uitgesproken profiel (hogere noppen) en is vooral geschikt voor de modderige winterperiode. Het monteren van de H-versie verloopt vlot en de band popt in geen tijd op de velg, zowel tubeless als met een binnenband.

Specificaties van de band

Hard Terrain dus. Het eerste wat opvalt, is dat de noppen met een zeer hoge dichtheid tegen elkaar liggen. Je kan met andere woorden veel noppen terugvinden op deze Cinturato H. Het tweede dat visueel gezien opvalt, is dat de noppen zeer dun zijn op het loopvlak en steeds dikker worden naarmate je naar het uiteinde van de band opschuift. Op zich is dat een gekend concept binnen de wereld van de gravelbanden, maar bij deze Pirelli is het uitgesprokener dan bij andere banden/merken.

Deze gravelband kan je trouwens terugvinden in drie breedtes (35-40-45 millimeter) voor 700c wielen en er zijn ook twee 650b versies die iets breder uitgewerkt zijn (45-50 millimeter). Na montage valt die 700cx40 versie van ons een klein beetje breder uit (41,1 millimeter), net zoals bij de meeste van de gravelbanden uit de test. Voor een Pirelli Cinturato Gravel H betaal je 49,99 euro, hetgeen een gemiddelde prijs is in deze test. Met 505 gram is hij weliswaar zwaar, maar het verschil met de andere banden is niet crimineel groot.

Rijgedrag

Die densiteit van het profiel werkt uitstekend op harde grindwegen, op droge bos- en veldwegen en op asfaltbanen. Deze band is snel en de band bolt vlot aangezien de rolweerstand laag ligt. Die lage rolweerstand hoeft trouwens een goede grip niet in de weg te staan. Daarvoor heeft men bij Pirelli gebruikgemaakt van hun zogenaamde SpeedGRIP Compound rubbermengsel. Uit de praktijktest blijkt inderdaad dat de Cinturato H een relatief goede grip geeft tijdens het rijden, vooral wanneer de ondergrond er droog en smooth bij ligt.

Pirelli Cinturato: Italiaanse snelheid …

Bij natte omstandigheden of tijdens passages door smurrie en modder, merk je dat de band tegen zijn limieten aanzit wat grip betreft. Dan word je een nerveus gedrag en enkele kleine slipbewegingen gewaar. Ook het insturen op een natte en gladde kasseistrook loopt dan moeizamer. Dat is uiteraard niet onlogisch en voor die meer winterse ondergronden is de M-versie beter geschikt. Deze H-versie is om te knallen over goede gravelwegen en daar is hij goed in.

Testtrack

KOM’s op Strava aanvallen en binnenhalen tijdens een testrit? De Pirelli Cinturato Gravel H heeft ondergetekende daarbij succesvol bijgestaan. Zet je schrap voor een segment van drie en een halve kilometer met een kasseihelling inclusief flauwe rechtse bocht, een strook bergaf tussen de velden om tot slot via een holle weg aan het Mollendaalbos uit te komen. De ondergrond lag droog, strak en snel en dan is ook de Cinturato in zijn element. Niet geschoten is altijd mis en voor heel even voelde ondergetekende zich de “king of this gravelroad”.

Wanneer je KOM’s wil aanvallen, toch een tip/waarschuwing. Zorg ervoor dat je niet te bruusk in de remmen moet (om welke reden dan ook), want dan slipt de band door. Tijdens het afremmen komt met andere woorden het nerveuze karakter van de band naar voor. Bijkomend is de Cinturato Gravel H ook niet extreem duurzaam en vertoont hij reeds gebruikssporen na de eerste (300) testkilometers. Lekbestendig is hij dan weer wel en dat is misschien nog wel een belangrijkere eigenschap.

Verdict

De Pirelli Cinturato Gravel H doet waarvoor hij in de markt is gezet: over gravelwegen, aangestampte bosdreven en strakke asfaltbanen flink veel snelheid maken. Indien je wil knallen, zit je goed met deze band. Wanneer je op natte ondergrond de bocht in gaat of bruusk in de remmen moet, toont hij zijn Italiaanse karakter en komt hij wat nerveus uit de hoek. “Power is nothing without control”, is de slagzin van Pirelli. Voor hard terrein alleszins wel …

Meer info via https://velo.pirelli.com

Pirelli Cinturato Gravel H

€ 49,99

505 g

  • Lage rolweerstand
  • Grip bij droge omstandigheden
  • Lekbestendig
  • Grip bij natte omstandigheden
  • Nerveus gedrag in de bochten
  • Niet zo duurzaam

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Test | Ritchey WCS Speedmax

Ritchey is een naam die klinkt als een klok. Vooral de vele onderdelen zijn bekend en intussen kan je in het gravel-gamma zowat alles bij dit merk vinden. Van een frame tot onderdelen zoals een zadel, stuurpen, stuur en zadelpen, tot wielen en dus ook tot … banden. Wij onderwerpen de Ritchey WCS Speedmax aan een test voor dit dossier.

Eerste aanblik en montage

Op het eerste gezicht is dit een aparte gravelband. Ten eerste voelt de zijkant van de band zeer stug en stevig aan, ten tweede is het profiel op de band eigenaardig. Niet zozeer de vinnen aan de zijkant springen in het oog, maar het profiel op het loopvlak lijkt omgekeerd te liggen. Daar waar er bij de meeste bandenmerken een pijlvorm als profiel terug te vinden is, kan je ook hier wel een pijlvorm ontdekken, maar moet je die “pijl” omgekeerd ten opzichte van de rijrichting monteren. Dat lijkt ons contra intuïtief, maar we besluiten het advies van de producent op te volgen.

Wat het monteren zelf betreft, hoef je je geen zorgen te maken. Dat loop zeer vlot en je duwt de band heel eenvoudig op de velg. Ook tubeless ploppen doet hij vrijwel meteen. Het stugge van de band zit hem dus vooral in een versteviging aan de zijkant, Stronghold genoemd door Ritchey, die stootlekken/snakebites moet voorkomen. 517 gram weegt de band waardoor hij (nipt) de zwaarste uit de test blijkt te zijn.

Specificaties van de band

Ritchey is met de Speedmax niet aan zijn proefstuk toe. De eerste versie van deze band dateert al van de Olympische Spelen van 1996 (Atlanta, VS) en is recent een laatste maal onder handen genomen. Dat resulteerde in 3 verschillende versies van de Speedmax: de Wire, de Foldable en de WCS tubeless ready Stronghold-versie. Het prijsverschil tussen die versies is aanzienlijk: van 25,95 euro voor de Wire over 36,95 euro voor de Foldable tot 72,95 euro voor de WCS.

Wat de breedte van de band betreft, zijn er opnieuw 3 mogelijkheden: 32, 35 en 40 millimeter zijn de opties waaruit je kan kiezen. Let wel dat de 32 en 35 millimeter versies enkel in de Wire-uitvoering gemaakt worden. Wil je een WCS Stronghold, dan is er enkel een 40 millimeter optie. Eenmaal gemonteerd op onze velg valt het op dat de band veel volume meedraagt. Dit merken we aan de ruimte tussen de band en het frame dat aanzienlijk kleiner is dan bij de andere banden uit deze test. De breedte blijft binnen de marge en het loopvlak bedraagt na montage 40,9 millimeter.

Rijgedrag

Onze vooringenomenheid over de montagerichting van de band (de richting van het profiel op het loopvlak) kan vrijwel meteen de prullenbak in. De band is snel en je ervaart weinig rolweerstand op asfalt en harde grindstroken. Volgens Ritchey is de band geschikt voor cross racing en de Speedmax WCS doet zijn naam dus wat dat betreft alle eer aan. Ter vergelijking met de andere banden uit de test, zit deze band wat (lage) rolweerstand betreft in de top 3.

Ritchey Speedmax: lage rolweerstand

Bij flauwe bochten links-rechts (en weer links en weer rechts) bieden de vinnen op de zijkant van de band voldoende grip en stabiliteit om er comfortabel en precies doorheen te sturen. Bij haakse bochten is het echter een ander verhaal en gedraagt de band zich nerveus. Vooral de achterband heeft dan de neiging om contact met de ondergrond te verliezen waardoor je gaat driften. Bij bochten van 90 graden en scherper hadden we dat nerveuze/drifterige gevoel zowel op droog als nat wegdek.

Testtrack

De Stronghold kwalificatie kunnen we dan weer bevestigen. Per ongeluk zijn we tijdens het testrijden op een schuin uitstekende dikke steen geknald, maar de band gaf geen krimp (en zeker geen lek). De zijwand is robuust en beschermt zeer goed tegen snakebites en toch is de band ook soepel en biedt hij demping en comfort. Ook wat duurzaamheid betreft scoort de band goed en na de testkilometers zijn er amper gebruikssporen te zien. Wat dat betreft is deze WCS Speedmax zijn geld waard.

We hebben eerder het nerveuze gedrag bij scherpe bochten aangehaald. Maar ook bij een plotse passage door modder, door nat gras of over een gladde kasseistrook ervaar je dat zwiepende gedrag van de achterband. Om die reden hebben we de achterband (puur voor de test) ook eens omgekeerd gemonteerd en die bevindingen willen we toch ook meegeven. Ten eerste ervaar je veel rolweerstand vanuit die omgekeerde achterband: dat immense voordeel van de Speedmax ben je dus kwijt. Ten tweede is het nerveuze gedrag nog steeds aanwezig waardoor het omkeren voor dat euvel geen verbetering oplevert.

Verdict

De Ritchey WCS Speedmax is een snelle band met lage rolweerstand, hoge lekbestendigheid en hoge duurzaamheid. Daarnaast heeft de band een groter volume dan de andere banden uit de test waardoor je potentieel een hoger dempend effect kunt bekomen met meer comfort als voordelige eigenschap. Nadeel is het ietwat nerveuze gedrag van de (achter)band bij passages door modder of natte stroken én een driftend gevoel bij het indraaien van haakse bochten. Voor wie dat nadeel geen breekpunt is of wie er een heleboel technische skills tegenover kan zetten, heeft aan de Ritchey WCS Speedmax een snelle band voor vele gravelavonturen …

Meer info via https://eu.ritcheylogic.com

Ritchey WCS Speedmax

€ 72,95 (€ 25,95 Wire; € 36,95 Foldable)

517 g

  • Stevig en lekbestendig
  • Lage rolweerstand
  • Zeer duurzaam
  • Hoge gewicht
  • Nerveus gedrag in de bochten
  • Nerveus gedrag bij modder
  • Hoge prijsklasse

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Test | Schwalbe G-One Allround

Schwalbe is een groot merk met een flink marktaandeel als het over banden gaat. Road, mountainbike, gravel en ga zo maar door … werkelijk alles hebben ze in hun gamma. Wij onderwerpen voor dit dossier een klassieker uit hun gamma aan een intensieve test: de Schwalbe G-One Allround.

Eerste aanblik en montage

Wanneer je de band uitpakt en monteert, heb je meteen al een indruk van deze band. Hier is de benaming soepel voor uitgevonden. Zowel wat het monteren op de velg als het tubeless poppen betreft. Dat gaat extreem gemakkelijk en vlot. Sleuren, trekken en wringen? Niets van dat alles. Een keer goed duwen en de band zit rond de velg.

Over de gehele band vind je trouwens hetzelfde profiel terug, hetgeen bij de andere banden uit deze test niet zo is. Dat profiel valt het best samen te vatten als kleine koffieboonachtige bolletjes van 1,5 millimeter grootte. Zowel op het loopvlak als op de zijkant van de band zijn deze terug te vinden.

Specificaties van de band

Voor deze test hebben we geopteerd voor een 40 breedtemaat (700c wielen), maar de Schwalbe G-One Allround is ook in een versie van 35 of 45 millimeter beschikbaar. Kostprijs van de band is 59,90 euro. De breedte blijkt na montage op onze velg trouwens 39,7 millimeter te zijn, wat wil zeggen dat het loopvlak wat smaller uitvalt dan voorzien. Tijdens deze test was dit de enige band waarbij dat het geval was. Het door ons nagewogen gewicht van de band is 417 gram waarmee hij de lichtste uit de test is.

Zoals eerder aangegeven is Schwalbe een grote(re) speler op de markt en dat merk je onder andere aan het gravelgamma. Naast de G-One Allround is er ook een G-One Speed beschikbaar (zonder profiel) en in oplopende profielgrootte ook een G-One Bite en een G-One Ultrabite. En als kers op de taart is er sinds dit voorjaar ook een G-One R in het gamma. Zowel de Bite als de Ultrabite hebben we eerder met een uitgebreide test beschreven.

Rijgedrag

Bovenstaande uitleg over de verschillende modellen binnen de G-One reeks is belangrijk om in het achterhoofd te houden met betrekking tot dit dossier. We hebben bewust voor de allround versie gekozen en dat merk je tijdens het rijden. De band is veelzijdig inzetbaar en voelt zich in zijn sas op hardere ondergronden zoals asfalt en stevig aangestampte grind of offroad stroken. Op dat moment haal je voordeel uit de lage rolweerstand en word je als het ware voortgestuwd over het pad.

Schwalbe G-One Allround: snel en soepel

Bijkomend valt niet alleen tijdens het monteren maar ook tijdens het rijden op dat de band enorm soepel is. Dit heeft als rechtstreeks gevolg dat je een hoog comfortgevoel ervaart. De band nivelleert de kleine oneffenheden die op een gravelroute terug te vinden zijn en bolt aangenaam. Een soepele band wordt vaak geassocieerd met veel kans op lekrijden, maar dat was tijdens onze test niet het geval. De bandendruk hebben we niet verlaagd aangezien de band soepel genoeg was en we niet die nood hadden. Bijkomend zou dat het risico op stootlekken (snakebites) alleen maar vergroten.

Testtrack

Op rechte stukken is het een waar genoegen om met de band te rijden. Dat komt door de lage rolweerstand en de soepelheid. Je merkt op dat moment dat je met een snelle, comfortabele en stabiele band onderweg bent. Ook wanneer er een mini modderlaag ligt of bij een natter wegdek biedt de band tijdens rechte stukken heel wat grip en voldoende controle. Tijdens een steile offroad helling blijft hij lang grip houden voor het weinige profiel dat er op de band terug te vinden is.

Bij het inzetten van de bocht bots je wel op de limieten van de band. Doordat er maar één profiel op de band aanwezig is, heb je geen graduele grip en verlies je op een bepaald moment het vertrouwd gevoel. Vergelijk het met een “dood punt” waar je doorheen moet. In dit geval een moment(je) waarbij je even het gevoel hebt over weinig grip en stabiliteit te beschikken. Dit mindere punt komt het meest tot uiting bij offroad stroken, maar ook bij een haakse bocht over kasseien merkten we dit euvel op.

Over kasseien gesproken: wanneer je er rechttoe rechtaan overheen kan knallen, voelt de band zich als een vis in het water. De troef van een soepele band met lage rolweerstand komt hier overduidelijk opnieuw naar voor. Geen gedokker, geen gebots en geen gehots, maar de band geeft eerder een (naar verhouding) vlot en soepel gevoel over de bonkige kasseistroken. Voor zover dat mogelijk is uiteraard. Kasseistroken blijven pittig en vermoeiend. Bijkomend biedt de Schwalbe G-One ook voldoende grip op kasseien tijdens natte omstandigheden. Op voorwaarde dat je rechtdoor kan rijden.

Verdict

De Schwalbe G-One Allround is een snelle allround gravelband die zowel op asfalt als op kasseistroken als op offroad passages zijn gading vindt. Daarnaast krijg je door de soepele constructie een comfortabel gevoel zonder een verhoogd risico op lekrijden. Volgens ons is hij het meest geschikt tijdens ritten met lange stroken gravel/grind/asfalt waar je dankzij de lage rolweerstand veel snelheid kan maken. Enige minpunt is het “dode” moment tijdens het inzetten van de bocht waarbij de band greep op de ondergrond lijkt te verliezen en een beetje een onstabiel gevoel geeft.

Meer info via www.schwalbe.com of https://schwalbe.com/gravel-your-style/nl

Schwalbe G-One Allround

€59,90

417 g

  • Lage rolweerstand
  • Comfortabel
  • Lekbestendig
  • Grip in de bochten
  • Nerveus gedrag bij modder

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Test | Zipp Tangente Course G40

De merknaam Zipp doet bij de meeste gravelbikers een belletje rinkelen als het gaat over high-end wielen en onderdelen. Het zogenaamde 303 Firecrest-model met hoge velgen is een iconische wielset. Maar het merk brengt veel meer op de markt zoals stuurpennen, sturen en gravelbanden. Wij ontdekken hier de Tangente Course G40.

Eerste aanblik en montage

De eerste aanblik van de band doet meteen vermoeden waarvoor hij geschikt is. Je vindt er veel profiel op terug, uitgesmeerd op de zijkant en op het loopvlak van de band. Daar waar andere merken steevast voor één vorm kiezen (ronde noppen of een V-vormig profiel), krijg je op deze band van alles wat te zien. Een V-vormig profiel op het loopvlak en eerder ruwe noppen op de zijflank van de band.

Het monteren verloopt supervlot: in geen tijd popt de band op de velg en tubeless maken is kinderspel. Bijkomend valt er visueel op dat deze Tangente Course en de Pirelli Cinturato dezelfde sidewall constructie hebben. Zowel de uitvoering als de kleur als de dikte van afwerking van de band lijken dezelfde. Dit ligt aan het feit dat beide banden uit de Hutchinson-fabriek rollen.

Specificaties van de band

G40 wil zeggen dat deze band in een 700c uitvoering komt met een breedte van 40 millimeter en voor gravel geschikt is. Bijkomend heeft men voor 127 TPI (threads per inch) weving in het karkas gekozen om op die manier de rolweerstand te verlagen en een iets soepelere band te bekomen. Deze tubeless ready band weegt 484 gram en hiervoor leg je 58 euro neer.

Zipp heeft ook nog een andere gravelband in hun gamma, de G40 XPLR. Deze laatste heeft minder profiel dan de Tangente en is meer geschikt voor snelle ritten of gravel getinte wedstrijden. Die 40 millimeter breedte blijkt op onze velg 40,6 millimeter effectief te zijn, dus dat komt aardig in de buurt.

Rijgedrag

Tangente betekent vrij vertaald “raaklijn” in het Nederlands en daarmee slaan ze bij Zipp de nagel op de kop. De band gaat recht op hetgeen af waar jij hem naartoe stuurt en voelt stuurvast aan. Gegeven het uitgesproken profiel op de band, worden deze eigenschappen vooral bij offroad passages in de verf gezet. De band geeft veel stuurcomfort en stabiliteit over gravelstroken. Door los zand stuurt hij scherp en zowel over kiezels als fijn steengruis biedt de band veel tractie.

Zipp Tangente Course: haarscherp door de bochten

Vooral bij droge omstandigheden stuurt de band haarscherp over de gravelweg en voorziet hij veel stabiliteit. Robuuste boomwortels, een onverwachte put of een brutere offroad strook: ook hier toont de Tangente zich als een betrouwbare gravelpartner. En ook aan een lagere bandendruk (dan onze standaard setting) functioneert de band prima. Wat ons betreft was 1,8 bar vooraan en 2 bar achteraan de optimale verhouding tussen comfort/rijgedrag en veiligheid (lees: anti-lekrijden).

Testtrack

De testtrack biedt een variatie aan ondergronden en hier komt meteen het potentieel van deze band tot uiting. Veldwegen, zelfs de wat brutere versies, vormen geen enkel probleem. De band voelt stevig en betrouwbaar aan en geeft veel grip op de ondergrond. Ook een onverwachte boomwortel wordt zonder schade (lees: platte band) overwonnen. Bij iets technischere offroad passages valt het op hoe scherp en betrouwbaar hij is. Op geen enkel moment heb je het gevoel dat de band gaat driften of van zijn lijn afwijkt. Op de ruwere kasseistroken biedt hij opvallend veel demping en bij singletracks legt hij voldoende wendbaarheid aan de dag.

Daartegenover staat de rolweerstand van de band die je vooral gewaar wordt over asfaltwegen. Daar waar je comfort en stabiliteit minder nodig hebt, stribbelt de band een beetje tegen en dat voel je. Nu goed, de band is geschikt voor offroad biken en de zin van het gravelleven ligt hem niet in het rammen over tarmac. Maar wie in zijn thuisbasis veel asfaltwegen voor de wielen geschoven krijgt, moet hier wel rekening mee houden. Daarnaast voelt het karkas niet zo soepel aan als we verwacht hadden tijdens het rijden, waardoor hij minder comfort geeft en je bij momenten het gevoel hebt met een stugge band onderweg te zijn.

Verdict

De Zipp Tangente Course is een typische allround gravelband die op offroad passages zijn gading vindt. Hij bolt goed over zand-, bos-, kassei- en grindwegen en ook een brutere offroad strook vormt geen probleem. Zijn duurzaamheid is zeker een troef. Het enige minpunt is de relatief hoge rolweerstand die je bij het fietsen over de (asfalt)wegen ervaart. Deze Tangente Course is zeker niet de snelste uit de test. De band is uiterst geschikt voor gravelbikers die de offroad passages aan elkaar willen rijgen en waar snelheid van ondergeschikt belang is. Hij kan van het voor- tot en met het najaar ingezet worden en je kan er heerlijk aan lage bandendruk mee cruisen …

Meer info via www.sram.com

Zipp Tangente Course G40

€ 58,00

484 g

  • Veel grip en stabiliteit
  • Stevig en lekbestendig
  • Geschikt voor lage bandendruk
  • Zeer duurzaam
  • Hoge rolweerstand
  • Stugge band

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Conclusie

Dit bandendossier wil allround gravelbanden onderzoeken. Die testopzet moet steeds voor ogen gehouden worden, zeker bij een eindconclusie waarbij banden vergeleken worden met elkaar. Wie een allround gravelband zoekt, bekijkt best eerst over welk terrein hij het meest fietst. In functie van dat antwoord, moet je onderstaande bevindingen interpreteren.

Er zijn banden met een lage en met een hoge rolweerstand, hetgeen een directe invloed op de snelheid heeft. Schwalbe, Pirelli en IRC steken er bovenuit als het over lage rolweerstand gaat. Er zijn banden met véél en met minder grip tijdens offroad passages waarbij de banden van Zipp en Michelin er in positieve zin bovenuit steken en veel grip bieden.

Over lekbestendigheid kunnen we niet klagen en scoren alle banden hoog. Het is duidelijk dat de verschillende merken hier een punt van maken, en dat is positief. Als we toch twee banden naar voor moeten schuiven die hoog scoren op lekbestendigheid, dan zouden het de Ritchey en de Michelin zijn. Wat duurzaamheid betreft scoren de Zipp en de Michelin zeer hoog en steken er wat die kwaliteit betreft bovenuit.

Zoals eerder aangegeven zijn er veel mogelijkheden op de markt en hebben we niet alle merken kunnen testen. Bedrijven als Panaracer, WTB en René Herse zijn (nog) niet aan bod gekomen. We zijn ons daarvan bewust en plannen in de toekomst deze banden/merken ook van een review te voorzien.

UPDATE 29/03/22: nog niet genoeg van gravelbanden, dan vind je hier onze eerste indruk van de nieuwe Specialized Pathfinder.

[summary

Door Jan Van Herck

Uw gegevens zijn onderweg ...