Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank - Schwalbe G-One Allround

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank - Schwalbe G-One Allround

Test | Schwalbe G-One Allround

Schwalbe is een groot merk met een flink marktaandeel als het over banden gaat. Road, mountainbike, gravel en ga zo maar door … werkelijk alles hebben ze in hun gamma. Wij onderwerpen voor dit dossier een klassieker uit hun gamma aan een intensieve test: de Schwalbe G-One Allround.

Eerste aanblik en montage

Wanneer je de band uitpakt en monteert, heb je meteen al een indruk van deze band. Hier is de benaming soepel voor uitgevonden. Zowel wat het monteren op de velg als het tubeless poppen betreft. Dat gaat extreem gemakkelijk en vlot. Sleuren, trekken en wringen? Niets van dat alles. Een keer goed duwen en de band zit rond de velg.

Over de gehele band vind je trouwens hetzelfde profiel terug, hetgeen bij de andere banden uit deze test niet zo is. Dat profiel valt het best samen te vatten als kleine koffieboonachtige bolletjes van 1,5 millimeter grootte. Zowel op het loopvlak als op de zijkant van de band zijn deze terug te vinden.

Specificaties van de band

Voor deze test hebben we geopteerd voor een 40 breedtemaat (700c wielen), maar de Schwalbe G-One Allround is ook in een versie van 35 of 45 millimeter beschikbaar. Kostprijs van de band is 59,90 euro. De breedte blijkt na montage op onze velg trouwens 39,7 millimeter te zijn, wat wil zeggen dat het loopvlak wat smaller uitvalt dan voorzien. Tijdens deze test was dit de enige band waarbij dat het geval was. Het door ons nagewogen gewicht van de band is 417 gram waarmee hij de lichtste uit de test is.

Zoals eerder aangegeven is Schwalbe een grote(re) speler op de markt en dat merk je onder andere aan het gravelgamma. Naast de G-One Allround is er ook een G-One Speed beschikbaar (zonder profiel) en in oplopende profielgrootte ook een G-One Bite en een G-One Ultrabite. En als kers op de taart is er sinds dit voorjaar ook een G-One R in het gamma. Zowel de Bite als de Ultrabite hebben we eerder met een uitgebreide test beschreven.

Rijgedrag

Bovenstaande uitleg over de verschillende modellen binnen de G-One reeks is belangrijk om in het achterhoofd te houden met betrekking tot dit dossier. We hebben bewust voor de allround versie gekozen en dat merk je tijdens het rijden. De band is veelzijdig inzetbaar en voelt zich in zijn sas op hardere ondergronden zoals asfalt en stevig aangestampte grind of offroad stroken. Op dat moment haal je voordeel uit de lage rolweerstand en word je als het ware voortgestuwd over het pad.

Schwalbe G-One Allround: snel en soepel

Bijkomend valt niet alleen tijdens het monteren maar ook tijdens het rijden op dat de band enorm soepel is. Dit heeft als rechtstreeks gevolg dat je een hoog comfortgevoel ervaart. De band nivelleert de kleine oneffenheden die op een gravelroute terug te vinden zijn en bolt aangenaam. Een soepele band wordt vaak geassocieerd met veel kans op lekrijden, maar dat was tijdens onze test niet het geval. De bandendruk hebben we niet verlaagd aangezien de band soepel genoeg was en we niet die nood hadden. Bijkomend zou dat het risico op stootlekken (snakebites) alleen maar vergroten.

Testtrack

Op rechte stukken is het een waar genoegen om met de band te rijden. Dat komt door de lage rolweerstand en de soepelheid. Je merkt op dat moment dat je met een snelle, comfortabele en stabiele band onderweg bent. Ook wanneer er een mini modderlaag ligt of bij een natter wegdek biedt de band tijdens rechte stukken heel wat grip en voldoende controle. Tijdens een steile offroad helling blijft hij lang grip houden voor het weinige profiel dat er op de band terug te vinden is.

Bij het inzetten van de bocht bots je wel op de limieten van de band. Doordat er maar één profiel op de band aanwezig is, heb je geen graduele grip en verlies je op een bepaald moment het vertrouwd gevoel. Vergelijk het met een “dood punt” waar je doorheen moet. In dit geval een moment(je) waarbij je even het gevoel hebt over weinig grip en stabiliteit te beschikken. Dit mindere punt komt het meest tot uiting bij offroad stroken, maar ook bij een haakse bocht over kasseien merkten we dit euvel op.

Over kasseien gesproken: wanneer je er rechttoe rechtaan overheen kan knallen, voelt de band zich als een vis in het water. De troef van een soepele band met lage rolweerstand komt hier overduidelijk opnieuw naar voor. Geen gedokker, geen gebots en geen gehots, maar de band geeft eerder een (naar verhouding) vlot en soepel gevoel over de bonkige kasseistroken. Voor zover dat mogelijk is uiteraard. Kasseistroken blijven pittig en vermoeiend. Bijkomend biedt de Schwalbe G-One ook voldoende grip op kasseien tijdens natte omstandigheden. Op voorwaarde dat je rechtdoor kan rijden.

Verdict

De Schwalbe G-One Allround is een snelle allround gravelband die zowel op asfalt als op kasseistroken als op offroad passages zijn gading vindt. Daarnaast krijg je door de soepele constructie een comfortabel gevoel zonder een verhoogd risico op lekrijden. Volgens ons is hij het meest geschikt tijdens ritten met lange stroken gravel/grind/asfalt waar je dankzij de lage rolweerstand veel snelheid kan maken. Enige minpunt is het “dode” moment tijdens het inzetten van de bocht waarbij de band greep op de ondergrond lijkt te verliezen en een beetje een onstabiel gevoel geeft.

Meer info via www.schwalbe.com of https://schwalbe.com/gravel-your-style/nl

Schwalbe G-One Allround

€59,90

417 g

  • Lage rolweerstand
  • Comfortabel
  • Lekbestendig
  • Grip in de bochten
  • Nerveus gedrag bij modder

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJan Van Herck